MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Moviemeter/Film Top 10

zoeken in:
Ataloona schreef:
Klopt, maar ik had eerder het idee dat Nicolage Rico meer nieuwere films heeft gezien en veel minder oudere films, buiten de klassiekers (of de oudjes uit de top 250).
Films, nog veel meer als muziek, zien er toch al wel snel gedateerd uit. Met name oude films, en dat begint al vanaf de jaren '90, hebben al gauw een oubollige uitstraling. Sommige mensen prikken daar veel minder snel doorheen. Laat staan een zwart-witfilm, dat is voor velen net zo'n brug te ver als jaren '50-muziek. Wat ik zeer goed kan begrijpen, want zwart-witfilms zijn zonder een goed verhaal zelden goed. Een moderne film kijkt doorgaans veel makkelijker dan een oude zwart-witfilm, is mijn beleving.
Nicolage Rico schreef:
Maar dergelijke grote films bevatten meestal toch een hoop kwaliteit.
Het was verder ook geen waardeoordeel over je top 10, maar om even aan te geven dat de Top 250 ook volstaat met films die jou aanspreken. De Top 250 van MovieMeter is zowel voor de alternatieve filmliefhebber (zeg maar jij en ik) als de doorsnee filmliefhebber (Taken, Gladiator, The Dark Knight, wat overigens nog steeds kwalitatief goede films zijn). Iets wat ik af en toe mis op MuMe. Als ik het met vrienden over films heb, heeft iedereen Gladiator, Lord of the Rings etc. gezien, maar weinigen kennen een album van Pink Floyd, Joy Division of The Cure.

Zo voelde dat ook niet hoor.

Ik houd van beide; kleine fllms en popcornfilms. Alleen romcoms liggen me niet zo...

Kleine wijziging op nr. 10.

1. C'era una Volta il West (1968) Alternatieve titel: Once upon a Time in the West
2. Legends of the Fall (1994)
3. Papillon (1973)
4. Fountain, The (2006)
5. Dead Man's Shoes (2004)
6. Twelve Monkeys (1995) Alternatieve titel: 12 Monkeys
7. Lord of the Rings: The Return of the King, The (2003)
8. Rocky (1976)
9. Ying Xiong (2002) Alternatieve titel: Hero
10. Franklyn (2008)

1. Fa Yeung Nin Wa (2000) Alternatieve titel: In the Mood for Love
2. Dolls (2002)
3. Lost Highway (1997)
4. Pi (1998)
5. Vital (2004)
6. Pierrot le Fou (1965)
7. Irréversible (2002)
8. Reconstruction (2003)
9. Idi i Smotri (1985) Alternatieve titel: Come and See
10. Dare mo Shiranai (2004) Alternatieve titel: Nobody Knows

Momenteel beheersen deze kanjers mijn dvd apparaat.
1. Silence of the Lambs, The (1991)
2. One Flew over the Cuckoo's Nest (1975)
3. Once upon a Time in America (1984)
Alternatieve titel: C'era una Volta in America
4. V for Vendetta (2006)
5. C'era una Volta il West (1968)
Alternatieve titel: Once upon a Time in the West
6. Donnie Darko (2001)
7. North by Northwest (1959)
Alternatieve titel: De Man Die Verdwijnen Moest
8. Black Swan (2010)
9. Green Mile, The (1999)
Alternatieve titel: Stephen King's The Green Mile
10. Control (2007)

Hendrik68
Ik heb eigenlijk i.v.m. ouderschap al een jaar of 8 geen films meer gezien, althans niet in de bioscoop, maar zal hier een poging doen een aantal films die ik leuk vind op te noemen. De nummer 1 staat in ieder geval als een huis:

1. Festen
2. Shawshank redemption
3. Green Mile
4. Pulp fiction
5. Once upon a time in Mexico
6. L.A. Confidential
7. Silence of the lambs
8. Oh brother where are thou
9. Godfather
10. Any given sunday

Ben geen groot kenner, maar met dit rijtje kan ik me wel een dagje vermaken.

Rizz
1. Godfather, The (1972)
2. Se7en (1995)
3. Apocalypse Now (1979)
4. Once upon a Time in America (1984)
5. L.A. Confidential (1997)
6. Five Easy Pieces (1970)
7. Fargo (1996)
8. Legends of the Fall (1994)
9. C'era una Volta il West (1968)
10. Lost in Translation (2003)

Nieuwe nummer 1. Na twee keer gezien te hebben op een week ben ik compleet weggeblazen!

1. Memento
2. Inception
3. The Green Mile
4. Shutter Island
5. Avatar
6. Gone Bbay Gone
7. One Flew Over The Cuckoo's Nest
8. Forrest Gump
9. Heima
10. The Prestige

Ik val toch wel van mijn stoel bij de discussie hier...

chevy93 schreef:
wat ik zeer goed kan begrijpen, want zwart-witfilms zijn zonder een goed verhaal zelden goed. Een moderne film kijkt doorgaans veel makkelijker dan een oude zwart-witfilm, is mijn beleving.

Een moderne film kijkt voor jou veel makkelijker omdat wellicht 90% van de films die je kijkt modern zijn. Wellicht kijk je daarnaast ook nog televisie. Logisch dat je allen gewend bent aan moderne films.

Bizar statement overigens dat zwart-witfilms zonder een goed verhaal zelden goed kunnen zijn. Waarom is het verhaal belangrijker bij een niet-kleurenfilm? Oude films kunnen visueel soms veel inventiever zijn dan moderne films.

Nicolage Rico schreef:
Was wellicht verkeerd geformuleerd. Maar vanwege de huidige techniek zien de films van nu er visueel (vaak) een stuk sterker uit. Nogmaals, uitzonderingen daargelaten.

Daarnaast waren er voor de '60 maar een handjevol regisseurs die minder oubollig te werk gingen. Maar dat heeft ook weer zijn charme.

Veel films hebben de tand des tijds niet doorstaan en voelen - dus ook op visueel vlak - nogal gedateerd aan. Wat natuurlijk niet vreemd is.

Idem. "Vanwege de huidige techniek zien films van nu er visueel een stuk sterker uit". Erg vaag, ik heb geen idee wat je hieronder verstaat. Vindt je films met CGI mooier? Ik niet. Maar ik vind films er tegenwoordig lelijker uitzien. Digitaal geschoten is altijd enorm koud, terwijl een film op celluloid zoveel warmer is. Voeg daar nog een obsessie met handcamera bij, en lelijke kleuren omdat alles er zo realistisch mogelijk moet uitzien. Mensen hebben helaas het dogma in hun hoofd dat film zoveel mogelijk als de werkelijkheid er moet uitzien. Iets wat vroeger helemaal anders was. Ben je het type dat zich stoort aan een opvallende bluescreen in een oude film?

Het is een makkelijke valkuil. Films uit pakweg de jaren '30 of '50 zijn vaak visueel zoveel inventiever dan nu, onder ander omdat men toen veel minder middelen voor handen had.

Iemand die oude films lager inschat simpelweg omdat ze oud zijn kan ik moeilijk serieus nemen. Doe je oogkleppen af, plaats een film in zijn context en train jezelf in het kijken van films die op een andere manier gefilmd zijn dan je gewend bent.

Mijn top-10 overigens (hoewel het ook tien andere films hadden kunnen zijn):

1. Band Wagon, The (1953)
2. Bank Dick, The (1940)
3. Jeder für Sich und Gott gegen Alle (1974)
4. Devils, The (1971)
5. Purple Rose of Cairo, The (1985)
6. Bigger Than Life (1956)
7. E Tu Vivrai nel Terrore - L'Aldilà (1981)
8. Disorderly Orderly, The (1964)
9. Beyond the Valley of the Dolls (1970)
10. Scarlet Empress, The (1934)

Tijd voor een update:

1. Pulp Fiction
2. Full Metal Jacket
3. The Green Mile
4. The Shawshank Redemption
5. One Flew Over The Cuckoo's Nest
6. Léon
7. Pan's Labyrinth
8. Yellow Submarine
9. Taking Woodstock
10. The Pick Of Destiny

Toon1 schreef:
Doe je oogkleppen af,
Goed advies, volg je hem zelf ook even op? De afgelopen 30 jaar zijn de films evengoed schitterend.

Films uit pakweg de jaren '30 of '50 zijn vaak visueel zoveel inventiever dan nu
Onzin, pure onzin. Films als Avatar, Lord of the Rings, Jurassic Park zijn visueel minstens zo inventief als Vertigo, Citizen Kane en Metropolis. Dat jij het lelijk vindt moet je zelf weten.

P.S. Ik heb genoeg zwart-wit films in mijn Top 10 gehad, o.a. Psycho, Johnny Got His Gun en Le Trou.

chevy93 schreef:
Goed advies, volg je hem zelf ook even op? De afgelopen 30 jaar zijn de films evengoed schitterend.

Nu ben je opnieuw kortzichtig. Mijn smaak is meer dan mijn top tien. Ik heb inderdaad een voorkeur voor oudere films, maar ik ben niet zo absurd om een hele tijdsperiode als oninteressant af te doen simpelweg omdat het uit die tijd komt. Het is belachelijk om een film af te rekenen op een tijdsperiode (of een genre, of een land). Uiteraard heb ik voorkeuren, die heeft iedereen. Het zou beter zijn om dat te beseffen.

Het zou belachelijk zijn om te pretenderen dat films uit een bepaalde periode minder zijn. Wij ben jij om dat te pretenderen? Jonathan Rosenbaum? Het zou je sieren als je er voor uitkwam dat oude films je eenvoudigweg je smaak niet zijn.

chevy93 schreef:
Onzin, pure onzin. Films als Avatar, Lord of the Rings, Jurassic Park zijn visueel minstens zo inventief als Vertigo, Citizen Kane en Metropolis. Dat jij het lelijk vindt moet je zelf weten.

P.S. Ik heb genoeg zwart-wit films in mijn Top 10 gehad, o.a. Psycho, Johnny Got His Gun en Le Trou.

Nee, ik baseer je smaak niet op je top tien, dus je hoeft mij niet te vertellen welke oude films je in je top tien hebt gehad.

Overigens vind ik Jurassic Park absoluut geen lelijke film, integendeel. Prima film.

Kun je mij vertellen waarom je Lord of the Rings inventiever vindt dan Citizen Kane? Lord of the Rings heeft nog niet het greintje inventiviteit dat Citizen Kane zo'n sterke film maakt. Maar ik hoor graag de uitleg die je gaat plaatsen. Ik zou het vooral ook doorgeven aan Sight and Sound, zodat zij eindelijk het licht zien en voortaan in hun filmlijstjes Citizen Kane kunnen vervangen door Lord of the Rings.

Toon1 schreef:
Kun je mij vertellen waarom je Lord of the Rings inventiever vindt dan Citizen Kane?
Dat zeg ik niet. Buiten dat Lord of the Rings op een hele andere manier inventief is (met het gebruik van het door jou zo geliefde CGI), is Citizen Kane natuurlijk een legendarische film. Er zal ook niet snel zo'n inventief album komen als Sgt. Pepper's, om maar wat te noemen.
Anyway, The Hobbit experimenteert met nieuwe realistischere beelden (High Frame Rate, 48 fps). Avatar perfectioneerde 3D-beelden. David Lynch is een inventief persoon als het gaat om plotgerelateerde zaken. Films als Enter the Void, The Tree of Life, The Fountain. Het zijn films die vroeger simpelweg niet gemaakt konden worden.

De filmwereld heeft de afgelopen jaren allesbehalve stil gezeten.

Toon1 schreef:
Ik zou het vooral ook doorgeven aan Sight and Sound, zodat zij eindelijk het licht zien en voortaan in hun filmlijstjes Citizen Kane kunnen vervangen door Lord of the Rings.
Heb je nog meer grijze, stoffige lijsten? De nieuwste film uit de top 10 uit dat lijstje komt uit 1968... Alsof je Rolling Stone aanhaalt om aan te tonen dat er de afgelopen 40 jaar geen goede, inventieve muziek is gemaakt op een handjevol uitzonderingen na.

Het zou je sieren als je er voor uitkwam dat oude films je eenvoudigweg je smaak niet zijn.
Dat doe ik niet, omdat het eenvoudigweg niet waar is. Genoeg oude films die ik heel goed kan waarderen.

Niemand schrijft een film af op leeftijd. Het is wel een feit dat oudere films met een bepaalde bagage komt (bv. zwart-wit, bepaalde manier van acteren, mono geluid). Dat jij het er niet mee eens bent dat een film er niet realistisch uit hoef te zien, is jouw mening, maar doe niet alsof het een soort waarheid is.

Onweerwolf
Zowel oude films (zwart/wit) als nieuwe films kunnen erg mooi zijn. Er is meer van belang dan alleen de manier van schieten.

Zo vind ik Citizen Kane schromelijk overschat. Gisteren, echter, zag ik Casablanca en die is werkelijk prachtig.

De LOTR trilogie vind ik ook machtig maar Avatar is wat mij betreft echt om te kotsen.

chevy93 schreef:
Dat zeg ik niet. Buiten dat Lord of the Rings op een hele andere manier inventief is (met het gebruik van het door jou zo geliefde CGI), is Citizen Kane natuurlijk een legendarische film. Er zal ook niet snel zo'n inventief album komen als Sgt. Pepper's, om maar wat te noemen.
Anyway, The Hobbit experimenteert met nieuwe realistischere beelden (High Frame Rate, 48 fps). Avatar perfectioneerde 3D-beelden. David Lynch is een inventief persoon als het gaat om plotgerelateerde zaken. Films als Enter the Void, The Tree of Life, The Fountain. Het zijn films die vroeger simpelweg niet gemaakt konden worden.

De filmwereld heeft de afgelopen jaren allesbehalve stil gezeten.

Je zegt net letterlijk dat Lord of the Rings "visueel minstens zo inventief is" als Citizen Kane.

Ik snap nog steeds niet wat er zo bijzonder is aan "realistischere beelden". Waarom is iets beter of inventiever als het realistischer is? Waarom is het perfectioneren van 3D beelden inventiever dan de waslijst aan technische vernieuwingen die Orson Welles doorvoerde in Citizen Kane? En inventieve plotten bestonden ook al voor David Lynch.

Inderdaad, de filmwereld heeft de afgelopen jaren allesbehalve stil gezeten. Fijn dat je dat beseft.

Uiteraard konden films als Enter the Void of The Tree of Life vroeger niet gemaakt worden. Dat spreekt voor zich. Net zoals ook deze films over 50 jaar gedateerd zullen zijn. Tenzij je ze in een context plaatst.

chevy93 schreef:
Heb je nog meer grijze, stoffige lijsten? De nieuwste film uit de top 10 uit dat lijstje komt uit 1968... Alsof je Rolling Stone aanhaalt om aan te tonen dat er de afgelopen 40 jaar geen goede, inventieve muziek is gemaakt op een handjevol uitzonderingen na.

Haha ik geef toch meer autoriteit aan de mensen van pakweg Sight and Sound dan, met alle respect, een 19-jarige die net komt kijken. Je klinkt een beetje als een rebellerende tiener. Daarbij wil ik niet zeggen dat ik de waarheid in pacht heb, maar je mag er even bij stil staan dat er anderen zijn die eenvoudigweg op een diepere manier met film bezig zijn dan jij (of ik) wellicht ooit zult doen. Of denk je dat de mensen van Sight and Sound Lord of the Rings niet gezien hebben?

chevy93 schreef:
Dat doe ik niet, omdat het eenvoudigweg niet waar is. Genoeg oude films die ik heel goed kan waarderen.

Niemand schrijft een film af op leeftijd. Het is wel een feit dat oudere films met een bepaalde bagage komt (bv. zwart-wit, bepaalde manier van acteren, mono geluid). Dat jij het er niet mee eens bent dat een film er niet realistisch uit hoef te zien, is jouw mening, maar doe niet alsof het een soort waarheid is.

Prima, maar je komt met een statement dat oude films minderwaardig zouden zijn aan moderne films, wat natuurlijk klinkklare onzin is. Het is duidelijk dat het hier ligt aan onkunde. Onkunde om met een bepaalde bagage om te gaan (zwart-wit, acteren, mono geluid). Waarom het daar niet op laten? Daar is niets mis mee. Ik heb ook bepaalde voorkeuren in film. Daar kom ik voor uit. Je kunt van verschillende soorten films proeven en daarna kom je er achter wat je het beste ligt en baken je je smaak af. Je kan perfect stellen dat je liever van moderne film houdt, omdat oude films je niet zo goed liggen. Je zou jezelf de vraag kunnen stellen wat critici in hemelsnaam bezielt om zoveel oude films steeds weer zo hoog in lijstjes te plaatsen. Je kunt het af doen als oude lullen, maar dat is erg makkelijk. Tenslotte zijn het mensen die zich 24/7 bezighouden met de studie van film, duizenden films hebben gezien, en daarbij nog steeds recente films kijken.

Uiteraard is het mijn mening dat ik vind dat een film er niet realistisch hoeft uit te zien. Ik vind het onzin om een film te beoordelen op het feit of het er realistisch uitziet of niet. Dat gaat toch helemaal nergens over? Wie heeft er bepaald dat een film er realistisch uit moet zien? En waarom zou je dat uberhaupt willen? Film is het toch het ultieme escapisme? Ik neem het keuren van een film op zijn realisme sowieso weinig serieus.

Overigens is Citizen Kane voor mij ook niet de beste film ooit. Maar sowieso is dat een leeg begrip. Geen enkele film verdient de titel 'beste film ooit'.

Onweerwolf
Toon1 schreef:
Geen enkele film verdient de titel 'beste film ooit'.

Jawel hoor. Vozvrashchenie

Toon1 schreef:
Haha ik geef toch meer autoriteit aan de mensen van pakweg Sight and Sound dan, met alle respect, een 19-jarige die net komt kijken. Je klinkt een beetje als een rebellerende tiener. Daarbij wil ik niet zeggen dat ik de waarheid in pacht heb, maar je mag er even bij stil staan dat er anderen zijn die eenvoudigweg op een diepere manier met film bezig zijn dan jij (of ik) wellicht ooit zult doen. Of denk je dat de mensen van Sight and Sound Lord of the Rings niet gezien hebben?
Moet je zelf weten. Ik gebruik liever mijn eigen verstand als het gaat om het beoordelen van films en ga niet klakkeloos uit van meningen van zelfbenoemde critici die veelal massaal gaan voor de oude klassiekers, maar waar je moderne klassiekers, zoals Lord of the Rings, meestal niet tegen komt.
Niet dat ik er geen tips uit haal (de lijst van They Shoot Pictures, Don't They is nog altijd een grote inspiratiebron).

En wie ben jij om te zeggen hoe ik met films bezig ben?

chevy93 schreef:
Prima, maar je komt met een statement dat oude films minderwaardig zouden zijn aan moderne films, wat natuurlijk klinkklare onzin is.
Nergens beweerd.

Het is duidelijk dat het hier ligt aan onkunde.

Ik heb ook bepaalde voorkeuren in film.
Maar als het jouw voorkeuren niet zijn, is het onkunde. Weten we dat ook weer.

Je zou jezelf de vraag kunnen stellen wat critici in hemelsnaam bezielt om zoveel oude films steeds weer zo hoog in lijstjes te plaatsen. Je kunt het af doen als oude lullen, maar dat is erg makkelijk. Tenslotte zijn het mensen die zich 24/7 bezighouden met de studie van film, duizenden films hebben gezien, en daarbij nog steeds recente films kijken.
Wat een hoop elitair geneuzel. Het is simpelweg een bundeling van voorkeuren. Als je genoeg meningen verzamelt, heb je nog altijd geen feiten. Alleen maar omdat het meningen zijn van mensen die wat meer films gekeken hebben dan jij en ik zou het opeens leidend moeten zijn?

Overigens heb ik het antwoord wel: die films zijn de films die destijds een grote indruk op hen achter gelaten heeft. Die critici van S&S zijn veelal vergrijsde mannen en zagen die film in hun jonge(re) jaren.

En los van alles, gaat deze discussie te ver van het kernpunt: iemand mag gewoon een oude film afbranden op oubolligheid, knullig acteerwerk en onrealistische scènes. En meer van dat soort dingen die steevast terugkomen bij oude(re) films.

Zoiets heet een persoonlijke mening, en die verandert niet, omdat één of ander blad zegt dat het zogenaamd een objectief vastgesteld meesterwerk is.

Daar wilde ik het bij laten.

Groeten de rebellerende, modern ingestelde tiener.

P.S. De beste film is deze: Il Buono, il Brutto, il Cattivo (1966) - MovieMeter.nl

Afgelopen jaar heb ik aardig wat films gekeken, waardoor ik eindelijk een beetje een deftige Top 10 heb:

1. Pi (1998)
2. 2001: A Space Odyssey (1968)
3. Enter the Void (2009)
4. Requiem for a Dream (2000)
5. Buono, il Brutto, il Cattivo, Il (1966)
6. Clockwork Orange, A (1971)
7. Apocalypse Now (1979)
8. C'era una Volta il West (1968)
9. Pianist, The (2002)
10. Toy Story 3 (2010)

Ook maar even van moviemeter op gepikt.
Enne de best film staat er natuurlijk ook tussen

1. Se7en (1995)
2. Goodfellas (1990)
3. Da Hong Deng Long Gao Gao Gua (1991)
4. Mississippi Burning (1988)
5. Lawrence of Arabia (1962)
6. Searchers, The (1956)
7. Harry Potter and the Chamber of Secrets (2002)
8. Beautiful Mind, A (2001)
9. Terms of Endearment (1983)
10. C'era una Volta il West (1968)

Onweerwolf schreef:
(quote)

Jawel hoor. Vozvrashchenie

Is genoteerd

Onweerwolf
Teunnis schreef:
(quote)

Is genoteerd

Ik ben benieuwd wat je er van vindt.

Yann Samsa
1. Eraserhead (1977)
2. Sen to Chihiro no Kamikakushi (2001)
3. Inception (2010)
4. Fountain, The (2006)
5. Inglourious Basterds (2009)
6. One Flew over the Cuckoo's Nest (1975)
7. Black Swan (2010)
8. Mulholland Dr. (2001)
9. Pi (1998)
10. Rabbits (2002)

chevy93 schreef:
Moet je zelf weten. Ik gebruik liever mijn eigen verstand als het gaat om het beoordelen van films en ga niet klakkeloos uit van meningen van zelfbenoemde critici die veelal massaal gaan voor de oude klassiekers, maar waar je moderne klassiekers, zoals Lord of the Rings, meestal niet tegen komt.
Niet dat ik er geen tips uit haal (de lijst van They Shoot Pictures, Don't They is nog altijd een grote inspiratiebron).

En wie ben jij om te zeggen hoe ik met films bezig ben?

Volgens mij moet je toch echt een keer leren lezen. Ik zeg alles behalve dat je een mening van iemand anders klakkeloos zou moeten overnemen, integendeel.

Het punt is dat je met verschillende statements komt alsof het een waarheid is. Uiteraard heeft iedereen een eigen mening. Had je duidelijk gemaakt dat jouw statement slechts jouw mening is,, ging ik er niet op in.

Ik wil helemaal niet zeggen hoe je met film bezig moet zijn, integendeel.

chevy93 schreef:
g meningen verzamelt, heb je nog altijd geen feiten. Alleen maar omdat het meningen zijn van mensen die wat meer films gekeken hebben dan jij en ik zou het opeens leidend moeten zijn?

Overigens heb ik het antwoord wel: die films zijn de films die destijds een grote indruk op hen achter gelaten heeft. Die critici van S&S zijn veelal vergrijsde mannen en zagen die film in hun jonge(re) jaren.

Als je allerlei statements op een forum gaat zetten ("zwart-witfilms zijn zonder een goed verhaal zelden goed") krijg je daar uiteraard een reactie op. Misschien moet je meer aangeven dat dit jouw mening is. Uiteraard ga ik in op je statement. Ik geef in ieder geval meer autoriteit aan iemand die film bestudeert dan iemand die bepaalde films afkeurt omdat ze eenvoudigweg in een bepaalde tijdperiode gemaakt zijn.

Het punt is dat je beter zou kunnen nadenken over andere meningen, van mensen die zich fulltime diep in film verdiepingen, dan films kort door de bocht wegzetten omdat ze uit een bepaalde tijd komen. En nogmaals, daar is geen probleem mee, tot je dat als een soort waarheid gaat verkondigen. Natuurlijk moet je je mening niet per se aanpassen omwille van iemand anders. Ik wil je er alleen op wijzen dat het altijd goed is om verder te kijken en jezelf te verdiepen en te onderwijzen als het ware. Meningen en smaken veranderen constant, het is goed om dat in gedachten te houden. Het is arrogant om te denken dat je de waarheid in pacht hebt, als je maar een fractie hebt van de filmkennis die de critici hebben aan de hand waarvan de TSPDT lijstjes samengesteld worden. Een betere ingesteldheid zou zijn om open te staan en jezelf af te vragen wat je mist in een bepaald soort film wanneer anderen dat wel kunnen waarderen en op waarde schatten. Uiteindelijk zal het je omgang met films alleen maar verdiepen. Alle films hebben een waarde. Sowieso is op tijdsperiode, genre of land een film afkeuren belachelijk. Maar voorkeuren hebben we allemaal. Alleen moet je die dan niet als een waarheid verkondigen.

Verder was S&S slechts een voorbeeld. Had in principe eender welke criticus/critici kunnen noemen. Het feit dat je denkt dat S&S alleen oude mannen zijn die op een nostalgische manier naar film kijken geeft aan dat je op een problematische manier omgaat met filmkritiek. Geloof je werkelijk dat zij films slechts beoordelen op persoonlijke nostalgische waarde? Right... Je mening wijkt zo ver af, dat je je af zou moeten vragen wat je mist of wat je niet ziet.

Maar betekent dat nou dat je in 2050 films uit 2000 ook lager gaat inschatten? Hoe denk je daar zelf over? Of wordt het dan nostalgie?

@ Die laatste zin. Uiteraard. LOTR is nu al hopeloos verouderd.

"Zwart-witfilms zijn zonder een goed verhaal zelden goed" is overigens wel een hele belachelijke bewering. Talloze experimentele/niet-plotgerichte zwart-wit films die fantastisch zijn (zowel oud als nieuw).

En TSPDT is natuurlijk een prachtige en handige lijst, maar wel een die te eenzijdig is en zeker wat vernieuwing kan gebruiken (een trend die met de laatste update eindelijk lijkt te zijn ingezet. Veel klassiek Hollywood is gezakt of verdwenen ten koste van moderne en oude wereldcinema. En terecht, want de balans was nogal scheef).

Natuurlijk is het prima om filmcritici serieus te nemen, maar ik vind het wel een kunstvorm waarbij een groot deel van de critici erg blijven hangen in het verleden. Daarmee wil ik niets afdoen aan de kwaliteit van die oude klassiekers, waar ik erg van kan genieten. Iets meer waardering voor nieuwere vormen van cinema zou echter geen kwaad kunnen. Een top 10 waarvan de meest recente film uit 1968 komt en vrijwel heel de rest zelfs van voor 1960 is, vind ik erg eenzijdig. Alsof er daarna geen essentiële cinema is gemaakt. Ik heb veel respect voor de Hitchcocks, Renoirs, Ozus en Godards (een van mijn favorieten) van de wereld. Maar cinema is meer dan dat. Ik vind dat zo'n lijst er wel naar zou moeten streven om een afspiegeling te zijn van meer dan 100 jaar cinema.

Ik denk dan overigens eerder aan een Gaspar Noé bijvoorbeeld dan aan LOTR.

Wissel:

Gisteren 's nachts naar Mulholland Drive gekeken, en wat een ervaring. Als mensen nog zo'n films zoals: Memento, The Prestige, Mulholland Dr kennen mag je ze me zeker eens sturen hier of via PM.

1. Memento
2. Inception
3. The Green Mile
4. Shutter Island
5. Mulholland Drive
6. Avatar
7. Gone Bbay Gone
8. One Flew Over The Cuckoo's Nest
9. Forrest Gump
10. The Prestige

Ik zou Lost Highway eens proberen dan. En als dat bevalt meerdere films van David Lynch.

1. Le Fabuleux Destin `d Amelie Poulain (2001)
2. The Tree of Life (2011)
3. Mulholland Dr. (2001)
4. Kikujiro no Natsu (1999)
5. Sunshine (2007)
6. American Beauty (1999)
7. Ai no Mukidashi (2008)
8. Le Conseguenze Dell`Amore (2004)
9. The Big Lebowski (1998)
10. Halloween (1978)

kobe bryant fan schreef:
Gisteren 's nachts naar Mulholland Drive gekeken, en wat een ervaring. Als mensen nog zo'n films zoals: Memento, The Prestige, Mulholland Dr kennen mag je ze me zeker eens sturen hier of via PM.
Probeer zoals herman al zei inderdaad Lost Highway eens. Maar ook Blue Velvet is zeker de moeite waard van David Lynch.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:29 uur

geplaatst: vandaag om 18:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.