MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Stilte

zoeken in:
Vandaag in de Volkskrant

Niet alleen in de Volkskrant.

Steun dit initiatief op de facebook-pagina: JOHN CAGE'S 4'33'' FOR CHRISTMAS NUMBER ONE 2010 | Facebook

Justus18 schreef:
Volgens mij is het stuk gecomponeerd door John Cage en is de officiële titel 4'33".
Gekopieerd uit Wikipedia: 'een versie is "gespeeld" door Frank Zappa (deel van A Chance Operation: The John Cage Tribute, op het Koch-label, 1993). Een "orkestversie" van 4′ 33″, uitgevoerd door het BBC Symphony Orchestra, werd uitgezonden op BBC Radio 3 in januari 2004.'

N.B. Ik ken vrij veel van Zappa, maar ik wist niet dat hij dit nummer ook had uitgevoerd.

Ik heb die later gearrangeerd voor koor, maar omdat ik alleen was, maar solo opgevoerd, a-cappela. In Berlijn, na mijn a-cappela uitvoering van "Der Tod ist ein Dandy", ik ben nu eenmaal een man van uitersten.

Is het stil als je volledig doof bent, of hoor je dan je gedachten?

Ik heb wel eens door het bos gewandeld.
Dan had ik de mp3-speler bij (muziek voor onderweg naar het bos) maar die had ik niet in in het bos.
Als je alleen die geluiden hoort ervaar je de schoonheid van de natuur optimaal.
Geen enkel nummer kan dan uitbeelden.
Soms ga ik dan zitten en laat ik de geluiden over me heen komen.
Zo ook als ik langs onze Maas loop en daar geluiden op kan vangen.
Maar als ik door de stad loop bedank ik voor het gesjees van auto's en brommers en zet ik muziek, en dan ook nummers die aansluiten op de omgeving.
Met Bass Communion door een stad lopen is vreemd, maar vet.

Dus daar waar je stilte kan pakken doe ik dat.

Ik ben niet een muziekjunkie, muziek doodt verveling.
Mijn afspeellijsten op de mp3 zijn basically opstapelingen van nummers die ik wil horen.
Als ik dat nummer wil horen voeg ik het toe.
Puur op gevoel.

En mijn innerlijke rust heb ik zonder muziek gevonden.
Er is echter één nummer dat me aangespoord heeft die rust te zoeken en dat nummer waardeer ik daar nog steeds ten volle voor: The Working Hour van Tears For Fears.

Groeten, OldSkool

Vandaag in de Volkskrant een special over stilte.
Want zondag schijnt het de dag van de stilte te zijn.

Ssssst......

Altaria
Hello darkness, my old friend...
Kon het niet laten.

Ik heb vaak oordoppen in als ik door Utrecht wandel. Ook als ik schrijf (aan mijn roman), doe ik dat met muziek op, vaak harde rock. Ik wil stilte als ik slaap. Maar als ik in de trein zit, wandel of schrijf, wil ik muziek.

Altaria schreef:
Hello darkness, my old friend...
Kon het niet laten.

Ik heb vaak oordoppen in als ik door Utrecht wandel. Ook als ik schrijf (aan mijn roman), doe ik dat met muziek op, vaak harde rock. Ik wil stilte als ik slaap. Maar als ik in de trein zit, wandel of schrijf, wil ik muziek.

Alhoewel het in het onderhavige geval waarschijnlijk een kwestie van verspilde energie zal zijn: Silence Is a Rhythm Too

In de drukste fietsstraat van mijn stad, waar ik woon, is het nu tijdens deze corona crises nog nooit zo stil geweest .... Het is bijna saai te noemen...

Ook een mooi obvervatiepunt voor de corona-politie

Gast
geplaatst: vandaag om 12:57 uur

geplaatst: vandaag om 12:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.