MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Poëzie op Youtube

zoeken in:
Gister zat ik in het archief van de Publieke Omroep te graven en trof, "De 7e televisienacht van de poëzie". In deze 1,5 uur durende uitzending zie je een verzameling internationale dichters die hun gedichten voordragen waaronder, Simon Vinkenoog en Johnny van Doorn. Simon Vinkenoog komt met zijn uitgerekte en botte stijl op papier niet altijd even goed tot zijn recht. Maar als je hem nog jong en bevlogen "Nederland" hoort voordragen heeft dat toch wel iets
magisch...

Van Vinkenoog kon ik alleen het geluid vinden, als je de beelden erbij wil zien(dat is eigenlijk wel het mooist) moet je even naar de site van de Publieke Omroep.

Dat vertalen een kunst op zich is illustreerd Johnny van Doorn met zijn vertaling van Baudelaire..

Om een lang verhaal kort te maken, plaats hier je youtube gedichten van wie dan ook en vertel er voor de aardigheid even kort bij waarom je het hebt uitgekozen....

Wees altijd dronken

Is het niet handiger om die filmpjes op Overigen >> Algemeen >> MuMe Poëzie Topic te posten......

Neen. Dat topique is meer bedoeld om eigen gedichten te plaatsen en daar feedback op te ontvangen, of af en toe een stukjen tekst van iemand andersch te plaatsen. Dit is meer toegesneden op fillumpjes.

Mijn bijdrage:

Hier wat gedichten van mijn favoriete Danny van Strien. Ik zou in duizenden woorden kunnen omschrijven waarom deze man zo'n ontzettende Danny van Strien is, maar de gedichten spreken boekdelen.

Stijn_Slayer

Slowgaze schreef:
Neen. Dat topique is meer bedoeld om eigen gedichten te plaatsen en daar feedback op te ontvangen, of af en toe een stukjen tekst van iemand andersch te plaatsen. Dit is meer toegesneden op fillumpjes.

Dat dus. Het zou leuk zijn als mensen er ook even bij vertellen waarom ze het filmpje plaatsen, anders word het zo snel een nikszeggende reeks filmpjes.

Omdat mijn filmpje uitlegt hoe je poëzie moet praten.

Dankjewel, Maarten.

Geen dank, Jonathan. Overigens, heb vanmiddag naar die Nacht gekeken en ik vond er wel interessante dingen bijzitten, waarbij ik die Nursery Rhyme of Innocence and Experience toch wel het beste vond.

Ja, dat was een mooi versje! Speelde hij niet ook een rol in buffy?

Ondertussen in een hele andere hoek van den poëzie:

9 van de 10 battles zijn tussen 2 straatratjes die elkaars moeders een veeg willen geven. Gelukkig is er ook nog Huussuh

Danny van Strien is trouwens echt een held!

Onze eigen Gerard Reve!

Ik heb in dat andere versjes topic al regelmatig mijn enorme bewondering voor deze man te kennen gegeven. Simpel, transparant en toch onmetelijk diep. Hij verteld over zijn 75e verjaardag en leest een aantal gedichten voor, waaronder "De Blijde Boodschap".

Omdat Bukowski.

Omdat Tom Waits leest Bukowski.

Nog meningen over Danny van Strien?

Om het topique te reanimeren twee versjes van Wim Brands, één van mijn meest favoriete hedendaagsche versjesmakers:

Quadraphonic schreef:
Ja, dat was een mooi versje! Speelde hij niet ook een rol in buffy?

Ondertussen in een hele andere hoek van den poëzie:

(embed)

9 van de 10 battles zijn tussen 2 straatratjes die elkaars moeders een veeg willen geven. Gelukkig is er ook nog Huussuh

De Consequentie vs Huussuh is sowieso wel één van de beste PunchOutBattles tot nu toe! Hoewel ik op het gebied van poëtische teksten De Consequentie toch wat sterker vind...

Ja, die Wim Brands schrijft wel leuke versjes. Gaaf idee ook, een bundel met portretten van mensen die hij tegenkomt als hij zijn hond uitlaat.

Ik vond De Consequentie erg tegenvallen deze keer, hij maakte een nogal ongeinspireeerde indruk. Huussuh is wat mij betreft de beste schrijver van POB.

Hij leidt zijn leven zoals de VVD een land zou besturen: In barre tijden moet er gesneden worden, krijgen de armen het te verduren

Benjamin Zephaniah: Money

Stijn_Slayer
Quadraphonic schreef:

Hij lijdt zijn leven zoals de VVD een land zou besturen: In barre tijden moet er gesneden worden, krijgen de armen het te verduren

'Lijdt' met lange ij vind ik er wat te dik bovenop liggen.

Stijn_Slayer schreef:
(quote)

'Lijdt' met lange ij vind ik er wat te dik bovenop liggen.

Ik zat te twijfelen. Leid of lijd je een leven?

Slechts vrij recentelijk heb ik het werk van Charles Simic (geen familie van Tatjana) ontdekt, maar wat heeft die man toch mooie dingen gedaan zeg.

Def Poetry!

Weet niet of het echt in het straatje past, maar wel erg dope.

Gemineye:
YouTube - What are you fighting for - Gemini (Def Poetry)

Gast
geplaatst: vandaag om 18:43 uur

geplaatst: vandaag om 18:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.