MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Vraag van de dag #2

zoeken in:
vigil schreef:

Ik vind het ook best vreemd dat deze naam niet bij iedereen bekend is of dat Rhinestone geen belletje laat rinkelen, 1 van de grootste en bekendste country hits of alles time maar een echt icoon (als in Bowie, Lennon, Presley e.d) zou ik toch niet willen noemen

Ik zie dat ik het nummer had kunnen kennen als ik actief had meegedaan in de Country K,O. , maar ik vond dat de nadruk daar teveel lag op country van voor mijn tijd.
Maar goed, als Rhinestone echt zo'n populaire evergreen is dan verbaasd het me wel dat ie maar 2 jaar in de Top 2000 heeft gestaan.

Bij de Kringloop is de goede man in ieder geval altijd volop te vinden dus mainstream platenkopend Nederland in de 70's wist hem wel te vinden

Gretz schreef:

Maar goed, als Rhinestone echt zo'n populaire evergreen is dan verbaasd het me wel dat ie maar 2 jaar in de Top 2000 heeft gestaan.

Let jij maar eens op in december

Gretz schreef:
Als we dat als uitgangspunt nemen zijn Marco Borsato en Jan Smit de grootste artiesten die de wereld heeft voortgebracht, gek voorbeeld dus.

En inderdaad, in december zien we Rhinestone Cowboy wel terug.

Die ene keer dat country hier wat aandacht kreeg met de toplijst (top 100) stond ie overigens op plek 6.

vigil schreef:
Bij de Kringloop is de goede man in ieder geval altijd volop te vinden dus mainstream platenkopend Nederland in de 70's wist hem wel te vinden

Ja, als ik 25 jaar eerder was geboren had ik me waarschijnlijk mijn ogen uit m'n hoofd moeten schamen. Maar ik kende hem dus niet omdat ie hier in Nederland al tientallen jaren niet meer mainstream is (als ie dat al ooit is geweest).

Andere grote zangers uit de Americana of Country scene (bijvoorbeeld Mickey Newbury en Jimmy Lafave) leerde ik ook pas kennen toen een besnorde man op televisie over hen ging praten.

vigil schreef:
(quote)

Let jij maar eens op in december

!! dodeartiestenbonus !!

Casartelli (moderator)
Met het overlijden van Glen Campbell verliest de muziekindustrie opnieuw een icoon. Maar wie is eigenlijk de grootste levende legende?

- Edgar18: Eigenlijk nog best lastig. Een aantal namen die me te binnen schieten zijn Bob Dylan, Aretha Franklin en Ralf Hütter maar ik ga voor Paul McCartney.
- Don Cappuccino: Rick Astley
- Kanye West: Kanye West
- Ataloona: Eens met voorganger. Deze man natuurlijk.
- Laxus11: Ik ga met Edgar mee, Paul dus.
- Johan: Bob Dylan, op de voet gevolgd door Neil Young, Morrissey en Sir Paul
- OWW: Vera Lynn natuurlijk! Met honorable mentions voor Charles Aznavour & Fats Domino.
- itchy: Mark E. Smith. Maar misschien niet lang meer, want hij schijnt érg ziek te zijn.
- Sir Spamalot: Robert Plant, Jimmy Page en John Paul Jones van Led Zeppelin (RIP John Bonham)
- dix: Was Glen Campbell een legende? Dan is Mark E. Smith dat zeker. John Lydon mag ook genoemd worden ondanks een aantal kutplaten. En natuurlijk niet te vergeten: Lee Scratch Perry.
- Kronos: Elvis
- Gretz: Glen Campbell zou ik geen legende willen noemen. Ik ben vast niet de enige die tot gisteren nooit van hem gehoord had, of wel? De grootste levende legende is voor mij Morrissey.
~Slowgaze: Wat Kanye West zegt.
- Fathead: Ivo Niehe. Daarna komt Mick Jagger.
- Masimo: David Thomas
- Rudi S : ik ga met de Don en andere mee, Rick moet het zijn.
- Franck Maudit: Vera Lynn. En Harry Belafonte.
- vigil: dat kan toch alleen maar Macca zijn
- Casartelli: het zal mijn jeugdigheid wel zijn, maar ik had ook nog nooit van Glen Campbell gehoord. Verder, de naam zegt het al, de grootste nog levende legende is natuurlijk Boudewijn

Edgar18 schreef:
(quote)
Als we dat als uitgangspunt nemen zijn Marco Borsato en Jan Smit de grootste artiesten die de wereld heeft voortgebracht, gek voorbeeld dus.

De MuMeLadder dan, staat het nummer ook niet in. Ik vind persoonlijk dat je dus wel kunt stellen dat hij in Nederland geen bekende naam (meer) is omdat hij al +15 jaar niet meer in die T2000 staat en ook nooit op de radio wordt gedraaid. Terwijl Rhinestone toch een hitje is geweest.

Zo moeilijk is het toch niet om te erkennen dat Campbell vooral in de USA een hele grote was? In dat hokje kun je wel meer artiesten stoppen. Niks mis mee. Voor Amerikanen en countryliefhebbers was hij een levende legende, voor de gemiddelde muziekliefhebber is zijn status iets minder groot.

Waarom het niet in de Top 2000 staat is me overigens wel een raadsel maar goed zoals je zegt is country in Nederland lastig. Volgens mij staan Willie Nelson, Kenny Rogers, Waylon Jennings, Kris Kristoferson en zelfs Johnny Cash (icoontechnisch de grootste) ook nauwelijks in die lijst. Misschien dat American Pie of de brave John Denver nog wat doet maar verder

Gretz schreef:
Andere grote zangers uit de Americana of Country scene (bijvoorbeeld Mickey Newbury en Jimmy Lafave)
Dat zijn artiesten uit de wat alternatievere scene, die zijn ook niet bij iedere Amerikaan bekend. Ik kocht in Amerika een plaat van Mickey Newbury en de verkoper kende hem alleen als schrijver van één van Elvis' grootste hits .

Glen Campbell is echt mainstream, niveau Johnny Cash qua populariteit. In de schitterende documentaire I'll Be Me wordt zijn afscheidstournee gevolgd. Een uitverkochte Carnegie Hall, Hollywood Hall en Ryman Auditorium om er een paar te noemen. Tijdens de Grammy's krijgt hij een Lifetime Achievement Award waarna hij ook optreed (toen al flink dement). Na afloop zoekt Paul McCartney hem op in de coulissen om hem te vertellen dat hij een groot fan is. Campbell bedankt hem vriendelijk terwijl je aan zijn gezicht ziet dat ie geen flauw idee meer heeft wie McCartney is. Grappig en hartverscheurend tegelijk.

Nu tijd voor andere dingen dan muziek. Ga je maar eens wat inluisteren, kan duidelijk geen kwaad.

Gretz schreef:
Zo moeilijk is het toch niet om te erkennen dat Campbell vooral in de USA een hele grote was? In dat hokje kun je wel meer artiesten stoppen. Niks mis mee. Voor Amerikanen en countryliefhebbers was hij een levende legende, voor de gemiddelde muziekliefhebber is zijn status iets minder groot.
Nogmaals, probeer niet je eigen referentiekader als uitgangspunt te nemen. Ik denk dat je er met deze opmerking helemaal naast zit maar als jij denkt van niet is dat natuurlijk prima.

Ik durf te wedden dat die twee Zweedse zusjes (waar Edgar18 geloof ik niet zo fan van is ) voor de gemiddelde Nederlander in deze tijd een stuk bekender zijn dan Glenn Campbell. Dat ik dus lang niet de enige was die vandaag bij het lezen van het nieuwsbericht even diep moest denken van welk nummer ik hem zou moeten kennen.

Edgar18 schreef:
Ga je maar eens wat inluisteren, kan duidelijk geen kwaad.

Zal ik eens doen. Zoals je weet sta ik wel open voor het genre.

Gretz schreef:
Ik durf te wedden dat die twee Zweedse zusjes (waar Edgar18 geloof ik niet zo fan van is ) voor de gemiddelde Nederlander in deze tijd een stuk bekender zijn dan Glenn Campbell.
Dit is een grapje toch? Neem niet je eigen referentie als uitgangspunt en overschat het zeker niet! Er leven ongeveer 16 miljoen mensen in Nederland, zeker de helft daarvan heeft bijvoorbeeld Rhinestone Cowboy meegemaakt als wereldwijde hit. Hoeveel hits heeft First Aid Kit al gehad?

Trouwens, ik vind ze wel degelijk leuk en goed maar meer ook niet. Zeker geen enorme hoogvliegers, gewoon geinige radiomuziek met een vleugje country.

Gretz schreef:
Ik durf te wedden dat die twee Zweedse zusjes (waar Edgar18 geloof ik niet zo fan van is ) voor de gemiddelde Nederlander in deze tijd een stuk bekender zijn dan Glenn Campbell.

Hangt heel erg van de generatie af. Onder tieners en twintigers wel, maar daarboven is Campbell toch wel bekender, vermoed ik. Rhinestone Cowboy als nummer lijkt me sowieso tig keer bekender dan My Silver Lining, het kan natuurlijk wel dat niet iedereen daar de artiest bij kan bedenken. Edgars opmerking dat hij qua populariteit vergelijkbaar is met Johnny Cash vind ik wel véél te ver gaan.

En als afsluiting - want ik moet echt weg - de docu is vanavond op Nederland 2 te zien! Waarschijnlijk omdat het komkommertijd is, waarom zouden ze anders een docu over zo'n onbekende artiest uitzenden.

Arrie schreef:
Edgars opmerking dat hij qua populariteit vergelijkbaar is met Johnny Cash vind ik wel véél te ver gaan.
De enige twee countryartiesten die in de hoogtijdagen een eigen televisieshow hadden. Ik kom net terug van ruim drie weken Amerika met o.a. een poos Nashville en was zelf ook verbaasd hoe groot zijn status is. Niet van hetzelfde niveau als Cash maar echt ver zit het er niet af.

Ik snap de mensen trouwens niet die Paul McCartney noemen.

Rhinestone Cowboy is in ieder geval een prima hitsong op het eerste gehoor.

Casartelli (moderator)
Gretz schreef:
Rhinestone Cowboy is in ieder geval een prima hitsong op het eerste gehoor.
Ik kwam ongeveer gelijktijdig tot dezelfde conclusie. Maar ik had verder niet de indruk het nummer ooit eerder gehoord te hebben.

Edgar18 schreef:
Niet van hetzelfde niveau als Cash maar echt ver zit het er niet af.

Cash is een ultieme baasheid!

Heeft Madvillain dit nummer nu ook gecoverd?

Casartelli schreef:
(quote)
Ik kwam ongeveer gelijktijdig tot dezelfde conclusie. Maar ik had verder niet de indruk het nummer ooit eerder gehoord te hebben.

Als er in de 90's al geen eurodance versie van is gemaakt...

Gretz schreef:

Mooi voorbeeld van het vreemde referentiekader dat MuMe creëert: je hebt nog nooit van Glen Campbell of Rhinestone Cowboy gehoord, maar wél van Madvillain.

En nee, dat is geen cover. Hoogstens een refentie.

Gretz schreef:

Ik kende Campbell ook niet, dus ik snap Gretz zijn verbazing wel.

Casartelli (moderator)
vigil schreef:
Als er in de 90's al geen eurodance versie van is gemaakt...
Nou ja, er waren wel een paar momenten dat ik de neiging had iets mee te neuriën, maar dan kwam er telkens net iets anders.

panjoe (moderator)
Met het overlijden van Glen Campbell verliest de muziekindustrie opnieuw een icoon. Maar wie is eigenlijk de grootste levende legende?

- Edgar18: Eigenlijk nog best lastig. Een aantal namen die me te binnen schieten zijn Bob Dylan, Aretha Franklin en Ralf Hütter maar ik ga voor Paul McCartney.
- Don Cappuccino: Rick Astley
- Kanye West: Kanye West
- Ataloona: Eens met voorganger. Deze man natuurlijk.
- Laxus11: Ik ga met Edgar mee, Paul dus.
- Johan: Bob Dylan, op de voet gevolgd door Neil Young, Morrissey en Sir Paul
- OWW: Vera Lynn natuurlijk! Met honorable mentions voor Charles Aznavour & Fats Domino.
- itchy: Mark E. Smith. Maar misschien niet lang meer, want hij schijnt érg ziek te zijn.
- Sir Spamalot: Robert Plant, Jimmy Page en John Paul Jones van Led Zeppelin (RIP John Bonham)
- dix: Was Glen Campbell een legende? Dan is Mark E. Smith dat zeker. John Lydon mag ook genoemd worden ondanks een aantal kutplaten. En natuurlijk niet te vergeten: Lee Scratch Perry.
- Kronos: Elvis
- Gretz: Glen Campbell zou ik geen legende willen noemen. Ik ben vast niet de enige die tot gisteren nooit van hem gehoord had, of wel? De grootste levende legende is voor mij Morrissey.
~Slowgaze: Wat Kanye West zegt.
- Fathead: Ivo Niehe. Daarna komt Mick Jagger.
- Masimo: David Thomas
- Rudi S : ik ga met de Don en andere mee, Rick moet het zijn.
- Franck Maudit: Vera Lynn. En Harry Belafonte.
- vigil: dat kan toch alleen maar Macca zijn
- Casartelli: het zal mijn jeugdigheid wel zijn, maar ik had ook nog nooit van Glen Campbell gehoord. Verder, de naam zegt het al, de grootste nog levende legende is natuurlijk Boudewijn
- panjoe: Tupac Shakur

dix
Gretz schreef:

Grappig, ik zit nu naar die docu te kijken ...
Glen Campbell lijkt wel wat op Morrissey.

Oh ja, noch Campbell noch Cash kunnen in de schaduw staan van de mooiste Country stem.... en dat is natuurlijk Charlie Rich

Onweerwolf
Gretz schreef:

Lekker bezig! Schatje ben je ook.

Onweerwolf
Gretz schreef:
De MuMeLadder dan, staat het nummer ook niet in.

Hij was in 2012 wel eens genomineerd. Dankzij herman

Helaas ging hij vrij roemloos ten onder.

http://puu.sh/x67pW/31a6a5e122.png

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:52 uur

geplaatst: vandaag om 10:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.