Muziek / MusicMeter Live! / Top10 Concerten 2019
zoeken in:
1
geplaatst: 11 december 2019, 12:31 uur
Concert Ranking 2019
1. The Good, The Bad & The Queen @ Paradiso, Adam (6-6)
2. ISLAND @ Trix, Antwerpen & Islington Hall, London (13-2+16-2)
3. The Slow Show @ Gloria, Köln (17-10)
4. Whispering Sons @ Cactus, Brugge (8-3)
5. Yak @ Loose Ends, Adam (24-6)
6. Pottery @ ITGWO, Vlieland (31-8)
7. FEET @ Paradiso UP, Adam (3-12)
8. Palace @ the RoundHouse, London (9-11)
9. FEWS @ V11, Rotterdam (17-3)
10. The Murder Capital @ ITGWO, Vlieland (30-8)
11. SQUID @ Paradiso, Adam (25-10)
12. Fontaines D.C. @ Loose Ends, Adam (24-6)
13. Villagers @ LantarenVenster, Rotterdam (8-11)
14. Roo Panes @ Paradiso, Adam (8-12)
15. Japanese House @ EKKO, Utrecht (26-1)
16. Leif Erikson @ Cinetol, Adam (14-2)
17. The Pale White @ Pandora Utrecht (20-4)
18. The Antlers @ de Duif, Adam (26-4)
19. The Howl & the Hum @ LondonCalling, Adam (24-5)
20. The Beths @ Altstadt, Eindhoven (25-8)
21. The Twilight Sad @ Paradiso, Adam (26-10)
22. Do Nothing @ London Calling, Adam (26-10)
23. METZ @ Loose Ends, Adam (24-6)
24. Giant Rooks @ Bitterzoet, Adam (1-5)
Het was een intensief en geweldig concertjaar. Ranking is natuurlijk appels en peren vergelijken. Ben wellicht alleen een paar tussendoortjes tijdens een festival vergeten. Terug kijkend is er wel 1 die boven boven gemiddeld was. Daarvan hier nogmaals mn stukkie.
6-6 2019. The Good, the Bad & the Queen @ Paradiso
Paar minuten voor aanvang komt er op het eerste balkon naast het podium een strijkkwartet te zitten. Op het podium zie ik naast het drumstel een 2de percussieset staan en wordt al duidelijk dat dit een onvergetelijke avond gaat worden.
Als het concert start met de eerste 2 tracks van MerrieLand komt direct de gedacht: ze gaan toch niet het album integraal spelen. Ja Zeker! En hoe! Temidden van de oneindige speelervaring van Paul, Simon & Tony is Damon Albarn nog steeds de showman, die de zaal aan zich weet te binden. En Damon laat niet meer los, in elk nummer wordt alle ziel en zaligheid gestopt en hij weet participatie te creëren waar je die niet zou verwachten. Hoogtepunt tijdens The Truce of Twillight, waarbij hij heel Paradiso “Order Order ORDER” laat scanderen.
Muzikaal is het genieten op topnivo. Vooraf had ik niet kunnen vermoeden hoe intens fijn het is om zoveel klasse op een podium bij elkaar te horen. Paul Simonon (van the Clash) plukt zn bas kaal en laat goed horen dat veel nummers de bas als basis hebben. De subtiele gitaarpartijen van Simon Tong (The Verve) zijn om te smullen, maar ook uithalen waar het moet. Opa Tony zit met een nonchalante precisie te drummer. Waarschijnlijk heeft ie nu nog spierpijn in zn kaken, heb hem alleen maar zien lachen.
Na de slottonen van de laatste track van MerrieLand haasten ze het podium af, terwijl het strijkkwartet een intermezzo speelt. Het is de opmaak tot het integraal spelen van Album #1. Dat kan nog wel eens een pijnpunt worden, want eigenlijk ken ik dat werk niet. 10 jaar geleden niet echt beluisterd en toch wordt het een zegetocht. Heel soms komen flarden boven waarvan ik denk ze eerder gehoord te hebben, maar de manier waarop dit life gepresenteerd is van buitencategorie. Het deert totaal niet dat het een muzikale reis door het onbekende is. Misschien wel juist daarom. Het zijn Damon’s behendige composities en het krachtige life geluid doet de rest.
Na het geheel ontsporende slot van de titletrack theGood theBad theQueen zijn we het over eens dit was een geniaal concert, waar iedereen ongelijk had, die dacht er niet bij te hoeven zijn.
1. The Good, The Bad & The Queen @ Paradiso, Adam (6-6)
2. ISLAND @ Trix, Antwerpen & Islington Hall, London (13-2+16-2)
3. The Slow Show @ Gloria, Köln (17-10)
4. Whispering Sons @ Cactus, Brugge (8-3)
5. Yak @ Loose Ends, Adam (24-6)
6. Pottery @ ITGWO, Vlieland (31-8)
7. FEET @ Paradiso UP, Adam (3-12)
8. Palace @ the RoundHouse, London (9-11)
9. FEWS @ V11, Rotterdam (17-3)
10. The Murder Capital @ ITGWO, Vlieland (30-8)
11. SQUID @ Paradiso, Adam (25-10)
12. Fontaines D.C. @ Loose Ends, Adam (24-6)
13. Villagers @ LantarenVenster, Rotterdam (8-11)
14. Roo Panes @ Paradiso, Adam (8-12)
15. Japanese House @ EKKO, Utrecht (26-1)
16. Leif Erikson @ Cinetol, Adam (14-2)
17. The Pale White @ Pandora Utrecht (20-4)
18. The Antlers @ de Duif, Adam (26-4)
19. The Howl & the Hum @ LondonCalling, Adam (24-5)
20. The Beths @ Altstadt, Eindhoven (25-8)
21. The Twilight Sad @ Paradiso, Adam (26-10)
22. Do Nothing @ London Calling, Adam (26-10)
23. METZ @ Loose Ends, Adam (24-6)
24. Giant Rooks @ Bitterzoet, Adam (1-5)
Het was een intensief en geweldig concertjaar. Ranking is natuurlijk appels en peren vergelijken. Ben wellicht alleen een paar tussendoortjes tijdens een festival vergeten. Terug kijkend is er wel 1 die boven boven gemiddeld was. Daarvan hier nogmaals mn stukkie.
6-6 2019. The Good, the Bad & the Queen @ Paradiso
Paar minuten voor aanvang komt er op het eerste balkon naast het podium een strijkkwartet te zitten. Op het podium zie ik naast het drumstel een 2de percussieset staan en wordt al duidelijk dat dit een onvergetelijke avond gaat worden.
Als het concert start met de eerste 2 tracks van MerrieLand komt direct de gedacht: ze gaan toch niet het album integraal spelen. Ja Zeker! En hoe! Temidden van de oneindige speelervaring van Paul, Simon & Tony is Damon Albarn nog steeds de showman, die de zaal aan zich weet te binden. En Damon laat niet meer los, in elk nummer wordt alle ziel en zaligheid gestopt en hij weet participatie te creëren waar je die niet zou verwachten. Hoogtepunt tijdens The Truce of Twillight, waarbij hij heel Paradiso “Order Order ORDER” laat scanderen.
Muzikaal is het genieten op topnivo. Vooraf had ik niet kunnen vermoeden hoe intens fijn het is om zoveel klasse op een podium bij elkaar te horen. Paul Simonon (van the Clash) plukt zn bas kaal en laat goed horen dat veel nummers de bas als basis hebben. De subtiele gitaarpartijen van Simon Tong (The Verve) zijn om te smullen, maar ook uithalen waar het moet. Opa Tony zit met een nonchalante precisie te drummer. Waarschijnlijk heeft ie nu nog spierpijn in zn kaken, heb hem alleen maar zien lachen.
Na de slottonen van de laatste track van MerrieLand haasten ze het podium af, terwijl het strijkkwartet een intermezzo speelt. Het is de opmaak tot het integraal spelen van Album #1. Dat kan nog wel eens een pijnpunt worden, want eigenlijk ken ik dat werk niet. 10 jaar geleden niet echt beluisterd en toch wordt het een zegetocht. Heel soms komen flarden boven waarvan ik denk ze eerder gehoord te hebben, maar de manier waarop dit life gepresenteerd is van buitencategorie. Het deert totaal niet dat het een muzikale reis door het onbekende is. Misschien wel juist daarom. Het zijn Damon’s behendige composities en het krachtige life geluid doet de rest.
Na het geheel ontsporende slot van de titletrack theGood theBad theQueen zijn we het over eens dit was een geniaal concert, waar iedereen ongelijk had, die dacht er niet bij te hoeven zijn.
1
geplaatst: 11 december 2019, 15:56 uur
Wilco (Paradiso), Finn Andrews en Joe Jackson op mijn podium. Stef Kamil Carlens en Garrett T. Capps complementeren de top-5; Bill Callahan en Michael Kiwanuka gaven degelijke maar geen memorabele concerten en de vaderlandse inbreng komt van Tim Knol / awkward I en straks (23-12) Kovacs & Metropole Orkest.
Wilco trouwens ook in Utrecht gezien, ook erg goed maar ik hanteer hier ook de regel van 1 vermelding per artiest.
Wilco trouwens ook in Utrecht gezien, ook erg goed maar ik hanteer hier ook de regel van 1 vermelding per artiest.
0
geplaatst: 11 december 2019, 16:03 uur
10 hoogtepunten, op chronologische volgorde. Omdat muziek niet gaan om 'de beste', maar de juiste klank op het juiste moment. 
01. The Specials in AB: het was al even zomer in maart met dit zwoele ska/reggae optreden.
02. Marissa Nadler in De Roma (met voorprogramma Echo Beatty): door omstandigheden zonder band (zowel de hoofdact als het voorprogramma) met een beperkt publiek. Het werd zeer breekbaar en daardoor veel intenser. Klein gelukje.
03. Sabaton op Graspop: de dag van Kiss wat meer theater dan muziek bleek te zijn en grootheden als Whitesnake en Def Leppard. Maar Sabaton speelde de oudjes mooi naar huis.
04. B-52's in AB: als ik toch een beste optreden moest kiezen uit de lijst zal deze wel in aanmerking komen. Een enorm warme dag en B-52's in topvorm die de hele zaal lieten dansen van begin tot einde.
05. Daryl Hall & John Oates in Openluchttheater in Deurne: vooral met de hits in gedachten, maar nog fris genoeg om in 2019 te kunnen optreden. Feestje natuurlijk en dat in openlucht.
06. Jon Butler Trio op TW Classic: headliner Bon Jovi en Skunk Anansie waren best goed, Anouk was maar flauw. Maar alle aandacht ging naar het begin van de middag met Jon Butler Trio. In 2020 ga ik terug zien in De Roma.
07. Ziggy Marley in Openluchttheater in Deurne: oudste zoon van den Bob. Dichterbij zal ik nooit geraken. Optreden om warm van te krijgen.
08. Christine and the Queens in Lokerse Feesten: Op verzoek in het Frans waardoor ze nog beter in haar vel zat. Opvallend zonder de gewoonlijke videobeelden, maar vooral met dansers. Wil ik nog wel eens zien.
09. 10CC op de Fonnefeesten: het kleine (gratis) broertje van de Lokerse Feesten. De band had er duidelijk zin in en maakt het vooral gezellig voor het publiek. Met de voetjes op de grond, maar muzikaal volle gas vooruit.
10. Stef Kamil Carlens in De Roma: jeugdnostalgie met de man van oa dEUS en Zita Swoon. Prettig gestoord en muzikaal fris en creatief.
Bonus: Lamb in De Roma: de triphopengel Lou Rhodes was goed bij stem. Om bij weg te dromen.
Extra bonus: de vele leuke lokale bands die ik gezien heb. Om op te zoeken enkele namen: To the Bone, Whilla Whisper, Bell Starr en Billie Rodney.

01. The Specials in AB: het was al even zomer in maart met dit zwoele ska/reggae optreden.
02. Marissa Nadler in De Roma (met voorprogramma Echo Beatty): door omstandigheden zonder band (zowel de hoofdact als het voorprogramma) met een beperkt publiek. Het werd zeer breekbaar en daardoor veel intenser. Klein gelukje.
03. Sabaton op Graspop: de dag van Kiss wat meer theater dan muziek bleek te zijn en grootheden als Whitesnake en Def Leppard. Maar Sabaton speelde de oudjes mooi naar huis.
04. B-52's in AB: als ik toch een beste optreden moest kiezen uit de lijst zal deze wel in aanmerking komen. Een enorm warme dag en B-52's in topvorm die de hele zaal lieten dansen van begin tot einde.
05. Daryl Hall & John Oates in Openluchttheater in Deurne: vooral met de hits in gedachten, maar nog fris genoeg om in 2019 te kunnen optreden. Feestje natuurlijk en dat in openlucht.
06. Jon Butler Trio op TW Classic: headliner Bon Jovi en Skunk Anansie waren best goed, Anouk was maar flauw. Maar alle aandacht ging naar het begin van de middag met Jon Butler Trio. In 2020 ga ik terug zien in De Roma.
07. Ziggy Marley in Openluchttheater in Deurne: oudste zoon van den Bob. Dichterbij zal ik nooit geraken. Optreden om warm van te krijgen.
08. Christine and the Queens in Lokerse Feesten: Op verzoek in het Frans waardoor ze nog beter in haar vel zat. Opvallend zonder de gewoonlijke videobeelden, maar vooral met dansers. Wil ik nog wel eens zien.
09. 10CC op de Fonnefeesten: het kleine (gratis) broertje van de Lokerse Feesten. De band had er duidelijk zin in en maakt het vooral gezellig voor het publiek. Met de voetjes op de grond, maar muzikaal volle gas vooruit.
10. Stef Kamil Carlens in De Roma: jeugdnostalgie met de man van oa dEUS en Zita Swoon. Prettig gestoord en muzikaal fris en creatief.
Bonus: Lamb in De Roma: de triphopengel Lou Rhodes was goed bij stem. Om bij weg te dromen.
Extra bonus: de vele leuke lokale bands die ik gezien heb. Om op te zoeken enkele namen: To the Bone, Whilla Whisper, Bell Starr en Billie Rodney.
0
geplaatst: 13 december 2019, 22:22 uur
Mijn top 20:
1. Archive TivoliVredenburg Grote Zaal Utrecht, 26-Sep
2. The Antlers De Duif Amsterdam, 26-Apr
3. Heather Nova TivoliVredenburg Grote Zaal Utrecht, 23-Okt
4. Madrugada TivoliVredenburg Ronda Utrecht, 10-Okt
5. Emmett Tinley Paradiso Kleine Zaal Amsterdam, 24-Okt
6. Billy Corgan TivoliVredenburg Hertz Utrecht, 25-Jun
7. Tamino TivoliVredenburg Ronda Utrecht, 2-Mar
8. Fatal Flowers TivoliVredenburg Ronda Utrecht, 20-Jun
9. Brendan Perry TivoliVredenburg Hertz Utrecht, 1-Mar
10. Oiseaux-Tempête Le Guess Who? 2019 Utrecht, 8-Nov
11. Weezer TivoliVredenburg Ronda Utrecht, 1-Jul
12. Bettie Serveert Bevrijdingsfestival Utrecht 2019 Utrecht, 5-Mei
13. Mario Batkovic Bevrijdingsfestival Utrecht 2019 Utrecht, 5-Mei
14. Wannes Cappelle, broeder Dieleman & Frans Grapperhaus Tweetakt Neude Utrecht, 13-Apr
15. The Visual TivoliVredenburg Ronda Utrecht, 2-Mar
16. Tengger Le Guess Who? 2019 Utrecht, 8-Nov
17. Katie Cole TivoliVredenburg Hertz Utrecht, 25-Jun
18. Deerhunter Le Guess Who? 2019 Utrecht, 8-Nov
19. Cat Power Paradiso Grote Zaal Amsterdam, 10-Jul
20. Interbellum dB’s Utrecht, 10-Nov
1. Archive TivoliVredenburg Grote Zaal Utrecht, 26-Sep
2. The Antlers De Duif Amsterdam, 26-Apr
3. Heather Nova TivoliVredenburg Grote Zaal Utrecht, 23-Okt
4. Madrugada TivoliVredenburg Ronda Utrecht, 10-Okt
5. Emmett Tinley Paradiso Kleine Zaal Amsterdam, 24-Okt
6. Billy Corgan TivoliVredenburg Hertz Utrecht, 25-Jun
7. Tamino TivoliVredenburg Ronda Utrecht, 2-Mar
8. Fatal Flowers TivoliVredenburg Ronda Utrecht, 20-Jun
9. Brendan Perry TivoliVredenburg Hertz Utrecht, 1-Mar
10. Oiseaux-Tempête Le Guess Who? 2019 Utrecht, 8-Nov
11. Weezer TivoliVredenburg Ronda Utrecht, 1-Jul
12. Bettie Serveert Bevrijdingsfestival Utrecht 2019 Utrecht, 5-Mei
13. Mario Batkovic Bevrijdingsfestival Utrecht 2019 Utrecht, 5-Mei
14. Wannes Cappelle, broeder Dieleman & Frans Grapperhaus Tweetakt Neude Utrecht, 13-Apr
15. The Visual TivoliVredenburg Ronda Utrecht, 2-Mar
16. Tengger Le Guess Who? 2019 Utrecht, 8-Nov
17. Katie Cole TivoliVredenburg Hertz Utrecht, 25-Jun
18. Deerhunter Le Guess Who? 2019 Utrecht, 8-Nov
19. Cat Power Paradiso Grote Zaal Amsterdam, 10-Jul
20. Interbellum dB’s Utrecht, 10-Nov
1
geplaatst: 14 december 2019, 09:14 uur
Na een wat rustiger jaar op concertgebied heb ik er weer zin in en al aardig wat kaartjes voor het nieuwe jaar binnen.
1. Finn Andrews, Tolhuistuin, Amsterdam
Finn Andrews - Axolotl - Live at the Tolhuistuin - YouTube
2. The Antlers, De Duif, Amsterdam
3. Neil Young, Ziggodome, Amsterdam
4. Smashing Pumpkins, Afas Live, Amsterdam
5. The Ex, Tivoli, Utrecht
6. Ahmed Ag Kaedy, Leen, Utrecht
1. Finn Andrews, Tolhuistuin, Amsterdam
Finn Andrews - Axolotl - Live at the Tolhuistuin - YouTube

2. The Antlers, De Duif, Amsterdam
3. Neil Young, Ziggodome, Amsterdam
4. Smashing Pumpkins, Afas Live, Amsterdam
5. The Ex, Tivoli, Utrecht
6. Ahmed Ag Kaedy, Leen, Utrecht
0
geplaatst: 20 december 2019, 22:32 uur
1. Lingua Ignota - Soulcrusher, Nijmegen
Ik zet de muziek van Lingua Ignota niet vaak thuis op, maar dit was een pijnlijk mooi en indrukwekkend optreden. De tranen stonden flink in mijn ogen en ik heb dat niet heel erg snel.
2. OM - TivoliVredenburg, Utrecht
Genieten geblazen met de meditatieve doom van OM, ontzettend blij ze live te hebben gezien. Vooral drummer Emil Amos maakte behoorlijk veel indruk. Hij speelde de nummers niet natuurgetrouw, maar bracht bakken met heerlijke jazzy fills en fluisterend tomspel mee. Prachtig!
3. Daughters - Soulcrusher, Nijmegen
Daughters speelde gelijk na Lingua Ignota op Soulcrusher. Ik was zwaar onder de indruk hoe het materiaal van You Won't Get What You Want werd neergezet in een livesetting. Vooral het zien van het gitaarspel is verbluffend: het is op de plaat soms moeilijk te bepalen wat nu gitaar is en wat niet. Wat een geweldenaars.
4. Darkspace - Baroeg, Rotterdam
Ik moet zeggen dat ik behoorlijk lang heb getwijfeld om naar dit optreden te gaan. Is dit niet meer muziek om met de koptelefoon op in een thuissetting te beluisteren? Het tegendeel werd bewezen in de Baroeg. Wat een fantastische set! Het voelde alsof je het studiomateriaal in full HD doorkreeg. Retestrak gespeeld, overdonderend, goede podiumpresentatie, ontzettend mooie sfeer.
5. Oceans of Slumber - Little Devil, Tilburg
Oceans of Slumber heeft op zijn twee platen een collectie aan parels staan, maar ook flink wat nummers die daarbij verbleken. Live speelden ze al die parels achter elkaar! Toen Cammie Gilbert de openingstrack (Winter) inzette, had ik gelijk bakken met kippenvel. Wat een fenomenale zangeres! Ze onderscheidt zich in de geluidsmuur met een heerlijk warm soulvol geluid. Dobber Beverly is een belachelijk goede drummer, een feest om naar te kijken.
6. Slow Crush - Breda Barst, Breda
7. Pensées Nocturnes - Little Devil, Tilburg
8. Entropia - Little Devil, Tilburg
9. GOLD - Hall of Fame, Tilburg
10. Downfall of Gaia - Little Devil, Tilburg
Ik zet de muziek van Lingua Ignota niet vaak thuis op, maar dit was een pijnlijk mooi en indrukwekkend optreden. De tranen stonden flink in mijn ogen en ik heb dat niet heel erg snel.
2. OM - TivoliVredenburg, Utrecht
Genieten geblazen met de meditatieve doom van OM, ontzettend blij ze live te hebben gezien. Vooral drummer Emil Amos maakte behoorlijk veel indruk. Hij speelde de nummers niet natuurgetrouw, maar bracht bakken met heerlijke jazzy fills en fluisterend tomspel mee. Prachtig!
3. Daughters - Soulcrusher, Nijmegen
Daughters speelde gelijk na Lingua Ignota op Soulcrusher. Ik was zwaar onder de indruk hoe het materiaal van You Won't Get What You Want werd neergezet in een livesetting. Vooral het zien van het gitaarspel is verbluffend: het is op de plaat soms moeilijk te bepalen wat nu gitaar is en wat niet. Wat een geweldenaars.
4. Darkspace - Baroeg, Rotterdam
Ik moet zeggen dat ik behoorlijk lang heb getwijfeld om naar dit optreden te gaan. Is dit niet meer muziek om met de koptelefoon op in een thuissetting te beluisteren? Het tegendeel werd bewezen in de Baroeg. Wat een fantastische set! Het voelde alsof je het studiomateriaal in full HD doorkreeg. Retestrak gespeeld, overdonderend, goede podiumpresentatie, ontzettend mooie sfeer.
5. Oceans of Slumber - Little Devil, Tilburg
Oceans of Slumber heeft op zijn twee platen een collectie aan parels staan, maar ook flink wat nummers die daarbij verbleken. Live speelden ze al die parels achter elkaar! Toen Cammie Gilbert de openingstrack (Winter) inzette, had ik gelijk bakken met kippenvel. Wat een fenomenale zangeres! Ze onderscheidt zich in de geluidsmuur met een heerlijk warm soulvol geluid. Dobber Beverly is een belachelijk goede drummer, een feest om naar te kijken.
6. Slow Crush - Breda Barst, Breda
7. Pensées Nocturnes - Little Devil, Tilburg
8. Entropia - Little Devil, Tilburg
9. GOLD - Hall of Fame, Tilburg
10. Downfall of Gaia - Little Devil, Tilburg
0
geplaatst: 23 december 2019, 14:46 uur
Neil Young wist het al lang: “Live music is better, bumper stickers must be issued”. Ondergetekende zag dit jaar wel wat concertjes, ja, een paar en nog wat meer ook 
Een top 10 of top 20 maken is moeilijk of quasi onmogelijk, maar ik doe hieronder toch een poging om op te lijsten welke concerten mij het meest bijgebleven zijn, gepakt hebben, mijn dansbeentjes veel werk gegeven hebben of me sprakeloos, smachtend naar adem en zoekend naar superlatieven achterlieten...
De meest beklijvende en/of intense concerten:
* The Scabs @ Het Depot, 31 januari 2019.
Letterlijk het allerlaatste concert met Willy Willy, een paar dagen later moest de held het tijdige met het eeuwige inwisselen.
#Review: THE SCABS Leuven, Het Depot (31/01/2019) – Luminous Dash BE - luminousdash.be
* Madrugada @ De Roma, 27 februari 2019
Dat dag dat de Britse popsmid Mark Hollis ons ontviel, was ook de avond dat het uit as herrezen Madrugada De Roma compleet verpletterde.
#Review: MADRUGADA + MAUGER Antwerpen, De Roma (25/02/2019) – Luminous Dash BE - luminousdash.be
* Bob Mould @ Het Depot , 12 maart 2019
Bob Mould bezorgde Het Depot een weergaloos en intens feest van striemende en scheurende gitaren.
#Review: BOB MOULD Leuven, Het Depot (12/03/2019) – Luminous Dash BE - luminousdash.be
* HAST @ Jazzzolder, 12 april 2019
Een zenuwachtige en ronduit bezeten saxofoon die er doorheen spookt, vergezeld van een behoorlijk genadeloze hectische ritmesectie. HAST had het publiek stevig in de greep (en groove) met hun onstuimige en hyperintense elegie, vrijdagavond 12 april bij Jazzzolder Mechelen
#Review: HAST Mechelen, Jazzzolder (12/04/2019) – Luminous Dash BE - luminousdash.be
* ESINAM @ Botanique, 23 april 2019
at dit veel te korte optreden besloten werd met overvloedig applaus hoeft niet te verbazen. Dit smaakt echt naar veel meer. We kunnen dan ook niet wachten tot er meer output komt van deze talentrijke geluidskunstenares.
#Review: ESINAM Brussel, Les Nuits, Botanique (23/04/2019) – Luminous Dash BE - luminousdash.be
* Joan As Police Woman @ De Roma, 4 juni 2019
#Review: JOAN AS POLICE WOMAN Antwerpen, De Roma (04/06/2019) – Luminous Dash BE - luminousdash.be
* Sylvie Kreusch @ Nona, 10 november 2019
Het werd een weerom bijzonder energiek feest van souplesse en bezwerende broeierige sensualiteit, waarbij de fluweelzachte, vaak ook erotiserende stem van la Kreusch gedragen werd door tribale ritmiek en onweerstaanbare haast buitenaardse vibes.
#Review: SYLVIE KREUSCH Mechelen, Nona (10/11/2019) – Luminous Dash BE - luminousdash.be
* Fink @ De Roma, 19 november 2019
De Brit die we kennen onder de naam Fink kon de aandacht en het enthousiasme van zijn publiek voor diens dromerige en minimalistische en niet per definitie gemakkelijke composities waarderen. Maar dat hadden Greenall en diens band toch vooral aan zichzelf te danken want het combo was bijzonder gul in hun traktaat op pure schoonheid.
#Review: FINK + SOPHIE HUNGER Antwerpen, De Roma (19/11/2019) – Luminous Dash BE - luminousdash.be
De beste 'feestjes':
* KOKOKO! @ Botanique, 4 december 2019
Onze stem is schor, de dansbeentjes zijn nog wat moe maar de positieve energie stroomt nog volop door ons lijf. Het Kongolese KOKOKO! transformeerde de uitverkochte Orangerie tot een ‘Afrikaanse dance hall’, met in de kolkende dansende massa niets dan gelukkige gezichten.
#Review: KOKOKO! Brussel, Botanique (04/12/2019) – Luminous Dash BE - luminousdash.be
* The Dandy Warhols @ De Roma, 24 januari 2019
De Roma liet de wervelstorm aan al dan niet vervormde gitaren, synths en zang, in de bevreemdende maar aanstekelijke blend van shoegaze, pyschedelica en britpop die de band zich sinds 1992 eigen maakte, welwillend over zich gaan. Aan meezing- en dansmomentjes bleek ook geen gebrek.
#Review: THE DANDY WARHOLS Antwerpen, De Roma (24/01/2019) – Luminous Dash BE - luminousdash.be
* KT Tunstall @ Het Depot, 29 maart 2019
Flamboyante Katie deed meer dan bevestigen met een ongelooflijk energieke set die op momenten het midden hield tussen stand up-comedy en een rock show, al stond de muziek natuurlijk wel centraal. Leuven zong mee en danste, ook nu wist de charmante Schotse er een feestje van te maken.
#Review: KT TUNSTALL + LAUREL Leuven, Het Depot (29/03/2019) – Luminous Dash BE - luminousdash.be
* Blackberry Smoke @ De Roma, 15 juni 2019
Dat Blackberry Smoke voor een feestje van formaat zou tekenen, zaterdagavond 15 juni in De Roma, stond eigenlijk al in de sterren geschreven. De band rond Charlie Starr, duchtig grootgebracht met southern rock, deed meer dan de hoge verwachtingen inlossen. In de zaal werd volop gedanst, luchtgitaar gespeeld en meegezongen, eigenlijk al vanaf het eerste moment. Ik kon me géén betere verjaardag wensen
#Review: BLACKBERRY SMOKE+BIRDS THAT CHANGE COLOUR Antwerpen, De Roma (15/06/2019) – Luminous Dash BE - luminousdash.be
* Deerhoof @ Botanique, 3 september 2019:
Op dinsdag 3 september 2019 werd De Rotonde getrakteerd op een behoorlijk vitaal en redelijk knettergek concertje van het onvolprezen Deerhoof, dat de hoge verwachtingen moeiteloos inloste.
#Review: DEERHOOF + LEWSBERG Brussel, Botanique (03/09/2019) – Luminous Dash BE - luminousdash.be
* Black Mountain @ Botanique, 26 oktober 2019
Laat het ons erop houden dat Black Mountain ons meenam op een fabelachtige, onweerstaanbare, machtige, psychedelische, groovy trip. Een concert om in te kaderen, want wat een absolute live-sensatie is deze band. Amen.
#Review: BLACK MOUNTAIN + BLACKUP Botanique, Brussel (26/10/2019) – Luminous Dash BE - luminousdash.be
Ook enorm genoten van vooral onderstaande concertjes, waarover ik jammer genoeg géén verslag pleegde, maar je las mijn enthousiasme toen vast wel op mijn facebookstatus:
* Marcel de Groot @ Kunstmin, Dordrecht, 09/02
* Anneke van Giersbergen @ Energiehuis, Dordrecht, 18/02
* Steven Wilson @ Koninklijk Circus, Brussel, 18/02
* Mike & The Mechanics @ Royal Albert Hall, London, 01/04
* Thunder @ De Bosuil, Weert, 04/04
* King King @ Poppodium Grenswerk, Venlo, 18/04
* Eric Clapton @ Royal Albert Hall, London, 16/05
* Eddie Vedder @ Wembley Stadium, London, 06/07
* The Who @ Wembley Stadium, London, 06/07
* Hall & Oates @ Rivierenhof, Antwerpen, 16/07
* Glenn Hughes @ Het Depot, Leuven, 16/07
* Damian Wilson @ Mezz, Breda, 11/10
* Marble Sounds @ Stadsschouwburg, Mechelen, 18/10
* Dez Mona @ Stadsschouwburg, Mechelen, 09/11
* Marillion @ Royal Albert Hall, London, 18/11
* Herbie Hancock @ Bozar, Brussel , 25/11
* Anneke van Giersbergen @ Concertgebouw, Tilburg, 06/12
2019, u was een bijzonder fijn concertjaar! 2020, zet je maar schrap !

Een top 10 of top 20 maken is moeilijk of quasi onmogelijk, maar ik doe hieronder toch een poging om op te lijsten welke concerten mij het meest bijgebleven zijn, gepakt hebben, mijn dansbeentjes veel werk gegeven hebben of me sprakeloos, smachtend naar adem en zoekend naar superlatieven achterlieten...
De meest beklijvende en/of intense concerten:
* The Scabs @ Het Depot, 31 januari 2019.
Letterlijk het allerlaatste concert met Willy Willy, een paar dagen later moest de held het tijdige met het eeuwige inwisselen.
#Review: THE SCABS Leuven, Het Depot (31/01/2019) – Luminous Dash BE - luminousdash.be
* Madrugada @ De Roma, 27 februari 2019
Dat dag dat de Britse popsmid Mark Hollis ons ontviel, was ook de avond dat het uit as herrezen Madrugada De Roma compleet verpletterde.
#Review: MADRUGADA + MAUGER Antwerpen, De Roma (25/02/2019) – Luminous Dash BE - luminousdash.be
* Bob Mould @ Het Depot , 12 maart 2019
Bob Mould bezorgde Het Depot een weergaloos en intens feest van striemende en scheurende gitaren.
#Review: BOB MOULD Leuven, Het Depot (12/03/2019) – Luminous Dash BE - luminousdash.be
* HAST @ Jazzzolder, 12 april 2019
Een zenuwachtige en ronduit bezeten saxofoon die er doorheen spookt, vergezeld van een behoorlijk genadeloze hectische ritmesectie. HAST had het publiek stevig in de greep (en groove) met hun onstuimige en hyperintense elegie, vrijdagavond 12 april bij Jazzzolder Mechelen
#Review: HAST Mechelen, Jazzzolder (12/04/2019) – Luminous Dash BE - luminousdash.be
* ESINAM @ Botanique, 23 april 2019
at dit veel te korte optreden besloten werd met overvloedig applaus hoeft niet te verbazen. Dit smaakt echt naar veel meer. We kunnen dan ook niet wachten tot er meer output komt van deze talentrijke geluidskunstenares.
#Review: ESINAM Brussel, Les Nuits, Botanique (23/04/2019) – Luminous Dash BE - luminousdash.be
* Joan As Police Woman @ De Roma, 4 juni 2019
#Review: JOAN AS POLICE WOMAN Antwerpen, De Roma (04/06/2019) – Luminous Dash BE - luminousdash.be
* Sylvie Kreusch @ Nona, 10 november 2019
Het werd een weerom bijzonder energiek feest van souplesse en bezwerende broeierige sensualiteit, waarbij de fluweelzachte, vaak ook erotiserende stem van la Kreusch gedragen werd door tribale ritmiek en onweerstaanbare haast buitenaardse vibes.
#Review: SYLVIE KREUSCH Mechelen, Nona (10/11/2019) – Luminous Dash BE - luminousdash.be
* Fink @ De Roma, 19 november 2019
De Brit die we kennen onder de naam Fink kon de aandacht en het enthousiasme van zijn publiek voor diens dromerige en minimalistische en niet per definitie gemakkelijke composities waarderen. Maar dat hadden Greenall en diens band toch vooral aan zichzelf te danken want het combo was bijzonder gul in hun traktaat op pure schoonheid.
#Review: FINK + SOPHIE HUNGER Antwerpen, De Roma (19/11/2019) – Luminous Dash BE - luminousdash.be
De beste 'feestjes':
* KOKOKO! @ Botanique, 4 december 2019
Onze stem is schor, de dansbeentjes zijn nog wat moe maar de positieve energie stroomt nog volop door ons lijf. Het Kongolese KOKOKO! transformeerde de uitverkochte Orangerie tot een ‘Afrikaanse dance hall’, met in de kolkende dansende massa niets dan gelukkige gezichten.
#Review: KOKOKO! Brussel, Botanique (04/12/2019) – Luminous Dash BE - luminousdash.be
* The Dandy Warhols @ De Roma, 24 januari 2019
De Roma liet de wervelstorm aan al dan niet vervormde gitaren, synths en zang, in de bevreemdende maar aanstekelijke blend van shoegaze, pyschedelica en britpop die de band zich sinds 1992 eigen maakte, welwillend over zich gaan. Aan meezing- en dansmomentjes bleek ook geen gebrek.
#Review: THE DANDY WARHOLS Antwerpen, De Roma (24/01/2019) – Luminous Dash BE - luminousdash.be
* KT Tunstall @ Het Depot, 29 maart 2019
Flamboyante Katie deed meer dan bevestigen met een ongelooflijk energieke set die op momenten het midden hield tussen stand up-comedy en een rock show, al stond de muziek natuurlijk wel centraal. Leuven zong mee en danste, ook nu wist de charmante Schotse er een feestje van te maken.
#Review: KT TUNSTALL + LAUREL Leuven, Het Depot (29/03/2019) – Luminous Dash BE - luminousdash.be
* Blackberry Smoke @ De Roma, 15 juni 2019
Dat Blackberry Smoke voor een feestje van formaat zou tekenen, zaterdagavond 15 juni in De Roma, stond eigenlijk al in de sterren geschreven. De band rond Charlie Starr, duchtig grootgebracht met southern rock, deed meer dan de hoge verwachtingen inlossen. In de zaal werd volop gedanst, luchtgitaar gespeeld en meegezongen, eigenlijk al vanaf het eerste moment. Ik kon me géén betere verjaardag wensen

#Review: BLACKBERRY SMOKE+BIRDS THAT CHANGE COLOUR Antwerpen, De Roma (15/06/2019) – Luminous Dash BE - luminousdash.be
* Deerhoof @ Botanique, 3 september 2019:
Op dinsdag 3 september 2019 werd De Rotonde getrakteerd op een behoorlijk vitaal en redelijk knettergek concertje van het onvolprezen Deerhoof, dat de hoge verwachtingen moeiteloos inloste.
#Review: DEERHOOF + LEWSBERG Brussel, Botanique (03/09/2019) – Luminous Dash BE - luminousdash.be
* Black Mountain @ Botanique, 26 oktober 2019
Laat het ons erop houden dat Black Mountain ons meenam op een fabelachtige, onweerstaanbare, machtige, psychedelische, groovy trip. Een concert om in te kaderen, want wat een absolute live-sensatie is deze band. Amen.
#Review: BLACK MOUNTAIN + BLACKUP Botanique, Brussel (26/10/2019) – Luminous Dash BE - luminousdash.be
Ook enorm genoten van vooral onderstaande concertjes, waarover ik jammer genoeg géén verslag pleegde, maar je las mijn enthousiasme toen vast wel op mijn facebookstatus:
* Marcel de Groot @ Kunstmin, Dordrecht, 09/02
* Anneke van Giersbergen @ Energiehuis, Dordrecht, 18/02
* Steven Wilson @ Koninklijk Circus, Brussel, 18/02
* Mike & The Mechanics @ Royal Albert Hall, London, 01/04
* Thunder @ De Bosuil, Weert, 04/04
* King King @ Poppodium Grenswerk, Venlo, 18/04
* Eric Clapton @ Royal Albert Hall, London, 16/05
* Eddie Vedder @ Wembley Stadium, London, 06/07
* The Who @ Wembley Stadium, London, 06/07
* Hall & Oates @ Rivierenhof, Antwerpen, 16/07
* Glenn Hughes @ Het Depot, Leuven, 16/07
* Damian Wilson @ Mezz, Breda, 11/10
* Marble Sounds @ Stadsschouwburg, Mechelen, 18/10
* Dez Mona @ Stadsschouwburg, Mechelen, 09/11
* Marillion @ Royal Albert Hall, London, 18/11
* Herbie Hancock @ Bozar, Brussel , 25/11
* Anneke van Giersbergen @ Concertgebouw, Tilburg, 06/12
2019, u was een bijzonder fijn concertjaar! 2020, zet je maar schrap !

0
geplaatst: 31 december 2019, 15:23 uur
Ralphy’s Live Concerts Top 20 - 2019:
Artist(s) Place / Event Country Date
01 Tool - Rock Werchter BE (Ziggodome Amsterdam NL) (USA) 28-6-2019 (19-6-2019)
02 The Blinders - MTC Köln/Cologne DE (England) 7-5-2019
03 Rowwen Héze - Pinkpop Landgraaf NL (Bospop Weert NL) (The Netherlands) 9-6-2019 (14-7-2019)
04 Tears For Fears - Rock Zottegem BE (England) 6-7-2019
05 The Amazons - ArTheater Köln/Cologne DE (England) 11-10-2019
06 Mumford & Sons - Pinkpop Landgraaf NL (Bospop Weert NL) (England) 8-6-2019
07 Weezer - Rock Werchter BE (USA) 28-6-2019
08 Bear's Den - Carlswerk Victorio Köln/Cologne DE (England) 22-11-2019
09 Riverside - Bosuil Weert NL (Poland) 26-7-2019
10 Frank Carter & The Rattlesnakes - Die Kantine Köln/Cologne DE (England) 6-11-2019
11 Nathaniel Rateliff & The Night Sweats - Doornroosje Nijmegen NL (USA) 2-2-2019
12 John Fogerty - Bospop Weert NL (USA) 13-7-2019
13 Elbow - Pinkpop Landgraaf NL (England) 8-6-2019
14 Heideroosjes - Rock Zottegem BE (The Netherlands) 5-7-2019
15 Joe Jackson - Bospop Weert NL (England) 14-7-2019
16 Strand Of Oaks - Blue Shell Köln/Cologne DE (USA) 21-5-2019
17 Sea Girls - Rock Werchter BE (England) 28-6-2019
18 Bring Me The Horizon - Rock Werchter BE (Pinkpop Landgraaf NL) (England) 28-6-2019 (10-6-2019)
19 Blood Red Shoes - Pinkpop Landgraaf NL (England) 9-6-2019
20 The Hunna - Bürgerhaus Stollwerck Köln / Cologne DE (England) 24-4-2019
Artist(s) Place / Event Country Date
01 Tool - Rock Werchter BE (Ziggodome Amsterdam NL) (USA) 28-6-2019 (19-6-2019)
02 The Blinders - MTC Köln/Cologne DE (England) 7-5-2019
03 Rowwen Héze - Pinkpop Landgraaf NL (Bospop Weert NL) (The Netherlands) 9-6-2019 (14-7-2019)
04 Tears For Fears - Rock Zottegem BE (England) 6-7-2019
05 The Amazons - ArTheater Köln/Cologne DE (England) 11-10-2019
06 Mumford & Sons - Pinkpop Landgraaf NL (Bospop Weert NL) (England) 8-6-2019
07 Weezer - Rock Werchter BE (USA) 28-6-2019
08 Bear's Den - Carlswerk Victorio Köln/Cologne DE (England) 22-11-2019
09 Riverside - Bosuil Weert NL (Poland) 26-7-2019
10 Frank Carter & The Rattlesnakes - Die Kantine Köln/Cologne DE (England) 6-11-2019
11 Nathaniel Rateliff & The Night Sweats - Doornroosje Nijmegen NL (USA) 2-2-2019
12 John Fogerty - Bospop Weert NL (USA) 13-7-2019
13 Elbow - Pinkpop Landgraaf NL (England) 8-6-2019
14 Heideroosjes - Rock Zottegem BE (The Netherlands) 5-7-2019
15 Joe Jackson - Bospop Weert NL (England) 14-7-2019
16 Strand Of Oaks - Blue Shell Köln/Cologne DE (USA) 21-5-2019
17 Sea Girls - Rock Werchter BE (England) 28-6-2019
18 Bring Me The Horizon - Rock Werchter BE (Pinkpop Landgraaf NL) (England) 28-6-2019 (10-6-2019)
19 Blood Red Shoes - Pinkpop Landgraaf NL (England) 9-6-2019
20 The Hunna - Bürgerhaus Stollwerck Köln / Cologne DE (England) 24-4-2019
1
geplaatst: 31 december 2019, 17:07 uur
Een kort lijstje met favoriete 25 optredens afgelopen jaar 
1. The National (12x
, ik kan moeilijk kiezen wat de beste show was. Maar als ik er moet kiezen die op m'n verjaardag in Hamburg)
2. The Antlers @ Depot (in Amsterdam ook geweldig)
3. Robyn @ DTRH (in de AFAS Live was ook fantastisch)
4. Billie Eilish @ TivoliVredenburg (ook genoten van haar performance op Pukkelpop)
5. Vampire Weekend @ AB (DTRH ook briljant)
6. The Tallest Man on Earth @ AB
7. Carly Rae Jepsen @ BKS
8. Clairo @ Botanique
9. girl in red @ Botanique
10. Eefje de Visser @ Gebouw-T
11. IDLES @ Doornroosje
12. Donny Benét @ Hafenklang, Hamburg
13. Sharon Van Etten @ Paradiso
14. Agar Agar @ DTRH
15. Aafke Romeijn @ Paardcafé
16. Villagers @ Bruis
17. Big Thief @ BKS
18. Johnny Marr @ Pukkelpop
19. Shura @ Botanique
20. Lakshmi @ Theater Figi, Zeist
21. Marika Hackman @ Botanique
22. Jon Hopkins @ TivoliVredenburg
23. Naaz @ Bitterzoet
24. Tears for Fears @ Luxemburg
25. Wapperman @ DTRH

1. The National (12x
, ik kan moeilijk kiezen wat de beste show was. Maar als ik er moet kiezen die op m'n verjaardag in Hamburg)2. The Antlers @ Depot (in Amsterdam ook geweldig)
3. Robyn @ DTRH (in de AFAS Live was ook fantastisch)
4. Billie Eilish @ TivoliVredenburg (ook genoten van haar performance op Pukkelpop)
5. Vampire Weekend @ AB (DTRH ook briljant)
6. The Tallest Man on Earth @ AB
7. Carly Rae Jepsen @ BKS
8. Clairo @ Botanique
9. girl in red @ Botanique
10. Eefje de Visser @ Gebouw-T
11. IDLES @ Doornroosje
12. Donny Benét @ Hafenklang, Hamburg
13. Sharon Van Etten @ Paradiso
14. Agar Agar @ DTRH
15. Aafke Romeijn @ Paardcafé
16. Villagers @ Bruis
17. Big Thief @ BKS
18. Johnny Marr @ Pukkelpop
19. Shura @ Botanique
20. Lakshmi @ Theater Figi, Zeist
21. Marika Hackman @ Botanique
22. Jon Hopkins @ TivoliVredenburg
23. Naaz @ Bitterzoet
24. Tears for Fears @ Luxemburg
25. Wapperman @ DTRH
0
geplaatst: 31 december 2019, 20:21 uur
Een top 10:
1. The Revolution, Paradiso, Amsterdam (10 februari)
Dat Prince altijd hoog eindigt in mijn concertlijsten is een feit. Een feit is het ook dat ik reikhalzend uitkeek naar het optreden van zijn voormalige band The Revolution met o.a. Wendy & Lisa. Hits van Prince zonder hem daar zelf bij te hebben. Dat zou goed of verkeerd kunnen uitpakken. Ja, ik miste hem absoluut. Maar toch was het ook een louterende ervaring en werd het een avond waar toch plezier de boventoon voerde. Volgend jaar gewoon nog een keer in Utrecht!
2. Marc Almond, Paard, Den Haag (10 september)
Marc volg ik al sinds de jaren ‘80, en is een grote constante in mijn leven als muziekliefhebber. Het werd een week met maar liefst drie concerten van hem. Wat een heerlijke week was het, en wat een goede sfeer hing er telkens. Ik heb gekozen voor het concert in Den Haag, maar had er net zo goed Utrecht of Tilburg van kunnen maken. Laat ik ze dus maar allemaal noemen hier.
3. Sheila E, De Vorstin, Hilversum (8 november)
Nog zo’n heldin uit de jaren ‘80, en gerelateerd aan Prince. Sheila is een blijft een vakvrouw en weet hoe ze haar publiek moet entertainen. Dat Candy Dulfer als onverwachte gast er nog even bij kwam verhoogde de sfeer alleen maar.
4. The Smashing Pumpkins, Afas Live, Amsterdam (11 juni)
Het lijstje bestaat dit jaar uit veel oude helden, zo ook The Smashing Pumpkins. Ik heb ze al vaak live gezien, maar dit was toch een retestrakke show met een prachtig decor. Ze kunnen het nog bleek wel, en hoe!
5. Kishi Bashi, Bitterzoet, Amsterdam (7 december)
Kishi Bashi was 5 jaar geleden verantwoordelijk voor één van de allerleukste concerten ooit in Rotterdam. Ook in Amsterdam was hij op dreef, alleen vind ik Bitterzoet een wat minder prettige zaal. Een feest bouwen kun je aan hem wel overlaten en dan dat heerlijke vioolspel...
6. Stef Kamil Carlens, Tolhuistuin, Amsterdam (16 november)
Een held die ik enorm vaak live heb gezien en elke keer is het weer goed. Niet voor niets noem ik Stef altijd mijn favoriete live-artiest na Prince. Als hij dan ook mijn favoriete nummer TV Song speelt kan het al niet meer stuk!
7. Judith Hill, Bird, Rotterdam (25 april)
Wederom een link met Prince en deze dame weet hoe ze een funkfeest moet geven. Samen met haar beide ouders bezorgde ze de halfvolle zaal een geweldig optreden.
8. Duncan Laurence, Paradiso, Amsterdam (5 juli)
Tja, die winst op het Songfestival he. Maar ik had al kaarten voordat ie überhaupt gewonnen had. En ondanks dat we alleen maar dat ene nummer kenden, was het een geweldig optreden. Wat een leuke kerel en wat een stem heeft ie toch. Ook het optreden in Den Haag een paar maanden later was weer ijzersterk.
9. dEUS, TivoliVredenburg, Utrecht (15 mei)
dEUS kan geweldig zijn, maar ook wel eens tegenvallen. Dit optreden stond in het teken van het album The Ideal Crash. Het was niet hun beste optreden dat ik gezien heb, maar zeker ook niet hun mindere. Gewoon heel degelijk en goed.
10. Yola, LantarenVenster, Rotterdam (26 augustus)
Een geweldige stem, een spontane vrouw en een puike begeleidingsband waren de ingrediënten voor een meer dan uitstekend concert van Yola.
En dit was de lijst voor dit jaar:
01-02: Massive Attack, Afas Live, Amsterdam
10-02: The Revolution, Paradiso, Amsterdam
14-04: The Slow Show - Bitterzoet, Amsterdam
25-04: Judith Hill, Bird, Rotterdam
26-04: Jools Holland (met o.a. Marc Almond), Paradiso, Amsterdam
15-05: Trixie Whitley, TivoliVredenburg, Utrecht
15-05: dEUS, TivoliVredenburg, Utrecht
11-06: Fangclub, Afas Live, Amsterdam
11-06: The Smashing Pumpkins, Afas Live, Amsterdam
05-07: Joe Buck, Paradiso, Amsterdam
05-07: Duncan Laurence, Paradiso, Amsterdam
26-08: Nona, LantarenVenster, Rotterdam
26-08: Yola, LantarenVenster, Rotterdam
25-09: Ivo Dimchev, Theater Rotterdam, Rotterdam
09-09: Marc Almond, TivoliVredenburg, Utrecht
10-09: Marc Almond, Paard, Den Haag
12-09: Marc Almond, 013, Tilburg
03-11: Benedict Cork, Paard, Den Haag
03-11: Duncan Laurence, Paard, Den Haag
08-11: Sheila E, De Vorstin, Hilversum
16-11: Catbug, Tolhuistuin, Amsterdam
16-11: Stef Kamil Carlens, Tolhuistuin, Amsterdam
07-12: Emily Hope Price, Bitterzoet, Amsterdam
07-12: Kishi Bashi, Bitterzoet, Amsterdam
15-12: Het Grote Songfestivalfeest, Ziggo Dome, Amsterdam
1. The Revolution, Paradiso, Amsterdam (10 februari)
Dat Prince altijd hoog eindigt in mijn concertlijsten is een feit. Een feit is het ook dat ik reikhalzend uitkeek naar het optreden van zijn voormalige band The Revolution met o.a. Wendy & Lisa. Hits van Prince zonder hem daar zelf bij te hebben. Dat zou goed of verkeerd kunnen uitpakken. Ja, ik miste hem absoluut. Maar toch was het ook een louterende ervaring en werd het een avond waar toch plezier de boventoon voerde. Volgend jaar gewoon nog een keer in Utrecht!
2. Marc Almond, Paard, Den Haag (10 september)
Marc volg ik al sinds de jaren ‘80, en is een grote constante in mijn leven als muziekliefhebber. Het werd een week met maar liefst drie concerten van hem. Wat een heerlijke week was het, en wat een goede sfeer hing er telkens. Ik heb gekozen voor het concert in Den Haag, maar had er net zo goed Utrecht of Tilburg van kunnen maken. Laat ik ze dus maar allemaal noemen hier.
3. Sheila E, De Vorstin, Hilversum (8 november)
Nog zo’n heldin uit de jaren ‘80, en gerelateerd aan Prince. Sheila is een blijft een vakvrouw en weet hoe ze haar publiek moet entertainen. Dat Candy Dulfer als onverwachte gast er nog even bij kwam verhoogde de sfeer alleen maar.
4. The Smashing Pumpkins, Afas Live, Amsterdam (11 juni)
Het lijstje bestaat dit jaar uit veel oude helden, zo ook The Smashing Pumpkins. Ik heb ze al vaak live gezien, maar dit was toch een retestrakke show met een prachtig decor. Ze kunnen het nog bleek wel, en hoe!
5. Kishi Bashi, Bitterzoet, Amsterdam (7 december)
Kishi Bashi was 5 jaar geleden verantwoordelijk voor één van de allerleukste concerten ooit in Rotterdam. Ook in Amsterdam was hij op dreef, alleen vind ik Bitterzoet een wat minder prettige zaal. Een feest bouwen kun je aan hem wel overlaten en dan dat heerlijke vioolspel...
6. Stef Kamil Carlens, Tolhuistuin, Amsterdam (16 november)
Een held die ik enorm vaak live heb gezien en elke keer is het weer goed. Niet voor niets noem ik Stef altijd mijn favoriete live-artiest na Prince. Als hij dan ook mijn favoriete nummer TV Song speelt kan het al niet meer stuk!
7. Judith Hill, Bird, Rotterdam (25 april)
Wederom een link met Prince en deze dame weet hoe ze een funkfeest moet geven. Samen met haar beide ouders bezorgde ze de halfvolle zaal een geweldig optreden.
8. Duncan Laurence, Paradiso, Amsterdam (5 juli)
Tja, die winst op het Songfestival he. Maar ik had al kaarten voordat ie überhaupt gewonnen had. En ondanks dat we alleen maar dat ene nummer kenden, was het een geweldig optreden. Wat een leuke kerel en wat een stem heeft ie toch. Ook het optreden in Den Haag een paar maanden later was weer ijzersterk.
9. dEUS, TivoliVredenburg, Utrecht (15 mei)
dEUS kan geweldig zijn, maar ook wel eens tegenvallen. Dit optreden stond in het teken van het album The Ideal Crash. Het was niet hun beste optreden dat ik gezien heb, maar zeker ook niet hun mindere. Gewoon heel degelijk en goed.
10. Yola, LantarenVenster, Rotterdam (26 augustus)
Een geweldige stem, een spontane vrouw en een puike begeleidingsband waren de ingrediënten voor een meer dan uitstekend concert van Yola.
En dit was de lijst voor dit jaar:
01-02: Massive Attack, Afas Live, Amsterdam
10-02: The Revolution, Paradiso, Amsterdam
14-04: The Slow Show - Bitterzoet, Amsterdam
25-04: Judith Hill, Bird, Rotterdam
26-04: Jools Holland (met o.a. Marc Almond), Paradiso, Amsterdam
15-05: Trixie Whitley, TivoliVredenburg, Utrecht
15-05: dEUS, TivoliVredenburg, Utrecht
11-06: Fangclub, Afas Live, Amsterdam
11-06: The Smashing Pumpkins, Afas Live, Amsterdam
05-07: Joe Buck, Paradiso, Amsterdam
05-07: Duncan Laurence, Paradiso, Amsterdam
26-08: Nona, LantarenVenster, Rotterdam
26-08: Yola, LantarenVenster, Rotterdam
25-09: Ivo Dimchev, Theater Rotterdam, Rotterdam
09-09: Marc Almond, TivoliVredenburg, Utrecht
10-09: Marc Almond, Paard, Den Haag
12-09: Marc Almond, 013, Tilburg
03-11: Benedict Cork, Paard, Den Haag
03-11: Duncan Laurence, Paard, Den Haag
08-11: Sheila E, De Vorstin, Hilversum
16-11: Catbug, Tolhuistuin, Amsterdam
16-11: Stef Kamil Carlens, Tolhuistuin, Amsterdam
07-12: Emily Hope Price, Bitterzoet, Amsterdam
07-12: Kishi Bashi, Bitterzoet, Amsterdam
15-12: Het Grote Songfestivalfeest, Ziggo Dome, Amsterdam
0
geplaatst: 31 december 2019, 20:52 uur
Eigenlijk is alleen de nummer 1 duidelijk, rest van de top 10 in alfabetische volgorde.
1. The B52's (paradiso)
Black Mountain (tivre pandora)
Eerie Wanda (ekko)
Howrah (ekko)
Neighbours Burning Neighbours (ekko)
Pip Blom (ekko)
Pixies (+ Blood Red Shoes) (tivre ronda)
Tape Toy (ekko)
Stef Chura (ekko)
Yori Swart (tivre pandora)
Hiertussen zouden dan nog wat BKS optredens zoals Stereolab en The Beths mogen.
1. The B52's (paradiso)
Black Mountain (tivre pandora)
Eerie Wanda (ekko)
Howrah (ekko)
Neighbours Burning Neighbours (ekko)
Pip Blom (ekko)
Pixies (+ Blood Red Shoes) (tivre ronda)
Tape Toy (ekko)
Stef Chura (ekko)
Yori Swart (tivre pandora)
Hiertussen zouden dan nog wat BKS optredens zoals Stereolab en The Beths mogen.
1
geplaatst: 1 januari 2020, 22:50 uur
Wilco, een warme zaterdagavond 15 juni in Paradiso, is mijn hoogtepunt dit jaar. Wat een geweldig weerzien met deze band (de avond erna live op you tube vanuit de huiskamer was qua setlist nog iets beter...).
Steve Gunn in het Paard Den Haag, voorjaar, en Jessica Pratt in de Kantine Rotterdam, op een maandagavond in het najaar, zijn de runners up.
Steve Gunn in het Paard Den Haag, voorjaar, en Jessica Pratt in de Kantine Rotterdam, op een maandagavond in het najaar, zijn de runners up.
0
geplaatst: 2 januari 2020, 23:32 uur
01. 2019-01-10 LAKSHMI, Junushoff/Wageningen
02. 2019-02-28 Pip Blom LuxorLive Arnhem
03. 2019-06-22 Amyl and the Sniffers Merleyn Nijmegen
04. 2019-12-21 Rick de Leeuw + band De Peppel Zeist
05. 2019-04-28 Delines, the Junushoff Wageningen
06. 2019-04-10 Mantar de Effenaar Eindhoven
07. 2019-10-31 Cedric Burnside Merleyn Nijmegen
08. 2019-04-10 Crows de Effenaar Eindhoven
09. 2019-02-08 Shellac Doornroosje Nijmegen
10. 2019-04-30 Nilüfer Yanya Merleyn Nijmegen