Ik keek er al een tijd naar uit, maar afgelopen zondag was het zover: Mogwai trad op in de Melkweg. Deze band heeft zich ontpopt als een van mijn favoriete acts van de laatste paar jaar, en ik was daarom razend benieuwd hoe ze het er live vanaf zouden brengen.
Het spande erom of ik heen zou gaan, want ik was de hele week behoorlijk ziek geweest. Maar god, zoiets wil je niet missen, dus ik ben gegaan (natuurlijk). En het was het waard. Het voorprogramma Eugene Kelly vond ik niet zo bijzonder, dus dat sla ik maar gauw over.
Mogwai begon, dacht ik, zo rond 21.45 uur te spelen. En al snel ga je er helemaal 'in op'. Vrijwel alle nummers klinken je bekend in de oren, maar je kan zo gauw niet bedenken van welk album het afkomstig is. Tuurlijk, je favorieten herken je wel: 'Friend of The Night', 'Glasgow Megasnake' en 'Mogwai Fear Satan' (overigens het enige nummer dat ze speelden van mijn favoriete Mogwai-album 'Young Team'). Die laatste track blijft fenomenaal, alleen vond ik deze live-versie iets 'te makkelijk' op een of andere manier. De (drie, dacht ik) nummers met zang waren ook erg geslaagd. Maar eigenlijk was het hele optreden een redelijk coherent geheel, de setlist zat goed in elkaar: hard/zacht was aardig verdeeld. Op een gegeven moment had men mij aardig betoverd met zacht gitaarspel toen ze plotseling snoeihard begonnen te spelen. Ik ben nog nooit zo geschrokken tijdens een concert, een geweldige ervaring. Eigenlijk was het optreden voor mijn gevoel erg snel (te snel) afgelopen. Maar toch geloof ik dat het tegen 23.30 uur liep, na de toegift. Dus al met al een normale speelduur. Eindoordeel: dikke voldoende!
Setlist:
You Don't Know Jesus
Friend Of The Night
Travel Is Dangerous
Ithica 27-09
Helicon 2
I Know You Are But What Am I?
Acid Food
Hunted By A Freak
Mogwai Fear Satan
Glasgow Megasnake
Were No Here
Two Rights Make One Wrong
Folk Death 95
Helicon 1
(ergens vandaan geplukt, maar weet niet 100% zeker of ie klopt)