MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Love Parade, Berlijn

zoeken in:
Het lijkt me wel wat om hier 's heen te gaan.

Zijn er nog meer mensen met plannen (ervanuitgaande dat het nog doorgaat) of mensen die wel 's geweest zijn?

Ik zou graag willen, geen idee of het nog gehouden word.

http://www.loveparade.de/

Ja lijkt mij zeer zeer gaaf!

In Muziek > Nieuws > R.I.P.:

R.I.P. tenminste 15 bezoekers van de Love Parade in Duisburg

Lin
Lees het net ja, wat een drama

Inderdaad, verschrikkelijk wat daar in Duisburg heeft plaats gevonden. In plaats van feest één groot drama. Hopelijk is er goede hulp ter plekke om mensen geestelijk bij te staan.

Ondertussen is het dodental opgelopen tot 19, waaronder ook een nederlandse knaap, en is het aantal gewonden gestegen naar 342.

Begrijp ook eerlijk gezegd niet hoe je als organisator de illusie kunt hebben dat je evenementen met dergelijke bezoekersaantallen kunt handelen.
Nog los van de idiote locatie/situatie met die ene tunnel als toegang/ uitgang.

Sheplays
Ik las net dat in de tunnel de noodtrap versperd was.

De Volkskrant schreef:
Er zijn echter altijd mensen die zich niet aan de spelregels houden, verwees (paniekonderzoeker) Schreckenberg naar de jongeren die op de onveilige trappen klommen. 'Dat mensen van boven vielen', was een scenario dat niemand had voorzien
.

Als er altijd mensen zijn die zich niet aan de spelregels houden, moet je álle scenario's willen voorzien. Stelletje prutsers.

Precies. Het probleem van mensen die in paniek zijn, is dat ze niet meer zo goed nadenken en zich dus niet aan de spelregels houden. Als je er toch vanuit gaat dat iedereen doet wat ie moet doen, laat dan maar alle noodscenario's achterwege.

dix
De oorzaak ligt niet enkel en alleen bij die tunnel. Het verhuizen van een miljoen mensen binnen een dag is een logistieke operatie die sowieso niet zonder mogelijke slachtoffers kan. 30 eeuwen wereldgeschiedenis tonen daar talloze voorbeelden van. Dat deze miljoen Love Parade gangers dat op vrijwillige basis deden, doet er niet toe.

Oldfart schreef:
(...)Begrijp ook eerlijk gezegd niet hoe je als organisator de illusie kunt hebben dat je evenementen met dergelijke bezoekersaantallen kunt handelen.
Nog los van de idiote locatie/situatie met die ene tunnel als toegang/ uitgang.

Helemaal mee eens. Van eerdere gebeurtenissen uit het verleden had men heel wat kunnen leren maar organisaties van festivals, politie en politiek: iedereen is blind en begrijpt niet waar het over gaat. Dat je er overigens zin in hebt om naar toe te gaan, bij dat soort bezoekersaantallen.

Als je luistert naar de lector openbare orde en gevaarsbeheersing aan de Politieacademie , dan snap je echt helemaal niet meer waar die idioten van de organisatie en gemeente in vredesnaam mee bezig zijn geweest:
http://nos.nl/artikel/17429...

Dood door schuld dus?

Oldfart schreef:
Dood door schuld dus?

Ik wil niet op de stoel van de rechter gaan zitten, maar het lijkt me dat je daar nauwelijks omheen kunt. Ik hoorde vanochtend op de radio dat er een vergunning was afgegeven voor zo'n 400.000 bezoekers en dat er eigenlijk maximaal zo'n 600.00 mensen op dat terrein kunnen.

Als je dan verneemt dat de organisatie en de gemeente Duisburg nog tijdens het evenement trots rondbazuinen dat het aantal bezoekers de miljoen heeft gepasseerd, zonder zelfs maar een waarschuwing af te geven of mensen op te roepen niet meer te komen, dan is het gewoon vrágen om moeilijkheden.

Hoe meer ik het nieuws rond dit drama op me laat inwerken, hoe meer ik het idee krijg dat de organisatoren de zaak totaal niet goed hebben ingeschat. De gemeente Berlijn heeft twee jaar geleden natuurlijk niet voor niets besloten het evenement niet meer te organiseren, omdat ze zagen dat het onbeheersbaar dreigde te worden.

Overigens: is dit geen apart topic waard bij de nieuwsberichten?

GrafGantz schreef:
R.I.P. tenminste 15 bezoekers van de Love Parade in Duisburg
al 22 intussen vreselijk...

Om nog even terug te komen op het drama bij de Loveparade, nu komt weer naar buiten dat al jaren stelselmatig de bezoekersaantallen gemanipuleerd worden omdat iedere organiserende stad per se wil dat hun evenement weer groter was dan het vorige

Bezoekersaantallen Loveparade gemanipuleerd | nu.nl/buitenland | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

Dat is wel bizar zeg.

Inderdaad, behoorlijk vreemd. Je mag er toch bij officiële autoriteiten er wel van uitgaan dat de gegevens die zei verstrekken er wel een kern van waarheid inzit.

Gerards Dream schreef:
Inderdaad, behoorlijk vreemd. Je mag er toch bij officiële autoriteiten er wel van uitgaan dat de gegevens die zei verstrekken er wel een kern van waarheid inzit.

Het aantal bezoekers jarenlang stelselmatig verdrievoudigd...

Betekent dat ook dat er in werkelijkheid maar 7 doden zijn gevallen ?

sq
Het is best lastig om bezoekersaantallen te tellen als er geen kaartjes worden verkocht. En natuurlijk zijn in het verleden de cijfers gemanipuleerd naar boven door belanghebbenden voor een groot getal en zal dat ongetwijfeld nu naar beneden gebeuren omdat de organisatoren belang hebben bij een laag getal.
Blijft toch een zwak punt dat die discussie er nu pas komt, omdat je zou verwachten dat je zo´n check zou doen vóór het evenement (bijvoorbeeld om te beargmenteren dat het terrein wél groot genoeg is omdat er geen 1.2 miljoen mensen komen maar hoogstens eenzesde deel daarvan).

Stalin houdt intussen het hoofd koel.

Heel toevallig dat dat verhaal nét op dit moment naar buiten komt; precies op het moment dat de aansprakelijken ter verantwoording dreigen te worden geroepen. Voor mij is het een vorm van zwartepieten.

Overigens is het opblazen van cijfers al jaren heel gebruikelijk in het bedrijfsleven, maar daar wordt - ruim genomen - naar boven afgerond. Die factor drie dat lijkt mij een broodje-aapverhaal. Je kunt met allerlei gegevens die simpel te achterhalen zijn (aantallen reizigers, waargenomen verplaatsingen etc) best een schatting maken. Die 300.000 waarvan sprake is als "opgave van de politie" lijkt mij ook een rechtvaardiging van het feit dat ze niet hebben ingrepen (want het was binnen de marges) ook niet toen men werd geïnformeerd over de hachelijke situatie in/bij de tunnel.

Zelfde gebeurt al jaren met veel gratis festivals en evenementen, zoals bijvoorbeeld Parkpop. Zijn veelal afhankelijk van subsidies en aangezien er geen kaartjes verkocht worden valt het toch niet echt te controleren. Dus dan doen ze de realistische schatting gewoon maal 3, 4 of 5 en dat wordt vervolgens het officiële persbericht. Volgens mij was dit een jaar of 10 geleden al een nieuwsitem, opmerkelijk dat dit nog steeds nieuws blijkt te zijn voor velen.

Casartelli (moderator)
Ja, zo kan ik me ook nog een Gay Pride herinneren waar kennelijk een half miljoen mensen naar kwam kijken... tot iemand eens rustig de lengte van de vaarroute narekende, vermenigvuldigde met de breedte van de straten langs de grachten en concludeerde dat dat half miljoen er toch wel een orde grootte naast moest zitten.

sq
Binnenkort weer Sail Amsterdam. Ook elk jaar ´meer dan 1 miljoen´ bezoekers. Ik ga er nooit heen en ken ook niemand die er ooit geweest is. Als je heel Amsterdam meetelt kom je een heel eind natuurlijk

Sheplays
Sail is wél verspreid over een aantal dagen en wordt gelukkig maar 1x per 5 jaar gehouden, dus dan valt het wel mee. Maar er komen wel mensen op af, sq.

Overigens viel me vandaag op dat bij berichten over de parade in Rotterdam gemeld werd dat er 800.000 toeschouwers waren.

Ja, dat was het eerste wat mij ook opviel. Benieuwd of daar iets van klopt, maar ik vrees het ergste.

Maar in Rotterdam is het sowieso anders omdat daar - mocht er iets uitbreken - mensen de vrijheid hebben om weg te lopen / rennen.

Wanneer er in een tunnel iets uitbreekt dan kunnen mensen, wanneer het druk is, geen kant op.

Hoorde overigens op het nieuws dat de politie meermaals heeft afgeraden om het door te laten gaan, waarom ze dan niet ingrijpen wanneer het fout dreigt te gaan blijft de vraag.
Ik snap overigens dat er mensen gestraft moeten worden voor deze wanprestatie echter vind ik dat het nu alleen nog maar daarover gaat. Ze kunnen beter kijken naar hoe dit op te lossen, hoe het heeft kunnen gebeuren, wat ze eraan gaan doen dat het in de toekomst niet meer kan gebeuren. nu zijn ze druk met wijzen naar elkaar en gaan ze voorbij aan wat in mijn ogen het belangrijkste is.

Sheplays
Ja, daar heb je gelijk in, lauradance, maar het gaat er mij om hoe snel er wordt gemeld hoeveel toeschouwers een evenement heeft gegenereerd, als een soort waardeoordeel.

Uiteindelijk moest de oranjehuldiging ook wel doorgaan omdat de gemeente Amsterdam de horeca langs de vaarroute had gepushed om genoeg bier in te slaan, omdat het bij eerdere gelegenheden was gebleken dat de vaten leeg waren.

Vind het toch wel bizar wat daar is gebeurd.
Als je weet dat er zo veel mensen komen, waarom zet je dan geen security/politie ofzo, en waarom grepen die niet in?

Als het goed is waren die er ook, maar die stonden achter hekken (??) waardoor ze daar eerst overheen moesten klimmen voordat ze iets konden doen. Dat zeiden ze op het nieuws tenminste.

Overigens waren er opeens zoveel mensen, ik denk niet dat je daar als politie op dat moment nog iets aan kan doen.

Sheplays
Dat was ook het grootste probleem, heb ik begrepen. Die hekken die ze plaatsten om mensen tegen te houden. Alsof je op een roltrap naar beneden gaat maar de mensen voor je blijven na de landing stokstijf staan in plaats van snel over de verdieping uit te vloeien.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:37 uur

geplaatst: vandaag om 05:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.