MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Support acts bij concerten

zoeken in:
ik vind het afwijzen van voorprogramma's een soort van kortzichtigheid die min of meer inhoudt dat je je niet openstelt voor andere en/of nieuwe muziek.

ik heb in de 500+ concerten die ik sinds 1990 heb bezocht regelmatig een (zeer) goed voorprogramma gezien dat ik wellicht anders niet had leren kennen

Sietse
ik vind het allemaal zo'n geneuzel.

badlands schreef:

Ik blijf het een lange zit vinden, die voorprogramma's

Duurt meestal maar een half uur en als er geen voorprogramma is moet je ook wachten, dus waarom dan niet met een bandje op de achtergrond?

Compromis: voorprogramma's ok als ze om 19 uur beginnen en de geprogrammeerde hoofdact om 20.15 of zoals op het kaartje staat aangegeven.

Running On Empty schreef:
Compromis: voorprogramma's ok als ze om 19 uur beginnen en de geprogrammeerde hoofdact om 20.15 of zoals op het kaartje staat aangegeven.

Voorprogramma's beginnen vrijwel altijd op tijd. Van die acts wordt door de organisatoren echt niet geaccepteerd dat ze te laat beginnen. Zoals ik al zei, als een concert te laat begint is het meestal de hoofdact.

Zavo schreef:
(quote)

Voorprogramma's beginnen vrijwel altijd op tijd. Van die acts wordt door de organisatoren echt niet geaccepteerd dat ze te laat beginnen. Zoals ik al zei, als een concert te laat begint is het meestal de hoofdact.

Daar gaat het mij niet om. Als het voorprogramma gewoon om een uur of 7 begint en dit ook duidelijk wordt gecommuniceerd kan de hoofdact beginnen zoals staat aangegeven op het kaartje. Dan kan men zelf kiezen of men de support act wel of niet wil zien door er eerder te zijn en dwing je mensen niet om naar een act te gaan kijken waar ze niet voor komen of gewoon geen zin in hebben.

Sietse
uhm er staat altijd al op kaartjes hoe laat wie begint met spelen.

Over het algemeen is de support act op tijd, dat dan de hoofdact een half uur te laat begint staat helemaal los van die support act.

En als of het ooit gaat gebeuren dat een support act om 7 uur begint, dat slaat gewoon helemaal nergens op.
Als je niet laat thuis wilt zijn van concerten, dan moet je gewoon niet gaan.

Sietse schreef:

Ja dat is natuurlijk bullshit en een super dom antwoord. Zo kun je elke discussie wel beeindigen. Elke muziekliefhebber wil wel eens een concert zien en daarbij genieten van een lekker avondje uit. Een concert is gewoon een lekker avondje uit waarbij je gaat kijken naar een optreden van jouw favoriete muziek.

Als een concert zonder support act om 20.15 begint heb je in het algemeen een lekker avondje uit en ben je op een acceptabele tijd thuis. Waarom zou een support act niet om 19 uur kunnen beginnen.

Als ik een kaartje koop voor de bioscoop die om 20.15 begint krijg ik toch ook niet eerst een andere film waarna de hoofdfilm om 21.30 uur begint? Als ik uit eten ga en ik bestel een varkenshaasje dan gaat men mij toch ook niet eerst biefstuk voorzetten omdat men vindt dat ik dat moet proberen of daarvoor open moet staan?

Sietse schreef:
uhm er staat altijd al op kaartjes hoe laat wie begint met spelen.

Over het algemeen is de support act op tijd, dat dan de hoofdact een half uur te laat begint staat helemaal los van die support act.

En als of het ooit gaat gebeuren dat een support act om 7 uur begint, dat slaat gewoon helemaal nergens op.

Niet iedereen woont op fietsafstand van Paradiso Sietse!

Sietse schreef:

Wat een onzin zeg.................. hoe vaak ik mensen aan het einde van een concert hard zie weglopen............. je zal maar je laatste trein moeten halen omdat je de volgende dag moet werken.
Niet iedereen heeft een concertzaal om de hoek.
Acht uur de hoofdact laten beginnen en er is niks aan de hand lijkt mij. Hoeven mensen ook niet continue op hun horloge te kijken.

Lekker kortzichtig antwoord dus!

*Laura*
Ik ben een enorme liefhebber van voorprogramma's. Uiteraard vallen ze soms tegen, maar evengoed kan je bijzonder fijne bands leren kennen. Af en toe is de support act zelfs even goed als de hoofdact (ik denk terug aan Bell X1, zowel bij The Frames als bij Damien Rice) of overtreft de support act zelfs de hoofdact (ik denk terug aan Cold War Kids bij Clap Your Hands Say Yeah).

Running On Empty schreef:

Als een concert zonder support act om 20.15 begint heb je in het algemeen een lekker avondje uit en ben je op een acceptabele tijd thuis. Waarom zou een support act niet om 19 uur kunnen beginnen.

19 uur is wel erg vroeg, sommige mensen moeten ook nog werken vantevoren... 20 uur lijkt me prima.

Ik vind voorprogramma's overigens geweldig, ik zie dat meer als een hele fijne extra. Maar goed, vaak ken ik het voorprogramma ook wel. Ik snap ook niet waarom je maar 1 band zou willen zien als je muziekliefhebber bent? Hoe meer hoe beter toch? Ik weet dat er mensen zjin die voorprogramma's per definitie boycotten, maar dat vind k eigenlijk best triest.

Sietse
ik verwachte precies dit soort antwoorden.

Ik weet het, ik woon om de hoek bij paradiso op 15 minuten fietsen. Helemaal waar.

Echter, niet alles dat ik wil zien komt in paradiso, of Amsterdam in het algemeen. Ook ik moet wel eens buiten de stad. En ja, ik maak wel eens de keuze om NIET te gaan, omdat het me anders te laat word en ik moet rennen voor de trein.

Maar waar het mij om gaat is niet dat je moet rennen voor de trein ofzo, waar het mij omgaat is dat mensen niet zo moeten zeuren over voorprogramma's en dan al helemaal niet met een excuus moeten aankomen dat het anders zo laat wordt...
Ik vind een voorprogramma een zeer goed iets. Het is een opstap voor onbekendere bands naar meer bekendheid. Dat er dan een paar mensen zijn die dit niet leuk vinden, nou ja dan komen ze maar later dan in plaats daarover te lopen zeuren en door de acts heen te praten.
En als je dan als excuus hebt dat je dan niet vooraan kan staan of wat dan ook...tsja, je moet er iets voor over hebben.

Sietse
herman schreef:

19 uur is wel erg vroeg, sommige mensen moeten ook nog werken vantevoren... 20 uur lijkt me prima.

klinkt al beter in mijn oren (is trouwens iets wat Paradiso de laatste tijd erg vaak doet)

Ik snap ook niet waarom je maar 1 band zou willen zien als je muziekliefhebber bent?

Ik durfde het nog niet te zeggen, maar helemaal mee eens.

Sietse schreef:
ik verwachte precies dit soort antwoorden.

Dan had je net zo goed gelijk kunnen zeggen wat je in dit complete bericht schrijft: dat klinkt al heel wat logischer. Beetje merkwaardig dus maar je zal het er wel om gedaan hebben
Want ik ben het met je eens dat voorprogramma's soms erg leuk kunnen zijn (heb genoeg prima bands erdoor ontdekt).
Ook ik moet veel artiesten laten schieten omdat ik mijn laatste trein wil halen. Helaas is dat nu eenmaal een feit.
Wat dat aan gaat zou ik 20.00 uur zoals ik al aangaf een mooie begin tijd vinden en daar mag best een voorprogramma bij van mij.

Sietse
8 uur als begin tijd van de avond is perfect.

8 uur voorprogramma, 9 uur hoofdact, 10.30 weer naar huis (bijv)

en ja, ik zeg bepaalde dingen wel met een rede...soms is stennis schoppen best leuk

Mijn ervaring is dat de meeste concerten wel om 23:00 of 23:30 afgelopen zijn, meestal haal je dan de trein nog wel.

herman schreef:
[

Ik snap ook niet waarom je maar 1 band zou willen zien als je muziekliefhebber bent? Hoe meer hoe beter toch? .

Het gaat mij niet om de kwantiteit maar om kwaliteit.
Ik hoef als muziekliefhebber toch niet alles mooi te vinden.

Overigens maakt het voor mij niet uit hoe laat een concert is afgelopen. Ik ben toch altijd met de auto.
Mensen die support acts leuk vinden moeten daar vooral van genieten.
IK VIND HET MEESTAL HELEMAAL NIETS. En als dat men dat gezeur vindt.... Het zij zo.

Sietse
juist, maar ga dan gewoon later en stop er over te klagen.

Sietse schreef:
juist, maar ga dan gewoon later en stop er over te klagen.

Ik dacht dat het de bedoeling was dat men hier laat weten wat men van support acts vindt.
De een vindt het geweldig de ander helemaal niet.
Als je dus niet mag zeggen dat je het niets vindt en alleen mag reageren als je het geweldig vindt, dan heeft deze topic ook weinig zin.
Beetje raar wel dat als je een andere mening hebt dat die wordt afgedaan als klagen en zeuren

=====================================================
badlands
geplaatst op 18 mei 2007, 0:22 uur

Weet niet of dit topic hier thuis hoort.

Wat vindt met hier van support acts bij concertenten.
Zitten wij daar op te wachten of zeg je laat maar zitten.
Ik zelf zit niet zo te wachten op een voorprogramma.
Is voor mij echt de tijd uitzitten tot de hoofdact begint. Heb het nog maar zelden meegemaakt dat ik een voorprogramma echt goed vond.
=====================================================

Sietse
maar dat is het hem toch. Jij vindt niks en dan kom ik met een oplossing...is het nog niet goed.

Nu ik iets ouder ben geworden en zo ook mijn favorieten muziek heb ontwikkeld probeer ik nu concerten bij te wonen, omdat dat toch iets is wat het weer leuker en gezellig maakt.

Voor het eerst heb ik dus ook te maken gehad met een voor programma, wat tijdens het boeken van het concert nog niet bekend was gemaakt en dus als verassing het podium op kwam.
Zelf lijkt mij (en vindt ik) voorprogramma's leuk, ik hou van het ontdekken en het horen van nieuwe muziek en zeker als het gaat om een startende band.

Moet je na gaan, de eerste keer dat ik zo programma mee maakte dacht ik dat het om een onbekende band zou gaan.
Dus tijdens de signeer actie wilde ik graag op de foto (is gelukt) en kocht ik de EP op cd.
Waarom kocht ik de cd, omdat ik bij mij zelf dacht dat dit zo eens een band kon zijn die nog bekend moest worden.
Goed om een verhaal kort te maken, ik kom thuis en ging opzoek naar die band.
Bleek dit dus al een gevorderde band te zijn, die al volop aan het touren was en inmiddels al een album had.

Mij lijkt het wel leuk als een er een voorprogramma aanwezig is, voordat de hoofdact optreed.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:53 uur

geplaatst: vandaag om 00:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.