MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Philip Glass Festival, Groningen 20-27 oktober

zoeken in:
Gaan er nog mensen naar het Philip Glass Festival in Groningen van 20 tot 27 oktober?

Ik heb zeker de plannen en studenten hebben een leuke korting bij sommige optredens!

Lees: studenten enkel met CJP/OV

De rest mag alsnog de volle mep betalen bij de Oosterpoort, in tegenstelling tot bij andere zalen in de wat meer ontwikkelde gebieden van Nederland.

Ga denk ik naar beide Philip Glass optredens, Kammerflimmer Kollektief en The Necks. Ik heb alleen nog geen kaartjes en naar wat ik gehoord heb moet ik nu toch erg opschieten. De eerste rang zou al uitverkocht zijn, maar goed, in de Oosterpoort is het verschil tussen eerste en tweede rang niet zo groot.

Ga ook zeker heen, werk op het moment in De Oosterpoort, dat biedt mooie extra voordelen.

*wou dat hij in Groningen woonde*

ik ga naar het Kammerflimmer Kollektief en ook naar de 'internationale act' in Vera

DonDijk
Week nog nie zeker

freakystyle schreef:
de 'internationale act' in Vera

Haha, ja wordt dat ook nog eens bekend of moeten we blind kaartjes kopen?

Ik Doe Moeilijk
Ik ga naar de Book of longing en misschien naar de 'internationale act' in Vera...

Ik Doe Moeilijk
bubbachups schreef:
andere zalen in de wat meer ontwikkelde gebieden van Nederland.
Inderdaad zeg, Groningen....(+ een smiley die met zn ogen rolt waarmee ik enig sarcasme niet wil ontkennen)

De 'internationale act' in Vera is geannuleerd zie ik nu. Eerst Krezip, nu dit...

Ik Doe Moeilijk
zoekt superlatieven om zijn ongenoegen mee te uiten...

moeilijkst?

Ik Doe Moeilijk
The book of longing viel me zwaar tegen, kennelijk dacht de rest van het publiek daar anders over gezien de ovatie. De zang boeide me totaal niet, choreografie ook niet, de dia's hadden ook weinig toegevoegde waarde... Erg jammer, meer mensen die er geweest zijn?

die ovatie zegt niet zoveel meer tegenwoordig. Ieder prul krijgt al een staande ovatie in het theater en de concertzaal

Ik vond het juist prachtig! Alleen de cello al... Wow, wat kwam die in dit stuk mooi tot zijn recht zeg. Die stond voor mij, samen met viool, de hele avond centraal. De percussie vond ik ook erg geslaagd, subtiel en in dienst van, maar juist op de momenten dat het moest bracht het voldoende opschudding. De zang kon mij trouwens ook niet alle momenten even veel boeien hoor, maar als je dan je aandacht verlegt naar de muziek... tja, wat heeft een mens dan nog te klagen?

Op de ovatie na vond ik het publiek trouwens erg kil. Het Noordelijke enthousiasme straalde er weer van af...

De zang vond ik erg geslaagd. De rest eigenlijk ook wel. Ik heb van begin tot eind genoten van de erg mooie composities. Het zwaartepunt lag weer vooral in de bas en dat mag ik altijd wel. In combinatie met de zang wil ik dit eigenlijk al bijna tussen mijn favoriete Glass-compisities plaatsen, maar misschien is het daar nog te vroeg voor. Eerst eens kijken of ik de cd ergens kan bemachtigen. Uitgebracht op Orange Mountain las ik op philipglass.com, maar op de site van Orange Music staat er niets over. Argh.

Vanavond Piano Recital Zijn we weer allemaal van de partij? Ik in ieder geval wel.

Morrighancrow
[ook maar even aangemeld ]
Ik ben het werkelijk geheel eens met Bubbachups. Cello en viool droegen de avond, met zo nu en dan de accenten van de percussionist. Over de CD van Book of Longing: Die is inderdaad aangekondigd in de laatste nieuwsbrief van OMM: Coming soon. Nog even geduld dus. Zo zeg, piano recital was ook zeker niet mis. Hij sloeg er vaak naast, maar dat valt te vergeven, zeker gezien het moordend tempo waarin hij speelde (met als lichtend voorbeeld Metamorphosis 4). Toch een erg bijzondere recital!

Pfff, bijzonder? Veel meer dan dat!

Ik vond het echt fenomenaal. Om gewoon maar even te openen met Mad Rush! Af en toe met trillende benen zat ik te luisteren, een soort fysieke reactie die ik na al die concerten pas twee keer eerder heb gehad, bij Sonny Rollins en Lambchop. Hij speelde met gevoel en dan zijn eventuele foutjes volkomen irrelevant. Waanzinnig mooi en heel speciaal om op, wat was het, drie meter afstand van hem te zitten. En jij bent echt een held met je handtekening!

Het was inderdaad zeer mooi, maar ik had meer kunnen genieten als ik mijn zit had gevonden. Ik kon mijn positie niet echt lekker vinden zoals ik dat een dagje eerder wel kon, zodat ik soms meer met mezelf bezig was dan met de muziek. Maargoed, het was het lange reizen allemaal wel erg waard. Leuke vent is die Glass ook, alleen moeilijk te verstaan. Hopelijk snel meer Glass dit jaar. (het festival woon ik voor de rest niet meer bij, voor wie er heen gaat: veel plezier).

Ik Doe Moeilijk
Ik ben vanmiddag naar de uitvoering van Glass works geweest door conservatoriumstudenten. Een mooi en meeslepend concert, erg genoten. De toetsenist viel me bijzonder positief op. Verder echt helemaal mijn ding die oldschool Philip Glass minimal stijl.

Glassworks is inderdaad erg mooi. Ik heb het vandaag helaas niet kunnen zien.

Ai, dat is juist de enige zo'n beetje die niet in mijn planning staat. Of misschien zaterdag na Concerto Fantasy in de Oosterpoort nog even bij de Puddingfabriek langs fietsen, daar staan ze ook nog...

Woowwwwwwww..... Ik kom net terug van The Necks. Wat was dat ongelooflijk gaaf! Niet normaal. 1 nummer, ik heb geen flauw idee hoe lang, 45 minuten, een uur... Een waanzinnige opbouw die echt op barsten stond van de spanning maar ze weten het zo belachelijk goed uit te stellen en verder op te bouwen. Tantra voor de oren! Op een gegeven moment was het alsof ik Charlemagne Palestine hoorde spelen, maar dan met bas erbij en Chris Corsano op drum. Om vervolgens over te gaan in een soort Andrew Liles zoals op Dying Submariner, in één vloeiende beweging. Vrijdag avond staan ze in het Bimhuis, Wie nog twijfelt: GAAN!!

Ik kom er haast niet onderuit om het Bimhuis te gaan bezoeken heh?
Interessante beschrijving van de band, ik had er nog nooit van gehoord, maar ik vrees dat dit mijn ding wel is. Vanavond zal ik wel afreizen naar Amsterdam denk ik.

"Music with changing parts" speelden ze toch? Dat is sowieso al een erg, erg mooi stuk. Op de site van Het Bimhuis staat hier niets over.

Paap_Floyd schreef:
Ik kom er haast niet onderuit om het Bimhuis te gaan bezoeken heh?
Interessante beschrijving van de band, ik had er nog nooit van gehoord, maar ik vrees dat dit mijn ding wel is. Vanavond zal ik wel afreizen naar Amsterdam denk ik.

"Music with changing parts" speelden ze toch? Dat is sowieso al een erg, erg mooi stuk. Op de site van Het Bimhuis staat hier niets over.

Music with Changing Parts werd door het Icebreaker ensemble gespeeld, voordat The Necks opkwamen. The Necks was één en al improvisatie, maar aangezien ze wel Music with Changing Parts hebben gekeken in de zaal zijn ze waarschijnlijk bewust of onbewust toch een beetje geinspireerd geraakt door dat stuk.

Maar Icebreaker speelde ook heel mooi, ogen dicht en genieten maar. Ik had het stuk overigens nog nooit eerder gehoord, maar de steeds weer opzwellende elektrische gitaar in het laatste kwartier was echt prachtig. Geen flauw idee of dit ook in het originele stuk zo is? Het was een beetje alsof Stars of the Lid zich met het stuk ging bemoeien.

Het eerste van de in totaal drie concerten die avond was Sidartha Siliceo op sitar die Indiase raga's speelde. Hij speelde erg goed, maar jammer dat zo'n zweverig type (die waarschijnlijk iets te veel Seven Years in Tibet heeft gezien ofzo) er doorheen zat te jengelen. Het zal vast heel spiritueel verantwoord zijn, maar ik kreeg er een beetje een Biostabiel gevoel van.

Oh ik haal natuurlijk weer alles door elkaar. Ik dacht dat je alleen "Music with changing parts" nog ging zien Nou goed, ik heb inmiddels al een plaatje van The Necks geluisterd en het is inderdaad behoorlijk mijn ding! Ik zal dus vanavond in Amsterdam te vinden zijn.

Wat die elektrische gitaar betreft: die is niet te horen in het originele stuk.

Misschien kom ik ook wel even kijken in Amsterdam.

Morrighancrow
bubbachups schreef:
Pfff, bijzonder? Veel meer dan dat!

Ik vond het echt fenomenaal. Om gewoon maar even te openen met Mad Rush! Af en toe met trillende benen zat ik te luisteren, een soort fysieke reactie die ik na al die concerten pas twee keer eerder heb gehad, bij Sonny Rollins en Lambchop. Hij speelde met gevoel en dan zijn eventuele foutjes volkomen irrelevant. Waanzinnig mooi en heel speciaal om op, wat was het, drie meter afstand van hem te zitten. En jij bent echt een held met je handtekening!

Ja vooruit, 'bijzonder' was niet de meest ideale bewoording, maar ik werd op dat moment achter de computer vandaan getrokken dus moest nogal gehaast afsluiten. Mad Rush blies mij werkelijk van mijn stoel, echt geweldig! En ik heb backstage geconcludeerd dat Glass helemaal niet zo onduidelijk praat (integendeel), maar dat hij op een podium schijnbaar gewoon ontzettend verlegen is en daardoor zacht/onverstaanbaar praat.
Glassworks (ik zag het concert van 1530 u, in een kantine van een hogeschool) vond ik zelf niet zo uitmuntend. Niet slecht, dat zeker niet, maar misschien was ik gewoon murw door twee keer Glass zelf te hebben gezien. De twee klarinettistes vond ik werkelijk geweldig, dat waren de enigen die ook echt in de muziek leken te zitten. De toetsenist viel me juist enigzins tegen, al moet ik zeggen dat hij wel goed snel kan spelen. Maar Opening was wat minder. Het geluid van de synthesizer was ook een beetje jaren 80-onderwater, niet echt heel mooi. Toevallig was wel dat ik naast de man zat die bij de piano recital naast Paap_Floyd zat. Je ziet ook steeds dezelfde die-hard fans bij zo'n festival.
Ik zou toch zo graag nog Music with Changing Parts en Music in Contrary/Similar Motion hebben gezien/gaan zien, maarja, de centjes zijn op en ik voel me ook niet erg jofel. Dus the Necks zit er voor mij vanavond ook niet in, helaas.

Morrighancrow schreef:

Ik zou toch zo graag nog Music with Changing Parts en Music in Contrary/Similar Motion hebben gezien/gaan zien, maarja, de centjes zijn op en ik voel me ook niet erg jofel. Dus the Necks zit er voor mij vanavond ook niet in, helaas.

Hm, beterschap in dat geval! Goed getimed, dat wel, twee avonden achter elkaar Philip Glass, op de eerste rij en een handtekening, dat zul je niet snel vergeten.

Ik kom net een beetje beteuterd terug van de Oosterpoort, kaartjes voor Concerto Fantasy zijn namelijk uitverkocht. Tja, had ik ze maar eerder moeten kopen, maar ik zou oorspronkelijk ook helemaal niet gaan. Ik gok er nu maar op dat niet alle gereserveerde kaartjes worden opgehaald en er dus nog een paar in de vrije verkoop gaan een uur voor aanvang. En mocht dat lukken dan fiets ik daarna waarschijnlijk nog wel langs de Puddingfabriek voor Glassworks, dat ligt toch op mijn route. Eerst vanavond maar even naar Kammerflimmer Kollektief!

Trouwens, voor de liefhebbers: de cd van The Book of Longing schijnt bij Concerto te liggen.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:24 uur

geplaatst: vandaag om 18:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.