MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Lisa Gerrard live 30-10-07

zoeken in:
Lin
Ik ben net terug van een concert van Lisa Gerrard (dead can dance) in de Rotterdamse schouwburg.
Ik had wel eens wat liedjes gehoord en wist wel dat ze een goede stem had maar wat ik net allemaal heb gehoord overtrof al mijn verwachtingen!

Ik ben eigenlijk nog een beetje naar woorden aan het zoeken om het allemaal te beschrijven, maar het eerste woord wat me te binnenschiet is fenomenaal.
Iemand die me al bij de eerste seconden dat ze haar stem liet horen kippenvel bezorgde, bij vlagen zat ik met de tranen in mn ogen ..tja, op de een of andere manier raakte ze me.

Wat me heel erg opviel was hoezeer ze geconcentreerd was, voordat ze aan een nummer begon zichzelf als het ware even ergens anders heen bracht (oeh wat zweverig ), ook fysiek een bepaalde houding aannam, ogen sloot en begon. Als het nummer dan afgelopen was leek ze soms zelfs verbaasd dat er zoveel mensen ademloos naar haar zaten te kijken en luisteren, de trance was weer verbroken (gelukkig maar even, tot het volgende nummer)

Ze speelde wat nummers van Dead Can Dance, maar ook solowerk waarbij haar stem soms weer wat jazz-achtig klonk, of juist heel breekbaar. Ik moest wel wennen aan de engelstalige nummers, ik moet zeggen dat de wat exentriekere nummers waarbij ze in een niet te volgen taal allerlei onvoorstelbaar bijzondere klanken laat horen me meer konden boeien, maar dat gezegd, de tranen kwamen juist bij een engelstalig nummer, "Hymn for the fallen".
Ik ben nog steeds aan het bijkomen van alle mooie geluiden die ik heb gehoord. Klinkt misschien raar maar toch... dit concert was een van de hoogtepunten (misschien zelfs wel hét hoogtepunt? ) in mijn concert-bezoek carriere, en ik heb toch al heel wat mogen zien.

Ze heeft me overtuigd, en het is zeker een aanleiding voor mij om nog veel meer van haar en Dead Can Dance te luisteren, en misschien zelfs wel al een plekje te reserveren in mijn top 10

Ja het was inderdaad onbeschrijfelijk mooi. Ik was er al enigszins op voorbereid hoe indrukwekkend het is haar live te horen. En wat mij betreft valt zo'n beetje elk concert van welke band dan ook een beetje in het niet hierbij. Het is gewoon nergens mee te vergelijken, zo diep als ze mij kan raken met haar stem. Mijn hoogtepunt was denk ik nog het concert van Dead Can Dance in 2005. Dat was tenslotte de eerste keer dat ik Lisa live ervaarde, maar wat heb ik deze keer weer genoten... en ook ik heb tranen weg moeten vegen, zal ik niet ontkennen. Lisa kan mensen in hun ziel raken. Lisa, bedankt voor deze geweldige ervaring!

Nu ik het zo lees heb ik toch spijt niet naar Rotterdam te zijn gekomen (ik had wat te veel concerten achter elkaar deze maand)

Mooi te lezen dat jullie zo genoten hebben: ik zet haar solo-album The Immortal Memory nog even op vlak voor het slapen gaan.

Dat is zeker jammer aERo. Ik ga de rest van mijn leven geen concert van haar of evt. DCD (mochten ze ooit weer een reunie hebben) meer missen (in NL bedoel ik). Heb ik zojuist besloten...

Nou, ik was er ook, maar puur omdat ik niet kon verkroppen dat het eerdere concert van Lisa dit jaar in Den Haag zo tegenviel......
Mensen mensen mensen..........of het de teleurstelling compenseerde? Verdikke, net als Lin moest zoeken naar woorden...nee, ik vind ze ook niet. Dit was gewoon niet normaal zo mooi. Het viel me op dat ze nog steeds haar stem, nee, eerder haar zang, ontwikkelt. Zo klonk ze idd her en der wat jazzy en ook wist ze te verrassen (zo ik het heb ervaard dan) soms met iets te komen en op een wijze te zingen die neigde naar sferen als 'Within the realm.....' van DCD. En ja, het borrelde in mij, als één der velen, van verwondering, genot en ontroering. Soms zat ik half schokkend op m'n stoel van intense beleving en emotie. Of ik overdrijf? Nee, zo is het zo was het en zo zal het me bijblijven. Wat ben ik blij nog een tweede keer te zijn gegaan, niet normaal. Bedankt Lisa voor de schitterende avond.

reptile71 schreef:
Dat is zeker jammer aERo.

Zeker omdat ik met jullie had kunnen gaan en Rotterdam toch een 'thuiswedstrijd' is

aERodynamIC schreef:
(quote)

Zeker omdat ik met jullie had kunnen gaan en Rotterdam toch een 'thuiswedstrijd' is
dan houden we die gewoon tegoed!

Lin
aERodynamIC schreef:
(quote)

met ons mee?

had ik toch even heeeeel lang over na moeten denken hoor

snel een andere gelegenheid zoeken dan

Lin
Saldek schreef:
Nou, ik was er ook, maar puur omdat ik niet kon verkroppen dat het eerdere concert van Lisa dit jaar in Den Haag zo tegenviel......
Mensen mensen mensen..........of het de teleurstelling compenseerde? Verdikke, net als Lin moest zoeken naar woorden...nee, ik vind ze ook niet. Dit was gewoon niet normaal zo mooi. Het viel me op dat ze nog steeds haar stem, nee, eerder haar zang, ontwikkelt. Zo klonk ze idd her en der wat jazzy en ook wist ze te verrassen (zo ik het heb ervaard dan) soms met iets te komen en op een wijze te zingen die neigde naar sferen als 'Within the realm.....' van DCD. En ja, het borrelde in mij, als één der velen, van verwondering, genot en ontroering. Soms zat ik half schokkend op m'n stoel van intense beleving en emotie. Of ik overdrijf? Nee, zo is het zo was het en zo zal het me bijblijven. Wat ben ik blij nog een tweede keer te zijn gegaan, niet normaal. Bedankt Lisa voor de schitterende avond.

leuk om te lezen dat er nog een MuMe-er was, en dat je het net zo intens hebt gevonden als wij, en net zo bijzonder
Merk jij ook dat het heel moeilijk is om aan andere mensen uit te leggen wat voor gevoel ze oproept, en hoe bijzonder het is?
Op mn werk schoot de helft in de lach toen ik vertelde over het kippenvel en de tranen.

Ik vind het namelijk heel moeilijk om haar muziek te beschrijven zonder dat je wat kan laten horen enzo

Lin schreef:
snel een andere gelegenheid zoeken dan

Ja, maar dat is geen mevrouw Gerrard.

Nou ja, ik zat nog te veel met mijn hoofd in de Marc Almond-wolken van de zaterdag ervoor zullen we maar zeggen.

Ik kan je precies begrijpen Lin.Ik ben zowiezo blij met iets als MuMe. omdat ik 'belevenissen' als deze vaak moeilijk onder woorden brengen kan. Want wat Lisa deze avond ten gehore bracht was een schoonheid van ongekend kaliber. Woorden schieten hier letterlijk tekort.
Overigens: ik kon het nooit verkroppen, Lisa zonder Dead can dance. Haar muziek vind ik ontzettend mooi, maar ik miste altijd iets. Mogelijk had het alles te doen met aanvaarding dat DCD niet meer bestaat. Maar deze avond was zo een verrijking dat het werkelijk het gemis totaal vergoedde. Als Lisa weer komt, solo of met DCD (het verlangen blijft leven) ben ik zonder meer weer van de partij.

Lin
Saldek schreef:
Nou, ik was er ook, maar puur omdat ik niet kon verkroppen dat het eerdere concert van Lisa dit jaar in Den Haag zo tegenviel.....

Ben eigenlijk wel benieuwd wat er dan allemaal tegenviel in Den Haag trouwens

(omdat ik, nieuwbakken fan die ik ben, me moeilijk kan voorstellen dat er iets tegen zou kunnen vallen )

Lin schreef:
(quote)

Ben eigenlijk wel benieuwd wat er dan allemaal tegenviel in Den Haag trouwens

(omdat ik, nieuwbakken fan die ik ben, me moeilijk kan voorstellen dat er iets tegen zou kunnen vallen )
Ik kan me dus bijvoorbeeld ook niet voorstellen dat ze niet bij stem was ofzo... Hoewel ik volgens mij wel merkte dat ze afgelopen dinsdag het eerste nummer gebruikte om ff in te komen. Ik hoorde haar een keer tussendoor ademen op een moment dat ik het anders nooit bij haar hoor. (dat dacht ik in elk geval) Daarna gebeurde dat niet meer. Vals zingen zal vast nooit doen. Ze pakt met haar stem noten waar sommige mensen nog niet eens van weten dat ze bestaan...

Het was (in april geloof ik) voor het eerst dat ik Lisa live hoorde. Wat er zo tegenviel was het feit dat ze alleen maar heel erg mooi zong, alsof er geen beleving in zat, geen vreugd, geen emotie. De stem was sensationeel gepolijst zeg maar. Dit concert had ik de indruk dat het veel meer ziel had, veel meer intensiteit. Het heeft een verpletterende indruk op me gemaakt.

Lin
oke, komt wel overeen met een recensie die ik van iemand las, diegene moest voor zn werk de dvd sanctuary kijken en zag ertegenop omdat hij tijdens een concert Lisa wel goed vond zingen, maar haar houding erg hautain en afstandelijk vond...

Nou ja, ik ben in ieder geval blij dat je het dit keer wel kon waarderen, ik zal de volgende keer dat ze komt, en elke andere keer, gewoon weer van de partij zijn

aha... bedankt voor je uitleg. Wel kan ik me moeilijk voorstellen dat zij zelf zonder beleving zong, maar het kan natuurlijk wel. Gelukkig ben je toch weer gegaan en heb je dit niet hoeven missen!

Lin ook aan Dead Can Dance!!

orbit schreef:
Tja... hoe zou dat nou komen... Maar Lin was pas echt overtuigd na Lisa Gerrard live te hebben gezien.

Lin
orbit schreef:

haha, ja het wordt nog wel eens wat met me

zat zelfs al te kijken of ik mn top 10 niet eens drastisch moet omgooien, ook de nummer 1

Je moet natuurlijk altijd wel trouw blijven aan je eigen smaak (ook al is dat Tool ).. maar ik weet zeker dat je de platen van DCD erg mooi gaat vinden, maar zo te zien heeft je vriendje daar al het een en ander van

Tool is natuurlijk niet te vergelijken met DCD, maar die vond ik ook geweldig goed hoor 9 nov. vorig jaar in Ahoy.

Naar Lin's lijst gekeken te hebben zal ze Dead Can Dance wel appricieren denk ik. Nog even iets over het concert: wat ik leuk vond was de polarisatie in geaardheid van publiek. Ik zag soortemet vertegenwoordigers, ontwikkelde lui als zijnde mogelijk van de universiteit, die-hard-muziekfreaks, metalliefhebbers, 'gewone' mensen, en doorgewinterde gothics. Alle waren mensen die de muziek iig heel serieus namen........moest ik ff kwijt.....

Lin
ja, daar hadden wij het inderdaad ook nog over, dat het publiek zo gevarieerd was, alle leeftijden en 'looks' erg leuk!

enne, tool blijf ik een zwak voor hebben, zal dead can dance ook niet direct op 1 gooien, maar even husselen nog

Wat me wel op viel is dat er nauwelijks gekleurde mensen waren... En dat terwijl Lisa juist haar inspiratie uit allerlei culturen haalt. Dit zou juist muziek kunnen zijn die mensen uit verschillende culturen bij elkaar brengt.

Ja, eens had ik ook die voorstelling reptile71. Maar op een moment ging ik het van een andere invalshoek bekijken. Het zou ook kunnen dat de 'foreign' invloeden die DCD in verlee gebruikt hebben zó sterk waren dat het voor de volken uit landen van herkomst het hebben gezien als een 'goedkope' kopie van hun muziek. Stel dat Britney Spears morgen een plaat op de markt brengt dat beïnvloed is door gothic en darkwave: zij die in die muziek thuis zijn zullen het beslist als goedkope troep ervaren.
Dit hoeft niet de oorzaak/reden te zijn natuurlijk. Ik heb bij het concert niet meer dan twee gezien van buitenlandse afkomst, maar ik heb me er niet meer over verwonderd.

Ik denk persoonlijk omdat het zelf gewoon blanken zijn en hun muziek wordt ook nog wel eens onder de noemer gothic geplaatst, wat natuurlijk door hun eerste cd komt.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:24 uur

geplaatst: vandaag om 18:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.