menu

Muziek / MusicMeter Live! / Wacken Open Air

zoeken in:
Kef
Heel erg leuk allemaal, maar het is er altijd ontzettend druk. Ik lees wel eens dat je al halverwege het veld vast staat.

Het is wel erg druk, maar ook erg groot, dus er is bij 9 van de 10 bands meer dan genoeg plaats. Ik had alleen tijdens Nightwish moeite om van het festivalterrein te komen. Bij bands als Exodus, At the Gates, Carcass, The Haunted, Kreator kon ik vrijwel vooraan gaan staan, zonder een uur van te voren daar te staan wachten.

Stijn_Slayer schreef:
Staan leuke bands tussen, maar wat metal betreft hou ik over het algemeen niet van die bekende (en voor metal begrippen) commerciele bands.. en daar staat het hier toch ook wel redelijk vol mee. Maar sowieso is het me veel te ver weg.

Er zijn nog maar twee bands bekend gemaakt, dus daar valt niet veel over te zeggen. Wacken is juist een van de festivals die niet één grote-headliner hebben (Maiden was afgelopen jaar een uitzondering), maar juist veel middelgrote en wat kleinere bands. De helft wat er afgelopen keer stond hoefde ik ook niet te zien, en nog heb ik een paar bands gemist, omdat er meer dan genoeg interessants overblijft.
Verder is de sfeer op het terrein en de camping enorm, en de faciliteiten (supermarkten, wc's, douches) zijn ook erg goed.

Dexter schreef:
Het is wel erg druk, maar ook erg groot, dus er is bij 9 van de 10 bands meer dan genoeg plaats. Ik had alleen tijdens Nightwish moeite om van het festivalterrein te komen. Bij bands als Exodus, At the Gates, Carcass, The Haunted, Kreator kon ik vrijwel vooraan gaan staan, zonder een uur van te voren daar te staan wachten.

(quote)

Er zijn nog maar twee bands bekend gemaakt, dus daar valt niet veel over te zeggen. Wacken is juist een van de festivals die niet één grote-headliner hebben (Maiden was afgelopen jaar een uitzondering), maar juist veel middelgrote en wat kleinere bands. De helft wat er afgelopen keer stond hoefde ik ook niet te zien, en nog heb ik een paar bands gemist, omdat er meer dan genoeg interessants overblijft.
Verder is de sfeer op het terrein en de camping enorm, en de faciliteiten (supermarkten, wc's, douches) zijn ook erg goed.

Oh ja, ik zie nu dat deze lijst van vorig jaar is. Dan heb ik niks gezegd

Gister terug gekomen van Wacken 2010. Wat een feest was dat zeg, en wat een opredens zeg. Zijn er meer users geweest of heeft eddie alleen de eer van MuM hoog gehouden. hieronder een lijstje van beste en slechtste optredens

Beste optreden:
- Slayer!! in al hun eenvoud deed slayer gewoon waar ze het allerbeste in zijn, snoei hard thrashen, geen overbodige praatjes of gimmicks maar gewoon superstrak en loepzuiver een geweldige set spelen.
met als absolute uitschieter Dead Skin Mask, echt kippen vel!!!
- Fear Factory, we stonde bij Tiamat te kijken die een de complete Wildhoney plaat aan het verkrachten waren, en twee podia verder op was FF compleet loos aan het gaan, we werden er gewoon naar toe gezogen en zo zagen we nog het laatste half uur FF, zo wat gingen die te keer zeg, net zo strak en vooral hard, ik heb veel volume gehoord, maar wanneer je t-shirt zichtbaar mee vibreerd dan weet je dat het hard gaat.

Grootste verassing:
- Grave Digger, heerlijke powermetal die heel erg sterk en strak gespeeld werdt, ik kende maar een paar nummer maar ben echt positief verrast.
Grootste Tegenvaller:
- Iron Maiden, verkeerde , vrijwel alleen maar nieuwere nummers gespeeld, dat is op zich nog niet zo erg maar als Nick vakkundig naast de maat zit meet rammen en je verkloot No More Lies ook nog eens volledig dan vind ik het erg jammer. Was het een slechte show dan? nee absoluut niet, een tegenvallende maiden show is nog altijd één van de beste optredens van het weekend.
Noemenswaardig;
Immortal, supperstrak en een geweldige sfeer,
Alice Cooper, oude rot die nog steeds een geweldige show maakt
- Tiamat; Eerste twee nummers erg goed gedaan, daarna viel de gitarist van diens volledig door de mand
Slechtste optreden;
Cannibal Corpse; wat kunnen die gasten een herrie maken en wat kan George Fisher head bangen zeg niet normaal meer.

Ik kan nog wel honderd hoogte punten noemen, maar dan spam ik het forum veel te vol . Het was een super weekend wat tot in de puntjes georganiseerd was de toiletten waren schoon (ja op een festival) het eten was veelzeidig en goed van kwaliteid, het bier was betaalbaar, en sfeer was super.

Nog één tip aan alle festival gangers: neem een hotel en fuck de festival campings, het is onbetaalbaar dat je na een dag staan en zitten gewoon in een normaal bed kunt liggen, 's ochtens heb je een normaal ontbijt, en een warme douche. Ik ga nooit meer op een camping liggen, als dat bij het festival gevoel hoort dan kan ik heel goed zonder festival gevoel.

Germ (crew)
bij topic: Festivals en concerten:

Afgelopen weekend naar Wacken geweest, weer prima vermaakt!
Wacken heeft de naam het gezelligste (metal) festival ter wereld te zijn en dat is ook weer gebleken.

De programmering wordt elk jaar wel harder en extremer, daar heb ik eigenlijk weinig mee. We hebben daarom veel tijd doorgebracht in de Beergarten en het terras aan de 'dorpskant'.

Muzikale hoogtepunten waren (uiteraard) Iron Maiden. Veel nieuwe nummers dit keer, had wmb wel een klassiekertje of twee meer ingemogen maar verder gewoon een top optreden.
Nog beter was Alice Cooper! Deze ouwe baas is al 62, maar daar is niets van te merken. Zowel qua stem als zijn performance zijn nog absoluut niet versleten! Hij werd weer opgehangen, in een dwangbuis gezet en onthoofd, wat natuurlijk erg cheesy maar wel ontzettend grappig is. Ook de setlist was voortreffelijk met klassiekers als I'm Eighteen, Elected, Billion Dollar Babies, School's Out en Only Women Bleed.

Motley Crue vervolgens viel me wat tegen. Ik ben tot de conclusie gekomen dat zanger Vince Neil er echt geen klote van kan. De band op zich is uitstekend. Mick Mars lijkt steeds meer op een zombie, maar spelen kan hij, en Tommy Lee is echt een beest van een drummer! Maar die Neill heeft op de plaat wel een fijne rauwe stem maar live klinkt hij meer als een verkouden koffiezetapparaat. Op een gegeven moment had hij ook een gitaar om z'n nek. Ik heb hem niet één akkoord horen aanslaan maar alleen maar plectra in het publiek zien gooien.
Voor alle vrouwen die aanwezig waren was the Crue wel een hoogtepunt. Veel geschreeuw en een hoop beha's.

Candlemass dan. Een lekker potje doom gaat er altijd wel in en voor goeie doom kom je al snel uit bij Candlemass. De nieuwe zanger is wat minder charismatisch dan die Messiah -maar dat schijnt weer een ontzettende klootzak te zijn, aangezien hij nu al 3x de band is uitgeschopt- maar hij heeft net zo'n mooie stem.
WASP werd wat geplaagd door een slecht geluid. Althans waar wij stonden verwaaide het geluid nogal. Toch een vermakelijk optreden met een mooie versie van The Idol. Ook opvallend is dat Animal niet gespeeld is.
Edguy is erg gegroeid en hebben in Duitsland inmiddels de status van headliner. Power Metal gaat er bij die duitsers sowieso altijd wel in, terwijl ik het toch veel van het zelfde vind. Edguy vind ik hierop een positieve uitzondering. Ze hebben een sympathieke frontman die het publiek heel goed bespeelt. Toegegeven, hij heeft veel van Bruce Dickinson afgekeken, maar zijn enthousiasme is erg oprecht en werkt aanstekelijk.
De headliners Slayer en Soulfly heb ik maar een klein stukje van gezien. Allemaal erg goed en professioneel maar voor mij toch echt te eentonig en te hard.

De andere bands vooral naar geluisterd en klinken om heel eerlijk te zijn voor mij vaak hetzelfde. Prima achtergrond muziek voor bij het bier drinken maar niet iets om de hitte voor te trotseren en vooraan te gaan staan.

Leuke jaren 80 bandjes als Raven en Lizzy Borden waren helaas geprogrammeerd op de WET-stage waardoor ik daar niets van mee gekregen heb. WET-stage is namelijk in een tent en doet z'n naam zeker met 30+ graden meer dan eer aan.

Al met al, fantastisch weekend gehad, volgend jaar zeker weer!

(dan hopelijk met een iets breder programma. Ik las bijvoorbeeld in een duitse krant dat de Pogues hetzelfde weekend optraden in Hamburg, echt een gemiste kans van de organisatie dat ze die niet naar Wacken hebben gehaald!)

Germ schreef:
(dan hopelijk met een iets breder programma. Ik las bijvoorbeeld in een duitse krant dat de Pogues hetzelfde weekend optraden in Hamburg, echt een gemiste kans van de organisatie dat ze die niet naar Wacken hebben gehaald!)

The Pogues naar Wacken??? Wacken is een METAL festival geen Lowlands of Pinkpop. Wacken richt zich op mensen die een weekend lang knetterharde metal willen zien, vandaar dat er ook zoveel bands van het kaliber 'niet drammen maar rammen' optraden.

Germ (crew)
Pogues wel eens live gezien? Reken maar dat die muziek er in gaat als zoete koek op Wacken.
En je hoeft me niet te vertellen wat voor soort festival Wacken is hoor, dit was voor mij inmiddels al de 7e keer.
Maar een beetje variatie is nooit verkeerd, in de biergarten hoorde ik dit keer op een gegeven ook al vrolijke balkan klanken!

Zozo, Slayer heeft gespeeld. Verbaast me bijna dat King zich niet 2 minuten voor aanvang in een hotdog had verslikt ofzo......

Ik ben zelf nooit op Wacken geweest, al hoor ik elk jaar de mooiste verhalen. Het is toch de afstand (en mede daardoor de kosten) die mij doen besluiten om niet te gaan.

Was er dit jaar geen verbod op circlepits en wall of deaths?

Germ (crew)
bennerd schreef:
Was er dit jaar geen verbod op circlepits en wall of deaths?

Klopt! Dat was wel lachen, Max van Soulfy riep steeds op tot een circlepit waarop de organisatie via de schermen mensen op het verbod wees.

Hehe, idioot ook, zo'n verbod. Straks is het nog verboden om te headbangen.

Naar wat ik gelezen heb op andere fora is het geluid ook eens uitgezet bij Job for a Cowboy toen de zanger voor een tweede maal een wall of death opriep.

Een metalfestival met een verbod op pits en walls of death?

Germ (crew)
Het zal mij een worst wezen. Ik begrijp niets van de moshers, idioot gedrag.
Zo'n Wall Of Death is best een grappig gezicht van boven af gefilmd, maar moet je er toch niet aan denken dat je er als argeloze bezoeker per abuis in verzeild raakt....

JAAA zojuist kaartjes besteld voor dit jaar!!!!!!

Wat een line up zeg, wordt wel knopen doorhakken ben ik bang.

Bands die ik in ieder geval MOET zien:

Motorhead (om één of andere reden nog nooit live gezien)
Judas Priest
Iced Earh
Mayhem
Morbid Angel
Kreator
Ozzy Osbourne

en als het ff kan Cradle of Filth, Suicidal Tendencies, Sepultura en Rhapsody of Fire

Ik ga dit jaar weer. Het word mij 2e keer en ik ben in 2010 ook geweest. Ik ga weer in mijn uppie en vooral voor Blind Guardian en voor Avantasia.

Wat de kosten betreft is het best nog aantrekkelijk voor de Nederlander. Kaartje kost 130 euro en als je snel ben zelf nog minder. Ik heb mijn trein in de vroeg boek korting kunnen boeken voor 68 euro heen en weer. Ik heb geen auto maar wel weer een OV vandaar dat de trein niet zo duur is. In zijn totaal kost het hele feestje me dus rond de 200 euro. Alternatief zou Graspop zijn maar daarbij betaal ik 150 aan het kaartje alleen al en dan ben ik nog niet eens op locatie (wel is het OV compleet gratis in België met je kaartje) alicht zal Graspop iets goedkoper uitvallen dan Wacken maar ach dan geen Avantasia en Blind Guardian voor Sebashuis. Daarbij komt dat de Graspop shirts gok ik echt geen 18 euro kosten zoals in Wacken wel het geval was in 2010.

Het hele gebeuren er om heen is ook briljant. Zo is er een markt waar je je schmuck en leer (broek, jack, hoed, alles!) kan kopen tegen prijzen van voor de oorlog. Daarnaast is er ook nog een merchandise outlet aanwezig. Voor 2 vesten en 2 longsleeves was ik pak em beet 35 euro kwijt en dan praat ik over officiële tour merchandise (dit was dan wel allemaal van de band Saxon en die vallen onder hetzelfde management dat Wacken organiseert geloof ik)

Nadeel wel is dat de merchandise van het festival al op de 2e dag van het festival eigenlijk al uitverkocht is (alleen maat xxxl bijv.) en de rijen bij de stands zijn immens lang. maar ach dat hoort bij het vak van een verzamelaar he

Nog drie dagen en het is weer zover, Dan is het weer tijd voor het aller gezelligste festival wat er bestaat (ja fuck Low Lands, pink Pop en zelfs de Zwarte Cross, ik ben op allemaal geweest en Wacken is qua sfeer het beste)
De line up is weer lekker het weer wordt goed, het bier licht in huize Eddie al vast op tempratuur te komen, het Hotel (ja hotel ja ) is geregeld.
Wacken be prepared Eddie's commin' to town

Germ (crew)
Sebashuis schreef:

Nadeel wel is dat de merchandise van het festival al op de 2e dag van het festival eigenlijk al uitverkocht is (alleen maat xxxl bijv.) en de rijen bij de stands zijn immens lang. maar ach dat hoort bij het vak van een verzamelaar he

Bij de MetalTix winkel in het dorp is vaak nog van alles te krijgen.
Die wordt ook vaker bevoorraad heb ik het idee.

Germ (crew)
Eddie schreef:
Nog drie dagen en het is weer zover, Dan is het weer tijd voor het aller gezelligste festival wat er bestaat (ja fuck Low Lands, pink Pop en zelfs de Zwarte Cross, ik ben op allemaal geweest en Wacken is qua sfeer het beste)
De line up is weer lekker het weer wordt goed, het bier licht in huize Eddie al vast op tempratuur te komen, het Hotel (ja hotel ja ) is geregeld.
Wacken be prepared Eddie's commin' to town

Wanneer heb je dat hotel geboekt, vorig jaar gelijk al zeker?
Lijkt mij eigenlijk ook wel ideaal. Kamperen hoeft voor mij eigenlijk niet zo, het is echt een noodzakelijk kwaad.

Wij gaan 's ochtends trouwens naar het hotel om naar de WC te gaan. (en overdag vaak ook nog wel één of twee keer na al die fleiss am spiess, hotdogs met gebakken en uien en andere culinaire hoogstandjes

Germ schreef:
Wanneer heb je dat hotel geboekt, vorig jaar gelijk al zeker?
Lijkt mij eigenlijk ook wel ideaal. Kamperen hoeft voor mij eigenlijk niet zo, het is echt een noodzakelijk kwaad.

Wij gaan 's ochtends trouwens naar het hotel om naar de WC te gaan. (en overdag vaak ook nog wel één of twee keer na al die fleiss am spiess, hotdogs met gebakken en uien en andere culinaire hoogstandjes

Nee hoor we hebben het hotel on januari ofzo geboekt, gelijk toen we de kaartjes kochten. We zitten dan ook niet heel dicht bij het festival. We zitten in Tornesch, ongeveer een half uurtje rijden van Wacken. Wil jeen hotel een beetje in de buurt, dan mag je nu al boeken voor wacken 2030 en betaal je de hoofdprijs, nu 30.- pppn incl ontbijt. En dat half uurtje rijden overleven we ook wel.

en wat betrft die wc, dat is goddelijk na een dag vlezen en bieren is een echte wc onbetaalbaar

Germ schreef:
(quote)

Bij de MetalTix winkel in het dorp is vaak nog van alles te krijgen.
Die wordt ook vaker bevoorraad heb ik het idee.

Jammer dat ik dat nu pas lees maar ik kwam er dit gelukkig ook zelf achter. Vorig jaar werd ik afgezet met de auto helemaal aan de andere kant en heb dus geen stap in het dorp gezet. Deze keer had ik voordat ik de camping op mijn ticket al ingeleverd en mijn Wacken T-shirts al gekocht. Iets waar ik vorig jaar heel mijn Woensdag middag aan had besteed, super!:D

Ook dit jaar was het weer lachen. Er begint een soort W:O:A gevoel te onstaan nu ik voor de 2e keer ben gegaan. Bling Guardian speelt op Wacken, oke leuk, daarnaast staat de band voor 90 minuten en als toetje kan je terug naar de camping lopen onder het genot van een gigantische vuurshow met fontein en al, en dan dacht ik het hoogte punt al gehad te hebben. De dag daarna een show van Judas Priest die 2 uur en een kwartier duurt met als toetje 75 minuten Airbourne waarbij de band en de stage productie alles uit de kast trok.

Ik verheugde mij naast Blind Guardian het meest op Avantasia dit jaar. Avantasia bestaat geloof ik wel uit 12 man en naar Nederland komen zat er niet in en daar komt nog bij dat de show op Wacken de enige show was in 2011 (en trouwens ook de laatste ooit als ik Tobias Sammet mag geloven) Helaas viel het geheel en vooral ook de setlist mij een beetje tegen. Daarna was daar de "The Kreator" om het feestje een klinkend einde te geven (The Kreator has reeeeturned!) leuk dat ik Kreator, net als Immortal vorig jaar, aan mijn hoogtepunten kan toevoegen want ik kende nog niks van beide bands voordat ik afreisde naar Wacken.

PS: (Ik heb weer met dank aan de organisatie een Saxon Wheels of Steel T-shirt voor een habbekrats kunnen inslaan .)

Edit: jammer dat de kaarten voor volgend jaar 20 euro duurder zijn geworden maar ik kan dit ook wel begrijpen want alles word duurder. Ben benieuwd of ze de prijzen van de T-shirts ook omhoog gooien.

Ik vond het al met al een beetje tegenvallen. De line up was al niet heel bijzonder maar als de bands waar je voor komt dan ook nog eens matige en voorspelbare shows neerzetten dan ben ik wel wat teleurgesteld.

Ozzy Osbourne, helaas moet hij het tegenwoordig doen met de matigste begeleidingsband sinds tijden. Hij kan nog zo hard roepen dat hij de beste drummer heeft die hij ooit gehad heeft, ik vind het niet heel erg bijzonder wat de man laat horen, zijn gitarist is goed, maar meer ook niet. in veel nummers mis je Zakk Wylde enorm. Tot overmaat van ramp zong Ozzy ook nog eens heel erg slecht in het eerste deel van de show, waardoor nummer als Mr Crowly, Bark at The Moon en War Pigs compleet verneukt werden.

Judas Priest, Matte show met een enorm gemis in de persoon van KK Downing, Rob is goed bij stem, maar het statische optreden vlamt nergens echt.

Morbid Angel, Om onduidelijke redenen helaas gemist, maar wat we op en afstand gehoord hebben klonk goed.

Iced Earth, deed waar ze goed in zijn,strak staccato geweld met een goede Matt Barlow. Niets speciaals, gewoon goed.

Dir and Grey: met stip de slechtste show van Wacken, ondefinieerbare kloot muziek, waarom staat deze band op een hoofd podium, terwijl Danko Jones het met een klein podiumpje moet doen. De muziek lijkt nergens op de zanger produceerd een uur lang rare geluidjes zonder ook maar een woord tegen het publiek te zeggen.

Sepultura, gelijk werd me weer duidelijk waarom Max terug moet. Green spuugt de nummers niet uit maar schreeuwd ze netjes over het terrein, een groot gemis. Daar komt bij dat Arise veels te snel gespeeld wordt, en je de tweede gitaar mist, Reuse/Resist wordt ook te snel gespeeld vocaal slaat greene wederom een flater.

Na Seputura vluchtte we maar naar Vreid, nog nooit van gehoord, maar dit was dan eindelijk op zondag de eerste meevaller. lekkere 'post black metal'

Er was echter maar één band die wacken voor ons gered heeft en dat was KREATOR, jeeezzuuuuus wat een mongool van een show was dat zeg, van begin tot eind niet drammen maar rammen. ondersteund door geweldige video projecties als back dropping zette kreator met zichtbaar plezier een dijk van een show neer. De heren gaven een goede overview van hun oeuvre, voor zover dat mogelijk is in een uur, met een beetje de nadruk op hun laatste 3 platen. Zelden zo'n goed optreden gezien, laat staan op een festival. Hier kunnen veel bands nog wat van leren zeg,Kreator liet in een uurtje zien hoe je een goede show neer zet!

Helaas was er voor ons veels te veel Power metal, en veels te veel duitse bands, volgend jaar maar eens een ander festival proberen. Door drukke banen kunnen we helaas maar één festival bezoeken in de zomer. De kans is groot dat het Summer Breeze wordt volgend jaar daar speeld nog gewoon ´ram metal´

Yann Samsa
Wäcken is zowat één van de slechtste metalfestivals. Kutnamen; voorspelbaar, cliché en onorigineel. Er zijn genoeg alternatieve en experimentele alternatieven: Roadburn, Dunk!, Hellfest,...

PS. Blij voor jou dat er toch nog een lichtpuntje was. Kreator speelt altijd retestrak, indeed...

Germ (crew)
Ferre Clabau schreef:
Wäcken is zowat één van de slechtste metalfestivals. Kutnamen; voorspelbaar, cliché en onorigineel. Er zijn genoeg alternatieve en experimentele alternatieven: Roadburn, Dunk!, Hellfest,...

PS. Blij voor jou dat er toch nog een lichtpuntje was. Kreator speelt altijd retestrak, indeed...

Ooit wel eens op Wacken geweest Ferre? Het is veruit het gezelligste festival dat ik ken, waarbij (voor mij persoonlijk) muziek eigenlijk bijzaak is.

En volgens mij valt het met die voorspelbaarheid wel wat mee. Er staan ieder jaar weer genoeg waar ik nog nooit van gehoord heb en volgens mij wordt er op de kleinere podia (WET stage etc) genoeg geexperimenteerd met nieuwe, progressieve vormen van metal.

Wat Eddie hierboven zegt over Ozzy ben ik ook niet met hem eens.
Wat verwacht je van Ozzy? Dat hij goed gemutst is, goed bij stem is, de band strak speelt en dat de juiste nummers gespeeld worden. Dat alles was het geval.
Ozzy liep weer lekker te kloten met emmers en brandblussers en sweepte het publiek heerlijk op. De setlist bestond uit jaren 80/90 klassiekers (Shot In The Dark, Mr. Crowley, Mama I'm Coming Home etc) en een paar Sabbath songs (Paranoid, Iron Man en War Pigs).
De sfeer zat er goed in op het veld. En terecht! Een ideale headliner voor de donderdag.

Ook headliner nummer twee (op de vrijdag) Judas Priest wist mij wel te bekoren. Zanger Halford begint dan wel zichtbaar een dagje ouder te worden maar hij deed z'n best om er een groot feest van te maken. Mijn drie favoriete nummers (Victim Of Changes, Beyond The Realms Of Death en Diamonds & Rust) werden alle drie gespeeld, dus ik was tevreden!

De headliner op zaterdag, Motörhead hebben we gemakshalve maar eens overgeslagen. Na 5x heb je het wel eens gezien. En van wat we konden horen bij onze tent was het weer ouderwets hard en luid.
We zaten al bij de tent omdat we de echte headliner al hadden gezien, namelijk Danko Jones.
En jaar of wat geleden was Danko de verrassing op de middag en mochten het nu op een beter tijdstip nog eens dunnetjes overdoen. Ze gaven met hun een swingende rock n' roll het festival de nodige afwisseling. En de opzwepende en charismatische zanger zorgt er voor dat je helemaal in het optreden op gaat.
Voor mij hét hoogtepunt van het festival.

Ook heb ik me prima vermaakt bij Suicidal Tendencies.
Een band die ik alleen van naam kende. Ze bleken lekker groovende hardcore te maken (je hoort er veel Anthrax of SOD) in terug. Puik optreden!
Ook The Haunted vond ik goed. Hoewel vrij eentonig qua muziek wist het me toch 3 kwartier te boeien. Ook Iced Earth zette een prima optreden neer.
De andere grote namen, Kreator en COB, heb ik gemist. Kreator kan ik normaal goed hebben (in 2005 op Wacken aan het werk gezien) maar ze stonden tegelijk geprogrammeerd met Danko Jones. En COB was me echt te laat....

Maar dan Morbid Angel en Mayhem. Wat vreselijk slecht is dat. Twee grote namen dus uit nieuwsgierigheid even naar geluisterd, maar wat een bak pleuris herrie. Totaal geen lijn in te ontdekken.
Ook het al door Eddie aangehaalde Dir & Grey hebben we gezien. By far de slechtste band die ik ooit gezien heb. Het is dat de zanger erbij stond met een blik alsof hij al het leed in de wereld moest dragen, maar anders had ik gedacht dat we een parodie van doen hadden.

Al met al weer een zeer geslaagd festival. Over het algemeen goed weer, lekker bier, leuke soms bizarre mensen en absurde avonturen op de camping.

Volgend jaar weer!

Dir en Grey ja pfff...Ik heb ze ook gezien.

Weet niet wat er nou beter is. Een sacherijnige zanger die geen woord met het publiek wisselde en dus alles aan de muziek overlaat of de zoveelste handje omhoog. Kreator deed dit dan goed met de Flag of Hate en met die "let me hear all the girls!" "and all the guys!"

maar niet alles kan inderdaad perfect zijn. Grootste minpunt van Wacken is voor mij de crowdsurfers waarin ik mij altijd vergis een show vooraan bekijken op Wacken zit er niet in. Ik word al aangetikt door de persoon voor mij al komt er 6 rijen mensen achter mij een crowdsurfer aan (geen grapje). Pas op! vang hem op straks valt hij erg irritant. Hoe klonk Welcome to Dying en de 2 nummers daarna bij Blind Guardian? geen idee.

Ben wel van plan om volgend jaar weer te gaan omdat niet alleen omdat de line up maar ook de speeltijden die dan bands krijgen vele malen beter is dan op Graspop waar ik nog niet geweest ben maar het is wel een goede 2e optie.

Is er iemand eigenlijk naar de WC Royal gegaan? ik vind dat nog steeds een geval apart. Voor die WC's moet je betalen en er staan altijd veel langere rijen dan voor de Dixies waar ook gewoon WC papier hangt en die bij mij meestal nog schoon waren, heb dat nooit zo begrepen. Om nou echt tijd in te gaan plannen en lang te moeten wachten (in die hitte) voor een brandschoon WC bezoek nee dankje.

Germ (crew)
Sebashuis schreef:

Is er iemand eigenlijk naar de WC Royal gegaan? ik vind dat nog steeds een geval apart. Voor die WC's moet je betalen en er staan altijd veel langere rijen dan voor de Dixies waar ook gewoon WC papier hangt en die bij mij meestal nog schoon waren, heb dat nooit zo begrepen. Om nou echt tijd in te gaan plannen en lang te moeten wachten (in die hitte) voor een brandschoon WC bezoek nee dankje.

Wij zijn wel echt wijven wat dat betreft hoor, we lopen altijd naar het hotel in het dorp voor een grote boodschap

Die WC royals waren er vorig jaar voor het eerst, zien er altijd redelijk schoon uit omdat ze de hele dag door schoongemaakt worden.

Je hebt het volgens mij echt getroffen met die Dixies, want je kunt ze ook treffen met uitwerpselen tot aan het plafond.

Germ schreef:

Wat Eddie hierboven zegt over Ozzy ben ik ook niet met hem eens.
Wat verwacht je van Ozzy? Dat hij goed gemutst is, goed bij stem is, de band strak speelt en dat de juiste nummers gespeeld worden. Dat alles was het geval.
Ozzy liep weer lekker te kloten met emmers en brandblussers en sweepte het publiek heerlijk op. De setlist bestond uit jaren 80/90 klassiekers (Shot In The Dark, Mr. Crowley, Mama I'm Coming Home etc) en een paar Sabbath songs (Paranoid, Iron Man en War Pigs).
De sfeer zat er goed in op het veld. En terecht! Een ideale headliner voor de donderdag.

Ik ben bang dat je naar een andere Ozzy hebt staan kijken als ik , Ozzy zong het eerste eerste half uur gewoon extreem vals, dan kan hij nog zo goed gemutst zijn, en zo lekker met de brandslang in de weer zijn, het was gewoon k#t, je kon zelfs zien dat zijn bandleden zich eraan stoorde. Elke eerste regel van het couplet ging redelijk en daarna was hij volledig de weg kwijt. pas na het, overigens erg lang durende, instrumentale intermezzo had Ozzy weer genoeg pep middelen om er weer een half uurtje tegen aan te kunnen. Daar komt bij dat ik vind dat je als Head Liner minstens de geplande tijd vol mag maken, en niet na een uur en 20 minuten af moet zwaaien (of te wel Ozzy heeft een uurtje op het podiumgestaan, het muzikale intermezzo duurde zeker een kwartier).
Ik ben wel met je eens dat we over de set list niet te klagen hadden, hij beperkte zich louter tot hoogte punten uit zijn carriere, wat betreft dat opzwepen dat heb ik hem wel eens leuker zien doen (Ozzfest 2002 bijv.) Gelukkig was de sfeer inderdaad erg goed en kijk ik best positief terug op het optreden maar, dat komt echter meer door de festival sfeer als door Ozzy zelf, dit had met deze nummers een memorabel optreden moeten worden, het tweede deel van de show was dat zeker, alleen het eerste half uur was een lach wekkende vertoning van een oude man die van boven niet wist waar hij van onder mee bezig was.

Germ schreef:
Maar dan Morbid Angel en Mayhem. Wat vreselijk slecht is dat. Twee grote namen dus uit nieuwsgierigheid even naar geluisterd, maar wat een bak pleuris herrie. Totaal geen lijn in te ontdekken.

Tsja het zijn wel bands waar je van moet houden, wat betreft Mayhem begrijpik niet waarom deze band op het hoofdpodium staat, midden op de dag. Deze band had in het donker moeten spelen of in de Tent, dan weet ik zeker dat je het veel beter had gevonden. Mayhem is muzikaal heel erg beperkt, en moeten ze goed maken door heel evil te doen en door gebruik te maken van een wereld drummer. Maar Morbid Angel...geen lijn in te ontdekken...het spijt me dat ik het zeg, maar dan snap je er niets van , dit is technische death metal van de hoogste plank, trey azagthoth is één van de, zo niet dé, beste gitarist die op het festival aanwezig was, Morbid Angel speeld Death metal daar moet je natuurlijk van houden, het is inderdaad geen gesneden koek, maar het is één en a; technisch vernuft wat Morbid angel liet horen. Helaas heb ik het optreden niet kunnen zien, maar heb ik van een afstandje moeten luisteren, en het klonk rete strak.

Germ schreef:
Volgend jaar weer!

Ik ben bang dat dit mijn laatste Wacken was voorlopig, de heel matige line up van dit jaar en de inmiddels bekende bands voor volgend jaar maken me mij nog niet enthousiast. Scorpions (kom op zeg het is een metal festivan, geen Classic Rock show, UDO (weer zo'n oud lijk), Gammay Ray (blije powermetal), Axel Rudi Pell (nog meer duitse AOR) Ministry (het is een metal festival,geen industrial fest) dus om alleen voor Cradle of Filth en Amon Amarth naar wacken te gaan dat gaat hem niet worden.
Misschien het jaar erop weer als er wat meer obscure beuk bands komen.

Wel lachen ja dat filmpje van Wacken 2012 lieten ze geloof ik wel 10 keer zien. Telkens als dat Amon Amarth logo kwam hoorde ik zo'n typische oerbrul van het publiek.

Ben het wel met Eddie eens maar ik vind Gamma Ray dan weer wel leuk. Ben benieuwd wie nu de grote namen zullen worden. Op het moment is het weer erg Duits allemaal maar liefst 4 namen al maar liever de Scorpions dan bijv. Metallica>:(

Lijkt me toch moeilijk om zo'n line up een beetje leuk te houden. Ik heb namelijk echt het idee dat ik de complete Metal top van de wereld de afgelopen 2 edities wel gezien heb. Ik zou het zo over willen doen natuurlijk maar toch. Dat is denk ik ook de reden dat Ministry etc. aanwezig is jammer, maar eerlijk is eerlijk ik zou het echt enorm gaaf vinden als ze AC/DC binnen halen dat dan weer wel.

Sebashuis schreef:
ik zou het echt enorm gaaf vinden als ze AC/DC binnen halen dat dan weer wel.

Dat zal niet gebeuren omdat die onbetaalbaar zijn, die moeten naar verluid meer dan een miljoen kosten. Dat zal ten kosten gaan van andere namen, dat zag je dit jaar al een beetje, die grote headliners, en een heleboel mindere groten, terwijl Samael, Marduk en Paradise Lost bijv ook in europa aan het toeren zijn, maar daar was denk ik geen budget meer voor.

JDS
Reeds bevestigde namen Wacken 2012:

Scorpions
In Extremo
Machine Head
Sick of it All
Six Feet Under
U.D.O.
Moonspell
Ministry
Watain
Winterfylleth
Napalm Death
Paradise Lost
Amen Amarth
Axel Rudi Pell
Coroner
Cradle of Filth
Dark Funeral
Dimmu Borgir
Endstille
Forbidden
Gammaray
Hammerfall
Henry Rollins

En Opeth

Gast
geplaatst: vandaag om 07:57 uur

geplaatst: vandaag om 07:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.