MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / 5 Days Off

zoeken in:
Daarna komt trouwens dat numer van Jimmy Edgar, staat op Bounce, Make, Model (2004), nummer 3 geloof ik. Best wel vette detroit techno plaat, een keer op de gok gekocht. Meer mijn stijl kwa beats in ieder geval, dan wat ik tot nu toe van de nieuwe detroit techno heb gehoord.

Mjah, qua dansbare electronische muziek komt dit niet erg ver bij mij vrees ik. Meer aardige "gezellig op je kamer" gedoe, maar ik denk dat ik er tijdens een avondje dansen wat suf van wordt.

Mja, er gebeurt gewoon veel meer ritmisch. Het zit niet zozeer in dat simpele beatraster en de sfeer gaat veel betere kanten op. Ik wordt daar ook uitgeput van ja, maar dat komt juist omdat het me meer energie geeft.

Je zult wel vaak teleurgesteld worden bij het uitgaan als dit je discotheeksmaak is

Sorry JD, maar als je ritmische uitdagingen wil is dit toch niet zo geweldig ?

Hangt er verder wel af wat je onder "dansbaar" verstaat natuurlijk. En ik heb het ook helemaal niet over techno of club. Mag niet verbazen dat mijn favoriet live DJ setje van Xanopticon komt. Verder ook perfect "dansbaar"

T.O. schreef:
Je zult wel vaak teleurgesteld worden bij het uitgaan als dit je discotheeksmaak is
Zeker. Het kan naar mijn mening veel beter met de muziek. Meestal is er bij wat gedraaid wordt maar even een goede hook en springt daarna weer terug in het veilige raster. Maar ik kan ook een knop omzetten en niet meer te nauwlettend de muziekkwaliteit waarnemen en maar doen alsof ik met het doordenderen van de beats tevreden genoeg moet zijn Het kleine publiek, dat zich voor de DJ boot verzamelde, reageerde trouwens ook veel spontaner dan je normaal ziet. Laatst bij Vitalic nog iemand aangesproken die ik me nog steeds kon herinneren van het uit z´n dak gaan bij Rob Hall.

Onderhond schreef:
Sorry JD, maar als je ritmische uitdagingen wil is dit toch niet zo geweldig ?
Zeker wel. De betere breaks en goed geplaatst geratel.

Hangt er verder wel af wat je onder "dansbaar" verstaat natuurlijk. En ik heb het ook helemaal niet over techno of club. Mag niet verbazen dat mijn favoriet live DJ setje van Xanopticon komt. Verder ook perfect "dansbaar"
Zou ik live heel graag af en toe meemaken. Reken ik ook bij het allergaafste en meest energiegevende voor de dansvloer.

Xanopticon gaat wat vrijer voor alleen maar beats met zieke spanningen tussen de geluiden. Zo is breakcore ook wel. Met het woord uitdagendheid kan ik je dan ook wel gelijk geven.

Hoe Rob Hall draait zit alleen in z´n totaliteit naar mijn gevoel kwalitatiever in elkaar. Het is minder geforceerd. Relatief gezien vind ik de stijl van Xanopticon ook makkelijker om te maken, juist omdat er die hogere vrijheid is. Toch, als het door mensen met zoveel talent als Xanopticon wordt uitgevoerd kan er iets ontzettend unieks uitkomen. Meer mensen als Xanopticon zijn er alleen nog niet dus kan er voorlopig ook geen rijke DJ-set van die muziek plaatsvinden. De afwisseling tussen net wat anders klinkende beats en synths zou namelijk prettig zijn. Voorlopig gebeurd er daarom meer bij Rob Hall De beats daar vallen ook meer in mijn smaak. Wat bovenaan mijn top 10 staat zijn dan ook twee artiesten die door de Skam-controle (Rob Hall werk voor Skam) zijn gekomen en niet Xanopticon. Het is toch een ander soort kwaliteit.

Xanopticon gaat wat vrijer voor alleen maar beats met zieke spanningen tussen de geluiden. Zo is breakcore ook wel. Met het woord uitdagendheid kan ik je dan ook wel gelijk geven.

Is ook zo. Dansen op Xanopticon is dan ook meer als een zeemeeuw onder hoogspanning.

Die Hall set is inderdaad minder geforceerd, maar daarmee ook heel wat meer laid back. Het is een ander soort kwaliteit, maar voor mij blijft het meer chill en "saaie" kwaliteit. Het mag spannender gewoon

Oké, dan begrijpen we elkaar voldoende denk ik.

Dit is bij mij nu de download met de hoogste prioriteit. Gister al op incomplete gehoord hoe op weergaloze wijze de prachtige volle synths van een numer van Kraftwerk onder moderne electro beats wordt gezet. Wauw, zo moet het

Gaan er nog mensen naar 5 Days Off dit jaar?

Ik ga denk ik 4, 6 en wellicht ook nog 8 juli. Even kijken hoeveel ik vrij kan nemen.

4 juli draaien Tiga, Boysnoize (schijnt echt als een waanzinnige te draaien, zijn nummers/remixes zijn ieder geval erg goed), Digitalism en Sebastian in de Melkweg. Twee dagen later is het de beurt aan Villalobos en Luciano voor het wat subtielere werk. Ik denk dat ik in ieder geval die 2 avonden ga.

ik denk dat ik 8 juli wel ga naar Trentemøller en Âme.

Misschien moet ik ook 6 juli maar naar Luciano en Villalobos, dat wil ik ook wel een keer meemaken.

Vandaag zijn de eerste namen bekend gemaakt van nieuwe editie van 5 Days Off. Het word gehouden op 15-19 juli 2009.

Line-Up:
- Jamie Lidell (special set)
- Crookers
- Crystal Castles
- Black Rose (Jesse Rose ft. Henrik Schwarz)

(Natuurlijk) Meer namen zullen volgen

De eerste dag is echt sick! Daar ga ik sowieso heen:

The Field & band
Moderat (Modeselektor & Apparat)
Gui Boratto
Black Rose (Henrik Schwarz & Jesse Rose)

Jamie Lidell
Coma / Nuno dos Santos / Jarno

Met name die eerste 4, das een droom line-up

Heb zonder twijfel een passepartout gekocht. Een festival dat Chris Cunningham EN De Jeugd van Tegenwoordig op de flyer heeft verdient niet minder

Dit jaar nauwelijks een dag die ook maar een beetje tegenvalt.

Ik heb een kaartje gekocht voor de Crystal Castles. Lijkt me erg gaaf.

Ik begin de smaak van 5 day's off te pakken te krijgen. 2 jaar terug Daft Punk, vorig jaar Justice... dit jaar maar eens Simian Mobile Disco bezoeken. Waarschijnlijk ook nog naar slagmalsklubben.

Vind het wel een tof festival, hoop dat ze de komende jaren beetje kunnen groeien nu de melkweg vorderingen maakt met uitbreiden.

Ik moet zeggen dat ik een teleurstellende lineup vind dit jaar.

Het is niet zo bijzonder als 2 jaar terug bijvoorbeeld nee. Maar voor de liefhebber van het genre komen er nog genoeg artiesten die de moeite waard zijn...vind ik dan

Woensdag al!

Wie ga ik allemaal tegenkomen?

- KampF (Gerard)
-
-
-

...

Ikke! Tenminste, van Santigold via Jamie naar The Field, Nuno, Moderat, Boratto, met een uitstapje Applescal en tussendoortjes Schwarz.

Jammer dat The Field maar een uurtje gaat optreden! Verder ga ik denk ik naar Santigold, Lidell, Jarno, The Field, Moderat, Diplo en Fake Blood! Ik ben benieuwd!

Ik mag met mijn 1dag kaart geen Santigold zien dacht ik, dat is Paradiso..
Wel jammer, want Unstoppable is geniaal.

THE FIELD

Man, ik heb me kapot lopen dansen daar! Geweldig, wat was dat tof zeg. Over The Ice bijv, ongeveer uitgerekt naar een kwartier en ontzettend nice door de drummer.

Apparat etc.

Maar 1 nummer van gezien helaas.

Gui Boratto

Ook zeer goed! No Turning Back was echt het hoogtepunt voor mij. Heerlijk

Tot zo ver even ;]

The Field was inderdaad bijzonder vet! Wat een tof optreden! Ik was ook blij dat de uiteindelijke show langer duurde dan het uurtje dat op het blokkenschema vermeld stond. Heel tof dat mijnheer Willner tegenwoordig gebruik maakt van een live-band, aangezien ik met name de drummer een zeer sterke toevoeging vond! Echt geweldig! De nummers van zijn laatste album Yesterday & Today klonken live stukken beter dan op de plaat moet ik zeggen!

Verder heb ik nog Jarno gezien (wat mij ook wel aangenaam wist te verrassen), Moderat (waar ik helaas een beetje kut stond) en Black Rose, wat ook nog wel OK was. Maar beter dan The Field werd het nergens!

The Field was zeer bijzonder. Eindelijk komt zijn tripmuziek ook op een podium tot zijn recht. Dat setje in club 11 in augustus 2007 was veel te kort, fragmentarisch en slordig. Nu flink lopen trippen. De drummer was zeker een toevoeging al vond ik dat hij de subtiliteit van The Field soms een beetje doodsloeg. Ook op Gui Boratto me helemaal stukgedanst gutsend van het zweet. Hij is de nieuwe Underworld! Nou ja, in ieder geval qua euforische gevoelens dan. Jammer alleen dat hij enkel nieuw werk bezigde en maar een uurtje laptopte, overigens exact dezelfde set als op Freefunk in Venlo, Volgende keer graag een half uurtje langer en gewoon Beautiful Life als afsluiter aub!
Zaterdag nog even bij Crystal Castles langs geweest. Leuke live-act met dat schreeuwende mens en die capuchon-dude achter de decks, drummer voegde niet bijzonder veel toe. Een hele sloot vette nummers, een overdosis energie en een behoorlijk vette lichtshow maakte het een fijn feestje. Moest even op gang komen maar de MAX ging alsnog compleet los.

Ik zag trouwens op een poster dat de volgende editie al in maart is, ik meen van 3 tot 7......Tiende jubileumeditie, hopelijk ook een gewone zomereditie!

Vanavond voor het eerst na 5 dagen gewoon thuis. Het waren 5 - boven verwachting - geweldige dagen. Enkele impressies:

* The Field prachtig sfeervolle trip. Drummer soms beetje too much. Einde gemist vanwege Moderat in de andere zaal, dus zeker op herhaling @ Nachtdigital.

* Moderat vette podiumopstelling. Vooral de grote tracks (A New Error, Seamonkey, Rusty Nails) kwamen live geweldig over.

* Nuno Dos Santos opende z'n setje tussen Moderat en Gui Boratto met Fick van Skream. Dat vond de zaal wel leuk

* Henrik Schwarz en Jesse Rose eten niet alleen struisvogelbiefstuk bij De Koe, ze dansen ook aanstekelijk enthousiast op hun eigen vrolijke house.

* Jamie Lidell blijft op z'n best wanneer 'ie een kwartiertje solo freakt met samples.

* Silent disco met 50 man/vrouw op een boot over de Amstel met Bart Skils en 2000 and One is hartstikke leuk.

* Magnetic Man (Benga, Skream en Artwork) maken in een pikdonkere zaal geweldige sloop-dubstep.

* The Gaslamp Killer is de dorpsgek van de week. Kerel staat op Lowlands, voor de liefhebbers. (bij gebrek aan een treffend 5daysfilmpje eentje van Sonar in Barcelona)

* Distance bracht precies wat ik hoopte: mooie en (relatief) ingetogen sfeer-dubstep.

* Technoclassics uitgevoerd door een orkest vormen een geslaagde muzikale afwisseling.

* Dr. Lektroluv is schandalig slecht.

* Applescals Ableton liep vast en dat was lullig en jammer, want z'n muziek was vet (beloofd veel voor het aankomende album op Traum) maar het publiek liep weg.

* Simian Mobile Disco idioot gedoe op het podium, maar klonk lekker vol en vet.

* Chris Cunningham viel verschrikkelijk tegen met enkel een geremixte verzameling oud werk, terwijl de nieuwe dingen beperkt bleven tot een extended Flex (man en vrouw slaan elkaar aan gort) en een stomme ritmisch gemonteerde bewerking van een Star Wars-gevecht tussen Luke Skywalker en Darth Vader.

* ''Die Japanner'' was wel heel mooi, maar had volgens mij veel meer in huis dan ie liet zien.

* Joris Voorn wist op de derde dag in de Melkweg precies wat het publiek wilde...

* ...maar werd op dat vlak twee dagen later compleet overtroffen door een buitensporig goede Richie Hawtin, die z'n software tot in de verste uithoeken beheerst en Paradiso met plagend lang uitgestelde en daardoor extreem euforische climaxen van voor tot achter meesleepte in z'n woest ratelende uptempo technomachine.

Een beter slot was niet te wensen.

(afbeelding)

Programma van editie 2010

Ik hoop naar de avonden van Martyn en Redshape te gaan

Nog steeds niet compleet zie ik...jammer. Misschien ga ik naar Hot Chip en Bloody Beetroots. Maar toch nog even afwachten wat er nog gaat komen.

Grappig trouwens dat je bij Four Tet kan kiezen of je naar zijn dj-set gaat of dat je hem toch liever live ziet spelen (of natuurlijk allebei)

Gast
geplaatst: vandaag om 04:17 uur

geplaatst: vandaag om 04:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.