MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / 5 Days Off

zoeken in:
FeZ
Gisteren begon het 5 days off festival. Met namen als !!!, (vive la fete), tiefschwarz, felix da housecat, manhead, the hacker etc etc beloofde dit weer een geweldige avond te worden. 7 uur lang beuken, stampen, dansen; Kortom helemaal los! Briljant!
Zijn er nog andere mensen gisteren geweest? En zo ja wat vonden je er van, wat vond je de beste acts en waar kijk je naar uit?

Ik ga misschien morgen. Ik wil dan vooral Erol Alkan zien en ook 2 Many DJ's, alhoewel ik me afvraag of ik het tot zo laat volhoudt.

Ik ga wellicht naar 10 Days Off in Gent

Ik was graag vanavond naar de Warpavond in de Melkweg gegaan, maar vanwege gevaar voor overkill (en geldgebrek) ga ik toch maar niet.

Gister niet geweest, hoorde Ellen Alien op 3voor12 terug, klonk erg goed!
Zondag ga ik naar de afsluitende avond met Magda, Richie Hawtin en Ricardo Villalobos, erg veel zin in.

benieuwd of underworld doorgaat

autechre komt ook !

jep! erg benieuwd hoe dat live zal klinken haha

Yak vermeldde al dat we waarschijnlijk Autechre kunnen verwachten op 5DO. Verder nog:

Underworld
Blackstrobe - live (de ongekroonde koningen van de dark disco, support van Underworld in HMH)
Akufen (producer Marc LeClair maakt minimale house)
Luke Vibert (a.k.a. Wagon Christ, a.k.a. Plug: experimentele Engelse elektronica à la Aphex Twin)
Michael Mayer (minimale, dubby tech-house van Duitse dj / producer / remixer)
Brooks (Jonge Engelsman mengt excentrieke deep house met Detroit sound)
Binnenkort zullen meer namen bekend gemaakt worden.

[bron: http://www.5daysoff.nl/]

Ben zelf vooral benieuwd naar Blackstrobe die een aantal erg goede remixen heeft gemaakt en natuurlijk de Chemical Sweet Girl ep. Akufen kan ook vet worden en Luke Vibert lijkt me ook wel wat. De andere namen ken ik niet afgezien van Underworld, maar die hoef ik niet zo nodig nog eens te zien.

Sietse
Akufen is idd wel goed, Autechre wil ik ook wel zien, maar ik vrees dat het verder niet echt iets wordt...tevens zal het heel duur zijn.

rot festival

Wie gaan er allemaal naar 5 Days Off?

Ik heb zelf kaartjes voor de Paradiso-avonden van donderdag en zaterdag. Ik kijk vooral enórm uit naar de donderdag: Autechre, dolby surround sets van Richard Devine en Speedy J, Amon Tobin, Luke Vibert, Funckarma.. te gek

Ink
/me hoopt woensdag even naar de melkweg te gaan

Yak
Ik ga waarschijnlijk niet wegens geen tijd.

Ik zit op Dour. Amon komt daar ook, dus ik vermaak me wel.

De avond van Autechre zal ik er zijn en daar wordt heel erg naar uitgekeken.

dolby surround sets van Richard Devine

Klinkt erg leuk ja. Geschikte muziek ook

Sietse
Deed ie op Sonic Acts, 3 jaar terug ook. Is best aardig, ben er alleen een beetje op uitgekeken.

Wat_Jij_Wil
Ja ik ben gezien Amon Tobin en rilektste verhalen over Autrechre donderdag te vinden in Paradiso. De volgende dag sta ik blij te doen in de Melkweg.

Sietse schreef:

Deed ie op Sonic Acts, 3 jaar terug ook. Is best aardig, ben er alleen een beetje op uitgekeken.

Ik hoorde dat 'ie er een soundcheck van 3 uur voor nodig heeft, dus hij zal de lat sindsdien wel wat hoger hebben gelegd

Sietse
misschien wel, wie weet.

Omdat een vriend Richard Devine voor een website ging interviewen ben ik zojuist min of meer toevallig middenin de soundscheck van Devine, Speedy J en Autechre gevallen. Vetheid

Ongelofelijke avond gisteren. Van Amon Tobin die startte met o.a. "Gob Coitus" en uiteraard veel eigen werk tot Luke Vibert's luchtige aciddeuntjes (afsluiter: "Fenixfunk 5" van Analord 10) was het een en al electronicahemel. Autechre met hun brainwashende ritmestructuren, Speedy J op de soundscape-tour.. Yum

Hoogtepunt Richard Devine zette met z'n 5.1 set een nieuwe standaard waarbij bassen als pingpongballen door de zaal schieten en een reusachtige hoeveelheid nanosamples stuk voor stuk zuiverder klinken dan ooit. Zonder te overdrijven een dansvloerrevolutie dit, vanaf nu is stereo echt saai

"Ha Goodfella, jij hier? Gezellig hè!"

Muziekjes van 5 Days Off op 3voor12. Devine staat er ook tussen

Thanks voor de link! Was erg gezellig gisteravond met Devine. Zéér aardige kerel!

Underworld was erg mooi... morgen uitgebreider verslag

Zeker het beste feest tot nu toe voor mij. Vanaf ''Amon Tobin'', die veel beter dan verwacht draaide tot het eind aan toe inderdaad. Door de een beetje schel klinkende speakers kwam er een grote muur van geluid op je af bij ''Amon Tobin'' die aan noise deed denken die ik ken (Sharps Injury): Vanaf dat hij ''Rosies'' draaide werd het erg gaaf. Cooler figuur dan ik had verwacht kwa houding trouwens

Daarna het einde van de ''Funckarma'' set meegepakt, klonk goed, niet bijzonder. Daarna was ''Speedy J'' aantrede met de eerste dolby surround set van de avond. Z'n techno bracht hij daarmee niet ten gehore, maar iets meer geschikters daarvoor. Echoende samples. De dolby surround werd niet zo effectief gebruikt geloof ik. Wel een heel aardig psychedelische effect werd gecreeërd met een enkele zeer goede climax: keiharde zoemende bassen die men letterlijk bij de strot greep en tevens mijn neusvleugels bij het ademhalen, prachtige ervaring! Alleen niet zo onder de indruk van de dolby surround tot dusverre.

Tussendoor draaide Rob Hall, DJ van Skam-label, een set vol tracks die precies bij mijn discotheek-smaak passen (ook al ken ik er bijna niks van). Die smaak is dan, erg goede breakerige beats met veel andere kleine ritmische geluiden erdoor gegooid. Daarna deed ''Richard Devine'' aantrede. De surround set bleek meteen veel beter afgesteld te zijn bij zijn muziek. Snel Circulerende geluiden kwamen meteen mooi over. Na een tijdje kwamen er een vrij groot aantal ongelovelijke climaxen, superieur gecomponeerd klinkend: zoals een beat-bombardement van alle kanten dat ritmisch ijzersterk overkwam. De meer abstracte stukken waren een genot voor het oor in surround, maar ook werd er goede afwisseling gemaakt door ineens erg dansbare stukken met flinke beats erin te brengen. Het publiek pakte het terecht zeer goed op en veel mensen gaven positieve gebaren af naar boven, waar meneer ''Devine'' stond op een speciaal podium in het midden van de zaal (ook bestemd voor ''Speedy J's'' surround-set). Die man heeft zoeen beetje de beste bombastische presentatie tot nu toe in de muziekgeschiedenis afgegeven

Daarna nog verwend met een beetje ''Luke Vibert''. Oja ''Autechre'' nog ertussen. Zij waren ritmisch veel serieuzer bezig, het kwam allemaal een stukje minder groots over dan in Eindhoven, mede door de sets ervoor natuurlijk. Een ongeveer gelijke set, nu het beste (meer geflipte) einde aleen niet hoeven missen. Ik zat er niet zo erg in eigenlijk, mede door de goddelijke set ervoor Even voor ''Autechre'' zag ik ''Devine'' nog naar buiten lopen met wat eigen gear en een trotse smile, terwijl niemand hem leek op te merken. Heerlijk dat je in een paar uren kunt switchen tussen zulke top artiesten in goede vorm. Een onvergetelijke avond.

Leuk om te lezen John, hoorde ergens anders al dat Autechre te weinig 'zweefde'.

Gisteren naar de HMH gegaan. Underworld is toch één van de bands die het helemaal bij me doet, dus ik had er weer zin in gisteren. Ik kwam door omstandigheden wat laat aan in Amsterdam en toen ik binnen kwam was Blackstrobe al bezig. Het 'vet geluid' is niet meer aan mij besteed. Het begon nog wel origineel deze mix van techno en electro een paar jaar geleden, maar inmiddels klinkt het zo kazig en poppy. Nee, het is niet mijn ding: teveel hap, slik, weg-muziek. Ik ging dus maar een biertje halen en na Blackstrobe was het dan tijd voor Underworld.

Ik verwachtte een optreden met weinig verassingen maar dat viel nog allezins mee. Er zaten namelijk een paar nieuwe nummers bij, dus ik vermoed dat de heren binnenkort met een nieuw album komen (het wordt ook wel weer eens tijd...). Het geluid van deze nummers ligt minder bij het lounchy-achtige '100 days off' maar gaan weer de ouderwetse Underworld-techno kant op. Vooral de openingstrack tijdens dit optreden was geweldig. Er werd hierbij zelfs een gitaar gebruikt in dit nieuwe nummer. Meestal vervloek ik dat ding, maar het klonk erg mooi. Ook de andere nieuwe nummers klonken dik in orde en hadden weer dat oude Underworld-gevoel. Echt een euforische uitschieter als born slippy zat er niet bij trouwens (bij die nieuwe nummers dan), het was allemaal redelijk ingetogen, maar toch vrij stevig.

Maar de classics bleven ook niet uit natuurlijk... pearls girl, juanita/kiteless, born slippy, cowgirl/rez, jumbo, dinosaur adventure 3d, push upstairs... het kwam allemaal voorbij. Heerlijk om ze weer eens te horen over een vette geluidsinstallatie. Karl Hyde was gedreven als altijd, erg mooi om te zien. Dark and Long en Moaner werden niet ten gehore gebracht, jammer maar het was niet anders. Het publiek was ook erg enthousiast. Underworld heeft toch een redelijk grote schare fans in dit land. De twee uur vlogen voorbij werkelijk en nagenietend en moe vertrok ik weer richting Utrecht. Richting huis. Underworld: het was andermaal geweldig!

John Doe schreef:
Tussendoor draaide Rob Hall, DJ van Skam-label, een set vol tracks die precies bij mijn discotheek-smaak passen (ook al ken ik er bijna niks van). Die smaak is dan, erg goede breakerige beats met veel andere kleine ritmische geluiden erdoor gegooid.

Hier op 3voor12 staat ´ie gewoon de hele tijd al online! Tussen Amon Tobin, Speedy J, Richard Devine, Autechre in kwam dit. De beste DJ-set die ik ooit gehoord heb. Misschien kan iemand enkele nummers voor mij herkennen. Ik herken alleen een totaal ingemixte versie van een Jimmy Edgar nummer.

Het gaat echt te ver, kwalitatiever komt hoog dansbare electronische muziek in mijn ogen niet voorbij in livesets. Kan je nagaan hoe het die avond klonk, waar voor de gelegenheid goede boxen waren geinstalleerd. Ik werd helemaal gek Het live getune en geklooi van Rob Hall is van het allerhoogste niveau. Luisteren en keihard zetten!

5 sterren van John Doe en een griffel

Na ongeveer 5 minuten wordt er een ambientplaat ingemixt met electrobeats eronder, is dat niet iets van Aphex Twin? Ik ken hem in ieder geval wel.

Als het van Aphex Twin was zou ik het eigenlijk wel moeten herkennen, maar wellicht erg ingemixt. Als je erop komt ben ik blij

edit: wellicht iets van Selected Abient Works II zoals de sound is, die nummers ken ik vooral onbewust, omdat het me zover doet wegdromen

Gast
geplaatst: vandaag om 07:02 uur

geplaatst: vandaag om 07:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.