MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Sigur Ros HMH 17 nov

zoeken in:
Deze versie is te vinden op Hvarf/Heim

Zit je soms ook op Last FM?

Geweldig optreden van SR dat omlaag werd getrokken door de locatie en ook het publiek. Mensen die zo nodig moesten brullen bij stille momenten, en vervolgens niet mee willen (durven?) doen als er om gevraagd word (bij Hoppipolla een beetje lopen mompelen, zo was het om mij heen tenminste ). Gek genoeg deden ze dat op Lowlands beter.

Het missen van Amiina en de brassband vond ik zowel geen minpunt als geen pluspunt. Het klonk wat minimalistischer, maar tegelijkertijd voller omdat de nu gebruikte instrumenten wat beter tot zijn recht kwamen. Geweldig dat ze Haffsol speelden. Gobbledigook was pure vreugde, Popplagid zoals vanouds het hoogtepunt. Morgen schrijf ik een uitgebreide review op mijn blog, ben nu echt hélemaal kapot.

Ik zag je vraag inderdaad al voorbij komen daar

For a Minor Reflection was echt een regelrechte 100% Explosions in the Sky kopie, alleen iets minder spanning.. Ik had bij het 2e nummer het idee dat ze 'The Moon is Down' gingen coveren.. Ik vond het bijna lachwekkend hoe ontzettend veel ze erop leken, maar vond het niet slecht...

Van Sigur Ros zelf, tja.. Het is wel echt een rockband aan het worden, weinig intiems meer (ja, Hafssol als uitzondering )... Gelukkig doen ze het wel erg goed.. Heb echt genoten van Svefn-G-Englar en Untitled 7 en 8.. en ook de nummers van Med Sud.... deden het voor mij live beter dan op plaat.. Hoewel ik Gobbledigook wel een beetje erg over the top vond..

Ze doen in ieder geval iets unieks en ze doen het goed... ben dus dik tevreden met mijn tripje. daar konden de hoop treinperikelen waardoor ik 4 uur over de terugweg deed niks aan afdoen..

Die beeldschermen waren wel lachwekkend.... die wisten te beweren dat hun debuutplaat Takk.. ze voor het eerst naar Nederland bracht...

Het was een geweldig concert gisteren. Opener Sfevn-G-Englar hakte er bij mij meteen al goed in. Dat gitaargeluid is zó intens. Helemaal te gek. Inderdaad jammer dat het orkest ontbrak maar het zorgde wel voor een 'donker' concert met als enig positief lichtpuntje Gobbledigook. Popplagið was één van de fraaiste afsluiters van een concert ooit. Ik heb érg genoten.

shappy1010
The Scientist schreef:
.

Die beeldschermen waren wel lachwekkend.... die wisten te beweren dat hun debuutplaat Takk.. ze voor het eerst naar Nederland bracht...

Inderdaad! Dat viel mij ook op! Maar wat ik ook prachtig vond was "De IJslandse band Sigur Ros staat bekend om haar breekbare popsongs" Popsongs? Laat de hardcore fans dit maar niet horen..! Voorderest uitstekend concert, voor het eerst dat ik ze live zag. Muzikaal stelt het allemaal niet zo vreselijk veel voor, maar ze weten wel de sfeer en sound van de nummers goed over te brengen. Zanger Jónsi was voor mij de grootste verassing, wat een dijk van een stem, live haarzuiver en komt veel krachtiger over dan ik had verwacht! Wat mij betreft schuift hij aan in het rijtje Jon Anderson, Demis Roussos e.a. als één van de meest bijzondere en mysterieuze stemmen in de populaire muziek.

UnknownPleasure
Wat een geweldig optreden , zowat elk nummer kippenvel !

Hoogtepunten vond ik Popplagið , Ebow maar ook Gobbledigook vond ik heeel goed ; Hebben jullie ook het complete nummer meegeklapt? ( vond het ook leuk dat de mannen van For A Minor Reflection ook gingen stampen op hun trommels .

Het enige minpunt was inderdaad de mensen die zo stom zaten te kakelen ; Super irritant, want wat doen ze daar eigenlijk dan

Maar al met al... Was dit iets om nooit meer te vergeten..

MVW
UnknownPleasure schreef:
Gobbledigook vond ik heeel goed ; Hebben jullie ook het complete nummer meegeklapt?

Voor de tweede keer Sigur Rós live gezien (na Werchter '06) maar vond het in vergelijking met toen helaas een stuk minder. SR op Werchter is nog steeds mijn ultieme concertervaring en daar komt het concert van gisteravond eigenlijk niet bij in de buurt.
Gisteravond was gewoon goed en untitled 8 blijft gewoon het ultieme livenummer maar ik vond het een beetje plichtmatig overkomen. Wat hét concert van het jaar had moeten worden is nu één van de betere van 2008. Jammer als je weet dat SR nóg veel mooier kan zijn.
Doet er verder niet aan af dat het gewoon een prima concert was.

8/10

THEMARSVOLTA schreef:
Zit je soms ook op Last FM?

Ik was met een muziekmaatje bij het concert en die begon er voor de zoveelste keer over tegen mij: ik zal dat binnenkort misschien maar eens gaan doen
Urbanoetang schreef:
Geweldig optreden van SR dat omlaag werd getrokken door de locatie en ook het publiek. Mensen die zo nodig moesten brullen bij stille momenten, en vervolgens niet mee willen (durven?) doen als er om gevraagd word (bij Hoppipolla een beetje lopen mompelen, zo was het om mij heen tenminste ). Gek genoeg deden ze dat op Lowlands beter.

Over de zaal hoeven we het niet te hebben: dat wisten we allemaal al, maar ook ik vond het publiek wat merkwaardig. Inderdaad dat rare gebrul (dat heb je bij elk concert ook al viel het hier nog meer op) maar ik vond het ook wat suf; net alsof ze niet durfden, zich niet wilden laten gaan.
MVW schreef:
ik vond het een beetje plichtmatig overkomen.

Dat gevoel blijft bij mij ook rondzingen. Ook gezien het feit ze al een hele tijd exact dezelfde setlist hebben: zelfde volgorde, zelfde nummers.

Het zijn deze kleinere minpuntjes die er bij mij voor zorgen dat het niet het beste concert ooit is geworden waar ik stiekem wel een beetje op hoopte (althans: een top 3 notering had ik wel verwacht/gehoopt). Maar voor alle duidelijkheid: ik heb enorm genoten en ik vond het een geweldig optreden verder

Geen strijkers? De keren dat ik ze zag, voegden de meisjes van Amiina enorm veel toe...

En voor de liefhebbers nog even de setlist van gisteren:

01 Svefn G Englar
02 Ný batterí
03 Fljótavik
04 Við spilum endalaust
05 Hoppípolla
06 Með blóðnasir
07 Inní mér syngur vitleysingur
08 E-bow
09 Sæglópur
10 Festival
11 Hafsól
12 Gobbledigook
---
13 All alright
14 Popplagið

Was een mooi optreden inderdaad, maar wel stukken minder dan het optreden op LowLands. Gister leek een stuk zakelijker.. waar waren de zangeresjes, waar was de witte IJslandse fanfare?

En de HMH is echt de allerergste zaal om een concert in te geven, maar soit.

Ik vond het echt geweldig. Untitled 8 live meemaken stond nog op het lijstje van dingen die ik zeker nog in mijn leven moest doen. En het viel bepaald niet tegen. Tijdens de storm, na de climax, hoopte ik dat het heel mn leven nooit meer stil zou zijn maar dat ik voor eeuwig die perfecte harmonieuze chaos zou horen

Ander hoogtepunt vond ik Gobbledigook. Nummer dat ik op plaat nog niet zo heel goed trok, maar wat ik live echt geweldig vond. Die zenuwachtige marcherende drums in combinatie met dat gefreakte gejodel deden me zelfs een beetje aan Animal Collective denken. Fijn.

Oja, welk nummer was dat dat ze eerst alle 4 toetsten bespeelde? Vond ik echt prachtig, een grote sprookjesmelodie was dat

Thijssie024
Wat een geluid heeft die zaal! Het is idd een zwarte blokkendoos maar luisteren blijft een genot. Fantastisch concert!

Wat heb ik genoten zeg. Ik stond lekker vooraan en had goed zicht. En wat een mooi geluid was het in de HMH, heel intens.
Het voorprogramma vond ik saai.
Maar toen Sigur Rós opende met Svefn-G-Englar heb ik tien minuten met kippenvel daar gestaan. Wat kan die Jonsi goed zingen, prachtig was ook de lange uithaal op het einde van dat nummer.
Verder was voor mij Hafsól nog een hoogtepuntje, een nummer wat ik eigenlijk niet zo goed vind op de plaat, maar wat gingen ze los op het einde. Rammend met die strijkstok op zijn gitaar, totdat ie eindelijk brak.
Gobbledigook was ook erg goed en leuk ook dat het publiek meeklapte, ik ben helemaal los gegaan op dat nummer. Het confettikanon maakte het helemaal af.
Na een korte pauze komen ze terug met het intiem gebrachte All Alright, om mij (en ik geloof iedereen) vervolgens helemaal weg te blazen met Untitled #8, wat was dat een ervaring opzich zeg. Echt heftig. Na ze een ongelooflijk hard applaus te geven, ben ik maar snel weggegaan om mijn trein te halen (die vervolgens voor mijn neus te vroeg wegreed, waardoor ik er drie uur over heb gedaan om thuis te komen).

Toch vind ik het aan de ene kant ook wel jammer dat ze zo weinig variatie hebben in de setlists. Komt toch wel een beetje over als luiheid, verveeldheid, er niet echt willen staan, alhoewel dat ook weer goed gemaakt wordt door Jonsi die toch wel leuk met het publiek interactie had.
Ook vond ik het concert een beetje aan de korte kant. Ik had graag nog andere nummers live meegemaakt zoals Viðra Vel Til Loftárása of Vaka (het had gekunt, als je kijkt naar de setlists van Amerika), hopenlijk de volgende keer dan maar, want dan ben ik er zeker ook weer bij. Wat een geweldig concert.

Heeft er iemand trouwens nog mooie foto's gemaakt?

aERodynamIC schreef:

Over de zaal hoeven we het niet te hebben: dat wisten we allemaal al, maar ook ik vond het publiek wat merkwaardig. Inderdaad dat rare gebrul (dat heb je bij elk concert ook al viel het hier nog meer op) maar ik vond het ook wat suf; net alsof ze niet durfden, zich niet wilden laten gaan.

Maar wat ik dan niet begrijp is dat het publiek bij Lowlands veel leuker mee deed. Ook bij Gobbledigook, die mensen op de tribune: "Opstaan!? Pff... vooruit dan maar weer ".

luc011190 schreef:

Oja, welk nummer was dat dat ze eerst alle 4 toetsten bespeelde? Vond ik echt prachtig, een grote sprookjesmelodie was dat

Saeglopur van Takk..

Urbanoetang schreef:
dan niet begrijp is dat het publiek bij Lowlands veel leuker mee deed. Ook bij Gobbledigook, die mensen op de tribune: "Opstaan!? Pff... vooruit dan maar weer ".

Groot gelijk die mensen.. overdreven circusact (en Animal Collective-ripoff) dat nummer

Urbanoetang schreef:
bij Hoppipolla een beetje lopen mompelen, zo was het om mij heen tenminste

Of is daar ook iets mis mee?

over de 'popsongs': Ze beginnen nou eenmaal enorm populair te worden, dus per definitie maken ze nu pop. niet de typische debiele skyradiopop, maar pop is het.

Het geluid in HMH vond ik perfect. Kon bijna niet beter. Ook de mensen om mij heen waren erg stil, dus het was een en al genieten. Verschillende hoogtepunten en eigenlijk geen dieptepunt. Alleen Hoppípolla was minder dan verwacht en kwam wat vroeg.

luc011190 schreef:

was dat niet seaglopur?
ik was er ook bij, vooral untitled 8 was super. en ik miste geen blazers, wel jammer dat amiina er niet bij was.
edit: hier is dat wat jij bedoelt, of in ieder geval wat ik dacht dat bedoelde

In tegenstelling tot een hoop anderen vond ik het maar een trieste bedoeling... Het geluid vond ik niet mooi (bijv. een overstuurde piano en bij tijd en wijlen het idee dat de PA/basspeaker over zijn nek ging), en de nummers werden grotendeels gespeeld zoals op de plaat... Okay, de muzikale uitbarstingen waren misschien wat langer, maar op dat na was er weinig anders aan dan wat er op de plaat staat... Bovendien had ik niet het idee dat ze veel plezier hadden in hun optreden, het voelde erg aan als een plichtmatige bedoeling, misschien omdat ze bijna op het einde van de tour zijn?? Al met al zet ik dan liever thuis een SR cd op; is het geluid in ieder geval wel goed.. en hoef ik ook geen verwachting te hebben dat ze ook maar een beetje creativiteit/spontaniteit/improvisatie laten horen.

Mooi concertje hoor. Het einde was subliem.

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Mooi om de snippertjes nog een keer te zien:

ja gaaf he? dat filmpje had ik ook al een paar keer terug zitten kijken. wat een afsluiter...

Svevn-G-Eglar was mijn mooiste concertervaring ooit en heb al aardig wat gezien.
( ) 8 ook briljant. Het deel ertussen iets minder, maar dan hebben we het over: van score 10 naar 8.5 en weer terug naar 10. Nummertje van Von kende ik niet, heb die CD 1 x gescreend en gelijk afgeschreven, maar dat nummer met dat lekkere baslijntje was prima. Veel nummers klonken toch wel kaal omdat ze maar met 4 bandleden waren, was dat noodzaak of expres zo gepland? Ik vond het geen vooruitgang in ieder geval. Met blazers/de dames erbij was dit mijn mooiste ooit geworden, nu "slechts" een top 3 ofzo, nog steeds een dikke 9.

Ik snap het commentaar op de HMH echt niet, ik vind het geluid daar altijd TOP wat er ook speelt. Heb o.a. Strokes, Arctic Monkeys, White Sripes, The Prodigy en nu SR gezien, maar het is gewoon altijd goed. Het zicht is ook bijna overal goed omdat de zaal bijna vierkant is. Tikje ongezellig misschien? Mij boeit dat niet echt, ik merk het toch niet. (hoewel Paradiso natuurlijk qua sfeer 10 x beter is).

Het geluid in de HMH is inderdaad top, maar voor de rest is het gewoon een sfeerloze kolos...

Voor mij was dit alweer de 3e keer in een half jaar tijd dat ik ze live zag, en het opnieuw een fantastische show.

Het voorprogramma was inderdaad een flinke kopie van Explosions in the Sky
The Scientist schreef:
Ik had bij het 2e nummer het idee dat ze 'The Moon is Down' gingen coveren..8|
Dit gevoel komt mij inderdaad ook erg bekend voor.

Sigur Ros starte uiteraard weer met Svefn-G-Englar wat meteen de toon zette. Ik werd de hele avond weer meegezogen in één fantastische droomwereld. Mooi videowerk, de dagelijkse dosis papiersnippers en een berg met emotie.

De enige minpuntjes waren de minimale bezetting en het missen van het nummer 'Glosoli', maar dit kon voor mij de pret niet drukken. Een fantastische avond!

Cygnus schreef:
Het geluid in de HMH is inderdaad top, maar voor de rest is het gewoon een sfeerloze kolos...
Het geluid is in de Heineken Music Hall echt niet goed te krijgen. Wat ze daar ook proberen, er valt altijd wel wat buiten de boot. Ze krijgen het maar niet voor elkaar om het lekker te krijgen. Vooral tijdens Rock the Bells 2 weken terug was het niet te doen, nu was het al weer beter, maar nooit op z'n volst.

Sfeer in HMH vind ik zelf het ergste, met dat stomme Rabozaaltje voorop, wat is dat toch een gedrocht. "Veel plezier op dit feest!" .

Gast
geplaatst: vandaag om 00:43 uur

geplaatst: vandaag om 00:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.