MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Aphex Twin, Hecker, Squarepusher op STRP Festival Eindhoven

zoeken in:
Alucard
1e avond erop zitten! ik moet eerlijk zeggen dat ik de sfeer (net zoals de vorige keer) een beetje mat vond. Een beetje tam zeg maar. Dat wil overigens niet zeggen dat ik toch wel een hele vette avond gehad heb.

Ondanks dat ik hem al vaak heb gezien was Joost "ik ben net terug uit Miami" van Bellen weer erg vermakelijk. Yuksek was wel ontzettend snel vertrokken (lees tamme sfeer.) Birdie Nam Nam vond ik ook echt lekker, het had wel iets Modeselektor-achtigs.

Van vanavond verwacht ik erg veel, net zoals met mij waarschijnlijk vele andere.

Ja ik heb er zin in. De eerste keer Squarepusher voor mij is leuk. Venetian Snares diep in de nacht kan perfect zijn, al eens eerder meegemaakt en dat was echt geweldig. Zal geen matte afsluiting zijn. Ben ook benieuwd naar de exposities. Van Aphex Twin verwacht ik niet veel, dan kan het alleen maar meevallen. Hij gaat een noise set geven met Hecker, en geen eigen werk doen (wanneer heeft hij dat wel gedaan eigenlijk en niet gewoon standaard studio versies afgespeeld, zelden volgens mij). Luke Vibert staat verder garant voor een gezellige sfeer.

Sietse
Het is een leuke line-up, maar heel spannend is het eigenlijk ook niet.
Er wordt redelijk op safe gespeeld...
Ben wel benieuwd naar de uitkomst van Aphex Twin en Hecker, hopelijk komt daar nog iets uit voort want is een vreemde combinatie.

Squarepusher had ik weinig van meegepikt. Speelde veel te vroeg (21 uur al begonnen) en ik had wat vertraging om er te komen, maar goed. Aphex Twin was (boven verwachting) leuk, hij zorgde toch voor beats, een aantal eigen oude donkere harde dingen van '92-'93 kwamen langs die ik na de ambient works toch wel het allertofst vind en twee Analord nummers deden het ook goed. Ook platen van anderen werden gedraaid. In ieder geval herkende ik een te langzaam afgespeelde Gescom nummer van hun laatste EP die meteen na het noise begin inkwam (hoewel die ook door hem gemaakt zou kunnen zijn dat blijft bij die werken in het midden). Lekker vreemde sfeer in de set, mede door de toevoeging van wat noise. De visuals op het eind (van Hecker?) waren erg shockerend. Venetian Snares was zoals verwacht weer helemaal geweldig.

Ik vond de intro en outro van Hecker echt geweldig. (alleen die visuals ) Ik vond Hecker echt wat toevoegen. Verder was Venetian Snares echt snoei hard, maar ook rete goed. Benga op het einde was ook nog wel erg lekker, jammer dat hij om 6uur direct wegging en niet een toegift wilde geven ofzo. Daar was ik nog wel voor in de stemming

Sietse
ik hoor echt totaal verschillende dingen...
Mensen die Aphex Twin geweldig vonden en mensen die het echt bagger vonden.
Grappig toch.

bas
Squarepusher was boven verwachting erg goed, voor mij zelfs de beste act van de avond/nacht. Een paar missers richting de rock-kant terzijde waren het lekkere beats en Big Loada als afsluiter was erg gaaf. Ook Aphex was eigenlijk wel boven verwachting, al neigde het te vaak naar gebeuk wat voor mij niet zo hoeft. De visuals in het begin met het Aphex logo en Richard's kop waren erg gaaf, daarna werd het erg shockerend.
Venetian Snares was ook erg gaaf. Waar andere artiesten langzaam naar een climax toewerken, kwam Aaron op, stak z'n hand de lucht in en twee seconden later zat je al midden in een beukende snares-sessie. Erg bijzonder om mee te maken.

Sietse
hoezo waren de beelden schokkend?

Moet ik dan denken aan een Scanner die het einde van zijn set eindigt met een film van een gay-gangbang van 10 minuten?

Het waren snuff-movie beelden van lijken waaraan werd geopereerd en daarna beelden van poep- en plasseks, en dat ook nog allemaal expliciet in beeld gebracht. Om mensen daar ongewaarschuwd mee te confronteren gaat erg ver. Wel vond ik het grappig naar de gezichten van de toeschouwers te kijken, die allemaal vol afschuw, maar toch gebiologeerd bleven kijken.

De visuals ervoor vond ik net als bas ook wel tof, vooral die hypnotische draaiende aphex twin logo's. Leuk dat jullie hier Snares ook erg konden waarderen trouwens, moet je toch voor open kunnen staan, en is live wel heel vet als je dat doet.

Sietse
ok, dat klinkt idd niet heel erg lekker als beeldmateriaal.

Dat was me het avondje wel. Squarepusher wist mij ook te verrassen met een geweldig (energiek) optreden! Leuk ook dat hij er niet alleen voorstond met z'n basgitaar, maar dat er af en toe ook een drummer ten tonele kwam om de beats (in moordend tempo) nog voller te maken. Geweldige show!

Luke Vibert was zo tussendoor vermakelijk. Echt een moment om even drinken te gaan halen enzo, maar wel leuk om dan op de achtergrond bekende nummers langs te horen komen. Robob draaide ook niet slecht trouwens, erg gaaf dat ie bijvoorbeeld Zappa's G-spot Tornado draaide. Paste goed bij de avond.

Aphex+Hecker vond ik in het begin (na de intro) wat saai, het middenstuk was mooi (leuk om ook wat bekende nummers te horen) en het einde, tja het meeste is al gezegd. Het was inderdaad vooral leuk om de reacties in het publiek te zien. Een jongen naast mij verslikte zich bijna in z'n biertje. Er zal in ieder geval nog lang nagepraat worden over de act. Sowieso was het gaaf om Aphex een keer meegemaakt te hebben en iedereen uit z'n dak te zien gaan. Ik zal z'n performance in ieder geval niet snel vergeten.

Fuckarma vond ik wat tegenvallen. Was wat te tam voor zo laat op de avond. Het was zeker niet slecht, maar zo'n act hadden ze beter om 21:00 kunnen doen. Trage/relaxte beats en wat te weinig climax momenten. Ik had de broertjes ook liever als Quench zien optreden, maar dat zat er helaas niet in.

Venetian Snares was goed en hard! Weinig subtiels, maar dat hoeft ook niet, zeker niet als je de afsluiter (van die zaal) bent.

Al met al een avond/nacht die ik zeker niet had willen missen.

Hier en hier trouwens nog recensies.

Aurum schreef:

Fuckarma vond ik wat tegenvallen. Was wat te tam voor zo laat op de avond. Het was zeker niet slecht, maar zo'n act hadden ze beter om 21:00 kunnen doen. Trage/relaxte beats en wat te weinig climax momenten. Ik had de broertje ook liever als Quench zien optreden, maar dat zat er helaas niet in.
Had voor mij ook beter gepast, zeker omdat de snellere Squarepusher er dan na had gekomen en ik die dan nog mee had kunnen pakken. Verder vond ik Funckarma ook wel te simpel klinken. Ook hun laatste albums trouwens. Daar luister ik 1 keer na en dan smijt ik het teleurgesteld weg. Ze noemen het intelligent dance music, en de muziek start ook vanuit een goed uitgangspunt, maar de 'intelligentie' is helemaal niet goed meer doorgevoerd bij het meeste van hun ouput tegenwoordig.

Alucard
Ceephax was (vond ik) geniaal! Heb hem pak 'em beet een half jaar geleden bij "the night of the Unexpected" gezien in de Paradiso en toen gooide hij er ook al een geweldige acid set uit!

Venetian snares was ook extreem lekker in "the graveyard shift" wat weet die man toch snoeihard te gaan! Je hebt geen enkel moment om fatsoenlijk stil te staan (wat natuurlijk ook niet hoeft ) behoorlijk veel acid ook. Wat uiteraard ook de avond domineerde.

Ik vond persoonlijk Squarepusher dan weer wat minder, ik kon er niet echt in komen zeg maar.

Ik had zo'n visuals bij AT eigenlijk standaard de hele avond verwacht! Ik kon er maar niet met m'n hoofd bij dat constant dat AT logo geprojecteerd werd. Is niet echt des STRP's. Ps. wat was het tering heet! vooral in het begin (daarna was ik er denk wel aan gewend)

En nu moet ik even "callen" ik was een paar weken terug bij Smackdown in de "doornroosje" in Nijmegen en daar draaide Xanopticon en wie kwam ik tegen bij AT zonder dat hij hoefde te draaien?! precies.....Daar liep hij gewoon in het 'wild'!!!
In mijn enthousiasme heb ik tegen hem gezegd hoe vet ik het vond, om hem zo tegen te komen en hoe goed ik zijn set vond in "doornroosje". (zou ik denk ik anders niet gedaan hebben ).

Dat verwacht je natuurlijk echt niet nee. Xanopticon verschijnt hopelijk ooit nog op Rephlex dan met een album.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:34 uur

geplaatst: vandaag om 14:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.