MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Zappa Plays Zappa naar NL

zoeken in:
Antonio
Reinbo schreef:
Ze hebben een nieuwe zanger..... Ben Thomas...

http://www.zappaplayszappa.com/tourlog/index.php

Ik las het afgelopen week al, de beste man heeft al Zappa-ervaring.
Hij zong namelijk in de VS al in een heuse Joe's Garage Musical

Ben benieuwd, nog even geduld en dan zal ik het wel zien in Groningen.

Eerste reacties op Ben Thomas zijn positief. Ben erg benieuwd, zie het morgen wel.

Net terug uit Gent en de zanger voldoet absoluut!

Wat het concert zelf betreft: iets minder show en iets rauwer dan in 2007, een iets kleinere bezetting ook (7 man).

Liefhebbers van gitaargeweld zullen zeker aan hun trekken komen, ik heb trouwens de indruk dat Dweezil de muziek iets meer naar zijn hand zet. Twee jaar geleden had ik vaak de indruk dat Frank Zappa zelf aan het spelen was, terwijl ik nu meer het gevoel had naar een technisch briljante gitarist te kijken, die Frank Zappa zijn songs gebruikt om zichzelf eens uit te leven.

Hoogtepunt, naast Dweezil zijn solo's natuurlijk, was misschien wel de fantastische sax van Sheila. Dat alles in een leuke zaal, een bijna perfect optreden dus, zeker als ze zowat 2h30 spelen! Nadien cd'tje laten tekenen en zelfs plectrum gekregen, mooi aandenken toch.

Minpunt: ongelooflijk irritante mensen rond mij die blijkbaar per se tijdens het concert elkaars levensverhaal uit de doeken wilden doen. Ze leken zelfs oprecht verontwaardigd toen ik na 40 minuten (jawel 40, non-stop) een opmerking maakte dat ik nu ook graag even de muziek zou horen. Ongelooflijk hoe egocentrisch sommige mensen kunnen zijn...

De setlist:
1. Apostrophe
2. Montana
3. Magic Fingers
4. Inca Roads
5. The Black Page #1
6. The Black Page #2
7. Cosmic Debris
8. Purple Lagoon
9. Village of The Sun
10. Echidna's Arf
11. Don't You ever Wash That Thing
12. Lucille
13. Outside Now
14. Pound for a Brown
15. Zomby Woof
16. Peaches en Regalia
17. More Trouble Everyday

Bis:
18. Bamboozled by Love
19. Willie The Pimp

Geniet ervan straks, ik ga nog even naar mijn opnames van vanavond luisteren

Antonio
Lee Malone schreef:

een bijna perfect optreden dus, zeker als ze zowat 2h30 spelen!

2 1/2 uur ?
Gunstig, ik ga ze namelijk komende zondag in Groningen zien, samen met mede MuMe-gebruiker Maartenn.
We gaan met de trein en dus dien ik helaas rekening te houden met de laatste aansluiting.
Maar als ze 2 1/2 uur spelen, dan is er helemaal niets aan het handje...

Nu maar hopen dat ze zondag The Torture Never Stops spelen

Setlist lijkt elke avond hetzelfde te zijn (Ben Thomas heeft natuurlijk nog een hoop liedjes te leren.) Det me vooral an de 2007 tour denken. Ben wel erg benieuwd naar Apostrophe en Outside Now.

Tot vanavond!

LocoHermano
Bedankt heren voor de opwarmertjes, kan verdomme niet wachten op maandag . Paradiso ook uitverkocht lees ik net.

Antonio
Ben net terug uit Groningen, waar ik samen met Maartenn (mede MuMe-gebruiker en goede vriend) in alle nederigheid getuige heb mogen zijn van de kunsten van Dweezil en consorten.

De beste 2 1/2 uur van mijn leven, met kleren aan EN zonder orgasme

Na het 3e of 4e nummer wist ik al niet meer waar ik het zoeken moest, ongelooflijk zeg...

Ze begonnen met The Mammy Anthem en eindigden met Willie The Pimp (Ben Thomas)en Zomby Woof (Ben Thomas), de rest van de nummers en de volgorde weet ik niet meer exact...

Why Dont'cha Do Me Right (Ben Thomas)/Penguin In Bondage/Inca Roads (Ben Thomas)/Cosmik Debris/Montana (Ben Thomas)/Peaches En Regalia/Village Of The Sun/Echidna's Arf (Of You)/Don't You Ever Wash That Thing/Outside Now/Lucille Has Messed My Mind Up (Ben Thomas)/ Bamboozled By Love(Ben Thomas)/Black Page #1 (drum solo)/Black Page #2 (Disco Version)...........

en dan ook nog een epische versie van KING KONG waar geen eind aan leek te komen, met melodietjes en baslijnen van o.a. Thirteen en Packard Goose.
Tijdens dit nummer (ook tijdens andere, maar hier helemaal...) kregen alle bandleden de kans om te laten zien wat ze konden...en dat was zeer zeker niet mis

Ik heb gedurende het concert nog ''Whipping Post'' aangevraagd, maar helaas...

Dweezil laat zien dat hij zeer noemenswaardig gitaar kan spelen, in bijna elk nummer zat wel een zielstrelende solo. Doe je ogen dicht en af en toe lijkt het net of zijn veel te vroeg gestorven vader staat te spelen...
Alleen speelde Dweezil nauwelijks de lage tonen in samenwerking met een bizarre hoeveelheid distortion, dit in tegenstelling tot Frank die dit bijna tot kunst verheven had...
Wel maakte Dweezil nog 2 foutjes, waarvan 1 hele duidelijke tijdens het geschreven gitaarstuk in Peaches En Regalia en de andere was geloof ik tijdens The Black Page.
Maar ja, het is nou eenmaal niet het meest simpele werk wat je speelt, dus waar hebben we het over ?

En dan nog mijn petje zeer diep af voor de nieuwe zanger en centerfold Ben Thomas, die in zeer korte tijd (paar weken, dit was net zijn eerste week op tournee...) zijn plek in de band al behoorlijk verdiend heeft.
Ben Thomas (een goedgeconserveerde jongeman, denk Bobby Martin, maar dan zonder snor ) was waarschijnlijk de reden waarom een aantal jongedames (vermoedelijk in het kader van een goede opvoeding meegenomen door hun vaders...) zoveel genoten van het concert
De band (althans tijdens dit concert) focusde meer op instrumentaal geweld dan op zang, maar als er dan zang was, dan was het veelal Ben Thomas...en wat een strot zit er op deze jongeman
Hij gaf op een gegeven moment een stukje ''scatten'' ten beste en speelde met zijn stembanden nog een soort van gitaarsolo.
Het leuke aan Ben is dat hij verschillende stemmen heeft/gebruikt en ze klinken allemaal even goed.

Dweezil zei over Ben: ''Here is a very brave man, because he only had two weeks of practice...''
Waarop Ben zegt: ''He is wrong, i have been practicing all my life...''

Niets dan lof, zoveel is wel duidelijk...hopelijk zie ik de groep snel weer terug

Mooie review, erg herkenbaar.

En ik ga straks lekker nog een keer.

Antonio
Reinbo schreef:
Mooie review, erg herkenbaar.

En ik ga straks lekker nog een keer.

Bedankt en graag gedaan...

Maar jij was toch niet in Groningen, of wel ?

Voor mij blijft het bij deze ene keer, maar zoals gezegd, hopelijk komen ze snel weer

Nee ik was dit jaar in Eindhoven en Amsterdam.

Maartenn (crew)
Antonio schreef:
(quote)

Bedankt en graag gedaan...

Maar jij was toch niet in Groningen, of wel ?

Voor mij blijft het bij deze ene keer, maar zoals gezegd, hopelijk komen ze snel weer

Kan niks anders doen dan me bij je recensie aansluiten! Maar daar waren we toen al over uit

LocoHermano
Eindelijk eens op het balkon gezeten van Paradiso. Goed uitzicht op een waanzinnig concert (The Mammy Anthem!!!!). Deze keer een maat (en tevens Zappa-leek) meegenomen. Die wilde na de show natuurlijk meteen dat ik al m'n Zappa-platen voor 'm kopieer. Van de 3 ZPZ-optredens die ik door de jaren heb gezien was dit het meest 'relaxte' concert. Geen emo-Dweezil die tussen de nummers met vocht in de ogen praat over het genie, gewoon spelen met die hap.

De nieuwe puber deed het geweldig, geen moment aan Ray White gedacht. Nummers die ik me nog kan herinneren: Black Napkins, Pygmy Twylyte, Lucille, Outside Now, Mammy Anthem, Inca Roads, Bamboozled by Love, Cosmic Debris, Apostrophe (speelkwartier voor de jarige bassist), Willy the Pimp, Village of the Sun, Penguin in Bondage en nog wat Roxy-spul. Gespotte BN-er vanaf het balkon: de presentator van Spoorloos (nee, hij was niemand aan het zoeken).

Antonio
LocoHermano schreef:

Gespotte BN-er vanaf het balkon: de presentator van Spoorloos (nee, hij was niemand aan het zoeken).

Klopt inderdaad, heb al een aantal interviews met hem gelezen waarin blijkt dat hij een zeer groot fan van Zappa is

Paul Witteman is ook groot Zappafan, maar die was nergens te bekennen.

Antonio
Reinbo schreef:
Paul Witteman is ook groot Zappafan, maar die was nergens te bekennen.

Is dat zo ? Waar heb je die wijsheid vandaan dan ?
Witteman had geen tijd, die moest samen met Jeroen Pauw nog een programma maken.

Beetje laf van Paul, hij had best een avondje vrij kunnen eisen onder het mom van: ''I'm Paul Witteman bitch...''

Antonio schreef:
(quote)

Is dat zo ? Waar heb je die wijsheid vandaan dan ?
)

Heb hem het ooit eens horen zeggen. Ik meen dat hij Zappa tot de beste 10 componisten van de vorige eeuw rekent.

9 november in de melkweg

Melkweg Amsterdam.

the Dweez komt deze zomer naar de Zappanale in Duitsland. Als het een tikkeltje meezit maakt hij er een europese tour van en zien we hem weer eens op een Nederlands podium?

Zou mooi zijn!

We zien hem weer op een Nederlands podium: Dweezil Zappa speelt op 18 oktober in de 013 in Tilburg!

En rond die tijd ook Utrecht

Gast
geplaatst: vandaag om 20:11 uur

geplaatst: vandaag om 20:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.