Muziek / MusicMeter Live! / Simple Minds Graffiti Soul tour
zoeken in:
0
geplaatst: 7 november 2009, 10:14 uur
De Graffiti Soul tour is van start gegaan en naast terecht veel aandacht voor het nieuwe album, staat ook 'Sons and Fascination' in de spotlights, met eindelijk 'In trance as mission' en 'Sons and fascination' in de setlist.
0
geplaatst: 10 november 2009, 17:09 uur
Het wondermooie 'Theme for great cities' is ook weer opgedoken en ik hoop dat dit in Vorst niet vergeten wordt.
0
geplaatst: 11 november 2009, 11:05 uur
musicboy schreef:
Het wondermooie 'Theme for great cities' is ook weer opgedoken en ik hoop dat dit in Vorst niet vergeten wordt.
me too
0
geplaatst: 11 november 2009, 12:27 uur
Eén belangrijk nadeel toch. "Themes" wordt na 2 minuten afgebroken om dan over te gaan in een andere song.. en dat doen ze op deze tour wel meer.... ook "Belfast Child", wanneer gespeeld, wordt ingekort en gaat dan over in iets anders... Wel knap gedaan allemaal dat wel..
O ja ze brengen ook "Somebody Up There Likes You" !!!!!
Van "Graffiti Soul" zitten 'Moscow Underground', "Stars Will Lead The Way" en "Rockets" er haast elke avond in. Maar op sommige gigs ook "Graffiti Soul" en... "This is It"... En "Light Travels" werd al eens gesoundchecked....
De setlist veranderen redelijk per avond, wat het natuurlijk tof maakt. Elk concert wordt ook opgenomen en kun je nadien bestellen via concertonline.de op USB-stick of als download...
SM hebben eindelijk een beetje verstand van marketing gekregen
)
De concerten van deze tour die ik al gehoord heb: goed, en Jim is béter bij stem dan de voorbije festivaloptredens...
O ja ze brengen ook "Somebody Up There Likes You" !!!!!
Van "Graffiti Soul" zitten 'Moscow Underground', "Stars Will Lead The Way" en "Rockets" er haast elke avond in. Maar op sommige gigs ook "Graffiti Soul" en... "This is It"... En "Light Travels" werd al eens gesoundchecked....
De setlist veranderen redelijk per avond, wat het natuurlijk tof maakt. Elk concert wordt ook opgenomen en kun je nadien bestellen via concertonline.de op USB-stick of als download...
SM hebben eindelijk een beetje verstand van marketing gekregen
)De concerten van deze tour die ik al gehoord heb: goed, en Jim is béter bij stem dan de voorbije festivaloptredens...
0
geplaatst: 11 november 2009, 12:46 uur
Belfast Child mogen ze van mij overslaan in Brussel.
Vd nummers die ze niet elke avond spelen hoop ik meer op "Themes", I Travel, Glittering Prize etc.
En Love Song in de setlist opnemen zou helemaal geweldig zijn.
Afijn, afwachten maar...nog 2,5 week
Vd nummers die ze niet elke avond spelen hoop ik meer op "Themes", I Travel, Glittering Prize etc.
En Love Song in de setlist opnemen zou helemaal geweldig zijn.
Afijn, afwachten maar...nog 2,5 week

0
geplaatst: 17 november 2009, 13:36 uur
c-moon schreef:
De concerten van deze tour die ik al gehoord heb: goed, en Jim is béter bij stem dan de voorbije festivaloptredens...
De laatste vijf/zes optredens zijn niet opgenomen. Om verschillende reden: Jim Kerr onvoldoende bij stem, materiaal-invoer-problemen bij de grens, geen rechten, etc. etc.
Het lijkt nu elke keer wat anders te zijn om het concert niet op USB te zetten.
Hopelijk komt er wel een opname van Amsterdam.
@c-moon: heb je al opnames gekocht?
0
Sheplays
geplaatst: 25 november 2009, 15:13 uur
Morgenavond in de HMH vervroegd naar 19.30u (voorprogramma OMD, 20.30u pauze en 21.00u aanvang SM).
0
geplaatst: 25 november 2009, 15:39 uur
@El Ninjo: ik begrijp écht waar niet waarom, en blijkbaar vooral in NL, zoveel mensen niet van 'Belfast Child' houden...
Alleszins: als ze het brengen zoals op voorbije concerten hoeft het ook niet voor mij want ze brengen het in verkorte versie...
Themes ziet er meestal wel bij hoor;..
@rkrijger: klopt. er waren troubles... Maar dat had behalve die douaneproblemen in Servië te maken met Jim die grieperig was en zijn stem leed eronder... zou nu beter moeten zijn..
En jawel, ik kocht al opnames: Wenen, Padova, Ancona, Firenze en Rome.... goede kwaliteit hoor....
@sheplays: inderdaad....
Ik zie ze nu zaterdag, en dan nog twee keer in december;
28.11 - Vorst Nationaal, Brussel (B)
11.12 - SECC, Glasgow, (UK)
17.12 - 013, Tilburg (NL)
Alleszins: als ze het brengen zoals op voorbije concerten hoeft het ook niet voor mij want ze brengen het in verkorte versie...
Themes ziet er meestal wel bij hoor;..
@rkrijger: klopt. er waren troubles... Maar dat had behalve die douaneproblemen in Servië te maken met Jim die grieperig was en zijn stem leed eronder... zou nu beter moeten zijn..
En jawel, ik kocht al opnames: Wenen, Padova, Ancona, Firenze en Rome.... goede kwaliteit hoor....
@sheplays: inderdaad....
Ik zie ze nu zaterdag, en dan nog twee keer in december;
28.11 - Vorst Nationaal, Brussel (B)
11.12 - SECC, Glasgow, (UK)
17.12 - 013, Tilburg (NL)
0
geplaatst: 25 november 2009, 15:48 uur
Sheplays schreef:
Morgenavond in de HMH vervroegd naar 19.30u (voorprogramma OMD, 20.30u pauze en 21.00u aanvang SM).
Geldt dit schema dan nu ook zaterdag in Vorst of is het alleen in de HMH aangepast? Iemand die dit weet?
0
geplaatst: 27 november 2009, 09:09 uur
VanDeGriend schreef:
Is OMD ook in Tilburg de support act?
Is OMD ook in Tilburg de support act?
Dat zou wel eens anders kunnen zijn, aangezien het een van de later toegevoegde data is....
0
geplaatst: 27 november 2009, 10:17 uur
Mja, dacht ik al. Zou jammer zijn. Wel leuk om zo'n support act te hebben
0
geplaatst: 27 november 2009, 12:24 uur
Concert was de moeite waard. Heb zelfs nog 1 drumstick van Mel Gaynor gevangen!!! 'k Luister op dit moment naar de USB opnamen. Goeie kwaliteit hoor.
Alleen...
Die zanger van OMD is veel beter dan "die zanger van Simple Minds". Ik vond sowieso het geluid van OMD beter. Maar ja, zij hadden alleen twee keyboards, een drummer en af en toe een basgitarist....
Alleen...
Die zanger van OMD is veel beter dan "die zanger van Simple Minds". Ik vond sowieso het geluid van OMD beter. Maar ja, zij hadden alleen twee keyboards, een drummer en af en toe een basgitarist....
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 27 november 2009, 12:48 uur
Het oeuvre van OMD en Simple Minds sla ik ongeveer even hoog aan, hoewel als het erop aankomt Simple Minds net wat hoger. Het verschil werd voor mij toch wel uitvergroot op een aantal punten:
* SM had een veel langere speeltijd dan OMD en kon daardoor met wat meer verrassende keuzes komen. OMD dekte zichzelf ook meteen in: "only one hour, so only the singles, no art". En aangezien bij beide bands de singles niet altijd direct het beste materiaal zijn...
* Wellicht leent OMD's muziek zich gewoon minder voor variatie, maar de albumversies werden vaak wel erg trouw nagespeeld met weinig extra dynamiek. Hier zat bij SM duidelijk meer in.
rkrijger heeft wel een punt hierboven, al is murmelzang natuurlijk ook al meer dan twintig jaar een handelsmerk van Jim Kerr.
* SM had een veel langere speeltijd dan OMD en kon daardoor met wat meer verrassende keuzes komen. OMD dekte zichzelf ook meteen in: "only one hour, so only the singles, no art". En aangezien bij beide bands de singles niet altijd direct het beste materiaal zijn...
* Wellicht leent OMD's muziek zich gewoon minder voor variatie, maar de albumversies werden vaak wel erg trouw nagespeeld met weinig extra dynamiek. Hier zat bij SM duidelijk meer in.
rkrijger heeft wel een punt hierboven, al is murmelzang natuurlijk ook al meer dan twintig jaar een handelsmerk van Jim Kerr.
0
Sheplays
geplaatst: 27 november 2009, 13:08 uur
rkrijger heeft gelijk; Andy McCluskey was beter bij stem en bewoog zich sneller, maar de set van de Simple Minds was wel dubbel, zo niet 2,5 keer zo lang én, niet onbelangrijk, de muziek is beter!
Jim Kerr zong bij vlagen prachtig en soms leek het of hij z'n stem kwijt was. Er kwamen gedurende het concert een paar momenten dat het geheel in elkaar leek te zakken en soms werd het één harde stroom van geluid zonder nuances.
Er werd echter een prima set gepeeld waarbij de nadruk niet alleen op Graffitti Soul lag. Ze openenden met Sanctify Yourself (staat inmiddels alweer op de buis!) en ze speelden, voorzover ik me herinner, Stars will lead the way, Waterfront, Theme, Don't you forget, Glittering Prize, Someone, somewhere in summertime, Promised you a Miracle, New Gold Dream (2x?) en in de toegift Alive and Kicking en Neonlights (met OMD).
Genoeg magische momenten dus!
Jim Kerr zong bij vlagen prachtig en soms leek het of hij z'n stem kwijt was. Er kwamen gedurende het concert een paar momenten dat het geheel in elkaar leek te zakken en soms werd het één harde stroom van geluid zonder nuances.
Er werd echter een prima set gepeeld waarbij de nadruk niet alleen op Graffitti Soul lag. Ze openenden met Sanctify Yourself (staat inmiddels alweer op de buis!) en ze speelden, voorzover ik me herinner, Stars will lead the way, Waterfront, Theme, Don't you forget, Glittering Prize, Someone, somewhere in summertime, Promised you a Miracle, New Gold Dream (2x?) en in de toegift Alive and Kicking en Neonlights (met OMD).

0
geplaatst: 27 november 2009, 13:31 uur
Sheplays schreef:
rkrijger heeft gelijk; Andy McCluskey was beter bij stem en beweegde zich sneller, maar de set van de Simple Minds was wel dubbel, zo niet 2,5 keer zo lang én, niet onbelangrijk, de muziek is beter!
rkrijger heeft gelijk; Andy McCluskey was beter bij stem en beweegde zich sneller, maar de set van de Simple Minds was wel dubbel, zo niet 2,5 keer zo lang én, niet onbelangrijk, de muziek is beter!
klopt, klopt ook, klopt helemaal maar dat laatste...

0
geplaatst: 27 november 2009, 13:33 uur
Casartelli schreef:
Nou ik had het al vrij snel met die zogenaamde reprises gehad. Gelukkig SM ook na de 1ste drie nummers, behalve het laatste nummer dan. Ik blijf het overigens een zwaktebod vinden (in het algemeen) dat een band afsluit met een cover.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 27 november 2009, 13:44 uur
vigil schreef:
Nou ik had het al vrij snel met die zogenaamde reprises gehad. Gelukkig SM ook na de 1ste drie nummers, behalve het laatste nummer dan. Ik blijf het overigens een zwaktebod vinden (in het algemeen) dat een band afsluit met een cover.
Daar ben ik het dan ook weer volmondig mee eens...
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 27 november 2009, 13:45 uur
Sheplays schreef:
Over Magische Momenten gesproken: Big Sleep, In Trance as Mission, Sons and Fascination, Street Fighting Years...
0
geplaatst: 27 november 2009, 13:49 uur
Voor de liefhebbers hier de setlist:
Simple Minds (2009/11/26, Heineken Music Hall, Amsterdam)
=========================================================
01. Theme For Great Cities
02. Sanctify Yourself
03. Stars Will Lead The Way
04. On The Waterfront
05. Big Sleep
06. All The Things She Said
07. Moscow Underground
08. See The Light
09. Streetfighting Years
10. Sons And Fascination
11. Someone Somewhere In Summertime
12. In Trance As Mission
13. Somebody Up There Likes You
14. Once Upon A Time
15. One Step Closer
16. Don't You
17. Promised You A Miracle
18. Glittering Prize
19. Let It All Come Down
20. New Gold Dream
21. Neon Lights
22. Alive And Kicking
23. Let There Be Love
24. Rockets
25. Ghostdancing
Simple Minds (2009/11/26, Heineken Music Hall, Amsterdam)
=========================================================
01. Theme For Great Cities
02. Sanctify Yourself
03. Stars Will Lead The Way
04. On The Waterfront
05. Big Sleep
06. All The Things She Said
07. Moscow Underground
08. See The Light
09. Streetfighting Years
10. Sons And Fascination
11. Someone Somewhere In Summertime
12. In Trance As Mission
13. Somebody Up There Likes You
14. Once Upon A Time
15. One Step Closer
16. Don't You
17. Promised You A Miracle
18. Glittering Prize
19. Let It All Come Down
20. New Gold Dream
21. Neon Lights
22. Alive And Kicking
23. Let There Be Love
24. Rockets
25. Ghostdancing
0
geplaatst: 27 november 2009, 13:51 uur
En nog een opmerking: nummers als Big Sleep, Someone, Somewhere, en Don't you heb ik inmiddels al zo vaak live gezien dat ze die van mij zo mogen inruilen voor King is White, Hunter and the Hunted, en Stand by Love.
Maar, eerlijk is eerlijk, dit was wel een vette setlist. Ondanks bovenstaande open-deurtjes...
Maar, eerlijk is eerlijk, dit was wel een vette setlist. Ondanks bovenstaande open-deurtjes...
0
geplaatst: 27 november 2009, 13:54 uur
setlist OMD
Dazzleships (intro)
Forever Live and Die
She's Leaving
Souvenir
Joan of Arc
Maid of Orleans
Talking Loud and Clear
Statues
Locomotion
Sailing on the 7 Seas
So in Love
Enola Gay
Dazzleships (intro)
Forever Live and Die
She's Leaving
Souvenir
Joan of Arc
Maid of Orleans
Talking Loud and Clear
Statues
Locomotion
Sailing on the 7 Seas
So in Love
Enola Gay
0
geplaatst: 27 november 2009, 13:54 uur
O ja, nog iets... Bij OMD stond ook behoorlijk wat muziek "op tape"... Allerlei achtergrond-dametjes en drum ritmes... Ik heb ze niet gezien, maar wel gehoord!
0
geplaatst: 27 november 2009, 14:00 uur
allerlei achtergrond-dametjes? Tja die samples van Tesla Girls komen gewoon uit de computer ja. Drums is in principe allemaal live. Uiteraard de steeldrums uit locomotion niet maar om daar een olievat voor neer te zetten.. Dus dat komt ook uit de computer. Maar ik vrees dat bij elk concert er wel iets op band staat hoor.
0
geplaatst: 27 november 2009, 14:02 uur
Dat vrees ik met je mee.
Zelfs een eenvoudige bassline van Waterfront!
Zelfs een eenvoudige bassline van Waterfront!

0
geplaatst: 27 november 2009, 15:22 uur
Persoonlijk vond ik het weer een geweldig concert, heb ontzettend genoten, vooral van het oudere werk
0
geplaatst: 27 november 2009, 15:39 uur
Het was een zeer matig concert.
De setlist was wel erg op zeker, weinig leuke verrassingen, de magische momenten heeft Casartelli genoemd.
Van veel nummers werden kortere versies gespeeld
Sarah Brown (de zangeres, wie heeft die in godsnaam erbij willen halen?) voegt niks extra toe.
En het geluid was zeker vooraan te hard.
Erg jammer, hopelijk straks in 013 wel een gedreven concert, dit was er eentje om snel te vergeten.
Ps: OMD was prettig gestoord.
De setlist was wel erg op zeker, weinig leuke verrassingen, de magische momenten heeft Casartelli genoemd.
Van veel nummers werden kortere versies gespeeld
Sarah Brown (de zangeres, wie heeft die in godsnaam erbij willen halen?) voegt niks extra toe.
En het geluid was zeker vooraan te hard.
Erg jammer, hopelijk straks in 013 wel een gedreven concert, dit was er eentje om snel te vergeten.
Ps: OMD was prettig gestoord.
0
geplaatst: 29 november 2009, 11:16 uur
Simple Minds gezien op 28 november in Vorst en wat gemengde gevoelens.
De setlist was dik in orde, hoewel 'Let There Be Love' van mij niet hoeft en ik na 'Home' er zeker van was dat 'Ghostdancing' het concert zou afsluiten, maar nee, na 'Home' moesten we naar huis. De ingekorte versies waren ook een ontgoocheling: 'Theme For Great Cities' was gewoon een introotje, ook het mooie begin van 'One Step Closer' werd overgelaten. Maar ok, je eigen perfecte setlist is natuurlijk onmogelijk.
Waarom dan de gemengde gevoelens? Het geluid was zo hard, dat ik het eerste halfuur eraan moest wennen. Bij momenten werd je overspoeld door een muur van geluid, waarbij de zang volledig verloren ging in het lawaai en alle instrumenten gewoon te schel klonken. Het mooie gitaarspel van Charlie werd hierdoor ook gewoon oorverdovend. OMD's muziek vind ik stukken minder, maar het geluid hier was qua volume wel goed afgestemd.
Ik weet niet of het concert opgenomen is, ik heb er in elk geval niks van gemerkt.
Voor c-moon: ik vermoed dat je helemaal vooraan stond. Ik ben benieuw naar je reactie. Vond je het geluid ook te hard?
De setlist was dik in orde, hoewel 'Let There Be Love' van mij niet hoeft en ik na 'Home' er zeker van was dat 'Ghostdancing' het concert zou afsluiten, maar nee, na 'Home' moesten we naar huis. De ingekorte versies waren ook een ontgoocheling: 'Theme For Great Cities' was gewoon een introotje, ook het mooie begin van 'One Step Closer' werd overgelaten. Maar ok, je eigen perfecte setlist is natuurlijk onmogelijk.
Waarom dan de gemengde gevoelens? Het geluid was zo hard, dat ik het eerste halfuur eraan moest wennen. Bij momenten werd je overspoeld door een muur van geluid, waarbij de zang volledig verloren ging in het lawaai en alle instrumenten gewoon te schel klonken. Het mooie gitaarspel van Charlie werd hierdoor ook gewoon oorverdovend. OMD's muziek vind ik stukken minder, maar het geluid hier was qua volume wel goed afgestemd.
Ik weet niet of het concert opgenomen is, ik heb er in elk geval niks van gemerkt.
Voor c-moon: ik vermoed dat je helemaal vooraan stond. Ik ben benieuw naar je reactie. Vond je het geluid ook te hard?
* denotes required fields.