MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Beste concerten die je meegemaakt hebt

zoeken in:
@Brolin. Ik heb Cave in Vredenburg gezien. Dat was in '94. Bedoel je dát concert misschien. Met Do You Love Me als opener?

Nee, hij had net 'kicking against the pricks' uitgebracht en opende met 'all tomorrows parties' .

Nu ontdekte ik net dat die plaat in 86 is uitgekomen, dus zal dat optreden dus nog vóór 88 zijn geweest.

Ik viel eigenlijk in 'all tomorrows parties'.........
Wij, vriendin en ik, kwamen net iets te laat in de zaal en we hadden iets van; wat er ook gebeurt....WIJ gaan vooraan staan!!
Cave met zijn bad seeds waren net begonnen, overompelend mag ik wel zeggen, en wij harken via de zijkant naar voren. Bijna op de tast hebben wij ons, eenmaal op podium hoogte, naar het midden geworsteld...
Men!!!!!
Op een gegeven moment, onder het geworstel, kijk ik op en zie die tronie van Cave nog geen 2 meter boven mij uit ....Wij (Nick en ik) keken elkaar even aan en zijn ogen hadden toen al de stand van een 'psycho'. Hij zag mij, en ik zag hem. Ik keek vol ontzag naar hem op en hij keek bijna smekend op mij neer. Die ogen!!
De rest van het concert stampte en gromde hij er flink op los en Blixa genoot.

Weergaloos!!

Brolin schreef:

25- the Pogues, paradiso Amsterdam 1887 (?)

Shane ziet er welliswaar uit als een lijk maar zoooooo oud is ie volgens mij toch ook weer niet

Dan ben jij niet goed geïnformeerd.

Rum Sodomy & the Lash is al in 85 uitgebracht.

kijk hier maar

hm ik zie het 98 jaar nadat jij hun concert hebt bezocht kwam Rum Sodomy & the Lash uit

LOL ik zie het nu ook

My bad.

1996 The Cure - Ahoy
1993 Rage Against The Machine/ suicidal tendencies - Paradiso
1995 Nine Inch Nails - Paradiso
1992 Soundgarden - Nighttown
2001 Rammstein - HMH
2006 Simple Minds - HMH
1996 Type 0 negative - Paradiso

Ryan Adams in Vredenburg! (ik dacht 2003)

Ik vond dat Opeth in Tivoli (Utrecht) in 2005 echt geweldig was

Queen+ Paul Rodgers live In Arnhem '05
verdomd goede muziek

Dit is mijn top 5. Ik ben niet zo goed met jaartallen, dus pin me daar niet op vast.

05. dEUS (paradiso, 2005)
Zeer enthousiaste geinspireerde gezellige overtuigende supergoede show, vol prachtige songs! Veel leuker dan het concert een half jaar later in de HMH, hoewel dat absoluut strakker was en een nog mooiere setlist kende en Elbow het voorprogramma was.

04. Flaming Lips (melkweg, 2002)
Meest bizarre prachtshow ooit ervaren, hallucinerend zonder drugs. Nog beter dan toen ik ze 3 jaren daarvoor ''per ongeluk'' ontdekte op Lowlands. Over 2 weekjes zie ik ze weer!

03. Coldplay (Lowlands, 1999)
Ze hadden nog maar 1 single uit (Shiver) en ik had nog wat e.p.tracks van ze gedownload, voor de rest kende ik ze niet en had geen bijzondere verwachtingen. De kleine tent waar ze optraden was halfvol, maar iedereen die er bij was werd smoorverliefd (en de band zeer gecomplimenteerd en in verlegenheid gebracht door het enthousiaste publiek) en iedereen die erbij was werd later ook wel enigszins teleurgesteld toen ze hun ''kleine ontdekking'' zagen uitgroeien tot stadionact inclusief grote gebaren en goede doelen. Ook mij heeft Coldplay nooit meer echt kunnen bekoren (niet alleen vanwege het succes, maar ook muzikaal niet), maar ik koester nog steeds warme herinneringen aan dit prachtconcert. Vooral Chris Martin die in een nummer tegelijkertijd piano en gitaar speelde maakte grote indruk.

02. Sigur Rós (Nijmegen, 2000)
Ik had nog nooit van deze band gehoord, tot ik ze ontdekte als voorprogramma van Radiohead, in de tent. Veel mensen die teveel met hun hoofd bij de hoofdact waren, konden niet bekoord worden door deze support en ervaarden het als ''saai en irritant''. Ik werd echter zo betoverd door deze ijslanders, dat ik niet eens meer aan mijn lievelingsband dacht die zo zou komen en die ik nooit eerder live had gezien en waar ik al maanden mee bezig was. Op dat moment had ik Sigur Rós, voor mij een hoofdact op zich. De liefde is sindsien nooit meer overgegaan, al heb ik vervelend genoeg nooit meer een concert van ze gezien, elke mogelijkheid stom genoeg gemist.

01. Radiohead (Nijmegen, 2000)
De hoofdact overleefde gelukkig het voorprogramma; ik bleef gewoon aan een stuk door betoverd. Radiohead was en is dan ook mijn lievelingsband. Dit was het eerste concert dat ik van ze zag, maar ik was al heel lang fan. Kid A was nog niet eens uit, als ik mij niet vergis. De nummers had ik wel al een keer op de radio voorbij horen komen, maar een heleboel was evengoed als nieuw voor mij. Het geluid, de sfeer, de belichting, alles was even perfect. De band was in topvorm en kwam met een heleboel verrasingen, ook wat oude nummers betreft. Ik stond helemaal vooraan, ik had dan ook 's ochtends om 6uur al de trein uit amsterdam gepakt, lekker obsessief inderdaad, maar ik was dan ook met een groep leuke mensen en een picknickmand. Ik koester de bootleg van dat concert nog altijd, ook omdat je een vriend van mij heel luid in extase ''dankje Thom!'' tussen de nummers door hoort roepen. Heb ze later nog gezien op Pinkpop en in Arnhem. In minder dan een maand zal ik ze weer gaan zien (voor de vierde x dus) en omdat ze nu materiaal gaan uitttesten voor de nog uit te komen plaat, verwacht ik weer een heleboel magie!

Andere concerten waar ik naar uit zie voor de komende tijd zijn - behalve Radiohead en Flaming Lips - Belle and Sebastian, Decemberists en Elbow. Concerten die mijn lijstje nét niet gehaald hebben zijn Morrissey vorige week (was niet eens een heel sterk concert, maar het was voor mij vooral bijzonder en intens om die held van mij van zo dichtbij aan het werk te zien!), de Sneaker Pimps 4 jaar gelegen in een aftandse kelder in Praag, de eerder genoemde Lips-ontdekking op Lowlands, Kula Shaker op datzelfde festival, Ozark Henry en eels beide vorig jaar in Utrecht, Zita Swoon in Alkmaar, Beck een aantal jaren terug solo en akoestisch in Vredenburg, het enthousiasme van Das Pop die ik een aantal keren heb gezien, Supergrass en I Am Kloot ook meerdere keren, Pixies en Cure 2 jaar terug op Werchter en Kraftwerk vorig jaar op Werchter. Bands/artiesten die ik ooit nog een x wil zien zijn David Bowie, Bob Dylan (ooit een x gezien, maar toen zat ik erg ver weg en was ik heel klein), Lou Reed, Tom Waits, Paul McCartney, Blur, Depeche Mode, Rufus en Sufjan (beide vorig jaar helaas gemist) en R.E.M. (vorig jaar al gezien op Werchter, maar toen was dat naar mijn smaak iets teveel een best-of show, al heb ik er erg van genoten).
Slechtste concert dat ik ooit heb gezien waren de Stones, een aantal jaren terug met mijn vader in de Arena. Wat teren die mannen op nostalgie zeg, om depressief van te worden. Terwijl ik een groot fan van hun oude platen ben! Een ander zeer tenenkrommend concert was New Order vorig jaar op Werchter. Van hen ben ik zeker ook een fan, maar het waren chagerijnige oude mannen die met tegenzin nummers speelden die een generatie hebben veranderd en flauwe grappen tussendoor bezigden om het voor zichzelf nog een beetje leuk te houden. Treurigheid!

Dankzij afgelopen weekend, fijne update:

1. Tom Waits - Carré, Amsterdam, 21 november 2004
2. Mojave 3 - Conway Hall, London, 25 november 2005
3. Neil Young & Crazy Horse - Torhout, 6 juli 1996
4. Emiliana Torrini - Motel Mozaïque, Rotterdam, 14 april 2006
5. Nine Inch Nails - Rockin' Park, Nijmegen, 26 juni 2005
6. Chameleons - Paradiso, Amsterdam, 19 oktober 2000
7. Crowded House - Pinkpop, Landgraaf, 23 mei 1994
8. Bob Dylan - Werchter, 8 juli 1990
9. Luka Bloom - De Kleine Komedie, Amsterdam, 11 maart 2001
10. Sixteen Horsepower - Doornroosje, Nijmegen, 20 maart 2000

Apart, The Cure:

1. Tempodrom, Berlin, 11 november 2002 (Trilogy)
2. Hyde Park, London, 27 juli 2002
3. Torhout/Werchter, Werchter, 8 juli 1990
4. Kindl-Bühne Wuhlheide, Berlin, 28 augustus 2005
5. Axion Beach Rock, Zeebrugge, 18 juli 1998

.. plus qua pure, rauwe emotie memorabeler dan alles bij elkaar Werchter 1995, maar dat was muzikaal/setlistgewijs niet zo best.

Menni schreef:
4. Emiliana Torrini - Motel Mozaïque, Rotterdam, 14 april 2006

Take me down to the Paradise City
Het optreden van haar was inderdaad indrukwekkend. Ik heb nog nooit een zo aandachtig luisterend publiek meegemaakt. Heel knap hoe ze met zulke minimale begleiding en een erg fragiele stem toch een dijk van een performance weet neer te zetten. Met al die kussentje zag het er trouwens wel heel huiselijk uit.

Vergeet de gevaren van headbangen danwel thee maken tijdens bus besturen niet .
De kussentjes waren echt kers op een reeds rijkelijk belegde taart. Enige nadeel van op de eerste rij zitten was het geklik van fotografen, maar dat duurde gelukkig niet lang. Verder moest ik enkel uitkijken niet te doen waar Emiliana me het afgelopen jaar al zo vaak mee heeft geholpen: vredig in slaap vallen. In positieve zin.

In Muziek > Artiesten > Mooiste live-optreden:

Wat vind jij de meest ongelofelijke live performance ooit?

Voor mij is het Richie Havens op Woodstock 1969

In die tijd had mijn vader nog lang haar maar ik heb het op dvd gezien en het is geniaal goed

Hij was geloof ik de openings act van het festival en hij improviseerd een nummer bij elkaar "Freedom", voor mij is er niks wat er tegenop kan.

Als je het niet kent zoek het is op en vertel mij of ik gelijk heb of niet xD

Er zijn vele optredens geweest die ik onvergetelijk vind, maar ik zal er drie opnoemen die op mij enorme indruk hebben gemaakt: King Crimson begin '80 in Amsterdam, Jethro Tull ook begin '80 in Den Haag en Dream Theater 2002 in Amsterdam.

handsome_devil
Morrissey op Pinkpop 2006, omdat ie tegen me praatte (En nu zal ik er verder m'n mond over houden, want heel Musicmeter weet het nu vast wel )

1. The Veils - Oude Effenaar - 2004

Rest in redelijk willekeurige volgorde;

Snow Patrol - Paradiso - 2005
Saybia - Paradiso - 2006
Infadels - Nieuwe Effenaar Kleine Zaal - 2006
Bloc Party - Paradiso - 2006
The Veils - Tivoli de Helling - 2006
The Veils - Paradiso 2005
The Veils - Nieuwe Effenaar Kleine Zaal - 2006
The Hives - Paradiso - 2004
Novastar - Lowlands - 2004
3 Doors Down - 013 - 2005

The Cure - Circustent Leeuwarden 1981
The Cure - Oosterpoort Groningen 1982
Cocteau Twins - Vera Groningen 1986
U2 - Martinihal Groningen 1982
Echo and the Bunnymen - Paradiso A'dam 1999
Placebo - Vredenburg Utrecht 2000

1. Pink Floyd performing The Wall - Earls Court London (1980)
2. Pink Floyd performing The Wall - Westfalenhalle Dortmund (1981)
3. Bruce Springsteen & The E-Streetband in De Kuip Rotterdam (1986)
4. Pink Floyd - A Momentary Lapse Of reason-tour te Rotterdam (1988)
5. The Rolling Stones - Steel Wheels/Urban Jungle-tour in De Kuip Rotterdam (1990)
6. Pink Floyd - P.U.L.S.E.-tour in de Kuip Rotterdam (1994)
7. Santana in de Ijsselhal te Zwolle
8. Dire Straits in de Ijsselhal te Zwolle
9. Pink Pop te Geleen
10. Ellen Foley in Vredenburg Utrecht

PinkEclipse schreef:

IJsselhal te Zwolle

weinig ergere plekken om een concert te zien.

The Scientist schreef:
(quote)

weinig ergere plekken om een concert te zien.

Brabanthallen in Den Bosch wellicht............wat een schuur zeg.
Ik was daar ooit bij een Prince-concert. Je rook letterlijk de koeienstront omdat de dag ervoor een vee-markt had plaatsgevonden

aERodynamIC schreef:
(quote)

Brabanthallen in Den Bosch wellicht............wat een schuur zeg.
Ik was daar ooit bij een Prince-concert. Je rook letterlijk de koeienstront omdat de dag ervoor een vee-markt had plaatsgevonden

Dat was waarschijnlijk nog dramatischer dan Pearl Jam in De RAI. De stront ontbrak maar daar is alles mee gezegt.

Zo achteraf kunnen we er om lachen, maar eigenlijk is het dieptriest. Enorme prijzen vragen en vervolgens mensen dumpen in dit soort hallen. Dan doen de musicals het toch wel beter met de uitstekende theaters. Ook daar betaal je je blauw, maar je krijgt er meer voor terug dan een afgrijselijk voetbalstadion of boerenschuur. En dan nog maar hopen of je wat kunt horen en zien.

aERodynamIC schreef:
... met de uitstekende theaters.

Klopt ja.
Ik heb echter Lou Reed in Care gezien en daar mocht je niet roken Voor veel mensen een voordeel (inmiddels ook voor mij, ik ben gestopt). Alleen toen rookte ik nog en dan moet je tijdens Ome Lou toch wel een saffie kunnen roken

On-topic: was trouwens een onwijs concert ja; Lou Reed in Care.

Urban Dance Squad in de Vrijhof van de U.T. in Enschede...

1. Morrissey in HmH 2006

en voor de rest, in willekeurige volgorde en zo uit mijn hoofd: Magic numbers in paradiso 2005, bizz markie in paradiso ik denk '98, Arrested Development op Lowlands in 2004 (?), Radiohead in 2000.
In tegenstelling tot Kaaasgaaaaaf vond ik Sigur Ros toen dus echt geen reet aan, tjees wat werd ik daar agressief van zeg. Heb uit frustratie een radiohead jurk gekocht.

VdB
Concerten die mij altijd zullen bijblijven:

* Smashing Pumpkins op Werchter (muzikaal niet op hun best, maar ze waren toen samen met Nirvana voor mij het beste wat er was)
* Fatboy Slim op Werchter (ongelooflijk feest)
* Radiohead 2x op Werchter (eind augustus wordt mijn eerste zaalshow van hen)
* dEUS in den AB (Belgische trots)
* Arctic Monkeys in de Botanique (ik was één van de gelukkigen om ze in zo'n kleine zaal te zien, terechte hype)
* The Kooks in de Botanique (zelfde verhaal als bij Arctic Monkeys, al was aan kaartjes komen niet zo moeilijk als bij de Monkeys)
* Foo Fighters op Pukkelpop en ook wel in Vorst (fantastische rockband)
* Garbage en Bush 11(?) jaar terug op Pukkelpop (jeugdsentiment)
* The Who op Werchter (oude rockers doen het nog steeds)
* Babyshambles (set rammelde langs alle kanten, maar het was wel rock 'n roll uit de oude doos, moeilijk uit te leggen, 't was een speciale/zotte avond)
* Beastie Boys op Pukkelpop (altijd feest)
* The Strokes in HMH (geweldige sfeer vooraan)
* Muse in de AB (ongelooflijk op deze showcase, live steengoed)
* Daft Punk op Werchter (hopelijk evengoed op Pukkelpop dit jaar)
* Counting Crows op Marktrock (perfecte setting voor een Duritz in grote vorm)
* Pixies op Werchter (al was ik toen niet zo best van 3 dagen Werchter daarvoor, ik hoop nog altijd dat er ooit nog zaalshows komen)
* The Presidents of the USA op Cactusfestival (pure fun)
* U2 in het Koningboudewijnstadion (Rolling Stones en Coldplay vond ik ook tof live, maar U2 blijft toch de beste band live voor zo'n massapubliek, kippenvel als de drums van Sunday Bloody Sunday begonnen)
* ...

Pixies - Vredenburg Utrecht

Neil Young and Crazy Horse - Jaap Edenhal A'dam

Urban Dance Squad - Tivoli Utrecht ( terug van
wereldtournee)

Anna & Kate McGarrigle - Paradiso

Bob Marley en King Sunny Ade - Jaap Edenhal A'dam

the Specials - Stokvishal Arnhem

Baba Maal - Festival Mundial Tilburg

Prince - Galgenwaard stadion Utrecht

Fishbone - Tivoli Utrecht

Radio Tarifa - Rasa Utrecht

Bad Brains - Tivoli Utrecht

Dexy's Midnight Runners - Vredenburg Utrecht

Wipers- alle concerten die ik van ze heb gezien; zijn er 7 geweest.

Dit borrelt nu omhoog.
De Jaartallen? Om met Frank Black te spreken: Where is my Mind??????????

Gast
geplaatst: vandaag om 00:03 uur

geplaatst: vandaag om 00:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.