MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Favoriete Locatie

zoeken in:
Wat is jou favoriete locatie (zaal, kerk) voor concerten? Een hele mooie locatie vind ik Vondelkerk in Amsterdam, er worden niet vaak concerten gegeven, maar Donderdag 7 November ga ik Moddi daar zien en ik heb er echt weer zin in! Verder blijf ik (zoals vele) Paradiso en Bitterzoet prachtige locaties vinden voor concerten (en feesten).

Onweerwolf
Vera natuurlijk.

Willem II is ook een fijne zaal.

Sietse
Vondelkerk is inderdaad een mooie locatie.

Mijn favoriete plek om rond te hangen is de OCCII in Amsterdam.
Gewoon een gezellige goede en open sfeer, dat vind ik vooral belangrijk.

De Vereniging in Nijmegen vanwege het geluid, maar Doornroosje heeft meer sfeer, net als Paradiso en de kapel in Roepaen.
Stevenskerk in Nijmegen is ook leuk met de zomerfeesten.
Ach, er zijn zoveel lokaties die wel wat hebben, al heb ik minder met van die grote voetbalvelden.

Lastige vraag. In potentie is Paradiso een prachtlocatie, maar er is vaak vrij rumoerig publiek wat een concert wel om zeep kan helpen. Maar wat die grootte betreft vind ik dat toch wel de fijnste zaal, leuker dan Patronaat, Tivoli, Paard, 013, Melkweg, etc. Iets kleiner vind ik Ekko het leukst, een stuk leuker dan Ro-town dat soortgelijk programmeert maar minder gezellig een stuk rumoeriger is. De Vereeniging in Nijmegen is ook leuk, in Doornroosje en Vera ben ik nooit geweest. OCCII, De Nieuwe Anita en andere dingen die een slag kleiner zijn vind ik misschien wel het leukst.

Niet de beste plaats voor pop/rock bandjes, maar het Bimhuis is toch wel mijn nummer 1, geweldig geluid en stil publiek, en een prachtige locatie, zeker met de gordijnen open..

Verder vind ik vaak ook kleinere podia beter, al ben ik in de dingen die herman noemt nog nooit geweest. Wel een concert gezien in de statenzaal van de bibliotheek zwolle, een oude raadszaal, die ook prachtig is voor singer/songwriters zonder uitgebreide band

Paradox is ook wel gezellig altijd trouwens

Sietse
The Scientist schreef:
Niet de beste plaats voor pop/rock bandjes, maar het Bimhuis is toch wel mijn nummer 1, geweldig geluid en stil publiek, en een prachtige locatie, zeker met de gordijnen open..

ik vind het vaak zo'n sfeerloze plek...
Met de gordijnen open is het best wel leuk, maar als die dicht zijn en je zit wat meer naar de zijkant vind ik het direct een verschrikkelijke zaal.

Kennen jullie de Worm in Rotterdam, ga er in December voor het eerst heen en ziet er wel uit als een leuke zaal. Dans Dans treed daar op voor maar 6 eu (treinkaartje is nog een stuk duurder ), de band is zeker aan te raden trouwens.

Sietse
Worm is inderdaad een leuke zaal.

Sietse schreef:

ik vind het vaak zo'n sfeerloze plek...
Met de gordijnen open is het best wel leuk, maar als die dicht zijn en je zit wat meer naar de zijkant vind ik het direct een verschrikkelijke zaal.

Dat is dan persoonlijk denk ik, ik hou wel van die open sfeer en heb er heel erg het gevoel van een "interactie" met de muzikanten. Ik moet wel zeggen dat ik nog nooit aan de zijkant heb gezeten, ik ga denk ik alleen naar te obscure concerten daar die lang neit uitverkopen,

Hipster.

Sietse
The Scientist schreef:
(quote)

Dat is dan persoonlijk denk ik, ik hou wel van die open sfeer en heb er heel erg het gevoel van een "interactie" met de muzikanten. Ik moet wel zeggen dat ik nog nooit aan de zijkant heb gezeten, ik ga denk ik alleen naar te obscure concerten daar die lang neit uitverkopen,

Tsja, ik was er bij oa. Tim Hecker en Ben Frost en Konono#1.
De kleine "obscure" (free)jazz en improv zie ik elders (Zaal 100, OCCII en enkele nog veel kleinere locaties in Amsterdam)

herman schreef:
In potentie is Paradiso een prachtlocatie, maar er is vaak vrij rumoerig publiek wat een concert wel om zeep kan helpen. Maar wat die grootte betreft vind ik dat toch wel de fijnste zaal, leuker dan Patronaat, Tivoli, Paard, 013, Melkweg, etc.

Meen je dat? Hartstikke leuk hoor, dat het in een kerk is en alles, maar na een tweetal concerten is daar het bijzondere ook wel vanaf. De Melkweg is lekker donker en vind ik de concerten echt ten goede komen. Misschien dat ik wel wat bevooroordeeld ben met mijn jaarlidmaatschap voor de Melkweg, maar ik kom nog geregeld in Paradiso.

Sietse
Eilord schreef:
(quote)

Meen je dat? Hartstikke leuk hoor, dat het in een kerk is en alles, maar na een tweetal concerten is daar het bijzondere ook wel vanaf. De Melkweg is lekker donker en vind ik de concerten echt ten goede komen. Misschien dat ik wel wat bevooroordeeld ben met mijn jaarlidmaatschap voor de Melkweg, maar ik kom nog geregeld in Paradiso.

De Melkweg, Amsterdams meest sfeerloze concertzaal...
Het moet wel heel erg bijzonder zijn wil ik nog naar een concert daar gaan. Zowel de oude zaal als de max vind ik een drama, hoe ongezellig wil je het hebben. Waarbij de oude zaal ook nog eens heel veel last heeft van praters, veel meer dan waar dan ook.

Eilord schreef:
(quote)

Ja, ik vind de Melkweg wel okay, maar Paradiso heeft wel iets meer voor mijn gevoel. De Oude Zaal van de Melkweg is nog wel okay, maar de nieuwe zaal vind ik eigenlijk helemaal niets aan.

Ik vind juist niet dat het bijzondere er bij Paradiso na twee concerten af is eigenlijk. Pas na een jaar of 10 vaak komen begon ik me te realiseren hoe fijn en bijzonder die zaal is. Voelt echt een beetje als thuiskomen.

1. Paradiso (Amsterdam)
2. Bitterzoet (Amsterdam)
3. De Klos (Emmeloord)
4. Vera (Groningen)
5. De Spieghel (Groningen)

herman schreef:
Iets kleiner vind ik Ekko het leukst.

Ja, ontzettend leuke zaal is dat.

Effenaar en de Baroeg. En de Christuskirche in Bochum maar daar ben ik maar één keer geweest, wel een hele mooie locatie.

Ik kom zoals wel meer mensen het liefst in Paradiso. Bitterzoet is ook een fijne zaal. De Melkweg ontwijk ik zolang het kan. Oude Zaal kom ik nog wel maar The Max ben ik wel klaar mee. De akoestiek is daar echt een drama.

Ik had Vrijdag opgetreden met mijn band in P60, Amstelveen. Vind het een hele fijne zaal, voor het publiek maar zeker ook om op te treden. Maar dat zal ook wel komen omdat wij niet zulk goed geluid als in de P60 gewend zijn.

Sietse
"mijn" band, niet "me" band.

just sayin'

(mijn grootste ergernis wat betreft taalgebruik)

Paradiso (ik ga er altijd vol scepsis heen maar meestal toch weer prettig verrast; wel hele arelaxte drukte in de hal bij uitverkochtte concerten).

Bitterzoet (gezellig!!)

Tivoli de Helling (in Utrecht prefereer ik deze zaal veruit boven Ekko)

Worm (afgelegen, maar interessante concerten en gewoon leuk)

Sub071 (gekraakte bezemkast in Leiden, totaal bizar)

Doornroosje (oude stempel; nog niet zo'n strakgetrokken muziekpaleis; rock&roll)

Niet (meer) leuk:
Paard van Troje (Was ooit een geweldige zaal maar na de verbouwing waardeloze programmering, ongezellig en altijd koud)
Rotown (notoir rumoerig publiek, te laag podium en slecht geplaatste pilaren waardoor je nooit wat ziet; zaal die extra beeldchermen ophangt voor hen die achteraan staan klopt niet)
013 (ik lazer altijd van die trappen)

Sietse
itchy schreef:

013 (ik lazer altijd van die trappen)

hahaha, echt waar?

Sietse schreef:
"mijn" band, niet "me" band.

just sayin'

(mijn grootste ergernis wat betreft taalgebruik)

tweede keer dat ik er op ben aangesproken vandaag

Sietse schreef:
(quote)

hahaha, echt waar?

Ja, en omdat ik met de auto moet komen is het niet van de drank

itchy schreef:

Tivoli de Helling (in Utrecht prefereer ik deze zaal veruit boven Ekko)

Waarom precies?

Iets ondefinieerbaars met de sfeer, veel tegenvallende concerten gezien in Ekko, en bij de Helling kan je wél gratis parkeren (toch niet geheel onbelangrijk als je op de auto bent aangewezen). Ik heb er zelf een keer gespeeld in het voorprogramma van Broken Social Scene en zijn toen redelijk bot behandeld door Ekko (geen eten krijgen terwijl dat wel is overeengekomen etc.).

Toevallig afgelopen week weer concerten in beide zalen gezien --> kijk en vergelijk!

Sebadoh in De Helling: gezellig, publiek ging ervoor, veel interactie, logistiek zaal liep gesmeerd.
Deafheaven in Ekko: IJskoude zaal (letterlijk en figuurlijk), hardwerkende band ontvangt matig applaus met slappe handjes van 95% mannelijke hipsters (band gaf terecht geen toegist, elk publiek krijgt wat het verdiend), eeuwen wachten op jas en drankjes. Op het kaartje stond dat om 20:15 de zaal openging maar om 20:30 werden we verwezen naar het café om de hoek: de zaal ging pas om 21.00 open. Opnieuw onbeschoft.

Jav-
Ik kom het liefst in Paradiso en 013.

Paradiso staat ook bij mij op de eerste plaats. Fantastisch mooie uitstraling, maar omdat het van oorsprong een kerk is heb je de bijbehorende akoestiek wat o.a. nadelig is bij vallende plastic bekers. Maar kartonnen bierbekers is ook geen optie. Ook het geroezemoes hoor je hier beter dan welk andere locatie.

Kerken hebben sowieso een mooie uitstraling en prima geluid: De Duif, Amstelkerk en naar verwachting ook de Vondelkerk. Daar ben ik helaas nog niet geweest. Ook andere oude gebouwen tot popzaal omgebouwd doen het goed qua uitstraling en knusheid als Doornroosje en de Vereniging, maar ook Burgerweeshuis. Met een hele dikke pluim voor Luxor Live! Wat een mooie poptempel is dat geworden zeg. Ik heb 12 jaar in Arnhem gewoond en op de dag dat ik vertrok ging het voor het eerst weer open. Ze hebben een goeie klant gemist. Jammer ook dat Tivoli Oudegracht gaat verdwijnen. De sfeer krijg je niet terug in een nieuw Vredenburg/Tivoli.

Bitterzoet ook erg gezellig! Top dat ze ooit aanboden mijn extra kaartje weer te willen doorverkopen toen een vriend op het laatste moment niet kwam opdagen. Na het concert kon ik mijn aankoopbedrag weer ophalen aan de kassa.

De echte concertzalen hebben natuurlijk iets extra's maar is weggelegd voor een bepaald segment: Concertgebouw, Muziekgebouw aan t IJ en het Bimhuis. Maar ook Ziggodome vind ik een verrijking. Prima opzet daar.

Dan heb je nog de opnieuw opgebouwde of omgebouwde concertzalen als Patronaat, Melkweg, Tivoli de Helling of een Gigant. Minst sfeervol maar qua geluid mag het niet aan de locatie liggen.

Afijn, zelden laat ik een concert schieten vanwege de locatie. Ook Peoples Place met die rare pilaren in het midden van de zaal en die achterlijke boom waar ik eens achter heb gestaan. De volgende keer moet ik gewoon op tijd komen.

Alleen in Rotown zullen ze mij niet weer zien. Rotterdam verdiend wel wat beters.

Doornroosje voelt als een tweede thuis. Altijd fijne sfeer, geweldig oud pand, gratis garderobe, prima barbezetting én makkelijk/gratis parkeren in de buurt. Merleyn (het kleine zusje van Doornroosje) idem, behalve wat parkeren betreft. Vanaf februari is het in het centrum van Nijmegen tot 23.00 uur betaald parkeren (kan je de zaal natuurlijk niet de schuld van geven). Ben benieuwd hoe het met Doornroosje vergaat na de verhuizing. Momenteel verrijst er een nieuw pand naast het centraal station.

De trappen in 013 niet als vervelend ervaren (pas één keer daar geweest), overal prima zicht op podium. Maar je moeten oppassen waar je loopt.

Tivoli Oudegracht lastig bereikbaar met auto (parkeren), lange wachttijden bij garderobe en belachelijke merchandise-locatie.

LuxorLive in Arnhem. Mooie zaal, bar midden in zaal blijft open tijdens optreden. Geeft onnodig extra lawaai.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:54 uur

geplaatst: vandaag om 00:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.