MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Concerttickets (o.a. de handel en wandel in vraag en aanbod)

zoeken in:

Onweerwolf
buizen schreef:
"Waarom ('reserveringskosten')?
Dit geeft ons de mogelijkheid om:
Een veilige en transparante marktplaats aan te bieden.
Een team van gepassioneerde mensen op onze klantenservice te hebben.
Een garantie te bieden van onze ticketintegrity™ aan al onze fans.
"

Vertaling: wij verkopen gebakken lucht aan domme mensen.

Ticketmaster VS Seatwave... slimme zet van TM! Maar misschien niet om de reden die je denkt!

TM had natuurlijk ook zelf een reseller op kunnen zetten maar daar zullen de echte oplichters en profiteurs zich nooit registeren. Dan is het beter om een bedrijf te kopen want dan koop je namelijk ook meteen alle data van iedereen die zich daar ooit heeft geregistreerd. Als het doel van Ticketmaster is om het aantal oplichters en profiteurs in te perken, dat nemen ik voor het gemak even aan, dan heeft TM voordeel bij die data en indirect dus kopers van kaartjes.

Je kunt accounts blokkeren, maar ook extra barrières maken zoals die 18% opslag. Voor een incidentele verkoper die een ticket tegen een kleine prijs verkoopt zorgt het dat er maar kleine barrière is voor kopers én verkopers. Maar voor profiteurs ontstaat een flinke drempel alsmede voor degene die van die profiteur een duur kaartje koopt. Zie het als ontmoediging of verzuren van de markt.

TM kan ook via SW controleren wie welk kaartje wanneer heeft gekocht en ook op die manier profiteurs en oplichters belemmeren. Ze kunnen de data tenslotte vergelijken alhoewel ik verwacht dat dit niet met een druk op de knop gaat en dus dat er behoorlijke werk (= kosten) eraan kunnen zitten. De verkopers/kopers van goedkope kaartjes hebben daar dan minder last juist vanwege die 18%. Door het kunnen vergelijk van e-tickets kunnen ze ook de oplichters die nepkaarten verkopen opsporen en offline halen/ account blokkeren. Maar aangezien je telkens een nieuw account kunt aanmaken is die niet een permanente oplossing dus blijven er steeds kosten voor TM/SW voor opsporing ervan.

Zoals ik al eerder aankaartte er zijn te veel verschillende partijen met tegengestelde belangen om gemakkelijk tot een oplossing te komen en zelfs dan verdwijnt het nooit 100%. Je moet wel beseffen dat er twee groepen verkopers zijn, de incidentele uit overmacht verkoper en de groep oplichters/profiteurs. Het bevechten van de ene groep zorgt voor extra kosten voor allen, dus ook de verkopers die geen enkele kwaad in de zin hebben en soms zelfs verkopen onder de aanschafprijs.

PS dat de servicekosten apart verrekend worden is volgens mij een puur belastingtechnisch verhaal. Over de servicekosten betalen ze BTW maar over de kostprijs van het kaartje betaald een ander (artiest/promoter/zaal) de BTW.

Er is volgens mij een nieuwe groep verkopers van tickets, naast de incidentele uit overmacht verkopers en de groep oplichters / profiteurs. Namelijk mensen die kaartjes kopen maar pas later beslissen of ze gaan, de gemakzuchtigen of Zalandos noem ik ze maar. Nu dat het internet steeds meer invloed krijgt op alles en veel meer gemak bied. Je koopt iets en bepaald later of je het gaat houden/gebruiken. Voorheen waren er voor deze mensen te veel financiële risico's bij de verkoop ervan. Maar met het gemak van internet en al die resellers van kaartjes wordt dat steeds gemakkelijker, veiliger en goedkoper.

Ik verwacht dat deze groep nog flink gaat groeien waardoor de markt voor resellers dus blijft groeien en dus voor oplichters en profiteurs alternatieven komen. Kan je niet meer je slag slaan via SW dan stap je naar de op één na grootste reseller, en als die wordt opgekocht door TM, dan stap je naar de op twee na grootste reseller.... etc etc.

Op TicketSwap zie ik steeds meer verkopers die volgens mij in het profiel van de nieuwe groep verkopers passen. Ze verkopen kaartje voor nagenoeg de prijs waarvoor het gekocht werd, dus nauwelijks winst / verlies. Je kunt bij TicketSwap ook zien hoeveel kaartjes iemand verkocht heeft en daarmee handelaren moeten herkennen. Maar als iemand al 14 kaarten of 35 kaarten heeft verkocht rond de aanschafprijs dan is het niet echt een handelaar, die wil er tenslotte aan verdienen. Het nadeel van het groeien van die groep is dat er steeds meer echte fans zijn die naast een kaartje zullen grijpen voor de concerten van artiesten die bekend staan om uitverkochte optredens. Dat heeft ook voordelen... als de reseller markt groeit dan is dat op zich niet mooi (afhankelijk van je positie) maar als er meer omzet is voor SeatWave en TicketSwap dan is er ook meer geld om te investeren in het tegengaan van die oplichters en profiteurs. Elke verkoper concurreert met elke andere verkoper dus als er meer daarvan zijn zullen ze moeten gaan zakken met hun prijs als ze in elk geval een deel ervan terug willen zien. Dat is weer gunstig voor die fans die naaste de boot vissen, naar hun favoriet en ook minder geld uitgeven aan het kaartje. Dat is dus wat ik nu probeer.

Meer omzet bij resellers kan betekenen dat de servicekosten dan kunnen dalen maar ja dat hangt natuurlijk ook af van hoeveel die bedrijven aan personeelskosten hebben en of de directies zichzelf loonsverhogingen kunnen geven!

PS excuses voor de taal en stijlfouten etc... heb de meeste inmiddels aangepast.

Wellicht beetje off-topic...
Maar nu we het toch hebben over de wanpraktijken van de handel rondom concerttickets, kan Buma/Stemra er ook nog wel bij.

Je bent de overtreffende trap van de graaier: de gier Artikel

buizen
Dank voor je bijdragen, E-Clect-Eddy. En Stalin natuurlijk ook.
Meningen, ervaringen en info zijn welkom.
Heb inmiddels nog wat meer uitgezocht en komt t.z.t. nog wel op zaken aangaande ticketdoorverkoop terug.

Waar ik trouwens nog wel benieuwd naar ben, gewoon nieuwsgierigheid hoor, of er nog MuMe'ers zijn (echte fans van Adele) die toevallig het gelukt is tickets te scoren. Knappe prestatie sowieso. Zag al hele klaslokalen met de laptops opengeklapt als "les" ook in de wachtrij voor tickets.
Zo kom je er natuurlijk nooit door, als we al zo beginnen.
En wij leerden zulke dingen nooit op school vroeger.

buizen
Wat in ieder geval opvalt is dat concerten van de bands/artiesten die op MuMe het hardst neergesabeld worden, de duurste kaartjes vragen en het snelst uitverkocht zijn.
Coldplay, Adele, Rihanna

buizen
Dit had natuurlijk ook hier gekund: Muziek >> MusicMeter Live! >> Ergernissen bij popconcerten
Maar omdat het specifiek over de wereld van tickets scoren gaat, toch maar hier.

Probeer maar eens vanaf het weidse platteland in Nederland tickets te reserveren/bestellen voor concerten in Finland. De tickets worden gelukkig (redelijke prijzen, geen woekersite) verkocht via Eventim dat in veel westerse landen actief is maar de site is moeilijk. Taal.
Zo staat er bijv. vetgedrukt en in rood:
"Lue tarkemmat tiedot Lipputurvasta klikkaamalla alla olevaa "Lisätietoa"-linkkiä."

Het is vast belangrijk maar kan er geen chocola van maken.
En de ergernis is: rechtsboven kun je, zoals bij veel sites, de taal instellen. En verhip, naast het Engels en Duits staat zelfs een Nederlands vlaggetje.
Maarrr..: klik je een andere taal aan dan blijf je niet waar je was maar dan netjes in het Nederlands of Engels, nee je vliegt meteen door naar de resp. Nederlandse of Engelse Eventim! En vanaf die site kun je gewoon niet bij de concerten in Finland. Michael Monroe kent de Nederlandse of Engelse site helemaal niet. Je moet dus echt via die abracadabra-Finse site bestellen.

Oplossing:
Een tweede tabblad openen en dan op de Nederlandse Eventimsite gewoon maar een concert kiezen en dan net doen of je tickets gaat bestellen (maar bij de uiteindelijke Idealpagina stop je natuurlijk), via al die stappen 1, 2, 3, etc. Tegelijk loop je met de Finse site dezelfde stappen na (maar dan voor echt tickets gaan bestellen). De bladspiegels en indelingen van de Eventimpaginas zijn in alle landen hetzelfde, dus zo kom je er dan wel uit wat je in die velden met er boven/naast al die onleesbare tekst moet invoeren.

Wel eerst 'even' tevoren een account aanmaken op de Finse site. . Daar kom je natuurlijk dezelfde moeilijkheden tegen als bij het tickets reserveren, met dus ook dezelfde oplossing: tabblad ernaast met de Nederlandse Eventim en daar stapsgewijs een account aanmaken (anders weet je niet wat je moet invoeren op die Finse site).

Of beheerst er hier iemand toevallig de Finse taal?
Word vervolgd.

buizen schreef:

Waar ik trouwens nog wel benieuwd naar ben, gewoon nieuwsgierigheid hoor, of er nog MuMe'ers zijn (echte fans van Adele) die toevallig het gelukt is tickets te scoren.

Toevallig is het mij in de eerste presale (via de website van Adele) gelukt.
Was hetzelfde bedrijf trouwens wat de presale van Paul McCartney ook regelde.
Ik heb tijdens die presale zowel kaarten voor het Sportpaleis in Antwerpen als de Ziggo Dome kunnen krijgen. Ook nog 4 zitplaatsen naast elkaar beide keren.
We zaten met 3 man te proberen. Ik ben er als enige door gekomen. En zelfs nog een derde keer (ook bij het Sportpaleis). Ik heb die kaarten niet gekocht, want ik had er maar 8 nodig. Achteraf misschien moeten doen, want ik had daar gratis 3 jaar lang van naar alle festivals in de wereld kunnen gaan volgens mij. Maar ik koop nooit meer dan ik nodig heb, want ik baal zelf ook als een stekker als ik geen kaarten kan krijgen en ze worden voor een veelvoud te koop aangeboden.
Ik had wel het idee dat de servers van die presale het veel beter voor elkaar hadden dan die van Ticketmaster, wat echt een verschrikking schijnt te zijn geweest. Nog erger dan normaal.

Maar goed, ik ben er dus bij.

buizen
hoolie55 schreef:
(quote)

Toevallig is het mij in de eerste presale (via de website van Adele) gelukt...

..We zaten met 3 man te proberen. Ik ben er als enige door gekomen. En zelfs nog een derde keer (ook bij het Sportpaleis). Ik heb die kaarten niet gekocht, want ik had er maar 8 nodig. Achteraf misschien moeten doen, want ik had daar gratis 3 jaar lang van naar alle festivals in de wereld kunnen gaan volgens mij. Maar ik koop nooit meer dan ik nodig heb, want ik baal zelf ook als een stekker als ik geen kaarten kan krijgen en ze worden voor een veelvoud te koop aangeboden...

..Maar goed, ik ben er dus bij.

Proficiat, hoolie55!
En je bent integer. Of je had te laat de handelswaarde van Adele-tickets pas echt goed door.
Maar hulde aan dat je dacht aan echte fans die ook (vooral) een kans moeten hebben.

Zal het eerlijk zeggen: ik aasde ook op tickets maar de kans was groot dat ik opeens niet kon en tja dan moet je ze wel verkopen.. Had wel graag gehad dat ik een investering in Adelekaartjes moeiteloos kon omzetten in een rockminivakantie in Finland .
Maar heb vrede met dat jij wel kaartjes hebt, als echte fan, en ik niet. Zo hoort het ook eigenlijk.

buizen
Uit de praktijk, en dank voor de tips hier.
Via buizens methode van parallel aan via een Chinese of Finse Eventimsite in onleesbare taal tickets bestellen gewoon een tweede tabblad openen met de Nederlandse Eventim en dan parallel de buitenlandse stappen doorlopen én indiana's tip (echt een heel handige en makkelijke site) is het een fluitje van een cent om in onleesbare taal tickets te bestellen.
Het wijst zich vanzelf maar soms wijkt het ietsje af en bij zinnen die echt belangrijk lijken biedt indiana's vertaalsite goede uitkomst.
Maar heb nog geen tickets.
Een heel verhaal, morgenvroeg gaat het verder. Heb al persoonlijk contact met de zaal daar het is geen doen om - ondanks de EU - tickets te betalen voor Finland vanuit Nederland.
Ik baal ervan geen creditcard te hebben, wou het 3 jaar geleden al maar ach nog niet echt nodig en vliegtickets kunnen ook al zonder creditcard tegenwoordig dus waarom - en nu was ik dus gered geweest met een creditcard.
Als het goed is komt er morgenvroeg een mailtje danwel een telefoontje vanuit Finland.
Wordt vervolgd.

buizen schreef:
Wat in ieder geval opvalt is dat concerten van de bands/artiesten die op MuMe het hardst neergesabeld worden, de duurste kaartjes vragen en het snelst uitverkocht zijn.
Coldplay, Adele, Rihanna

De invloed van MuMe reikt ver

Het is gewoon simpel dat gene / degene die het meest besproken wordt niet alleen de meeste kans maakt om nieuwe tegenstanders te krijgen maar ook nieuwe voorstanders... ze zijn de top.... totdat anderen dat zijn geworden.

Maar ja, wel interessant gegeven.... zijn de kaarten van deze acts dan toch nog te goedkoop? Waarom dan niet een stadion afhuren... dat niet uitverkoopt... kunnen die opportunisten en oplichters ook veel minder aan verdien.

buizen
buizen schreef:

Als het goed is komt er morgenvroeg een mailtje danwel een telefoontje vanuit Finland.
Wordt vervolgd.

Kijk eens aan, had uitgelegd dat ik met geen mogelijkheid tickets kon bestellen via de Finse site maar wel een groot fan ben dus of ze kaartje achteruit wilden leggen voor iemand die helemaal uit Nederland komt. En yes!: kreeg vanochtend een mailtje van de mevrouw van de zaal en die beloofde dat het gereserveerd is en klaar ligt voor buizen, ik kan ter plekke betalen bij de zaal. Heb haar heel erg bedankt voor de service en even de paspoortgegevens van buizen doorgegeven. Uiteraard gaat de uitgeprinte bevestigingsmail mee naar de zaal.
Gelukkig dat er nog zoiets is als waarom moeilijk doen als het makkelijk kan en kun je dus gewoon in uitzonderlijk moeilijke situaties even mailen en dan wordt het pragmatisch geregeld.
Als je trouwens wilt mailen met de dames van de ticketverkoop van die zaal (of met wie dan ook van de zaal) dan zie je de foto's van de teams en de namen van medewerkers en moet je zelf maar het emailadres samenstellen, a.d.h.v. wie je wilt mailen en het format: email: firstname.lastname(at)sibeliustalo.fi
Zet daarom even vandaag op de Nederlandse muzieksite deze Finse mevrouw van de Finlandia -klubi / Sibeliushall in de spotlights, een foto van zo'n aardige dame fleurt een topic op:
http://www.finlandia-klubi.fi/sites/default/files/styles/image_113x147/public/media/henkilokuvat/tiia_kuokka.jpg?itok=3vnW7q8F
Tiia Kuokka
Ticket Seller

buizen
En dat andere concert op de 19e dan?
Dat is de volgende hindernis. Sowieso lijken het bijzondere concertlocaties te gaan worden want die Sibeliushall heeft een ongekend mooie theaterachtige zaal, maar het concert op de 19e in Turku schijnt zelfs op een cruiseschip te zijn.
Maar ik kan helemaal geen info vinden over hoe tickets te bemachtigen voor dat concert (sowieso niet via Eventim). Bellen dus maar.
Ze maken er i.e.g. wel wat bijzonders van, die Finnen

Adele uitverkocht? Ziehier de 7 veel betere alternatieven! HUMO

buizen
buizen schreef:
En dat andere concert op de 19e dan?
Dat is de volgende hindernis. Sowieso lijken het bijzondere concertlocaties te gaan worden want ..
... Bellen dus maar.

Op dit moment wordt er achter de schermen door Toni Ritonen van het bookingskantoor van Michael Monroe +band hard gewerkt aan het reserveren van een cabine op een cruiseschip, voor buizen. Een tripje van Turku (Finland) naar Stockholm en dan weer terug. Voor 73,-. Dan heb je een overnachting met de avond ervoor een concert van Michael Monroe, bij die prijs inbegrepen.
We hebben gebeld en nu mailverkeer en we wachten nu nog op Emailantwoord van de boat company. Heb het gevoel dat het helemaal goed komt, die Finnen komen behoorlijk relaxed over. Helpt natuurlijk ook wel dat je meteen zegt dat je de grootste Hanoi Rocks / MM - fan van Nederland bent en je heel veel zin hebt in een holiday in Finland en dat je die tickets please please moet hebben.

(wellicht dat - een deel van - m'n reacties hier nog verplaatst zal worden naar een muziekvakantietopic).

Update:
Het is allemaal al geregeld hoor. Toni mailde terug dat de boatcompany me gaat mailen en enkele tellen later was het al zover. Ze hebben een 'cabin' gereserveerd en ik heb de offerte (belachelijk laag bedrag voor 1) cruishipvaart naar Stockholm 2)overnachting 3)concert ) inmiddels 'confirmed' per mail.
Schijnt dat de bookings heel snel zijn gegaan, het gaat al richting fully booked.
Spannend!

buizen
Eindconclusie over tickets bestellen vanuit Nederland voor een concert in Finland, op basis van 2 concerten:

Tickets worden in principe verkocht via de site Eventim.fi.
. Met een creditcard kun je online een E-ticket bestellen/reserveren die je thuis uitprint. Op laten sturen per post zou ik niet adviseren.
. Als je geen creditcard hebt zijn er geen betaalmogelijkheden online (en bedankt, EU) tenzij je bij een Finse of Deense etc. bank bent.

. Via persoonlijk telefonisch/mail contact is het in de praktijk prima mogelijk om reserveringen te maken met de belofte dat je ter plekke contant zult betalen. Men zet zich echt in om het voor je te regelen als je zegt dat je groot fan van de artiest bent en helemaal uit Nederland komt.
Even voor de duidelijkheid: je moet bellen en mailen met de zaal waar het concert plaats vindt, dus niet met Eventim.fi ofzoiets. De zaal reserveert dan een ticket voor je en een cruiseship reserveert zelfs een cabine, kom je er niet uit dan bel je het boekingskantoor van je artiest.
Alles wordt uiteindelijk netjes per email bevestigd.
Hulde aan de relaxte Finnen!

Op sites als Booking.com kun je wel via I-deal met je ING of ABN/AMRO-bank betalen, maar op de site van de grote Finse ticketverkoper Eventim.fi kan dat niet.

buizen schreef:
Hulde aan de relaxte Finnen!

Klinkt goed...

Totaal anders dan het beeld wat er in Noorwegen aan ons is voorgesteld tijdens gesprekken met locals.
Volgens hun waren Finnen stuk voor stuk psychotische potentiele serie-moordenaars en alcoholisten.
Daarnaast geen gevoel voor humor, vrijwel geen sociale vaardigheden en totaal gebrek aan enige vorm van buitenlandse taal.

En ik maar denken dat wij hier in Holland negatief waren over Belgen

Wacht maar tot ik die mop over die abroad alcoholisch verbroederende Zweed en Fin ga vertellen.

Ik vermoed dat buizen die Finse dame ten huwelijk heeft gevraagd onder voorspiegeling van zijn bezittingen, een havezate, een stoeterij en een collectie van ruim 10.000 stalen platen.

buizen
Oh gut, nu ik voor het eerst in te lange tijd eens een minivakantietripje maak en een concert op een heus "cruiseship" beleef in het verre doch sprookjesachtige en mateloos intrigerende Finland, nu wordt ik opeens als een soort vermogend landheer neergezet?! Mjuman!

Stalin schreef:
(quote)

Finnen stuk voor stuk psychotische potentiele serie-moordenaars en alcoholisten.
Daarnaast geen gevoel voor humor, vrijwel geen sociale vaardigheden en totaal gebrek aan enige vorm van buitenlandse taal.

Klinkt goed, alweer wat ingredienten om het geen saaie vakantie te laten worden. Ach, als je wat hebt gereisd weet je dat dat soort wederzijdse lasterpraat van buurlanden alom voorkomt. Vraag Turken maar eens over Grieken en v.v.
Ik sta helemaal open voor de Finnen, in het bijzonder de dames natuurlijk.

Nou vooruit dan:

Vroeger was huwelijksintenties - tja dan, moet je wel je haves kunnen toelichten - dé manier om ergens te komen.

Bekend Zweedse raadsel: hoe krijg je een Fin zover om zijn mond te openen (en te praten)? Met een fles koskenkorva of met een breekijzer.

Finse en Zweedse 'killers' doen het wanneer ze dronken zijn en gebruiken een keukenmes; Nederlandse moordenaars zijn nuchter - alcohol wordt daar niet eens meegewogen als variabele - en schieten. Zie Svenskar och finnar dödar med kniv | SvD

buizen
Huwelijksintenties...
Oh, maar ik ben het flirten nog niet verleerd, Mjuman. Dat kan zelfs al door de telefoon. In no time een echt leuk contact. Lukte met Finse vrouwen en mannen. Tickets geregeld.

Het Zweeds (krantartikel) lijkt voor Nederlanders een eenvoudige taal om te leren. Fins is wat anders, maar die Finnen in functie beheersen het Engels in elk geval uitstekend.
Anyway: binnenkort zal buizen de Finse humor en ander kenmerkend gedrag vanzelf wel ervaren

buizen schreef:
Ach, als je wat hebt gereisd weet je dat dat soort wederzijdse lasterpraat van buurlanden alom voorkomt.

Klopt als een zwerende vinger
Ik ben afgelopen zomer in Iran geweest en als er 1 land negatief in de media komt, dan zijn zij het wel.
Eenmaal daar blijkt de waarheid heel stuk genuanceerder en blijkt het een uitermate positieve vakantie-bestemming.

Alleen op het gebied van vinyl-shopping valt er, afgezien van wat zwaar bekraste pre-revolutionaire lapjes vinyl op bazaars, niks te halen

buizen schreef:
Het Zweeds (krantartikel) lijkt voor Nederlanders een eenvoudige taal om te leren. Fins is wat anders, maar die Finnen in functie beheersen het Engels in elk geval uitstekend.
Anyway: binnenkort zal buizen de Finse humor en ander kenmerkend gedrag vanzelf wel ervaren

Leg vooral de nadruk op "lijkt" grammatica is niet écht moeilijk, maar de uitspraak - een samenspel van twee soorten accenten zorgt voor de melodie - is het wel. Zweden was lang 'the oppressor' voor Finland; Zweeds is nog steeds verplicht vak voor de hogere klassen in de lage school. Finnen spreken een uiterst herkenbaar Zweeds (accent): dikke l, staccato - zoals hun eigen taal is (die overigens verwant is met het Hongaars). Zweden zeggen dat Fins klinkt als een 'machinegeweer' - ik vind het eerder klinken als ekki mekki spekki bekki -kindertaal dus. Yksi, kaksi, kolmen (1, 2, 3) mäápehkineute (pinda's); ole hyve (alsjeblieft) kiitos (ook wel kiitti - dankje); olut = bier. Het rare is dat in het Zweeds pojke (jongen) en flicka (meisje) wel overgenomen zijn van het Fins.

Ik spreek altijd Engels in Finland.

buizen
Terwijl we in principe al lang uitgemaild waren, alles was geregeld en wederzijds bedank, kreeg ik dan ruim na kantoortijd om 17.30 nog weer een mail van Toni Ritonen (booking agent MM Finland):

[i]Hi [buizen],

Enjoy the shows and your stay here in Finland, the band is in superb live condition (saw two shows last weekend)
Toni
[/i]

Lief! Rock 'n roll over Finland!

buizen
Mjuman schreef:
(quote)

....Yksi, kaksi, kolmen (1, 2, 3) mäápehkineute (pinda's); ole hyve (alsjeblieft) kiitos (ook wel kiitti - dankje); olut = bier...

..Ik spreek altijd Engels in Finland.

Ga er ook zondermeer vanuit dat the passenger in hotels, eetgelegenheden. op treinstations, at concertvenues en in het hippe Helsinki (heb de trip een dag langer gemaakt zodat Helsinki echt kan bezocht) alom met Engels terecht kan. En in de kroeg vast ook daar.

buizen schreef:
(quote)

Ga er ook zondermeer vanuit dat the passenger in hotels, eetgelegenheden. op treinstations, at concertvenues en in het hippe Helsinki (heb de trip een dag langer gemaakt zodat Helsinki echt kan bezocht) alom met Engels terecht kan. En in de kroeg vast ook daar.

Misschien niet meer zo vroeg aan de drank zitten, kan je, al deducerend, opmaken dat ik iets ander bedoel dan jij ervan maakt. In de Scandinavische landen kan je over het algemeen beter terecht met Engels dan zuidelijker.

buizen
Mijn excuses dat ik er (o.a.) uit opmaakte dat je in Finland prima met de Engelse taal terecht kan, Mjuman.
Zal nog eens wat schrijven..

buizen schreef:
Mijn excuses dat ik er (o.a.) uit opmaakte dat je in Finland prima met de Engelse taal terecht kan, Mjuman.
Zal nog eens wat schrijven..

Nee vrind, uit contextuele gegevens kan je halen dat ik Zweeds spreek - dat gebruik ik daar niet, de reden daarvoor valt uit diezelfde context te halen. Mutatis mutandis geldt hetzelfde voor Denemarken.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:32 uur

geplaatst: vandaag om 12:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.