MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Concert Top 10 2015

zoeken in:
Het was weer een mooi jaar met een aantal prachtige concerten.
Hierbij mijn top concerten voor 2015.

1. Benjamin Clementine - TivoliVredenburg - 11 mei Utrecht - 5

Benjamin treedt solo op in de Ronda met alleen celliste Barbara le Liepvre. Het concert is verplaatst van de grote zaal naar de Ronda vanwege de geluidsproblemen. Hij krijgt de zaal volledig stil. Een bijzondere avond voor een bijzonder artiest.

2. Low TivoliVredenburg - 17 jan Utrecht - 5

Low treedt op in de mooie zaal Hertz. De projecties, de setlist en ook de intieme sfeer maken dit het mooiste concert van Low dat ik ooit gezien heb. Met name de lang uitgesponnen nummers met de geprojecteerde beelden brengen het publiek in trance.

3. The Replacements - Paradiso - 30 mei Amsterdam - 4,7

Een kolkend Paradiso verwelkomt de oude helden. In anderhalf uur wordt de hele zaal op zijn kop gezet. Jammer dat ze een paar concerten later aankondigen nooit meer op treden. Dit zal dus mogelijk een historisch concert zijn.

4. Ride Paradiso - 26 mei Amsterdam 4,5

Het is iets minder lang geleden dat Ride heeft opgetreden in Paradiso, maar ook deze reünie wordt een succes. In set staan grotendeels de eerste twee albums Nowhere en Going Blank Again centraal.

5. Richard Hawley - Peoples Place - 22 nov Amsterdam 4,5

Ondanks een ziekte en een wat vreemde zaal speelt Richard de sterren van de hemel. Hij speelt afwisselend de crooner ballads maar ook de meer stevige nummers van zijn vorige CD. Een mooie mix.

6. Sufjan Stevens - Koninklijk Theater Carré - 23 sep Amsterdam - 4,4

De volgende dag schijnt het concert nog veel beter te zijn geweest maar dit concert komt ook aardig hoog in mijn lijstje. Prachtige plek in de mooie zaal.

7. Kraftwerk - Trans Europe Express - Paradiso - 18 jan Amsterdam 4,3

Kraftwerk treedt acht avonden achter elkaar op waarbij ze een groot deel van een album spelen aangevuld met de klassiekers. Prachtige 3D animaties met als hoogtepunt een Ufo die op het Paradiso gebouw land. Ze speelde 2 uur, alhoewel je nooit weet wat er precies live gespeeld wordt. Als ze robots inzetten die niets doen dan weet je dat alles uit een kastje komt.

8. Angus & Julia Stone - TivoliVredenburg - 22 jun Utrecht 4,3

Julia steelt de show en Angus is de stille kracht en heeft goed naar ome Neil geluisterd.

9. Slow Show - EKKO - 26 nov Utrecht 4,25

Het kleine Ekko puilt uit en is volledig uitverkocht. Slow Show klinkt live een stuk overtuigender dan op de plaat. Ze zijn duidelijk geïnspireerd door andere bands maar hebben toch een eigen gezicht.

10. Ash - Melkweg - 16 nov Amsterdam 4,05

Net na de aanslagen in Parijs is het onwennig om een concert te bezoeken. Willem Venema kondigt bij aanvang van de show in een wat geëmotioneerde toespraak dat muziek nooit zal wijken voor terreur.
Aanvankelijk stond Ash geprogrammeerd met We are Scientists als double bill. Zanger Keith Murray was echter op huwelijksreis in Parijs beland bij het beruchte concert van Eagles of Death Metal in de Bataclan. Gelukkig was hij tien minuten voor de vreselijke gebeurtenis weggegaan. Zijn vrouw wilde naar huis en hij is meegegaan naar New York.
Ash speelt samen met twee leden van We Are Scientist een vlammend slotakkoord met een cover van Weezer.

Concerten..... het zit er weer op voor dit jaar. Er staan er geen meer op het programma deze maand (nou ja, eentje nog, maar dat is een 'geheim optreden'... lekker spannend: melden op een bepaalde tijd en dan naar de locatie met een gezelschap van ongeveer 50 man. Even afwachten hoe dat gaat uitpakken).

Een concertlijstje vind ik de moeilijkste van allemaal. Hoe speelt de band, hoe favoriet is die band en hoe is het nieuwe album? Hoe leuk is de zaal? Hoe gedraagt het publiek zich en hoe voel ik me zelf op zo’n avond? Allemaal dingen die meespelen.
Natuurlijk is het maar een lijstje, want ik geniet sowieso van live-muziek. Dat moge duidelijk zijn.

Het jaar 2015 stond iets minder in het teken van REVERE met slechts 3 optredens. PopUp 010 draagt wederom flink bij aan de live-optredens en er is een favoriet concert aan te wijzen: The Slow Show.

1. 29-11: The Slow Show, Patronaat, Haarlem

Een album dat op plaats 2 is geëindigd in mijn album top 10. Concert van het jaar hebben ze in elk geval in hun zak, deze sympathieke band uit Manchester. Ik zag ze al eerder op PopUp 010 en ik weet nog goed hij blij ik werd toen me verteld werd dat ze daar zouden komen. Het was prachtig, maar in Haarlem klopte alles: met enorme storm en wind bonothecat tegenkomen in het bushokje om even te schuilen voordat er verder gerend kon worden naar de zaal. In een klein, gezellig huiskamer concertzaaltje terechtkomen, en van start gaan met een voorprogramma van Case Mayfield waar iedereen muisstil was. Tijdens het voorprogramma ja. En toen The Slow Show zelf. Mooi mysterieus licht, prachtuitvoeringen die me een brok in de keel bezorgden op sommige momenten, en een publiek dat volop genoot. Tel daar bij op dat de band ongelooflijk sympathiek overkomt, en dankbaar voor het succes, dan is het niet moeilijk meer om te kunnen zeggen dat ik van dit optreden enorm genoten heb dit jaar.

2. 26-11: REVERE, Rotown, Rotterdam

Ja, de eerste helft van het concert verliep rommelig door technische mankementen. Ja, zanger Stephen viel alweer (nu van het podium en nee hij was niet dronken). Het was voor het publiek wennen om 6 nieuwe nummers te horen en de speakers kraakten flink. Maar man, man, man wat een energie en spelplezier. Dat ik de band een warm hart toedraag verhoogt de feestvreugde natuurlijk extra en dat er zoveel bekenden (vrienden en veel MusicMeter-users) waren maakte het extra tof.

3. 23-09: Sufjan Stevens, Carré, Amsterdam

Sufjan is één van mijn muzikale helden. Ik heb hem heel hoog zitten. Ik had hem al eens met toeters en bellen gezien in Paradiso en dit wat meer serene optreden in Carré was perfect. Hoe prachtig de uitvoeringen, hoe schitterend de lichtshow en hoe mooi de man. Sufjan raakt altijd.
En wat een toeval dat El Ninjo exact voor me zat. Ook Ducoz en Edgar18 waren aanwezig en heb ik nog kunnen spreken.

4. 01-05: REVERE, Labadoux festival, Ingelmunster

Twee dagen op stap in België met de vrienden van REVERE. Het was top. Een leuk festival ook waar de band 2 keer optrad. Het semi-akoestische optreden tijdens de eerste avond maakte de meeste indruk. Wederom veel speelplezier in de kleine tent en een publiek dat uit hun hand at. Ze hebben veel nieuwe vrienden gemaakt die avond.

5. 14-03: Susanne Sundfør, Paradiso, Amsterdam

Wat een heerlijke avond was het in de kleine zaal van Paradiso. Leuk dat ik Gretz eindelijk eens (kort) kon ontmoeten. Susanne speelde te gek met haar band en het applaus hield maar aan na afloop. Jammer, dat daar verder geen gehoor meer aan werd gegeven, maar indrukwekkend was het absoluut.

6. 02-10: Editors, Paard van Troje, Den Haag

De aanloop was vreemd. Pas toen ik thuiskwam na een werkdag zag ik dat er een voorverkoop voor Editors in Paard van Troje was geweest en binnen enkele minuten stijf uitverkocht natuurlijk. Om 19.00 uur dacht ik bij mezelf ‘zal ik gewoon eens kijken of er nog kaarten zijn?!’. Mijn verbazing was enorm toen bleek dat ik 2 kaarten kon kopen. Zo groot dat ik weer wegklikte. Daar had ik spijt van, dus gewoon weer proberen en wederom lukte het. Een enorm geluk noem je zoiets. Een unieke belevenis om deze band in zo’n klein zaaltje mee te maken en door dit optreden ben ik ze gelijk meer gaan waarderen dan ik al deed.

7. 22-01: Myles Sanko, Bird, Rotterdam

Bird is een heerlijk zaaltje waar vaak bijzondere artiesten optreden. Myles Sanko was de reden om daar voor het eerst eens een concertje te beleven. Wat was die man goed zeg. De soul dampte van het podium en de zaal kreeg ie moeiteloos plat. Mij ook want het blies me echt omver. Jammer van die bekeuring na afloop (vergeten de parkeer app aan te zetten), maar het mocht de pret absoluut niet drukken.

8. 18-09: My Baby, Kroepoekfabriek, Vlaardingen

De Kroepoekfabriek ligt letterlijk om de hoek van waar ik woon. Fijner kan je het niet hebben. My Baby was een soort gokje. Ik kende ze wel een beetje en het leek me leuk om weer eens naar de buren van De Kroepoekfabriek te gaan. De albums bleken prima, maar dat optreden sloeg alles. Wat een ongelooflijk sterke live-band is dit en dat met z’n drietjes. Een concert die meer dan aangenaam wist te verrassen en ze hebben hun naam driedubbel onderstreept wat mij betreft.

9. 14-09: Marc Almond, Melkweg, Amsterdam

Grote held Marc Almond mocht niet gemist worden natuurlijk en zo dachten aardig wat vrienden er ook over, waardoor ik er met een vrij grote groep was. Oude klassiekers werden afgewisseld met werk van het nieuwe album The Velvet Trail. Soms wat kneuterig maar met genoeg flair. Oude helden worden gewoon in ere gehouden en ik voel elke keer net even wat meer positieve spanning als Marc komt.

10. 02-05: REVERE, Labadoux festival, Ingelmunster

Het tweede optreden, en nu in de grote tent. Zou er wel voldoende volk op af komen? Ja, gelukkig wel. De afstand tot de band op zo’n groot festival was wel wat groot en ik miste de bas (nu uit een doosje, niet eerder meegemaakt). Geen valpartijen of andere toestanden. Een zeer degelijk optreden dat wist te overtuigen. Een mooie afsluiting van een gezellig weekend op een leuk festival.

Andere bijzondere optredens die net buiten de top 10 zijn gebleven:

24-02: Until the Ribbon Breaks, Oslo Hackney, Londen
13-06: Half Way Station, PopUp 010, Rotterdam
05-10: Nathaniel Rateliff & The Night Sweats, Rotown, Rotterdam
10-10: Saybia, Paard van Troje, Den Haag
18-11: John Grant, Melkweg, Amsterdam
01-12: dEUS, Rotterdamse Schouwburg, Rotterdam

1. Big Big Train (15-8, Kings Place, Londen)
2. Steak Number Eight (16-12, AB, Brussel)
3. Steven Wilson (26-3, Trix, Antwerpen)
4. Motorpsycho (5-9, Villa Pace, Sint-Niklaas)
5. Elder (5-7, Sojo, Leuven)
6. Siena Root (27-3, Sojo, Leuven)
7. Amenra (16-5, dunk!festival, Zottegem)
8. Neal Morse (18-7, Effenaar, Eindhoven)
9. Archive (25-2, AB, Brussel)
10. Caligula's Horse (17-11, Botanique, Brussel)

11. Opeth (15-10, AB, Brussel)
12. Neal Morse (7-3, Islington Assembly Hall, Londen)
13. Jungle By Night (27-6, Down The Rabbit Hole, Nijmegen)
14. Pallbearer (24-5, AB, Brussel)
15. Anglagard (2-4, Spirit of 66, Verviers)

Ook Caspian (9-11, Minard, Gent), OM (25-11, Trix, Antwerpen), Sun Kil Moon (21-7, Handelsbeurs, Gent) en nog enkele anderen hebben me erg bekoord!

1. Richard Dawson (Muziekgebouw aan het IJ, Amsterdam)
2. The Ex + Fendika (Bimhuis, Amsterdam)
3. Josh T. Pearson (Le Guess Who?, Janskerk, Utrecht)
4. Oren Ambarchi (Rewire, Korzo, Den Haag)
5. Chris Corsano & Mette Rasmussen (Rewire, Oud-Katholieke Kerk, Den Haag)
6. Colin Stetson & Sarah Neufeld (Lantarenvenster, Rotterdam)
7. Patti Smith plays Horses (Paradiso, Amsterdam)
8. Sunn O))) (Le Guess Who?, Tivoli Vredenburg, Utrecht)
9. De Kift (Paradijskerk, Rotterdam)
10. Gazelle Twin (Muziekgebouw aan het IJ, Amsterdam)

buizen
Tof, als mensen even een kleine toelichting/motivatie voor hun top-10 keuzes plaatsen.

Doe er verder niet aan mee, had nl. al eerder een topic precies als dit gestart en geen hond/kip die er aan mee doet. Bah.

1. Big Big Train (16-8, Kings Place, Londen)
2. King Crimson (25-9, TivoliVredenburg, Utrecht)
3. Magma (21-11, Le Guess Who, TivoliVredenburg, Utrecht)
4. Moulettes (22-11, De Vermaning, Zaandam)
5. Kamasi Washington (5-11, Bitterzoet, Amsterdam)
6. The Enid (4-4, De Boerderij, Zoetermeer)
7. Underworld (25-3, Paradiso, Amsterdam)
8. Mostly Autumn (15-5, P60, Amstelveen)
9. Infloyd (28-11, De Boerderij, Zoetermeer)
10. Schnellertollermeier (4-12, TAC, Eindhoven)

11. Marillion (21-3, Marillion Weekend 2015, Port Zélande)
12. Camel (16-7, TivoliVredenburg, Utrecht)
13. Lamb (4-9, TivoliVredenburg, Utrecht)
14. Sylvan (19-6, Patronaat, Haarlem)
15. Nightwish (20-11, Heineken Music Hall, Amsterdam)
16. The Waterboys (5-10, TivoliVredenburg, Utrecht)
17. Renaissance (10-4, De Boerderij, Zoetermeer)
18. Gilmore & Roberts (5-9, De Vermaning, Zaandam)
19. Kraftwerk (17-01, Paradiso, Amsterdam)
20. Joanna Newsom (7-11, TivoliVredenburg, Utrecht)

Zeker de tweede helft van het concertjaar 2015 was absoluut top!

Voor stukjes schrijven heb ik helaas even geen tijd. Voor nu dus alleen even de tien beste van het voorbije jaar.

1. Sufjan Stevens, Kings Theatre, New York (2 mei)
2. Kamasi Washington, Le Guess Who?, Utrecht (21 november)
3. Kraftwerk (Die Mensch-Maschine), Paradiso, Amsterdam (19 januari)
4. St. Paul & The Broken Bones, Best Kept Secret, Hilvarenbeek (20 juni)
5. Sufjan Stevens, Carré, Amsterdam (23 september)
6. The Slow Show, PopUp 010, Rotterdam (13 juni)
7. Hiss Golden Messenger, Rotown, Rotterdam (14 februari)
8. Balthazar, Annabel, Rotterdam (3 november)
9. Nils Frahm, Paard van Troje, Den Haag (19 mei)
10. Destroyer, Le Guess Who?, Utrecht (21 november)

Verder nog wat eervolle vermeldingen voor Ariel Pink, Mirel Wagner, The Pop Group (2x), William Tyler, Daniel Romano en Blanck Mass (2x).

1. Benjamin Clementine, Tivoli, Utecht

Zonder op te scheppen kan ik toch wel zeggen dat ik inmiddels aardig wat concertjes heb bezocht. Daar zaten heel veel ´grote, bekende´ namen tussen alsook ´minder bekende namen´. Ik heb echter nooit eerder het gevoel gehad dat ik te maken had met een ´levende legende´. Dit was bij Benjamin wel het geval. Wellicht vooraf nog wat gevoed door zijn inmiddels wel bekende verhaal, maar ook door zijn houding voorkomen en natuurlijk de performance. Na een uur gaf hij aan het gevoel te hebben dat hij ´klaar was´. Ook als hij op dat moment was opgestapt was het wat mij betreft goed geweest, misschien nog wel beter. Ik heb in de ongeveer 5 kwartier dat het optreden duurde bij mij in de omgeving niemand gezien die naar de wc ging of een versnapering ging scoren. Ook dat had ik nog nooit eerder meegemaakt.

2. Big Brave, De Helling, Utecht

De vierde dag van Le Guess Who? had voor mij het hoogtepunt in petto in de vorm van Big Brave. Het album was voor mij, samen met Benjamin, de mooiste ontdekking van dit muziekjaar en dat was live ook het geval. De zangeres klonk live beter dan op plaat en de muur van geluid deed de rest. Het voorkomen en de beleving bij de 3 bandleden was zeker van toegevoegde waarde. Tijdens dit optreden besloot ik dat ik het die laatste dag niet laat zou maken. Het was goed zo.

3. Godspeed You! Black Emperor, Paradiso, Amsterdam
4. Godspeed You! Black Emperor, Oosterpoort, Groningen

Ik wil geen reclame maken voor drugs en zelf doe ik het vrijwel nooit, maar de 3x dat ik GY!BE live heb gezien, was onder invloed van XTC. Daardoor kan ik inhoudelijk niet echt ingaan op de muziek, maar deze twee avonden waren gewoon legendarisch. Bij de volgende tour ga ik nuchter en zit ik er over na te denken meerdere concerten te bezoeken.

5. Henny Vrienten, Victorie, Alkmaar

Op twee meter van deze held. Wat een charisma! En wat een goeie comeback met ´En toch…´

6. Majical Cloudz, Janskerk, Utrecht

Onverwacht goed en niet bekend met al het materiaal. Daardoor wellicht nog meer overdonderd. Zanger met zeer ongemakkelijke houding en fantastische setting in de Janskerk. Krijgen een staande ovatie in tegenstelling tot Mirel Wagner die de avond daarna toch weinig verkeerd doet.

7. Paul Simon en Sting, Ziggo, Amsterdam

Samenzang komt niet goed uit de verf, maar met 34 nummers van Paul Simon, Simon and Garfunkel, Sting en The Police met gemak de beste setlist ooit.

8. Body Count, Landgraaf, Pinkpop

Ja, je leest het goed! Body Count in mijn top 10. Vooraf een flinke bui en tijdens laatste nummer (Copkiller!) gaat de hemel helemaal open. Niet heel druk bij het main stage en daardoor ook geen irritatie door pratende PP gangers. Want dat houdt mij toch wel tegen om ooit nog een keer naar PP te gaan. Jeugdsentiment en een setlist die grotendeels bestaat uit nummers van het legendarische debuut.

9. Protomartyr, Pandora, Utrecht

Rock.

10. U2, Ziggo, Amsterdam

De nieuwe nummers boeien me maar matig, maar gewoon een sterk optreden met hoogtepunten Bullet The Blue Sky, Bad, Until The End Of The World en Out Of Control. En dat voor slechts 30 euro.

11. zZz, Victorie, Alkmaar

Het is een top 11 geworden omdat dit duo er ´gewoon´ in hoort. Wat mij betreft één van de beste live acts ooit. Deze avond niet geholpen door de troosteloze ambiance. Slechts een mannetje of 30 heeft de weg naar Victorie gevonden. We hebben al niks in Alkmaar, maar kennelijk is er bij Alkmaarders ook geen behoefte. Was niet de eerste keer namelijk. Setlist begint zoals vaak met House of Sin. Een rij dansbare nummers volgt om later uit te monden in een heerlijke bak herrie waar de mannen patent op hebben.

Eervolle vermeldingen voor Dollkraut, Mirel Wagner, Lightning Bolt en Faith No More.

Tegenvallers waren The Slow Show, The Prodigy en Macy Gray.

Bijna een onmogelijke opgave om ordening aan te brengen in zo veel gedenkwaardige concerten. Maar deze 15 staan me nog heel helder voor de geest:

1. 23-09 Sufjan Stevens (Carré - Amsterdam)
2. 18-11 John Grant (Melkweg – Amsterdam)
3. 17-01 Low (TivoliVredenburg – Utrecht)
4. 12-09 Patty Griffin (TakeRoot – Groningen)
5. 19-11 Julia Holter (Le Guess Who? – Utrecht)
6. 30-05 The Replacements (Paradiso - Amsterdam)
7. 09-11 Father John Misty (Paradiso – Amsterdam)
8. 25-10 Patti Smith (Paradiso – Amsterdam)
9. 05-10 The Waterboys (TivoliVredenburg – Utrecht)
10. 18-12 Nits (TivoliVredenburg – Utrecht)
11. 18-05 She Keeps Bees (Ekko - Utrecht)
12. 19-11 The Notwist (Le Guess Who? – Utrecht)
13. 25-09 Richard Thompson (Patronaat - Haarlem)
14. 11-09 Mark Kozelek (TivoliVredenburg - Utrecht)
15. 07-06 Paul McCartney (Ziggo Dome – Amsterdam)

Weinig tegenvallers dit jaar, behalve dan dat het erg naar was om David Corley vlak voor mijn ogen een hartaanval te zien krijgen tijdens TakeRoot.

Weer veel gezien dit jaar, ook heel variërend in genre, maar hier een top 15:

1. Gojira (24-08, Doornroosje, Nijmegen)

Bliezen me weg met een absolute brute en strakke show in de prachtige nieuwe zaal van Doornroosje. Zoveel energie, nummers uit het hele repertoire en een hele goede sfeer in het publiek maakte dit tot een pracht van een optreden. Overigens de eerste keer dat ik ze zag, wat meespeelt in het weggeblazen worden.

2. K-X-P (06-06, Eindhoven Psych Lab - Effenaar, Eindhoven)

Op de tweede editie van Eindhoven Psych Lab leerde ik kennis maken met deze zweedse pscyhedelische band die een soort van electro/techno maakt met behulp van twee drummers en een gitarist. Gehuld in zwarte kappen speelde ze hun opzwepende muziek in de grote zaal van de Effenaar die om 2 uur 's nachts flink losging en fijn aan het dansen was.

3. Gazpacho (30-10, De Pul, Uden)

Tweede keer dat ik Gazpacho zie, wederom in het kleine doch sfeervol intieme zaaltje van de Pul. Simpelweg een geweldig optreden met veel nieuw werk, maar ook veel oud. Vooral het ten hore brengen van Death Room in z'n geheel (18 min.) was een ware verrassing en een die me goed is bijgebleven.

4. Paradise Lost (07-10, Tivoli Vredenburg, Utrecht)

Niet in de Oude Gracht, maar ditmaal in het gloednieuwe Pandora zie ik Paradise Lost voor een tweede keer. Ook .hier een mix van oud en nieuw werk, maar de focus ligt bij The Plague Within, mijn album van het jaar 2015. Een erg fijne show die mede erg goed werd gemaakt door de positionering van de boxen in de zaal.

5. Gnod (31-08, Stroomhuisje, Eindhoven)

Aan de vooravond van het nieuwe studiejaar staat Gnod met RMFTM in het Stroomhuisje in Eindhoven. Deze laatste band komt verderop nog terug. Flink spacen, intens genieten van de muziek in een zeer klein gebouwtje met een akoestiek van niks. Dit kon de pret niet drukken, zeker niet omdat ik samen met crosskip en leden van Gnod nog heb na staan praten. Zelfs nog gedanst samen op Madonna!

6. Swans (14-05, Doornroosje, Nijmegen)

Een bak herrie waar je u tegen zegt. Op aanraden van een vriend toch Swans nog maar eens een kans gegeven en daarna een kaartje gekocht voor de show in Doornroosje. Ik was erg blij met m'n oordoppen, want zoals wellicht bekend gaan alle registers open bij Swans. Intense show en een die ik nog wel vaker wil zien.

7. Colour Haze (12-03, 013, Tilburg)

Voorafgegaan door twee uitstekende bands was het dan toch tijd voor Colour Haze om het podium van de grote zaal te betreden. Met nummers die makkelijk de 20 minuten haalden spacete de hele zaal mee en ging op in de muziek. Memorabel was de toegift van zo'n half uur die helaas niet goed bezocht bleef daar het al laat begon te worden en verschillende bezoekers moesten rennen voor de laatste trein.

8. The Twilight Sad (26-03, EKKO, Utrecht)

Met de tour van het afgelopen album, mijn album van het jaar 2014, op zak kwam The Twilight Sad naar Utrecht. Hele fijne indie/folk die zo speciaal wordt gemaakt door de zanger met z'n mooie Schotse accent.

9. Teeth of the Sea (05-06, Eindhoven Psych Lab - Effenaar, Eindhoven)

Nadat ze een jaar daarvoor hun optreden op Psych Lab hebben moeten cancellen, stonden ze er dit jaar dan toch echt. Als afsluiting van de kleine zaal op de vrijdag ging het los met de electronische psychedelische muziek die ze voortbrengen. Zo nu en dan een trompet erbij en flink stuwende ritmes en temperaturen buiten die nog altijd boven de 20 graden lagen maakte dit een zweterige danspartij die me nog wel even zal heugen.

10. Radarmen From The Moon (31-08, Stroomhuisje, Eindhoven)

De Eindhovense band Radarmen From the Moon ofwel RMFTM stond samen met broeders Gnod in Stroomhuisje. De band al eerder gezien hebben maakt in dit geval niet uit daar ze een uur lang zweverig stuwende psychedelic maken waar je je helemaal in kunt verliezen. Toevallig hadden ze toen net een nieuw lid die ik ken uit mijn ouderlijk dorp. Prettig babbeltje mee gemaakt en een biertje mee gedronken. Topavond!

11. Riverside (18-10, 013, Tilburg)

Al vaker gezien, maar nog niet eerder voor zo'n groot publiek. De eerste show die ik meemaakte in de vernieuwde grote zaal van de 013 en meteen een erg goede. Qua performance zijn ze gegroeid sinds de eerste keer dat ik ze zag zo'n 5 jaar geleden en de oude nummers die ze doen zijn toch favoriet bij het publiek. Neemt niet weg dat het nieuwe album ook live goed tot z'n recht komt.

12. Queensrÿche (04-08, Effenaar, Eindhoven)

Todd la Torre, de zanger, heeft helaas al een aantal dagen last van griep en dat is duidelijk te horen in z'n stem. Echter is hij zelfs met deze stem beter dan Geoff Tate het tegenwoordig zou doen, dus het mag de pret niet drukken. Klassiekers uit de jaren 80 doen het gemiddeld 50+ publiek weer denken aan toen en er wordt uit volle borst meegezongen.

13. De Jeugd van Tegenwoordig (20-11, 013, Tilburg)

Applaus, voor de Jeugd van Tegenwoordig. Ze maken er een goed feestje van in de 013 met een mix van Manon en ouder werk. Hoogtepunten zijn toch wel Tante Lien, Watskebeurt en Sterrenstof.

14. zZz (06-06, Eindhoven Psyc Lab - Effenaar, Eindhoven)

De afsluiter van de zaterdag van Psych Lab en wat voor een. Het Amsterdamse duo heeft sinds jaren weer een nieuw album uit en maakt er een feest van in de kleine zaal. Net als bij Teeth of the Sea een dag ervoor is het een benauwd dansfestijn.

15. The Soft Moon (06-06, Eindhoven Psych Lab - Effenaar, Eindhoven)

Een kennismaking met een band die ik niet beluisterd had voor het festival en is me niks tegen gevallen. Denk aan een combinatie van Joy Division met veel electronische computereffecten/drumbeats, wazige vocalen en gekke gitaarriffs. Een fijne ontdekking om op los te gaan.

1. Lionel Richie 12-07 North Sea Jazz - A-Hoi Rotterdam
2. Lenny Kravitz 27-06 Concert At Sea - Brouwersdam
3. Leon Bridges 11-07 North Sea Jazz - A-Hoi Rotterdam
4. Paolo Nutini 11-07 North Sea Jazz - A-Hoi Rotterdam
5. Calexico 01-11 Tivoli Utrecht
6. Benjamin Clementine 10-07 North Sea Jazz - A-Hoi Rotterdam
7. Candi Staton 11-07 North Sea Jazz - A-Hoi Rotterdam
8. Mary J Blige 10-07 North Sea Jazz - A-Hoi Rotterdam
9. New Cool Collective 24-05 Jazz Festival Middelburg
10. Michael Kiwanuka 10-07 North Sea Jazz - A-Hoi Rotterdam

Wat fijn dat dit topic bestaat! Want wat heb ik weer staan trippen dit jaar zeg, beter dan mn gewone jaarlijst deze.....

1.Joanna Newsom @ TivoliVredenburg
2.D'Angelo And The Vanguard @ Paradiso
3.Kraftwerk - The Mix @ Paradiso
4.Ibeyi @ Melkweg
5.Kamasi Washington @ Bitterzoet
6.Autechre @ Muziekgebouw Aan Het Ij
7.Run The Jewels @ Woo Hah
8.Godspeed You Black Emperor! @ Paradiso
9.Beach House @ Paradiso
10.St. Vincent @ Paradiso

11.Cymbals Eat Guitars @ Bitterzoet
12.Travis Scott @ Woo Hah
13.Balthazar @ Patronaat
14.FKA Twigs @ Paradiso
15.Nicki Minaj @ Ziggo Dome
16.De Jeugd Van Tegenwoordig @ TivoliVredenburg
17.James Vincent McMorrow @ Caprera
18.Weval @ Paradiso
19.Magnus @ Paradiso
20.Blackalicious @ Bitterzoet

Wat een zieke top 3 zeg!

Tegenvaller: Underworld met hun hele album in Paradiso, retrogelazer.

Meest belachelijke concert: Son Lux in Bitterzoet. Killers/Linkin Park meets Mars Volta en Battles. Belachelijke, bijzonder ongemakkelijke en lachwekkende combi. En die frontman! Werkelijk belachelijk.

Brunniepoo schreef:

19. Kraftwerk (17-01, Paradiso, Amsterdam)
20. Joanna Newsom (7-11, TivoliVredenburg, Utrecht)

Zeker de tweede helft van het concertjaar 2015 was absoluut top!

Tjeetje wat een verschil in waardering. Bij mij onvergetelijk top 3 werk, al waren we niet bij dezelfde Kraftwerk.

gherdt schreef:
(quote)

Tjeetje wat een verschil in waardering. Bij mij onvergetelijk top 3 werk, al waren we niet bij dezelfde Kraftwerk.

Kraftwerk is de laatst 4,5* in de lijst, Joanna Newsom staat op 4,25*. Hier staan nog ongeveer 85 optredens achter

Aha dan zie ik het ff in perspectief haha! Hulde voor zoveel muzikale liefde!

Er kan er nog één bij komen maar misschien dat die niet meer in de top 10 komt. Eindelijk weer eens een jaar dat ik meer dan 50 optredens heb gezien.

1.
Chantal Acda (support: Peter Broderick) - 29-10, Paradiso (voorafgaand aan LOW)
Low (support: Two Gallants) - 29-10, Paradiso

2. Kid Creole and the Coconuts - 26-06, Patronaat, Haarlem

3. Skip&Die (support: Throes + The Shine) - 22-04, Tolhuistuin, Amsterdam

4. José González (support: Cristobal and the sea) - 22-11, Paradiso

5. FFS (Franz Ferdinand + Sparks) (support: pollyester) - 02-07, Melkweg

6.
Calexico (support: The Barr Brothers) - 16-04, Paradiso
Jessica Hernandez & The Deltas - 16-04, Paradiso (na het optreden van Calexico)

7. IAMX - 05-11, Tivoli De Helling, Utrecht

8. Caro Emerald - 12-11, Paradiso

9. CHVRCHES (support: Mansionair) - 13-11, Melkweg

10. Katzenjammer (support: Ine Hoem) - 22-03, Paradiso, Amsterdam

11. Metric (support: Léyya) - 20-10, Paradiso
12. Timber Timbre (support: Beter Person) - 16-07, Tolhuistuin
13. Marina & the Diamonds - 10-05, Melkweg
14. My Baby - 12-03, Melkweg
15. The Trevor Horn Band + special guest Seal - 13-07, Paradiso
16. Low (support: Gemma Ray) - 17-01, TivoliVredenburg, Utrecht
17. The Afghan Whigs - 10-02, Melkweg, Amsterdam
18. Simple Minds - 23-11, Heineken Music Hall, Amsterdam
19. Simply Red - 20-11, Ziggo Dome, Amsterdam
20. The Mysterons + Slomote + Tout Va Bien - 04-12, De Brakke Grond, Amsterdam
21. St. Vincent (support: Barbarossa) - 01-07, Paradiso
22. Sevdaliza - 02-04, Sugar Factory, Amsterdam
23. Queen Kwong - 17-05, Sugar Factory
24. Doe Paoro (support: Elke) - 07-12, Melkweg (Theaterzaal)
25. Rumer (suport: The Southern Companion) - 03-03, People's Place, Amsterdam

Dit zijn de 10...

1. ANATHEMA – 013, Tilburg 09/04/2015
2. THUNDER – Hammersmith Apollo, London 14/03/2015
3. SIMPLE MINDS – Usher Hall, Edinburgh 07/04/2015
4. FISH – Islington Assembly Hall, London 05/12/2015
5. PILGRIM– Jazzzolder, Mechelen 09/01/2015
6. THE STRANGLERS – CC Het Bolwerk, Vilvoorde 18/11/2015
7. SIMPLE MINDS – Vorst Nationaal, Brussels 14/11/2015
8. U2 – Sportpaleis, Antwerp 13/10/2015
9. CHINA CRISIS– Metropool, Hengelo 11/09/2015
10. JOHN SCOFIELD QUARTET – CC Zwaneberg, Heist op den Berg 31/10/2015

Op Peek-a-Boo-Magazine.be lees je mijn volledige Concert top 40, CD Top 20, etc...
MARK VAN MULLEM ? The Best Of 2015 ? ARTICLE REVIEW [EN,NL] ? peek-a-boo music magazine - peek-a-boo-magazine.be

Hier is dan mijn lijstje.

1. Damien Rice – Rock Werchter 2015
Het beste van dit jaar wat ik heb gezien staat ook op plaats 2 van het beste wat ik live ooit heb mogen zien. Een tijdje terug heb ik in het ‘interview van de week’ topic hier al wat over geschreven.

Vrij recent nog heb ik voor het eerst Damien Rice live mogen zien op Rock Werchter en ik had hier hoge verwachtingen van. Uiteindelijk was het zoveel meer en beter dan ik had verwacht. Tijdens het concert dacht ik meermaals aan hoe ongelooflijk goed dat het was. Live komen zijn nummers nog tien keer harder binnen dan op plaat. Mede dankzij een loop apparaat kregen een aantal nummers (met 9 Crimes en It Takes A Lot To Know A Man als uitschieters) een geweldige intensiteit en climax wat echt fantastisch was. Het was ook prachtig dat de gehele Barn zo’n beetje leek te beseffen dat er iets magistraals aan het gebeuren was afgaande op het geweldige applaus na en soms tijdens nummers. Na afloop liep ik echt met een ‘wow’ gevoel de Barn uit.

Hier de prachtige versie van It Takes A Lot To Know A Man

2. The Libertines – Best Kept Secret Festival 2015
Mijn favoriete band aller tijden kan ik wel stellen als het gaat om The Libertines. In mijn eind tiener jaren (nog niet zo lang geleden) idolaat van de band, is nu iets minder maar nog steeds groot fan. Toch wel een beetje speciaal voor hun een dagkaartje gekocht voor Best Kept Secret. Ik had ze hiervoor pas één keertje eerder gezien eind 2014 in de HMH. Dat optreden was nog net ietsjes beters, voornamelijk door de sfeer van de vele aanwezigen Britten toen maar ook dit was geweldig om mee te maken. Het rammelde weer heerlijk en toch was het tegelijk voor Libertines begrippen strak. Alle bekende nummers kwamen voorbij en het feestje was vooraan compleet.

The Libertines - Best Kept ...

3. Foals – Melkweg, Amsterdam
Sinds 2013 ben ik groot fan geworden van Foals en sindsdien heb ik met dit optreden erbij opgeteld de band 6 keer live gezien (volgend jaar word staat de 7e keer al in de planning en wie weet nog een festival optreden ergens). Na aanleiding van het toen net uitgebrachte nieuw album What Went Down was een korte Europese tour aangekondigd langs relatief kleine zalen en in Nederland was het de Melkweg. Zoals verwacht was het weer geweldig en zoals altijd het ene moment intens (Inhaler, What Went Down), dan weer springerig en dansbaar (My Number, Two Steps Twice) en dan weer rustig en prachtig (Spanish Sahara, A Knife In The Ocean). En dan de sprong van Yannis vanaf het balkon van de Melkweg(! De sprong)Een live optreden van Foals heeft eigenlijk alles. Waarschijnlijk een van de laatste keren dat ik de heren in zo’n kleine zaal zal zijn, volgend jaar is het de HMH. Maar die kunnen ze ook met gemak aan.

4. Father John Misty – Paradiso, Amsterdam
Het heeft een tijdje geduurd voordat ik zijn laatste plaat echt heb kunnen waarderen, maar mede door de goede recensies van eerdere optredens op Lowlands en Tolhuistuin van eerder dit jaar had ik toch een kaartje gekocht. Tijdens het concert raakte ik helemaal verkocht, wát een fantastische performer is het. En dan heb ik het om het alter ego Father John Misty van Joshua Tillman, want dat schijnt toch wel een dingetje te zijn maar goed. De nummers hadden live net iets meer pit dan op plaat, mede dankzij de sterke band. Maar die performance… tjah, dat tilt de nummers naar een nog hoger niveau.

5. Villagers – Tivoli Vredenburg, Utrecht
De eerste keer dat ik de beste man live zag. Bracht dit jaar een zeer mooie plaat uit met Darling Arithmetic. Live klonken de nieuwe nummers perfect en de wat oudere nummers kregen ook wat van het nieuwe sausje. Ik heb zelden zo'n perfect afgesteld geluid gehoord als bij dit concert.

6. Mac DeMarco – Paradiso, Amsterdam
Slacker koning van de indie scene, zo kan je Mac toch wel een beetje omschrijven. Al kan je hem op basis van het aantal albums dat hij uitbrengt en het volle tourschema toch moeilijk een slacker noemen. Maar zijn concerten hebben een ongelooflijk heerlijke relaxte vibe en toch wordt er eigenlijk heel strak en goed gespeeld, maar toch op een relaxte manier. Daarnaast is het elk concert feest en een grote gekte, de fans hossen mee, Mac of een ander bandlid maakt een grap hier en daar, crowdsurfers en een RHCP cover wordt ingezet als een snaar breekt bij Mac. Verzin het zo gek niet en het gebeurt bij een Mac DeMarco concert. En dat alles doet niks af aan de kwaliteit van de nummers en het concert zelf.

7. Alt-J, HMH, Amsterdam
Dit jaar was de overgang van de kleinere zalen naar de grotere zalen voor Alt-J. Zelf vroeg ik me toch af hoe ze dit zouden doen, want is hun muziek wel geschikt voor zalen van HMH formaat? Na dit concert (en concert op Werchter van dit jaar) kan ik daarop alleen maar met een dikke ja beantwoorden. Mede dankzij een prachtige lichtshow en juiste uitvoering van de nummers voelen de nummers perfect voor de HMH.

8. DIIV – Tolhuistuin, Amsterdam
Dit jaar ben ik verkocht geraakt aan hun debuutplaat Oshin (afkomstig uit 2012). Daarom wilde ik graag naar dit concert, want helaas (nog niet) in het teken staat van een nieuwe plaat. Toch werd er verrassend veel nieuw werk gespeeld. En dit nieuwe werk klonk ook weer enorm sterk. Live worden ook de oude nummers net even wat sneller en gejaagder gespeeld. Hoogtepunt was natuurlijk het fenomenale Doused.

9. Wolf Alice – Bitterzoet, Amsterdam
Toen het concert werd aangekondigd leek het logisch dat ze in Bitterzoet zouden staan, pas twee EP’s uitgebracht en debuutplaat op komst. Echter na het geweldige debuutalbum en de aandacht die het heeft gekregen voelde het toch wel speciaal om ze nog in zo’n kleine zaal te zien spelen. Volgend jaar staat de grote zaal van Paradiso al op de planning. Ondanks dat het nog een jonge band is werd er geweldig strak en goed gespeeld. Geluid was ook zeer goed afgesteld, wat uit ervaring toch lastig blijkt in Bitterzoet.

10. Sufjan Stevens, Carré (1e avond / 23 september), Amsterdam
Ik heb even zitten twijfelen of ik dit wel in mijn top 10 zou zetten. Ik was toen tijdens / vlak na het concert toch ergens wel een beetje teleurgesteld en nu nog steeds een beetje. Misschien waren mijn verwachtingen ook te groot, maar voor mijn gevoel had het legendarisch kunnen worden maar dat was het toch net niet. Maar goed was het zeer zeker en daarnaast natuurlijk een prachtige setting als Carré helpt daarbij. Ik vond het alleen zo jammer dat de nummers van Carrie & Lowell een The Age Of Adz achtige uitvoering kregen. Het verpestte voor mij prachtnummers als Should Have Known Better en Fourth Of July die uitblinken in hun eenvoud. En toch was het prachtig, helemaal de toegift met oudere nummers was geweldig.

sq
Top 10 2015

1. David Lang & Shara Worden "Death Speaks", Doelen Rotterdam
Magistrale performance die op mij een verpletterende indruk maakte; nog weken erna maalde door mijn hoofd wat ik nu feitelijk had meegemaakt. Ik ben nu definitief om naar modern klassiek als iets om echt te gaan volgen; en ik blijf het zeggen als aanbeveling: het randje met postrock is echt flinterdun, zeker zoals Lang dat vormgeeft. Shara Worden (My Brightest Diamond) is thans hiermee mijn favoriete actieve zangeres. Europese première, en ik zat op rij 2

2. Paul McCartney in de Ziggo Amsterdam
Via een kennis geraakten wij aan twee vloertickets voor de halve prijs, en 'laten we het dan maar doen', want voor de volle prijs hadden we het al willen overslaan. Inmiddels is al door velen neergeschreven hoe goed het was en ik ga daar gewoon in mee; alles wat ik mooi vind aan de Beatles kwam langs en de sensatie dat 'origineel live' te horen was toch wel heerlijk. Ook de Wings-nummers vind ik nu met terugwerkende kracht ook behoorlijk tijdloos sterk.

3. Rhiannon Giddens op Northsea Jazz Rotterdam
Mijn ontdekking van dit jaar. Wondertalent dat ik op Northsea aan het werk zag op een van de buitenpodia. Doet net zo makkelijk middeleeuwse folk als Dolly Parton, en is ook nog begenadigd met een geweldige soul-stem. Gaat dat zien!

4. philharmonie zuidnederland in Muziekgebouw Frits Philips Eindhoven
Een beetje raar in dit rijtje, en ook dit was een concert dat niet op mijn wensenlijstje stond, want we (mevrouw SQ en ik) hadden de tickets gewonnen voor deze seizoensopener van Muziekgebouw Eindhoven. Heerlijk modern repertoire met onder andere Bryce Dessner (van The National), John Adams en bij mij hoog favoriete Igor Stravinsky's 'Vuurvogel'. Inclusief filmbeelden, die volgens nieuwe methode op maat van de muziek werd getoond (en dus niet andersom).

5. Paul Simon & Sting in de Ziggo Amsterdam
Was een echte must om deze combi te zien, want beiden zijn hoog favoriet in huize SQ. Af en toe een beetje gekunsteld, meer een 'dubbel'-optreden dan een gezamenlijke show, maar toch genoeg onvergetelijke kippenvelmomenten.

6. Calefax Rietkwintet '30 jaar' in de TivoliVredenburg Utrecht
Heerlijk eigenzinnige show met flink wat echt toffe gasten: Moondog's Stefan Lakatos en waarachtig een verbluffend optreden van Louis van Dijk. Het kwintet genoot ook van zijn eigen verjaardag en speelde lekker vrijuit de favoriete composities.

7. Sufjan Stevens in Carré Amsterdam
'pas' op de zevende plaats; alle eerdere Sufjanconcerten waren voor mij nummer 1 of twee van het jaar. Deze niet. Wel weer mooi, en ik zou meteen weer gaan, maar net als VladTheImpaler waren mijn verwachtingen hoger. Overigens vond ik de lange uitstapjes aan het einde van de show juist wél mooi.

8. My Brightest Diamond in De Helling, Utrecht
Onvergetelijke avond waarbij Shara Worden zich van de actieve kant liet zien. Ik kende bijna alle nummers inmiddels, maar toch was het weer anders dan de vorige keer. Met supportact Tim Fite werd het vooral ook nog een vrolijke show; ze sprongen bij de hiphop beide het publiek in en trokken verscheidene mensen de kring in om mee te dansen en ik werd daarbij als een van de eersten uitgenodigd.

9. Avishai Cohen´s Trio, Concertgebouw Amsterdam
Tweemaal Avishai gezien dit jaar, en dit was de mooiste want in het concertgebouw deed hij net even een stapje harder, leek het; hij genoot er zelf ook van. Meteen vanaf het begin de magie, als hij met een klein stukje klassiek begint; 'ode aan het gebouw' aldus mevrouw SQ.

10. Dobet Gnahoré in RASA Utrecht
Het laatste concert van het jaar voor mij was zo'n prettige ervaring waarbij je veel meer krijgt dan je dacht. Deze stoere dame uit Ivoorkust heeft behalve een uiterst prettige stem een fantastische Afrikaanse dans in huis; met veel publiekparticipatie zoals dat kan zijn in RASA werd het een onvergetelijke avond.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:32 uur

geplaatst: vandaag om 22:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.