MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Ergernissen m.b.t. festivals.

zoeken in:
Casartelli (moderator)
Wat is nou het hele punt? Dat geprepareerd eten op een festival duurder is dan een zelf ingekochte en belegde boterham en zelfs duurder dan een geprepareerde boterham van de benzinepomp of de AH-to-go en dat daarmee een deel van het festival bekostigd wordt (wat je bij lagere consumptieprijzen dus hoogstwaarschijnlijk terug zou zien in hogere ticketprijzen)? Hoe gek je het precies maakt, daar ben je zelf bij, maar calculeer inderdaad gewoon wat extra tientjes in op je consumptie op het festival en de gemoedsrust is hersteld.

Al werd ik laatst ook wel raar aangekeken toen ik in een restaurant mijn eigengemaakte salade ging zitten eten. Vond mijn eigen redenering toch best logisch: ik kom hier graag de sfeer proeven, maar die prijzen die jullie voor het eten vragen... dat kan ik zelf veel goedkoper.

buizen
Stalin schreef:
Hoe zou het met de bloeddruk van onze buizen zijn ?

Kamervragen ?
Liever niet met dit huidige kabinet, die zijn te druk met het houden van hun eigen Best Kept Doofpot Festival

Hahaha. Ja ok. Zal er over op houden. Maar wèrkelijk: dat een (witte) boterham met ham en kaas verkocht wordt daar terwijl... Ze zijn ook in staat 1 appel voor 1 muntje (2,60) aan te bieden, die lieve gezonde eettentjes op festivals. Laat maar.

Ik heb wel vaker mijn eigen wijn meegenomen naar een restaurant, Casartelli. Uiteraard in overleg. En met voldoen van het zgn. kurkengeld. Maar je punt is duidelijk. Niemand verplicht je een festival te bezoeken of drank of voedsel te bestellen.

In London vorig jaar nog gegeten in Indiaas restaurant waar ze, zo is mij althans verteld, geen drankvergunning hadden.
Naast het restaurant zat winkel die drank verkocht, dus daar tas vol halve liters bier gescoord.
Heerlijk gegeten en iedereen daar had zijn eigen drank mee.
Mooi systeem en zou mij niks verbazen als het restaurant en de drankenwinkel van dezelfde eigenaar zijn.

BYO restaurants

buizen schreef:
(quote)

Hahaha. Ja ok. Zal er over op houden. Maar wèrkelijk: dat een (witte) boterham met ham en kaas verkocht wordt daar terwijl...

Dat is een tosti. Op de foto zie je je een bord met verschillende soorten tosti's.

Casartelli (moderator)
Holden schreef:
het zgn. kurkengeld

weer een woord geleerd

Maar eigenlijk was mijn punt meer dat men iets verder moet kijken dan de neus lang is en als men de kosten tegen de baten afweegt men gewoon naar het totaalplaatje moet kijken i.p.v. te klagen over wat extra kosten die anders gewoon bij de lumpsum ingezeten hadden. Zie ook de servicekosten bij concertkaartjes, het betalen voor de vernieuwing van je ov-chipkaart of je paspoort, etc. etc.

Je punt was helder. Maar je voorbeeld van servicekosten is zeker een grote ergernis. Niet dat er servicekosten bestaan, maar dat het een percentage van de ticketprijs is! Waarom zijn de servicekosten voor een passepartout voor NSJ hoger dan van een optreden in mijn lokale poppodium. In beide gevallen mag ik het toegangsbewijs zelf printen. En transactiekosten (ideal) zijn ook fixed.

Casartelli (moderator)
Holden schreef:
Maar je voorbeeld van servicekosten is zeker een grote ergernis. Niet dat er servicekosten bestaan, maar dat het een percentage van de ticketprijs is! Waarom zijn de servicekosten voor een passepartout voor NSJ hoger dan van een optreden in mijn lokale poppodium. In beide gevallen mag ik het toegangsbewijs zelf printen. En transactiekosten (ideal) zijn ook fixed.

Lijkt me toch niet zo irreëel dat een meerdaags NSJ met veel vraag, veel verschillende ticketsoorten etc. een zwaarder beslag legt op de infrastructuur die je met de servicekosten financiert dan een enkelvoudig kaartje voor een B-bandje in de kleine zaal van je lokale poppodium. En ik denk ook niet dat het voor de bezoekersaantallen in genoemde kleine zaal heel bevorderlijk zou zijn als de klant een vaste 5 euro servicekosten bovenop zijn kaartje van 12,50 gaat betalen in plaats van 10 of 15%.

(we gaan een beetje off topic nu)

E-Clect-Eddy schreef:
Ik stoor me ook dat veel Nederlandse festivals erg laat met een line-up komen, vaak als het al weken/maanden in de voorverkoop is en het al bijna uitverkocht is. Maar ik vermoed dat het Hollandse zunigheid daar de boosdoener is.

Dit geldt toch ook voor buitenlandse festivals? Glastonbury was ook binnen een minuut uitverkocht voordat er nog maar één artiest bekend is. De programmering van Primavera Sound is nu ook een maandje bekend, terwijl de ticketverkoop al maanden open is.

Wat nog wel eens een ergernis wil zijn bij kleinere festivals (één podium) is de tijd die overbrugd moet worden als een act niet bevalt. Ik ben laatst bij een festivalletje maar een rondje gaan lopen door een saai Vinexdorp omdat dat minder vervelend was dan het toen spelende bandje. De volgende act was toen overigens ook niet best, dus dan ben je zo drie uur verder voor het weer de moeite waard wordt.

buizen
Tja, dat is weer een nadeel van wel erg kleine festivals, Brunniepoo.
Want alleen grotere festivals zullen 'gegarandeerd' aantrekkelijke namen kunnen boeken.
Toch vind ik persoonlijk live vrijwel elk (juist) klein bandje interessant, ook al is het niet het favo-genre zelfs. Live-music heeft gewoon wat.
Mag ik vragen welke band het aflegde tegen een wandeling door een Vinexdorp? Dat moet dan wel heel erg zijn geweest.

'gegarandeerd aantrekkelijk' bestaat natuurlijk niet. Als ik niets met Paul mcCartney heb, dan kan ik de voorkeur geven aan een wandeling door een vinexdorp (ware het niet dat er op Pinkpop meerdere podia zijn en dat Landgraaf vermoedelijk geen vinexdorp is).

Soms (vaak) is live muziek inderdaad beter dan muziek van plaat, maar vervelende muziek blijft gewoon vervelende muziek.

buizen
Dat bestaat inderdaad niet, Brunniepoo, vandaar dat 'gegarandeerd' ook tussen aanhalingstekens (nou ja..) staat.
Heb 't eigenlijk nog nooit meegemaakt dat we op een (klein of groot) festival tussendoor de locatie verlieten.
Wel dat we gewoon veel later heen zijn gegaan omdat sommigen de eerste bands 'toch niet interessant' vonden, ik baalde daar dan meestal goed van. Weinig bands vind ik live 'toch niet interessant'. Juist wel!

herman schreef:
(quote)

Dit geldt toch ook voor buitenlandse festivals? Glastonbury was ook binnen een minuut uitverkocht voordat er nog maar één artiest bekend is. De programmering van Primavera Sound is nu ook een maandje bekend, terwijl de ticketverkoop al maanden open is.

Wat ik zie is dat festivals die al heel lang bestaan een eigen publiek aantrekken. Het (snel) uitverkopen daarvan voor er een line-up bekend is komt dan volgens mij doordat men er voor de sfeer heen gaat, en wie er optreed eigenlijk minder belangrijk is.

Verder zijn er festivals waar elke artiest minstens eens wil hebben gestaan en waar de organisatoren graag de meest populaire acts willen boeken (Glasto) en dus kan je eigenlijk blind een kaartje kopen want je krijgt hoe dan ook waar voor je geld.

Bovendien lijkt de opkomst van internet de laatste 5-10 jaar de bekendheid, ticketverkoop en -wederverkoop allemaal te zorgen dat mensen blind een kaartje kunnen kopen zonder kater, dat wil zeggen bevalt de line-up niet dan verkoop je je kaartje zonder of met minimale verlies.

Maar zoals gezegd, dat Nederlandse festivals laat komen met een line-up kan dus aan strategische keuzes van organisatoren liggen, kan ook zijn dat acts gewoon niet zo bekend of geïnteresseerd zijn in Nederlandse festivals. Volgens mij is/was vooral Koninginnedag (Queensday) bekender over de grens meer dan welk ander festival in Nederland.

Maar kan het ook zijn dat de voorverkoop in de loop der jaren vervroegd is?

Gast
geplaatst: vandaag om 20:09 uur

geplaatst: vandaag om 20:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.