Muziek / MusicMeter Live! / Ergernissen m.b.t. festivals.
zoeken in:
0
buizen
geplaatst: 1 maart 2016, 09:02 uur
Mogelijk wordt dit samengevoegd met reeds bestaande topics als ergernissen bij popconcerten of algemene muziekgerelateerde ergernissen, maar festivals vind ik eigenlijk toch wat anders dan de twee eerder genoemde onderwerpen.
Een ergernis:
Dat bij meerdaagse festivals die uitverkocht zullen/kunnen raken het zo laat bekend is wie precies op welke dag speelt. Dit in relatie tot dat je ook dagtickets kunt kopen ipv 'full package' tickets. Juist, omdat je bijv. specifiek een of twee bepaalde bands wilt zien of gewoon verhinderd bent om alle dagen van het festival bij te kunnen wonen.
Tegen de tijd dat bekend is op welke dag 'jouw' act(s) zal/zullen optreden is het al uitverkocht.
Nog een ergernis:
Dat je nog geen (plastic) flesje jus d'orange of cola zelf mag meenemen. De ticketprijs is nog maar één aspect: de organisatie wil op alle mogelijke gebieden jou heel graag uitkleden, tot de laatste 50eurocent.
Het liefst zouden ze nog geld vragen voor het kraanwater maar dat mag gelukkig niet.
Een ergernis:
Dat bij meerdaagse festivals die uitverkocht zullen/kunnen raken het zo laat bekend is wie precies op welke dag speelt. Dit in relatie tot dat je ook dagtickets kunt kopen ipv 'full package' tickets. Juist, omdat je bijv. specifiek een of twee bepaalde bands wilt zien of gewoon verhinderd bent om alle dagen van het festival bij te kunnen wonen.
Tegen de tijd dat bekend is op welke dag 'jouw' act(s) zal/zullen optreden is het al uitverkocht.
Nog een ergernis:
Dat je nog geen (plastic) flesje jus d'orange of cola zelf mag meenemen. De ticketprijs is nog maar één aspect: de organisatie wil op alle mogelijke gebieden jou heel graag uitkleden, tot de laatste 50eurocent.
Het liefst zouden ze nog geld vragen voor het kraanwater maar dat mag gelukkig niet.
0
geplaatst: 1 maart 2016, 18:22 uur
Ik erger me vooral over het neurotische gedrag omtrent vvk, waardoor je je al een half jaar van tevoren druk moet gaan maken over naar welk festival je wilt of erop moet gokken dat je nog wel wat vindt op TicketSwap.
Dat je geen eigen consumpties mee mag nemen het terrein op lijkt me heel logisch eigenlijk.
Dat je geen eigen consumpties mee mag nemen het terrein op lijkt me heel logisch eigenlijk.
0
geplaatst: 1 maart 2016, 18:39 uur
Ik erger me aan exclusiviteitscontracten. Veel bands die op Pinkpop of North Sea Jazz spelen mogen binnen een bepaalde periode rond het festival niet in een Nederlandse zaal spelen, bizar en als je fan bent wordt daarmee de mogelijkheid ontnomen om die band te zien als je geen zin hebt in een festival.
Dat je geen eigen consumpties mee mag nemen het terrein op vind ik echt volstrekt belachelijk. Blikjes fris is logisch om te weigeren maar je moet toch verdorie een boterham met kaas mee kunnen nemen. De eettentjes op het terrein zijn vervolgens 9 van de 10 keer bizar duur.
Dat je geen eigen consumpties mee mag nemen het terrein op vind ik echt volstrekt belachelijk. Blikjes fris is logisch om te weigeren maar je moet toch verdorie een boterham met kaas mee kunnen nemen. De eettentjes op het terrein zijn vervolgens 9 van de 10 keer bizar duur.
0
buizen
geplaatst: 2 maart 2016, 10:31 uur
Wat een understatement.
Je verdedigt gewoon het fenomeen dat mensen die een muziekfestival bezoeken gedwongen worden zich over te geven aan woekerprijzen. Je kunt niet een hele dag zonder eten of drinken. Bij de entree tas graag openen en elke boterham, appel, droge worst of pak jus d'orange: huppatee in de container geflikkerd: "daar kunt u muntjes kopen en daar kunt u waterig bier en daar kunt u een patatje voor 5,50 euro of daar kunt een bakje gamba's voor 7 muntjes kopen. Een alternatief is er niet behalve de hele dag kraanwater drinken en gras eten.
Welke patattent kan zich zulke reclame (foto 7) veroorloven? Over de ruggen van bezoekers.
Gebakken gamba's? Gamba's wok je kort. Gebakken gamba's is rubber.
Ik vind het schandalig.
Een maximum van bijv. 1 kartonnen pak drinken pp en wat boterhammen moet gewoon kunnen.
De bierzuipers gaan toch wel een vracht munten halen, maar er zijn ook mensen voor wie de entree al erg veel geld is en nog even en dergelijke muziekliefhebbers kunnen niet eens meer naar Pinkpop of Lowlands, dit is waarschijnlijk nu al zo.
Maar ik neem aan dat je nu gaat zeggen dat tasinhoud controleren op 1 appel en max 1 pak drinken 'gewoon veel te tijdrovend' is.
0
geplaatst: 2 maart 2016, 10:54 uur
Buiten dat laatste, verkijk je je volgens mij heel erg welke kosten er allemaal bij komen kijken om een festival te organiseren. Niet alleen de fees en accomodatie voor de artiesten, maar ook alle podia, apparatuur, personeel, beveiliging, sanitair, stroomvoorziening, aankleding etc. Met alleen de ticketverkoop (ook al lijken die prijzen zeer hoog) verdient een organisator dat nooit terug. Een festival valt of staat juist bij de consumptieverkoop. Stel dat iedereen zijn eigen consumpties mee zou nemen, dan zou bijna geen festival meer overleven, op de grote jongens als Mojo, Hurricane etc. na. Denk daar maar eens over na, de volgende keer dat je gaat klagen over dat je een keertje voor 5 euro en broodje moet kopen ipv je eigen meegenomen bammetjes.
0
geplaatst: 2 maart 2016, 11:29 uur
Zo is dat. Zeker bij gratis festivals die de line-up van het volgende jaar grotendeels moeten financieren uit de baromzet.
0
Misterfool
geplaatst: 2 maart 2016, 11:30 uur
Running On Empty, Exclusiviteitscontracten vind ik ook nog wel logisch. Als een festival een bekende artiest heeft geboekt, dan hopen ze op een hoger bezoekersaantal. Als je zo'n band voor de helft van de prijs een week eerder kan zien, dan zul je ook minder snel naar een festival gaan. Als zo'n exclusiviteit maanden duurt, lijkt het me weer een heel ander verhaal.
0
geplaatst: 2 maart 2016, 11:34 uur
buizen schreef:
Wat een understatement. Je verdedigt gewoon het fenomeen dat mensen die een muziekfestival bezoeken gedwongen worden zich over te geven aan woekerprijzen. Je kunt niet een hele dag zonder eten of drinken. Bij de entree tas graag openen en elke boterham, appel, droge worst of pak jus d'orange: huppatee in de container geflikkerd: "daar kunt u muntjes kopen en daar kunt u waterig bier en daar kunt u een patatje voor 5,50 euro of daar kunt een bakje gamba's voor 7 muntjes kopen. Een alternatief is er niet behalve de hele dag kraanwater drinken en gras eten.
Wat een understatement. Je verdedigt gewoon het fenomeen dat mensen die een muziekfestival bezoeken gedwongen worden zich over te geven aan woekerprijzen. Je kunt niet een hele dag zonder eten of drinken. Bij de entree tas graag openen en elke boterham, appel, droge worst of pak jus d'orange: huppatee in de container geflikkerd: "daar kunt u muntjes kopen en daar kunt u waterig bier en daar kunt u een patatje voor 5,50 euro of daar kunt een bakje gamba's voor 7 muntjes kopen. Een alternatief is er niet behalve de hele dag kraanwater drinken en gras eten.
Exact. Belachelijk dat mensen de volledige uitmelkerij normaal gaan vinden.
0
geplaatst: 2 maart 2016, 11:35 uur
Misterfool schreef:
Running On Empty, Exclusiviteitscontracten vind ik ook nog wel logisch. Als een festival een bekende artiest heeft geboekt, dan hopen ze op een hoger bezoekersaantal. Als je zo'n band voor de helft van de prijs een week eerder kan zien, dan zul je ook minder snel naar een festival gaan.
Running On Empty, Exclusiviteitscontracten vind ik ook nog wel logisch. Als een festival een bekende artiest heeft geboekt, dan hopen ze op een hoger bezoekersaantal. Als je zo'n band voor de helft van de prijs een week eerder kan zien, dan zul je ook minder snel naar een festival gaan.
Als ik alleen dat bandje wil zien ga ik uiteraard geen 100 Euro betalen voor een dagkaart met verder enkel acts die me niets doen.
0
Misterfool
geplaatst: 2 maart 2016, 11:38 uur
Tsja, das dan jammer voor je. Zo'n festival zorgt er voor dat duizenden mensen voor een relatief redelijke prijs meerdere bands kunnen zien. Voor een band lijkt me dat vele malen aantrekkelijker(Meer exposure, meer inkomsten) dan in een zaaltje voor, laten we zeggen, een paar honderd man te spelen.
0
geplaatst: 2 maart 2016, 11:48 uur
De prijzen voor eten en drinken vind ik wel te billijken al slaan veel festivals / evenementen hier wel (ver) in door. Maar, zolang festivals redelijke prijzen vragen (bier / koffie / fris < 3 euro, patat < 3,50 euro dat idee) vind ik dit niet meer dan normaal en is het zoals eerder al gesteld gewoon een manier om te kunnen overleven.
Het totale doorslaan in het meebrengen van eigen consumpties vind ik echter een ander verhaal. Wanneer mensen met hele tassen eten en drinken aankomen is dit niet de bedoeling en loop je dus het risico dat het afgepakt wordt maar als mensen aankomen met een flesje water en een pakje Sultana voor een eventuele suikerboost dan is hier niks mee. Dat zelfs dit soort kleine dingen af worden gepakt vind ik behoorlijk van de zotte. Zoals voor veel dingen in het leven geldt, kijk naar de situatie en handel er naar.
Exclusiviteitsrechten voor bepaalde artiesten vind ik wel ergerlijk, zeker bij weekendfestivals! Je kunt toch moeilijk van mensen verwachten dat ze voor één optreden een weekend naar Biddinghuizen komen? Voor dagfestivals vind ik dit iets anders, als mensen in de gelegenheid zijn een kaart voor één dag te kopen dan moet je maar gewoon op de koop toe nemen dat het iets meer geld kost (je krijgt er tenslotte ook meer dan één artiest voor terug). Overigens denk ik niet dat exclusiviteit het gewenste effect sorteert want gelukkig zijn de meeste mensen niet zo gek om voor één optreden een weekend op een festival rond te banjeren.
Het totale doorslaan in het meebrengen van eigen consumpties vind ik echter een ander verhaal. Wanneer mensen met hele tassen eten en drinken aankomen is dit niet de bedoeling en loop je dus het risico dat het afgepakt wordt maar als mensen aankomen met een flesje water en een pakje Sultana voor een eventuele suikerboost dan is hier niks mee. Dat zelfs dit soort kleine dingen af worden gepakt vind ik behoorlijk van de zotte. Zoals voor veel dingen in het leven geldt, kijk naar de situatie en handel er naar.
Exclusiviteitsrechten voor bepaalde artiesten vind ik wel ergerlijk, zeker bij weekendfestivals! Je kunt toch moeilijk van mensen verwachten dat ze voor één optreden een weekend naar Biddinghuizen komen? Voor dagfestivals vind ik dit iets anders, als mensen in de gelegenheid zijn een kaart voor één dag te kopen dan moet je maar gewoon op de koop toe nemen dat het iets meer geld kost (je krijgt er tenslotte ook meer dan één artiest voor terug). Overigens denk ik niet dat exclusiviteit het gewenste effect sorteert want gelukkig zijn de meeste mensen niet zo gek om voor één optreden een weekend op een festival rond te banjeren.
0
buizen
geplaatst: 2 maart 2016, 15:13 uur
Titmeister, eerst zeg je in reactie op m'n bezwaar tegen woekerprijzen dat een festival geen charitatieve instelling is (het totaal tegenovergestelde andere eind van het spectrum) en daarna zet je me neer als iemand die meent dat de kosten van gage van bands zo'n beetje de enige kosten zijn, geen benul van kosten van podia opbouwen, logistiek, etc.
Waar is de nuance?
Ik heb het niet over prijzen van consumpties maar over woekerprijzen van consumpties.
Ik zeg niet dat toegestaan moet dat mensen met volle big shopper tassen voedsel en drinken mee naar binnen zouden moeten kunnen nemen, genoeg om een weeshuis te voeden.
Een metalmoeder met kind of een jong stel dat voor de hele dag twee pakken drinken meeneemt en boterhammen? Zou gewoon moeten kunnen. Die kopen ook echt nog wel een patatje.
Maar die festivals staan helemaal niets toe aan eigen consumpties en vragen woekerprijzen.
Een (bemensd) pompstation moet het hebben van de bekertjes koffie verkoop en grote festivals moeten het ook hebben van de winst op catering.
Dat snap ik heel goed.
Maar dat wil nog niet zeggen dat ik van plan ben 5,-voor een bekertje (automaat)koffie te betalen bij een tankstation en ook niet een pannenkoek voor 8,- of een broodje hamburger voor hetzelfde bedrag op een festival. De redelijkheid is zoek en omzet/winstgegevens van Lowlands of Pinkpop vind je toch niet, daar zorgen ze wel voor. Als Jan Smeets zegt dat ie 'niets' verdient op tickets en alleen maar op catering op zijn festival dat voor kwa personeel 90% uit vrijwilligers bestaat dan moet je dat maar geloven, nou ik geloof het niet.
Buizen boycot festivals met woekerprijzen, het kan echt wel anders.
Waar is de nuance?
Ik heb het niet over prijzen van consumpties maar over woekerprijzen van consumpties.
Ik zeg niet dat toegestaan moet dat mensen met volle big shopper tassen voedsel en drinken mee naar binnen zouden moeten kunnen nemen, genoeg om een weeshuis te voeden.
Een metalmoeder met kind of een jong stel dat voor de hele dag twee pakken drinken meeneemt en boterhammen? Zou gewoon moeten kunnen. Die kopen ook echt nog wel een patatje.
Maar die festivals staan helemaal niets toe aan eigen consumpties en vragen woekerprijzen.
Een (bemensd) pompstation moet het hebben van de bekertjes koffie verkoop en grote festivals moeten het ook hebben van de winst op catering.
Dat snap ik heel goed.
Maar dat wil nog niet zeggen dat ik van plan ben 5,-voor een bekertje (automaat)koffie te betalen bij een tankstation en ook niet een pannenkoek voor 8,- of een broodje hamburger voor hetzelfde bedrag op een festival. De redelijkheid is zoek en omzet/winstgegevens van Lowlands of Pinkpop vind je toch niet, daar zorgen ze wel voor. Als Jan Smeets zegt dat ie 'niets' verdient op tickets en alleen maar op catering op zijn festival dat voor kwa personeel 90% uit vrijwilligers bestaat dan moet je dat maar geloven, nou ik geloof het niet.
Buizen boycot festivals met woekerprijzen, het kan echt wel anders.
0
Onweerwolf
geplaatst: 2 maart 2016, 15:31 uur
Running On Empty schreef:
(quote)
Ook volledig mee eens, daarom bezoek ik alleen nog maar kleinere festivals met een underground line-up. Ik kom er om bands te zien, niet om junkfood voor woekerprijzen te eten.
0
geplaatst: 2 maart 2016, 15:33 uur
Je reacties laten zien dat je er inderdaad geen hout van hebt begrepen. Als iedereen 2 pakken drinken en eigen boterhammen mee zouden nemen, kost dat een festival duizenden euro's en dat kan net het verschil zijn tussen overleven of failliet gaan voor veel organisaties.
Waarom je tankstations erbij haalt, is mij een raadsel, maar je treft het: naast voormalig festivalorganisator (en frequent festivalbezoeker) ben ik namelijk momenteel verantwoordelijk voor 40 tankstations en ik kan je beloven dat bij al mijn stations de koffie rond de 1,50-2 euro kost, zeker geen 5. Net zo min als dat ik ooit een hamburger voor 8 euro heb verkocht, danwel gekocht, op een festival. Dus of jij komt op hele andere festivals en tankstations, of jij bent hier degene die de nuance kwijt is...
Waarom je tankstations erbij haalt, is mij een raadsel, maar je treft het: naast voormalig festivalorganisator (en frequent festivalbezoeker) ben ik namelijk momenteel verantwoordelijk voor 40 tankstations en ik kan je beloven dat bij al mijn stations de koffie rond de 1,50-2 euro kost, zeker geen 5. Net zo min als dat ik ooit een hamburger voor 8 euro heb verkocht, danwel gekocht, op een festival. Dus of jij komt op hele andere festivals en tankstations, of jij bent hier degene die de nuance kwijt is...
0
Onweerwolf
geplaatst: 2 maart 2016, 15:36 uur
Titmeister schreef:
Je reacties laten zien dat je er inderdaad geen hout van hebt begrepen. Als iedereen 2 pakken drinken en eigen boterhammen mee zouden nemen, kost dat een festival duizenden euro's en dat kan net het verschil zijn tussen overleven of failliet gaan voor veel organisaties.
Het is heel simpel; vraag en aanbod. Zodra het te duur wordt haken mensen af en gaat het festival over de kop.
0
geplaatst: 2 maart 2016, 15:45 uur
Onweerwolf schreef:
Het is heel simpel; vraag en aanbod. Zodra het te duur wordt haken mensen af en gaat het festival over de kop.
(quote)
Daar heb je gelijk in. Als het aan Frank Kalshoven ligt, gebeurt dat ook. Volgens mij komen wij allen hier graag op festivals. Laten we dan vooral ook accepteren dat festivalorganisatoren ondernemers zijn, die graag een beetje winst te proberen verdienen, terwijl ze ons een dag of weekend vertier bieden. Of je blijft thuis met je bammetjes en pak appelsap en zet een gratis live-opname van YouTube op, ofzo...
0
buizen
geplaatst: 2 maart 2016, 15:58 uur
Titmeister schreef:
En laat ik nu net ook ook iemand kennen die Benelux('rayon')manager was van een bepaalde tankstationketen. En ik zeg niet dát koffie daar 5,- kost, maar áls het 5 euro gaat kosten dat ik dan af zou haken, als voorbeeld.
Trouwens wel interessant dat je festivals hebt georganiseerd, van m'n mening over woekerprijzen op giga festivals wijk ik echter niet af.
0
geplaatst: 2 maart 2016, 16:05 uur
Nee logisch, ik ga ook geen 500 euro betalen voor mijn Lowlands-kaartje. Of een tientje voor een brood in de supermarkt. Of 4 euro voor een liter benzine. Afijn. Je snapt wat ik bedoel 

0
Onweerwolf
geplaatst: 2 maart 2016, 16:18 uur
Titmeister schreef:
Daar heb je gelijk in. Als het aan Frank Kalshoven ligt, gebeurt dat ook. Volgens mij komen wij allen hier graag op festivals. Laten we dan vooral ook accepteren dat festivalorganisatoren ondernemers zijn, die graag een beetje winst te proberen verdienen, terwijl ze ons een dag of weekend vertier bieden. Of je blijft thuis met je bammetjes en pak appelsap en zet een gratis live-opname van YouTube op, ofzo...
(quote)
Ik vind het prima dat er mensen zijn die daar geld aan willen verdienen. Er zijn echter ook mensen die er geen geld aan willen verdienen. De festivals die door de tweede groep worden georganiseerd verdienen doorgaans mijn voorkeur. Ik bezoek ook geen concerten in de HMH of iets dergelijks maar gewoon in normale clubs. Dat is een keuze.
0
geplaatst: 2 maart 2016, 22:44 uur
Ik stoor me ook dat veel Nederlandse festivals erg laat met een line-up komen, vaak als het al weken/maanden in de voorverkoop is en het al bijna uitverkocht is. Maar ik vermoed dat het Hollandse zunigheid daar de boosdoener is. Verbeterde onderhandelingspositie van festivalorganisator? Als een grote act al 2 dagen van een weekend in Europa is dat dan een Nederlands festival erbij gesnabbeld wordt...?
Eigenlijk vond ik Pukkelpop nog de leukste om te bezoeken om diverse redenen. Eigenlijk kwam ik graag in België voor festivals en concerten... veel meer daar bezocht dan hier in Nederland.
Eigenlijk vond ik Pukkelpop nog de leukste om te bezoeken om diverse redenen. Eigenlijk kwam ik graag in België voor festivals en concerten... veel meer daar bezocht dan hier in Nederland.
0
geplaatst: 2 maart 2016, 23:33 uur
Had iemand het Hollandsche weer al genoemd? Niks is zo ellendig als doorweekt, enkeldiep in de blubber staan, bibberend met een plastic beker pils in je knuistje terwijl je manisch buienradar staat te F5-en om te zien wanneer het hemelwater stopt.
0
buizen
geplaatst: 3 maart 2016, 09:18 uur
Daar noem jij wat, Holden.
Overigens een belangrijke tip t.a.v. het speelschema der bands (nou ja, speelschema: in ieder geval de specifieke dag dat een bepaalde band optreedt):
Hou je artiest/band in de gaten op hun site of Twitter (bij moderne bands dan, dat laatste).
Voorbeeld:
Ruhrpott Rodeo festival vlak over de grens in Duitsland: Michael Monroe treedt op dit driedaagse festival (5/6/7 aug) op en op de festivalsite is verder nog bar weinig info bekend. Op de site van Monroe kom je er echter achter dat hun performance op 5 augustus zal zijn.
Nog een voorbeeld:
Het Zweedse Ghost zal op Lowlands optreden, je komt er (nu) echter niet achter op welke dag van het driedaags commercieel festijn (19/20/21 aug. Op de site van Ghost verneem je echter dat het optreden van Ghost op 20 aug. zal zijn.
Wat trouwens een waardeloze omschrijving van Ghost en de muziek van Ghost op die site van Lowlands zeg!
Overigens een belangrijke tip t.a.v. het speelschema der bands (nou ja, speelschema: in ieder geval de specifieke dag dat een bepaalde band optreedt):
Hou je artiest/band in de gaten op hun site of Twitter (bij moderne bands dan, dat laatste).
Voorbeeld:
Ruhrpott Rodeo festival vlak over de grens in Duitsland: Michael Monroe treedt op dit driedaagse festival (5/6/7 aug) op en op de festivalsite is verder nog bar weinig info bekend. Op de site van Monroe kom je er echter achter dat hun performance op 5 augustus zal zijn.
Nog een voorbeeld:
Het Zweedse Ghost zal op Lowlands optreden, je komt er (nu) echter niet achter op welke dag van het driedaags commercieel festijn (19/20/21 aug. Op de site van Ghost verneem je echter dat het optreden van Ghost op 20 aug. zal zijn.
Wat trouwens een waardeloze omschrijving van Ghost en de muziek van Ghost op die site van Lowlands zeg!
0
buizen
geplaatst: 3 maart 2016, 17:58 uur
Probeer maar eens via Google-afbeeldingen een foto te vinden van een prijslijst van een biertent op Lowlands, of van eettentjes, - trucks, en barbecues. Moeilijker dan Man Mountain van Bow Wow Wow op een verzamelaar traceren.
Heel 'toevallig' is er ondanks vele vele tienduizenden bezoekers met ieder een mobieltje met camera geen enkele foto van een prijslijst te vinden.
Maar dit terzijde.
Maar ik vraag me af of jij mij wel begrijpt. In een tankstation kost koffie nog geen 5,- maar op Lowlands is het al wèl zover: 'gezond' 'voedsel' voor 7 muntjes. Een patatje is sowieso 2 muntjes en wordt het oorlog of wil je een kapsalon dan komen daar nog wat muntjes bij.
Een muntje op Lowlands kost 2,60.
Waarom het zou moeten weet ik ook niet maar stel je wilt het op Lowlands duurder verkopen doe er dan maximaal 1,- bij. Maar maak eten niet het twee-drie-vier-voudige van wat het elders in een snackbar of Taiwan-to-go - tent kost (en daar ben je ook eerder aan de beurt).
Er wordt er al veel en veel meer verkocht op zo'n festival.
Maar ik weet het wel: die festivalorganisator wil van al die tentjes tienduizend(en) euro's of een ton hebben in ruil voor dat ze er dagenlang mogen staan (pacht). En dan moet een patatje wel minimaal 5 euro kosten.
Vrij voedsel?
http://www.biojournaal.nl/nieuws/2013/0819/VrijVoedselOverzicht.jpg
Slavernijvoedsel!
Heel 'toevallig' is er ondanks vele vele tienduizenden bezoekers met ieder een mobieltje met camera geen enkele foto van een prijslijst te vinden.
Maar dit terzijde.
Titmeister schreef:
Nee logisch, ik ga ook geen 500 euro betalen voor mijn Lowlands-kaartje. Of een tientje voor een brood in de supermarkt. Of 4 euro voor een liter benzine. Afijn. Je snapt wat ik bedoel
Maar ik vraag me af of jij mij wel begrijpt. In een tankstation kost koffie nog geen 5,- maar op Lowlands is het al wèl zover: 'gezond' 'voedsel' voor 7 muntjes. Een patatje is sowieso 2 muntjes en wordt het oorlog of wil je een kapsalon dan komen daar nog wat muntjes bij.
Een muntje op Lowlands kost 2,60.
Waarom het zou moeten weet ik ook niet maar stel je wilt het op Lowlands duurder verkopen doe er dan maximaal 1,- bij. Maar maak eten niet het twee-drie-vier-voudige van wat het elders in een snackbar of Taiwan-to-go - tent kost (en daar ben je ook eerder aan de beurt).
Er wordt er al veel en veel meer verkocht op zo'n festival.
Maar ik weet het wel: die festivalorganisator wil van al die tentjes tienduizend(en) euro's of een ton hebben in ruil voor dat ze er dagenlang mogen staan (pacht). En dan moet een patatje wel minimaal 5 euro kosten.
Vrij voedsel?
http://www.biojournaal.nl/nieuws/2013/0819/VrijVoedselOverzicht.jpg
Slavernijvoedsel!
0
geplaatst: 3 maart 2016, 18:22 uur
Eén weekend, 55.000 eters. Hoe werkt de horeca op Lowlands? NRC
Die betalen een vast bedrag per vierkante meter verkoopruimte - hoeveel precies wil Kuipers niet kwijt, net als diverse horeca-ondernemers op Lowlands - en voor eventuele stroom- en watervoorziening. Van hun omzet dragen ze tussen de 25 en 40 procent af aan de organisatie, afhankelijk van wat ze verkopen.
Wat dat je dan kost? “We gaan uit van 3,5 à 4,5 munt voor een volledige maaltijd”, zegt Kuipers. Bij een prijs van 2,60 euro per stuk, ben je ongeveer een tientje kwijt. “Meer dan in de supermarkt, ja. Maar daar zitten ook de kosten in van hier alles draaiende houden.”
0
geplaatst: 3 maart 2016, 18:37 uur
Uit het stukje valt wel op te maken dat ze in ieder geval geen verlies maken op de horeca...
0
buizen
geplaatst: 3 maart 2016, 18:53 uur
Ze weten het mooi verkapt te formuleren (een 'vast' bedrag per vierkante meter verkoopruimte: dat gaat echt niet om 750 euro voor drie dagen, mensen).
Weet zeker dat er voor die voedseluitbaters een wurgstarttarief geldt. En daarnaast een percentage van de omzet.
Waarom zijn best veel ooit zeer kleinschalig en intiem gestartte festivals in soms no time uitgegroeid tot nu grote of zelfs gigafestivals? Omdat toen in dat niet woekertijdperk het ook al meer dan goed uit kon. Vriendelijke prijzen voor een pintje en een patatje voor 2,50 of 3,50.
Volgend jaar nog grotere bands.
En dan ontdek je ineens dat je tonnen of een miljoen kunt verdienen, met wat prijsaanpassingen.
0
geplaatst: 3 maart 2016, 19:21 uur
buizen schreef:
Waarom zijn best veel ooit zeer kleinschalig en intiem gestartte festivals in soms no time uitgegroeid tot nu grote of zelfs gigafestivals? Omdat toen in dat niet woekertijdperk het ook al meer dan goed uit kon. Vriendelijke prijzen voor een pintje en een patatje voor 2,50 of 3,50.
En dan ontdek je ineens dat je tonnen of een miljoen kunt verdienen, met wat prijsaanpassingen.
Festivals zoals Pinkpop trekken steeds grotere namen aan om verzekerd te zijn van kaartverkoop.
Dit jaar bijvoorbeeld dus McCartney.
Mannen zoals hem spelen al lang niet meer voor brandstof voor de Bedford bus en gratis bier voor de bandleden.
En dus gaan prijzen van kaartverkoop en voedsel omhoog.
Daarnaast eist de inwendige en culinair steeds beter geinformeerde mede-mensch immer beter eten op festivals.
Het liefst zien ze hun koffiebonen door een speciaal ingevlogen Colombiaanse plantage-arbeider in lendendoek, blootvoets stampend, omzetten in een dampend bakkie pleur.
In dat geval mag het best wat kosten

0
buizen
geplaatst: 4 maart 2016, 10:45 uur
Stalin schreef:
... Daarnaast eist de inwendige en culinair steeds beter geinformeerde mede-mensch immer beter eten op festivals.
Het liefst zien ze hun koffiebonen door een speciaal ingevlogen Colombiaanse plantage-arbeider in lendendoek, blootvoets stampend, omzetten in een dampend bakkie pleur.
(quote)
... Daarnaast eist de inwendige en culinair steeds beter geinformeerde mede-mensch immer beter eten op festivals.
Be-lé-ving, Stalin. Het draait bij kuddegedrag allemaal om beleving. Of 'een stukje' beleving.
En natuurlijk 'groen' of 'duurzaam'. De verkoop van illusies.
Let trouwens eens op de tweede 'snack' op dit bord (foto 24): een boterham met ham en kaas, die mag je kopen op het festival (maar als je het waagt zoiets van huis mee te nemen in de tas gaat het bij de ingang linea recta in de container; en maar koketteren met 'bio' en 'groen' en 'duurzaam'). Kamervragen!
En wat is een 'tosi'? Oh, een tosti?
0
geplaatst: 4 maart 2016, 11:29 uur
Hoe zou het met de bloeddruk van onze buizen zijn ?
Kamervragen ?
Liever niet met dit huidige kabinet, die zijn te druk met het houden van hun eigen Best Kept Doofpot Festival
Kamervragen ?
Liever niet met dit huidige kabinet, die zijn te druk met het houden van hun eigen Best Kept Doofpot Festival

* denotes required fields.