MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Live album toplijsten

zoeken in:
Flipper schreef:
Inderdaad, Made in Japan komt wel in mijn rijtje voor van beste live albums. Toch blijft Seconds Out voor mij de meeste 'wouw' factor hebben. Misschien ben ik bevooroordeeld omdat dit de eerste keer was dat ik Genesis live zag.

Flipper, zo heeft iedereen z'n eigen favoriete live album. Voor jou is dat "Seconds Out", voor mij is dat "Made in Japan", prima! Ik lees gelukkig wel dat we op dezelfde "muzikale golflengte" zitten. En dat doet mij veel deugd!
Met hartelijke groet, Hans

Hans, wat zou jouw suggestie zijn voor beste live album. Nu we op dezelfde muziek-frequentie zitten, ben ik daar zeer benieuwd naar.

En Shappy, zo ben ik weer jaloers op diegene die Genesis met Gabriel heeft gezien. Zo blijft er altijd weer wat te wensen.

Flipper schreef:
Hans, wat zou jouw suggestie zijn voor beste live album. Nu we op dezelfde muziek-frequentie zitten, ben ik daar zeer benieuwd naar.

Nou Flipper daar gaan we dan:

Mijn meest favoriete livealbum is "Made in Japan" van Deep Purple. Deze plaat heb ik van mijn ouders gekregen toen ik 16 jaar werd. Bij Made in Japan heb ik daar het e.e.a. over geschreven.

Live albums die mij (in willekeurige volgorde) zeer kunnen bekoren zijn:
1. Golden Earring - Golden Earring live (1977)
2. Genesis - Seconds out, Three sides live, The way we walk
3. Yes - Yessongs
4. Ten Years After - Ten Years After live
5. The Doors - Absolutely live
6. AC/DC - AC/DC Live
7. Lou Reed - Lou Reed live
8. The Allman Brothers Band - T.A.B. live at Fillmore East
9. Het Goede Doel - Live!!
10. Alquin - Alquin on tour
11. Focus - Live at the Rainbow
12. Depeche Mode - 101
13. Status Quo - Status Quo live
14. Bob Marley - Babylon by bus
En last but zeker not least
15. Santana - Lotus

Flipper, ik hoop dat ik je zo voldoende heb geinformeerd.
Gaan we nu weer "on-topic" zoals vriend Rayman dat zo mooi weet te zeggen.
De groeten met handen en voeten, Hans

Laat ik nou helemaal RUSH vergeten, maar ja er zijn nog veeeeeeel meer goede live albums

Paul Mccartney - Back In The U.S.
Genieten!

made in japan - deep purple

Elvis Presley - That's the Way it is / "special edition", cd 2 "The Concert" ; midnight show 12 Augustus 1970. Onovertroffen

deep purple -made in japan
jimi hendrix-band of gypsys
Santana - Lotus
uriah heep-live 1973
ten years after-live

The Cure - Concert
Talk Talk - London 1986

Ik ben niet de grootste voorstander van live-albums, vooral niet sinds de opkomst van de dvd. Toch zijn sommige onmisbaar, vooral wanneer ze één of meerdere nummers bevatten die het origineel overstijgen.
Daartoe behoren:
- Roxy Music, Viva (omwille van 'If there is something')
- Roxy Music, Heart Still Beating ('A song for Europe')
- Dire Straits, Alchemy ('Tunnel of love' met die intro)
- Genesis, Tree Sides Live ('Abacab' en 'Dodo')
- Genesis, The Way We Walk ('Home by the sea' en de medley)
- Pink Floyd, Pulse ('Comfortably numb': die gitaar ...)
- Simple Minds, Live In The City Of Lights ('Promised you a miracle', 'Book of brilliant things', 'East at easter' en 'Love song')

Ruby1966
musicboy schreef:
- Roxy Music, Heart Still Beating ('A song for Europe')

Aretha Franklin - Live at Fillmore West, Aretha in Paris
James Brown - Live at the Appollo
Mariah Carey - MTV Unplugged
The Jacksons - Live
Stevie Wonder - Natural Wonder
Donny Hathaway - These Songs for You Live

Zit nu naar Bad Brains - Youth Are Getting Restless live in Amsteram te luisteren.. coole plaat.

Bobiej
Metallica - Live Shit Binge And Purge
Slayer - Decade Of Aggression
Ozzy Osbourne - Rhandy Rhoads Tribute !!

shappy1010
Ze zijn al meerdere malen genoemd maar toch:

Genesis - Seconds Out
Genesis - The Way We Walk - The Longs (de old medley is )
Bryan Adams - Unplugged (heb niks met de man, maar deze album is schitterend).
The Who - Live @ Leeds
Toto - Livefields

Een Live album wat ik zo'n 35 jaar wekelijks draai, dat moet toch wel mijn favoriet zijn:
Dat is BAND OF GYPSYS - HENDRIX.

Talking Heads: And the name of this band..... is een goede tweede. Mooie opnames die de groei van de band goed weergeven.

Sinds wanneer is Umma Gumma van de Floyd overigens een live album?

Opmerkelijk dat de Stones worden genoemd en niet hun vroege live-meesterwerk 'Get Yer Ya-Ya's Out!'...

(ongeveer een jaar voordat deze LP uitkwam in 1970, kocht ik op de vlooienmarkt op het Waterlooplein een bootleg, de hoes wit met zwarte versiering zonder tekst, met op de LP zelf enkel "Greatest Group On Earth" (en nergens de naam Stones, prachtig toch!), Peace-Berkeley Concert, met op twee na dezelfde nummers als op 'Get Yer Ya-Ya's Out!'; en je snapt het al, deze bootleg is nog veel mooier...)

Ook opmerkelijk nog niet genoemd the Allman Brothers Band "At Fillmore East", live gitaar & instrumenten-werk van werkelijk het allerhoogste nivo!

Ook nog niet genoemd de indrukwekkendste live-opnamen van de Doors op "the Door's Box Set".

Ze horen in ieder geval in mijn top-10 live-lijstje,
evenals the Who, 'Live at Leeds',
Jimmy met de 'Band of Gypsys',
de Woodstock=LP's in hun geheel
en zeker ook verschillende jazz en blues-platen

Echter boven alles uitstekend, ook omdat die muziek een essentiele bouwsteen is van niet enkel mijn muzikale identiteit:

Ummagumma!!

(Oldfart, weet je zelf ook wel:
Ummgumma was een dubbel-LP met een studio èn vooral een live-LP, de laatste een live-set, opgenomen in Birmingham en Manchester in juni 1969...)

(afbeelding)

Deze zat bij de 25th aniversary editie van Born to run.
Meestal vind ik live albums een beetje overbodig, maar Bruce maakt hiermee zijn drie studio albums een beetje overbodig.

Het is vreemd om de documentaire die ook in de box zit te bekijken waarin hij heeft over de maanden dat hij in de studio heeft vertoeft om het perfecte album te maken.

2 uur in Engeland overtreffen het album Born to Run op alle fronten. Wat een passie !!!!!

Niemand kan rond live sh*t: binge and purge van Metallica. (alhoewel rock in rio van Iron Maiden ook knap is).

Just try to do better!

(afbeelding)
Fennesz - Live in Japan

The cure-Paris
Iron Maiden-Live After Death

Ik ga geen lijstje opgeven van Live albums, omdat ik net als enkele anderen hier vind dat Live albums sinds de komst van de DVD nogal overbodig zijn geworden. Voor mij zijn er enkele DVD's die er bovenuit springen, de volgorde is willekeurig, Talking Heads - Stop Making Sense, Peter Gabriel - Secret World Live en - Growing Up, The Corrs - Live at Lansdowne en David Bowie - The serious Moonlight Tour.

The Rolling Stones - Get Yer Ya-Yas Out!

Yanina
Led Zeppelin - BBC sessions

traffic - on the road is ook een zeer goeie

U2 - Rattle & Hum al genoemd?

Porcupine Tree - Coma Divine

Deep Purple- Made in Japan
Dream Theater- Score

Jornaquin
Ik ken niet zoveel live albums maar mijn favoriet is denk ik toch wel Nirvana - MTV Unplugged

MetalDex
Deep Purple - Made In Japan

die is IMO nooit overtroffen.
verder nog hele goede live-cd's (ik ken er niet zoveel, alleen van artiesten die ik echt goed vind)

Rory Gallagher - Irish Tour
Iron Maiden - Live After Death
(Maiden England ( ) vind ik iets beter, maar dat is geen officiële release, en mag dus ook niet hier op de site staan.)

mugken
The Essintial Iron Maiden is toch ook niet officieel.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:49 uur

geplaatst: vandaag om 18:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.