MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Doorlichting: Depeche Mode's b-kantjes

zoeken in:
Naar aanleiding van sommige b-kantjes die terecht zijn gekomen in mijn persoonlijke top 40 leek het me wel leuk om (naast die betreffende nummers) ze ook eens kort te gaan doorlichten in dit topic; enkel maar de b-kantjes, dus geen bonus nummers die de tracklist van hun albums niet gehaald hebben.

Ice Machine (20 februari 1981)

Het b-kantje van de single Dreaming of Me; hoewel Dreaming of Me mijn voorkeur heeft hoeft dit nummer daar zeker niet voor onder te doen hoor; had m.i. gewoon ook op Speak & Spell kunnen staan i.p.v. Boys Say Go! of What's Your Name?

DjFrankie (moderator)
Dit nummer ken ik. Komt Christmas Island straks ook nog eens in beeld

Heb ik als bonusnummer op hun debuut CD staan.

DjFrankie (moderator)
Wat doe je trouwens met But not Tonight ? Is natuurlijk niet in Nederland uitgebracht

DjFrankie schreef:
Wat doe je trouwens met But not Tonight ? Is natuurlijk niet in Nederland uitgebracht

"The band's U.S. label Sire Records, however, decided to use the B-side "But Not Tonight" on the soundtrack to the movie Modern Girls and included the song on US editions of Black Celebration.
As a result, the single was flipped, and released as "But Not Tonight" in the United States to help promote the movie. The band was not happy with this decision, seeing "But Not Tonight" as a useless pop track recorded in less than a day. "

Zal dus doorgelicht worden , samen met de andere twee b-kantjes Breathing in Fumes en Black Day van de single Stripped / Amerikaanse single But Not Tonight.

Ice Machine is gelijk hun mooiste b kant.

deric raven schreef:
Ice Machine is gelijk hun mooiste b kant.

Duidelijk een voorstander van hun vroegere werk, maar niets mis mee uiteraard.

Alles tot en met Songs of Faith and Devotion vind ik goed, dus daar heb je wel gelijk in.

Shout! (29 mei 1981)

Het b-kantje van de single New Life; het was ook het eerste Depeche Mode nummer dat een 12" extended remix kreeg, namelijk de Rio Remix.

Any Second Now (7 september 1981)

Het instrumentale b-kantje van de single Just Can't Get Enough; de Amerikaanse single had het nummer Tora! Tora! Tora! als b-kantje; op het album Speak & Spell staat het nummer Any Second Now (Voices), gezongen door Martin.

Now, This Is Fun (29 januari 1982)

Het b-kantje van de single See You, en nummer 36 in mijn persoonlijke top 40 ; voordat de single uitgebracht werd heette het nummer Reason to Be volgens de Engelstalige wiki, maar in hoeverre dit correct is weet ik niet; dit is ook niet mijn elpee en platenspeler, maar het leek me wel leuk om ditmaal de extended versie van het nummer te plaatsen.

Oberkorn (It's a Small Town) (26 april 1982)

Het instrumentale b-kantje van de single The Meaning of Love; het nummer refereert naar Oberkorn, een plaats in de gemeente Differdange en het kanton Esch-sur-Alzette in Luxemburg; heb ik nooit geweten , tot vandaag.

Excerpt From: My Secret Garden (16 augustus 1982)

Het instrumentale b-kantje van de single Leave in Silence; tevens ook de eerste single van de band waarbij ze het "Bong" catalogus nummer systeem in gebruik namen; dit zouden ze nog blijven doen tot en met de single Heaven uit 2013.

The Great Outdoors! (31 januari 1983)

Het instrumentale b-kantje van de non-album single Get the Balance Right!; tevens ook de eerste single met Alan als officieel lid van de band.

Work Hard (11 juli 1983)

Het b-kantje van de single Everything Counts; de single werd heruitgebracht (in een live versie) op 13 februari 1989 (25 maart 1989 in de Verenigde Staten) als ter ondersteuning van het live album 101.

Fools (19 september 1983)

Het b-kantje van de single Love in Itself en geschreven door Alan.

In Your Memory (12 maart 1984)

Het b-kantje van de single People Are People en nummer 38 in mijn persoonlijke top 40; geschreven door Alan en had dus m.i. gewoon op Some Great Reward kunnen staan ; ditmaal de extended versie (Slik Mix) geplaatst, vaak foutief de Slick Mix of Silk Mix genoemd.

(Set Me Free) Remotivate Me (20 augustus 1984)

Het b-kantje van de single Master and Servant; volgende week gaan we verder , weekend nu!

Vermits de single Blasphemous Rumours / Somebody (29 oktober 1984) een dubbele a-kant betrof gaan we verder met de daaropvolgende single.

Flexible (29 april 1985)

Het b-kantje van de single Shake the Disease; een b-kantje waardig m.i.; niet echt memorabel.

Fly on the Windscreen (16 september 1985)

Het b-kantje van de single It's Called a Heart; Alan was echter van mening dat dat nummer een stap achterwaarts was voor de band; de andere drie en Daniel Miller waren echter van mening dat Fly on the Windscreen alsnog het b-kantje moest worden; het zou helaas ook niet de laatste maal zijn dat Alan alleen stond in zijn pleidooien.

But Not Tonight, Black Day en Breathing in Fumes (10 februari 1986)

Het eerste b-kantje van de single Stripped; in de Verenigde Staten was echter Stripped het b-kantje, omdat hun Amerikaanse label Sire Records het nummer But Not Tonight wou promoten voor de film Modern Girls; de band was niet erg blij met deze beslissing, want ze vonden het maar een nutteloos popnummer dat ze opgenomen hadden in minder dan een dag; beetje overdreven, want het is m.i. best wel een goed nummer en Martin zingt het ook akoestisch op de huidige tour van de band.

Black Day

Het tweede b-kantje; een akoestisch alternatieve versie van Black Celebration, en gezongen door Martin.

Breathing in Fumes

Het derde b-kantje; samples van Stripped, gemixed door de band en Thomas Stiehler.

Christmas Island (14 april 1986)

Het instrumentale b-kantje van de single A Question of Lust; duidelijk een kolfje naar de hand van Alan, want dit nummer is toch wel vergelijkbaar met zijn eerste EP 1 + 2; zijn toen nog zij-project Recoil.

Fly On The Windscreen vond ik beter dan It's Called A Heart, was voor mij de reden om de single te kopen.

Bij Paper Monsters van Dave Gahan

Bottle Living doet me telkens weer aan een Depeche Mode-nummer denken waar ik tot op de dag van vandaag maar niet op kan komen. Eens zal ik er achter komen met of zonder jullie hulp

Heb het er enige weken geleden al eens met desbetreffende per PM over gehad; eerst dacht ik nog dat het Flexible zou kunnen zijn, maar denk nu toch eerder aan Black Day hoor.

Black Celebration [Live] (11 augustus 1986)

Het b-kantje van de single A Question of Time; hoewel deze versie zeker niet slecht is, gaat mijn voorkeur toch eerder uit naar de versie op het live-album 101.

Pimpf en Agent Orange (27 april 1987)

Eerste instrumentale b-kantje van de single Strangelove; het nummer is volgens de Engelstalige wiki vernoemd naar een tijdschrift van de Hitler-jeugdorganisatie, maar of dit effectief zo is weet ik eerlijk gezegd niet, en laten we het daar verder ook maar niet over hebben.

Agent Orange

Het tweede instrumentale b-kantje; dit nummer is dan weer vernoemd naar het herbicide dat werd gebruikt in de oorlog in Vietnam; ook weer zulk leuk onderwerp!

Pleasure, Little Treasure (24 augustus 1987)

Het b-kantje van de single Never Let Me Down Again.

Route 66 (28 december 1987)

Het b-kantje van de single Behind the Wheel, en een cover van Bobby Troup.

Dangerous (28 augustus 1989)

Het b-kantje van de single Personal Jesus; zoals reeds eerder aangegeven, het is dat Violator perfect is dat dit nummer de "flow" van het album verstoord had, maar wat een fijn nummer blijft dit toch.

Memphisto en Sibeling (16 januari 1990)

Eerste instrumentale b-kantje van de single Enjoy the Silence; Martin omschreef het nummer als volgt; een denkbeeldige film over Elvis als een duivel die hij in zijn geest had gecreëerd; het is een porte-manteauwoord van Memphis (waar Elvis op Graceland woonde) en Mephisto.

Sibeling

Tweede instrumentale b-kantje; de titel refereert naar de Finse componist Jean Sibelius.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:50 uur

geplaatst: vandaag om 23:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.