menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Het MuMe Top 1000 Project - Regels

zoeken in:
avatar van chevy93
Graag dit topic schoonhouden voor officiële, organisatorische mededelingen. Voor op- en aanmerkingen verwijs ik graag naar het discussietopic: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Het MuMe Top 1000 Project - Discussietopic

Ik presenteer u: de allereerste editie van de MusicMeter Album Top 1000!

Het idee is in 2013 ontstaan op MovieMeter. Met een select groepje lijstjesfanatici het ondoenlijke doen, namelijk een lange, omvangrijke persoonlijke lijst te maken met jouw favorieten. En door die allemaal bij elkaar op te tellen, komt er een top 1000 uit rollen. Op MovieMeter wordt dit tweejaarlijks georganiseerd, in de oneven jaren. Nu is mijn idee om op MusicMeter in dit ‘gat’ te springen en hier op MuMe de even jaren te pakken.

In het kort:
Mail jouw albumlijst (min. 100, max. 500 albums) naar [email protected]. Bij voorkeur in Excel-format met daarin aparte kolommen voor positie, artiest, album, jaar en album-id.

De deadline is zondag 8 juli.


Hoe werkt het?
Heel simpel, iedereen op MusicMeter staat het vrij om een lijst aan te leveren. De lijst moet minimaal 100 en maximaal 500 albums lang zijn. Alles daartussen mag ook, dus een top 117, 327 of 461 is ook prima. Wanneer je een lijst van langer dan 500 albums inlevert, zullen alleen de eerste 500 verwerkt worden.

Lijsten moeten gerangschikt zijn en mogen niet in alfabetische of chronologische volgorde aangeleverd worden.

Mag ieder album meedoen?
Ja, zolang het album op MusicMeter staat, is het toegestaan om deze in je lijst op te nemen. EP’s, live-albums en verzamelaars zijn dus ook van harte welkom.

Ik wil meedoen! Hoe moet ik mijn lijst aanleveren?
Om het verwerken van de lijsten te vergemakkelijken voor de organisatie verzoek ik om de lijsten aan te leveren volgens een vast format (zie ook template in de volgende vraag). In het ideale scenario lever je een Excel-bestand aan met daarin tenminste:
Kolom A: de positie (1, 2, 3, … 500)
Kolom B: de artiest
Kolom C: albumnaam
Kolom D: jaartal (optioneel)
Kolom E: album-id (!!!)

Met name de laatste kolom is belangrijk. De ervaring leert dat mensen album- en artiestennamen op verschillende manieren schrijven. En een onnodige komma of spatie kan al snel resulteren in extra (handmatig) werk voor de organisatie.

Ieder album op MuMe heeft een uniek nummer meegekregen. Deze is te vinden in de URL van het betreffende album. Zo verwijst https://www.musicmeter.nl/album/4 naar OK Computer. Als je de 4 in een 53 verandert, kom je op de pagina van Dark Side of the Moon. Door dit unieke nummer in een aparte kolom te zetten, gaat de verwerking van de lijstjes aanmerkelijk makkelijker. Bovendien is het voor jezelf ook beter, want het verkleint ook de kans dat er fouten gemaakt worden in het verwerken van jouw lijst. Het zou toch zonde zijn als jouw punten bij het verkeerde album terechtkomen, niet waar?

Ik wil niemand ontmoedigen om mee te doen door het vermelden van de id verplicht te stellen, maar zorg dan in ieder geval dat de schrijfwijzen van de artiest en albumnaam EXACT overeenkomen met de schrijfwijze op MuMe. Op deze manier kan de organisatie het nummer automatisch erbij laten zetten in Excel door deze te matchen met een grote database.

P.S. Als je geen Excel hebt, is er geen man overboord, maar dan zou ik aanraden om even contact met mij te zoeken om te kijken naar alternatieven.

Is er een template beschikbaar?
Ja, die is er. Deze kun je hier downloaden: Template Lijst.xlsx - drive.google.com

Is er een makkelijke manier om mijn stemmen in Excel te krijgen?
Jazeker! Je kunt je stemmen exporteren naar Excel door gebruik te maken van de zoekfunctie op MusicMeter. Ga naar deze pagina: https://www.musicmeter.nl/album/searchvotes. Stel de parameters in, zodat je het gewenste resultaat krijgt en klik op exporteren. Vervolgens opent Excel als het goed is.
https://i.gyazo.com/eae8b16220b253d7715af172d50a8c3f.png

Vervolgens kun je via de functie Tekst naar Kolommen ervoor zorgen dat de gegevens netjes in verschillende kolommen staat.
Via zoekfunctie eigen stemmen --> sorteren op Eigen stem --> zoek albums --> exporteren naar CSV.
Vervolgens wordt excel opgestart en staat alles in kolom A --> alle tekst in kolom A selecteren --> Tabblad Gegevens --> Tekst naar kolommen --> oorspronkelijke gegevenstype en daarbij gescheiden aanvinken --> volgende --> bij scheidingstekens alleen komma selecteren --> voltooien
Of voor een filmpje (lees: gif’je), zie: https://giant.gfycat.com/VariableAdeptGavial.webm

Een andere manier is om al je stemmen te laten exporteren via deze link: https://www.musicmeter.nl/my/export
(dit verzoek wordt in de nacht na aanvraag door de servers van MuMe ingewilligd, dus je kunt je gegevens niet direct inzien met deze methode; het voordeel is echter dat deze exporteerfunctie wat gebruiksvriendelijker is)

Ik heb mijn lijst af! Waar moet ik deze heensturen?
Alle lijsten mogen gestuurd worden naar [email protected]. Als je lijst ontvangen is, krijg je van mij persoonlijk een pm. Mocht je die niet gehad hebben, moet je mij dus even contacteren.

Tot wanneer heb ik de tijd?
Initieel wil ik de deadline op zondag 5 juli zetten. Dit geeft jullie (en mijzelf) ruim drie maanden de tijd om een lijst in elkaar te zetten.

Wanneer is de uitslag?
Tja, dat is dus afhankelijk van hoe lang het duurt om de lijstjes te verwerken. Ervan uitgaande dat iedereen zijn lijstje conform de template inlevert, kan de uitslag waarschijnlijk al binnen een week gepresenteerd worden. Maar dat zal te zijner tijd wel bekendgemaakt worden.

Komt er weer een radio-uitzending op Orinoco Radio?
Uiteraard. Althans, dat staat zeker op de planning!

Wat is de puntentelling?
Op MovieMeter wordt de volgende formule gehanteerd:
Point = 38000 / ( [place] + 75
Deze zal hier vooralsnog ook gebruikt worden.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:10 uur

geplaatst: vandaag om 14:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.