Radiohead - OK Computer (1997)

4,14

Label: Parlophone

1. Airbag (4:44)
  2. Paranoid Android (6:23)
  3. Subterranean Homesick Alien (4:27)
  4. Exit Music (For a Film) (4:24)
  5. Let Down (4:59)
  6. Karma Police (4:21)
  7. Fitter Happier (1:57)
  8. Electioneering (3:50)
  9. Climbing Up the Walls (4:45)
  10. No Surprises (3:48)
  11. Lucky (4:19)
  12. The Tourist (5:24)
  13. Polyethylene (Parts 1 & 2) * (4:23)
  14. Pearly * (3:37)
  15. A Reminder * (3:53)
  16. Melatonin * (2:09)
  17. Meeting in the Aisle * (3:09)
  18. Lull * (2:29)
  19. Climbing Up the Walls [Zero 7 Mix] * (5:19)
  20. Climbing Up the Walls [Fila Brazillia Mix] * (6:25)
  21. Palo Alto * (3:44)
  22. How I Made My Millions * (3:09)
  23. Airbag [Live in Berlin] * (4:49)
  24. Lucky [Live in Florence] * (4:36)
  25. No Surprises [BBC Radio One Evening Session (05 / 28 / 97)] * (3:58)
  26. Climbing Up the Walls [BBC Radio One Evening Session (05 / 28 / 97)] * (4:21)
  27. Exit Music [For a Film) [BBC Radio One Evening Session (05 / 28 / 97]] * (4:35)
4649 BERICHTEN 32 MENINGEN
avatar van Maartenn
geplaatst: 12 november 2016, 22:48 uur [permalink]
freakey schreef:

Beetje flauw om iedereen die dit album niet op een fluwelen kussen draagt meteen te betichten van trollen... 😐

Van jou had ik meer verwacht freaky πŸ˜‰

Lees het eerste bericht, dat is obvious trolling. Gelijk beklag doen over de nummer 1 positie in de top250 en dan uit protest een 0,5 geven.

Natuurlijk mag iedereen een mening over dit album hebben. Ook een mening die ik niet per se deel. Echter, halve sterren uitdelen vanwege de plaats in een ranglijst heeft niets met de muziek te maken. Dat beoordelen we hier tenslotte, niet waar?

avatar van Leptop
geplaatst: 12 november 2016, 23:02 uur [permalink]
Weinig albums op MuMe die zoveel emotie losmaken. Typisch 'hate it or love it' album.

avatar van freakey
geplaatst: 13 november 2016, 15:19 uur [permalink]
Ik lees vooral dat ie de plaat onterecht op de eerste plaats in de top 250 vind staan Maartenn, een mening die ik wel met hem deel...

Voor de rest lijkt ie het rating systeem van MuMe niet te begrijpen...

geplaatst: 13 november 2016, 15:35 uur [permalink]
Leptop schreef:

Dat is voornamelijk aan die eerste plaats in de top-250 te wijten. Het wekt bij sommige mensen een knagend verlangen tot weerlegging op.

geplaatst: 13 november 2016, 15:36 uur [permalink]
freakey schreef:
Voor de rest lijkt ie het rating systeem van MuMe niet te begrijpen...

Dat was nog niemand opgevallen πŸ˜‰

avatar van freakey
geplaatst: 13 november 2016, 15:40 uur [permalink]
Franck Maudit schreef:

Dat was nog niemand opgevallen πŸ˜‰

Maar dat kan dus verklaren dat de extreem lage stem voortkomt uit onwetendheid en niets met trollen te maken heeft...

avatar van Kronos
geplaatst: 13 november 2016, 15:49 uur [permalink]
Jany schreef:
Het gaat niet om een herberekingsschaal, maar een uitbreiding schaal
die betekenen dat we -5 / -4,5 / -4 / -3,5 / -3 / -2,5 / -2 / -1,5 / -1 / -0,5 / 0 / 0,5 / 1 / 1,5 / 2 / 2,5 / 3 / 3,5 / 4 / 4,5 / 5 zouden hanteren ... ipv 0 tot en met 10

Jij geeft dus punten op een schaal van 0-10 terwijl hier een schaal van 0-5 wordt gebruikt. πŸ˜‚

geplaatst: 13 november 2016, 16:01 uur [permalink]
legian schreef:
Er was hier een topic voor maar ik kan hem niet meer vinden. Misschien handiger om het daar voort te zetten.

Bedoel je dit? Klikkerdeklik

avatar van legian
geplaatst: 13 november 2016, 19:42 uur [permalink]
Franck Maudit schreef:

Bedoel je dit? Klikkerdeklik

Kijk topper. Ik zet hem meteen maar ff in de updates.

geplaatst: 27 december 2016, 13:57 uur [permalink]
Jany schreef:
Het is niet de bedoeling keet te schoppen hoor, idd gewoon een andere mening, is ook een mening... en 0,5 is misschien wel de laagste score hier, maar ik zie het meer als "je kan ook gewoon geen score geven πŸ™‚ zo hebben de albums die hier punten kregen toch dat beetje meer dan anderen die geen punten krijgen ook al is het maar een 0,5 πŸ™‚"

Jany, helemaal prima om een andere mening over dit album te hebben. Maar ik geloof dat je het rating systeem niet snapt. Ik zie ook niemand die het goed aan jou heeft uitgelegd, dus bij deze: de punten die je in de top 250 ziet, zijn niet op basis van de uitgedeelde sterren, maar op basis van het aantal keren dat ze in de top 10 van MuMe gebruikers staan (en ook de plaats in je top 10 maakt uit). Het aantal sterren is puur een beoordeling van het album. Ik lees dat jij dit album eigenlijk een 5,5 vindt op een schaal van 1 tot 10. Dat zou in dit geval dus 2,5/3 ster betekenen. En je geeft hiermee dus geen punten aan het totaal voor de top 250 klassering. Hopelijk is het zo duidelijk πŸ™‚ En verder wat legian zegt. Door dit album een 0,5 te geven, maar albums die je nog slechter vindt geen rating te geven, geef je een ontzettend vertekend beeld. De rating is nu eenmaal van 0 tot 5 en niet van -5 tot 5.

avatar van FrodoK
geplaatst: 27 december 2016, 15:42 uur [permalink]
Om nog aan te vullen Jany: op dit moment geef je deze plaat (omgerekend naar een schaal van 0-10) een 1. Terwijl je op die schaal eigenlijk een 5,5 zou willen geven.

avatar van Maartenn
geplaatst: 27 december 2016, 16:17 uur [permalink]
FrodoK schreef:

πŸ˜„ Is dit nou werkelijk nog steeds gaande.

geplaatst: 27 december 2016, 18:04 uur [permalink]
Voor mij was dit onderwerp al lang afgehandeld, bedankt voor de 'verduidelijking'. Ik hou het er gewoon op dat het album me niet ligt. Ik heb nog wel een cd of 6 van Radiohead gekocht, maar geen enkel nummer kon me eigenlijk nog bekoren zoals Creep. Fake plastic trees was close, maar toch niet zoals Creep... veel plezier verder... ik luister wel naar wat anders... πŸ™‚

avatar van philtuper
geplaatst: 8 januari, 17:39 uur [permalink]
Jany schreef:
Voor mij was dit onderwerp al lang afgehandeld, bedankt voor de 'verduidelijking'. Ik hou het er gewoon op dat het album me niet ligt... veel plezier verder... ik luister wel naar wat anders... πŸ™‚

Pink Floyd? πŸ˜‰

geplaatst: 8 januari, 19:59 uur [permalink]
philtuper schreef:

Pink Floyd? πŸ˜‰

Natuurlijk.... nog altijd het beste dat ooit gemaakt is πŸ™‚ Natuurlijk πŸ™‚

avatar van philtuper
geplaatst: 8 januari, 23:02 uur [permalink]

Natuurlijk.... nog altijd het beste dat ooit gemaakt is πŸ™‚ Natuurlijk πŸ™‚

Haha! Ook daar kan over gediscussieerd worden, maar ik vind het een dijk van een plaat!
Een 0,5 geef je in mijn ogen niet aan album als dit maar aan alles van Maroon 5 bijvoorbeeld.
Dat het niet je ding is kan natuurlijk maar met een 0,5 zeg je eigenlijk dat je dit een heel slecht album vindt. Dat is het toch ook weer niet, of wel dan?

geplaatst: 9 januari, 02:02 uur [permalink]
philtuper schreef:

Ik heb 7 albums van Radiohead en eigenlijk vind ik Creep alleen schitterend en al de andere songs komen nog in geen honderd jaar in de buurt. Fake plastic trees heb ik meer door de cover van Marillion leren waarderen dan door Radiohead zelf, maar dat nummer is nog wel Ok.
Het is zowat vergelijkbaar met Zombie van de Cranberries, 1 heel goed nummer, maar de rest... verre van... het lijkt precies of het een 'must' is om 'Radiohead' goed te moeten vinden... ook dit jaar weerom een Radiohead op de eerste plaats terwijl bv RPWL niet eens in het lijstje voor komt ondanks elke song op dat album fantastisch is... niet gekend, niet geliefd ?...

avatar van JVT
JVT
geplaatst: 9 januari, 08:17 uur [permalink]
Dus omdat jij Radiohead niet goed vind is het een slechte band met 1 goed nummer?
Wat een flauwekul. Dus iedereen vind radiohead goed omdat dit een 'must' is?? Geloof je zelf wel wat je hier neerschrijft?

avatar van Deranged
geplaatst: 9 januari, 08:48 uur [permalink]
Slecht zou ik ze niet willen noemen.

Wel erg matig met geen een goed nummer.

Deze plaat luisteren, proberen, keer op keer, het blijft de 'dullest of things'.

avatar van AdrieMeijer
geplaatst: 9 januari, 08:56 uur [permalink]
Jany schreef:

Ik heb 7 albums van Radiohead en eigenlijk vind ik Creep alleen schitterend en al de andere songs komen nog in geen honderd jaar in de buurt..

En dan hebben ze Creep nog gejat ook... πŸ˜‰
Wie koopt er nou zeven albums terwijl-ie er eigenlijk geen barst aan vindt? Zonde van het geld, man!

avatar van SébastienY
geplaatst: 9 januari, 09:21 uur [permalink]
Jany schreef:

RPWL vond ik interessant als ik een jaar of achttien was. Maar als ik nu terug luister naar Beyond Man And Time... Stroperige lyrics en een complete Pink Floyd rip-off. Dat laatste is in se geen probleem, maar ze houden die trend wel aan op andere albums. Nu goed, het is goeie prog, daar ben ik het zeker met je eens.

Radiohead is gewoon niet je genre. Het is niet omdat jij dit maar bagger met een strik vindt, dat je daarom de 90% hier die Radiohead wel geweldig vinden moet minimaliseren. Ik betwijfel zelfs of je die andere albums van Radiohead wel deftig hebt beluisterd, want wie dat doet zou nooit Creep aanduiden als favoriete nummer.

avatar van Gretz
geplaatst: 3 februari, 16:19 uur [permalink]
Jany schreef:

Dat album van RPWL (kende het niet) blijkt een live-registratie van een Pink Floyd-album door een Duitse coverband te zijn. Nogal logisch dat zulke specifieke albums niet snel in iemands jaarlijstje zullen belanden. Was het een gewoon studio-album geweest met alleen maar eigen composities die in de buurt zouden komen van de populairste Pink Floyd-albums was het ongetwijfeld een andere zaak geweest.

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
geplaatst: 4 februari, 12:03 uur [permalink]
Berichten over Creep (vreselijk nummer inderdaad) verplaatst naar Radiohead - Pablo Honey (1993) . De discussie past wat mij betreft véél beter bij de plaat waar Creep daadwerkelijk op te vinden is πŸ˜‰

geplaatst: 11 februari, 17:17 uur [permalink]
Instrumentaal gezien een mooi album, ik kan echter niet veel met de klaagstem van Yorke. Helaas heeft zijn stem een nogal bepalende invloed op alle nummers, waardoor ik eigenlijk van geen enkel nummer echt geniet. Door zijn zang veranderen eigenlijk alle nummers in een klaagzang en wordt mijn gevoel eigenlijk al meer deprimerend hoe verder het album vordert.

Eigenlijk snap ik ook niet zo goed dat dit album op alle bekende internetlijstjes op 1 staat, wellicht heeft dat iets met de tijdgeest van doen. De internetlijstjes zijn ongeveer opgezet op het moment dat Radiohead populair was en daardoor wellicht relatief gezien overbevolkt door de eerste computer generatie. Ook was eind jaren 90 niet de meest positieve tijd onder jongeren, in ieder geval muzikaal gezien.

Wellicht dat daarom veel mensen zich mee laten slepen in deze voor mij deprimerend klinkende muziek, of vice versa. De toekomst zal het uitwijzen. 3,5 ster voor de instrumentatie, maar na dit album moet ik dringend vrolijkere muziek luisteren. Ah nu ik hem weer opnieuw luister verlaag ik hem met nog een halve ster, mijn stemming wordt langzaam negatiever. Laat ik hem maar afzetten, dan blijft er nog 3 ster staan voordat ik er nog meer afhaal.

avatar van oceanvolta
geplaatst: 12 februari, 00:23 uur [permalink]
PeterC86 schreef:

Ik vind deprimerende muziek heerlijk om naar te luisteren. Blijkbaar ben ik niet de enige

geplaatst: 12 februari, 09:41 uur [permalink]
Je goed recht, ik begrijp dat alleen niet zo goed. Wat vind je daar heerlijk aan? Misschien gaat het leven mij ook te goed af in vergelijking met anderen, of luisteren veel mensen waarmee het minder goed gaat (niet in vergelijking met mij, maar in het algemeen) veel muziek. Dat kan ik me ook goed voorstellen. Laat ik dan zeggen dat ik het jammer vind dat dit het beste album ooit is, dat had van mij graag iets meer positievere muziek mogen zijn. Enfin, het is wat het is.

avatar van chevy93
geplaatst: 12 februari, 10:14 uur [permalink]
Ik vind dit niet zozeer deprimerend als wel emotioneel. De beste muziek komt nou eenmaal uit het hart. Deprimerend is eerder Joy Division, The Cure of Songs: Ohia. En zelfs daar kan ik nog gewoon naar luisteren op een vrolijke zomerdag.

Verder denk ik inderdaad dat dit op 1 staat, omdat dit album voor veel mensen hier (en bij andere online muzieklijstjes) opgegroeid zijn met dit album. Maar bovenal natuurlijk, omdat zoveel mensen die helemaal geweldig vinden. πŸ˜‰

avatar van Deranged
geplaatst: 12 februari, 20:46 uur [permalink]
't Is nog geen drol in een zakske want dan had je tenminste nog iets kneedbaar substantieels om handen.

Met glibberige glip glijdt dit een beetje om en langs je heen.

Een schrille scheet, meer is het niet.

Niks geen somptueuze odeur welke hard op het gestel inhakt, enkel zo'n geniepig geurtje dat hooguit minuscuul wat miezert.

Maar dat is slechts mijn beleving, uiteraard.

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
geplaatst: 13 februari, 09:15 uur [permalink]
Paar berichten verwijderd, paar berichten verplaatst naar Muziek > Algemeen > Je mening uiten over muziek