Radiohead - OK Computer (1997)

Alternatieve titel: OKNOTOK 1997 2017

Label: Parlophone

1. Airbag (4:44)
  2. Paranoid Android (6:23)
  3. Subterranean Homesick Alien (4:27)
  4. Exit Music (For a Film) (4:24)
  5. Let Down (4:59)
  6. Karma Police (4:21)
  7. Fitter Happier (1:57)
  8. Electioneering (3:50)
  9. Climbing Up the Walls (4:45)
  10. No Surprises (3:48)
  11. Lucky (4:19)
  12. The Tourist (5:24)
  13. Polyethylene (Parts 1 & 2) * (4:23)
  14. Pearly * (3:37)
  15. A Reminder * (3:53)
  16. Melatonin * (2:09)
  17. Meeting in the Aisle * (3:09)
  18. Lull * (2:29)
  19. Climbing Up the Walls [Zero 7 Mix] * (5:19)
  20. Climbing Up the Walls [Fila Brazillia Mix] * (6:25)
  21. Palo Alto * (3:44)
  22. How I Made My Millions * (3:09)
  23. Airbag [Live in Berlin] * (4:49)
  24. Lucky [Live in Florence] * (4:36)
  25. No Surprises [BBC Radio One Evening Session (05 / 28 / 97)] * (3:58)
  26. Climbing Up the Walls [BBC Radio One Evening Session (05 / 28 / 97)] * (4:21)
  27. Exit Music (For a Film) [BBC Radio One Evening Session (05 / 28 / 97] * (4:35)
  28. I Promise * (3:59)
  29. Man of War * (4:29)
  30. Lift * (4:06)
avatar van LucM
OK Computer is pretentieus in die zin dat ze diverse stijlen in dit album verwerken maar gaat hierin niet te ver. Radiohead moet het nooit hebben van oeverloze bombast of experiment of gepiel per vierkante meter, bij Radiohead staan de song, sfeer en emotie centraal en zijn de arrangementen of experimenten in dienst daarvan.

avatar van TornadoEF5
Voor mij toch een album met ups en helaas ook te veel downs. Er zitten wel fijne nummers bij zoals Subterranean Homesick Alien en Climbing Up The Walls, en nummers die ok zijn (No Surprises, Karma Police, Paranoid Android, Lucky, Exit Music en Let Down). Maar ik heb ook het probleem dat ik bij bepaalde nummers gemengde gevoelens heb, sommige delen van nummers vind ik goed, andere dan weer wat minder. Paranoid Android is zo een voorbeeld van een nummer (met een wat zeurderig / traag middenstuk). Ik denk dat dit voor mij een 3.0* of 3.5* zal worden, de exacte notering hangt nog af van wat toekomstige luisterbeurten raad brengen.

OK Computer is het mooiste album aller tijden. Het enige album dat me van top tot teen raakt, elke keer weer. Met de release van OKNOTOK vorig jaar werden drie juweeltjes uit de kluis toegevoegd die deze schatkist zo mogelijk nog mooier hadden gemaakt. I Promise is mijn favoriete song van 2017.

avatar van elvismyboy
Heb het ook meerdere keren geprobeerd maar nee krijg het er ook niet in .... Las hierboven meerdere keren de term ZEURDERIG. Ik wil daar nog DRAMMERIG aan toevoegen.

Wat een geweldige, zeurderige en drammerige plaat!

Ik kan het niet helpen, maar als ik aan de jaren '90 denk, heb ik meteen deze muziek in mijn hoofd.

avatar van Traiannnn
Lange tijd genoten van deze plaat. Smaken veranderen. 5* > 4*
Een dikke 8/10. Paranoid Android wordt ook wel de 'Bohemian Rhapsody' van Radiohead genoemd. Geweldig nummer. Helaas is de tweede helft van het album wat minder.

avatar van Thekillers87327
Dit is denk ik muziek die je moet pakken of niet. Muziek gemaakt door robots en dan heb ik het niet over de autotune. Ik heb hetzelfde gevoel als bij de smashing pumpkins, ze zijn zo druk bezig om muzikale perfectie te maken dat ze vergeten er emotie en melodie in te leggen.
Het is puur smaak maar ik kan dit niet hoger dan 1,5 sterren geven. Of oke vooruit 2,5 dan omdat ik wel zie dat het complex in elkaar zit, het doet me alleen totaal niks. Snap niet waarom dit zo hoog staat. Maargoed again smaak

avatar van corn1holio1
Dat ze muzikale perfectie nastreven is inderdaad erg duidelijk op dit album. Maar dat dit ten koste zou gaan van melodie (zie Karma Police of No Surprises) of emotie (Exit Music ) ontgaat mij. Moet inderdaad met smaak te maken hebben!