menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 10 nummers van 2019

zoeken in:
Podver hoi123, dit had zo mijn lijstje kunnen zijn. Black Country staat in ieder geval bij ook op 1

BmBmBm is wel heel erg 2018 trouwens

Nee hoor, toen was de productie net iets anders.

Wouw, moeilijk hoor . Dit jaar redelijk wat prog gekocht en dat zal sowieso geen hoge ogen gooien op 2019.

Maar hier een voorlopige top 3:

Grand Tour - Big Big Train
In Cauda Venenum - Opeth
Resistance - IQ

1. Rammstein - Deutschland (imo zeer verrassend hier nergens genoemd, wel hoog binnengekomen in de top 2000).

2. The Comet Is Coming - Blood Of The Past

3. Dominik Eulberg - Zweibrütiger Scheckenfalter

4. Big Brave - Holding Pattern

5. Acid Rooster - Oculatus Abyss

6. Dominik Eulberg - Fünffleck Widderchen

7. Alessandro Cortini - La Storia

8. Black Midi - Ducter

9. Mispyrming - Orgia

10. Rammstein - Ausländer

Heb 10 nummers gekozen uit voornamelijk popmuziek die mijn muzikale jaar enige kleur wisten te geven. Het hadden er ook net zo goed 10 anderen kunnen zijn. ‘Muziek is geen wedstrijd’: was het statement van Danny Vera onlangs in een talkshow, en daarin heeft ie groot gelijk. All that matters is the moments.

- sharon van etten - remind me tomorrow
- julia jacklin - body
- black pumas - know you better
- brittany howard - stay high
- ishmael ensemble - ashes to ashes
- jenny hval - the practice of love
- dearhunter - timebends
- helado negro - running
- big thief - not
- the comet is coming - the afterlife

2019 x 10 op MM on Spotify - open.spotify.com

2019 is voor mij geen memorabel albumjaar (voorlopig nog geen enkele 4,5* of 5,0*!), maar op single gebied zijn er een aantal absolute parels uitgebracht. Hieronder heb ik er tien beschreven, waarmee ik ook absoluut een aantal liedjes (Crowns for Kings, Frontier, Ashes to Ashes, Tokoliana, Hero, Confessions, Don't Feel Like Crying, Bol, IGOR'S THEME bijv.) tekort doe, maar een mens moet nu eenmaal keuzes maken.

Black Country, New Road - Sunglasses

Heerlijke georganiseerde chaos, een rustig begin wordt langzaam uitgebouwd tot een kakofonie van geluiden. Een pallet van muziekstijlen en instrumenten trekt voorbij in deze negen minuten durende song. Ook tekstueel zit dit nummer uitstekend in elkaar met referenties naar allerhande kunstenaars en gebeurtenissen uit het verleden. Als dit de toekomst van de rockmuziek is dan zitten we het komende decennium gebakken.

clipping. - Blood of the Fang

Industriële hiphop die elementen van noise en glitch bevat. De rauwe energie die van deze song afspat is ongeëvenaard. Ook hier valt voor mij het label 'georganiseerde chaos' op te plakken. Tekstueel is het nummer een aanklacht tegen (hedendaags) racisme.

D'Angelo - Unshaken

D'Angelo goes country and western! Het nummer Unshaken werd gebruikt (gemaakt?) voor het cowboyspel Red Dead Redemption II. D'Angelo weet deze sfeer uitstekend te vangen want het begin van de song zou uitstekend passen in een Sergio Leone western. Tegelijk is daar wel de karakteristieke stem van D'Angelo die het geheel een heerlijke soulsaus meegeeft. De subtiele accenten die in het nummer zitten maken van Unshaken iets speciaals. Voor mij de beste soulsong van dit jaar.

FKA twigs - sad day

Tijd voor een lief liedje. Tahliah Debrett Barnett (FKA twigs) laat zich met sad day van haar kwetsbaarste kant zien. Het liedje verhandelt over een relatie die niet werkt. Hoe hard ze ook haar best doet om te relatie te laten slagen, het mag niet zo zijn. Barnetts breekbare stem in combinatie met de lieflijke melodielijn maakt dit liedje voor mij onweerstaanbaar.

Kasper Marott - Drømmen om Ø [Forever Mix ‘19]

De kracht van deze suite zit hem in de heerlijk lome laid-back sfeer gecombineerd met subtiele veranderingen in de constant repeterende beat. De track begint zeer rustig (je hoort zelfs vogeltjes tjilpen), maar veranderd gaandeweg in een melting pot van wereldmuziek, groovy ambient, swingende latin jazz en subtiele acid house. Waar dit soort (minimal) techno de beat nog wel eens in je gezicht wil slaan gebeurt dat hier (gelukkig) helemaal niet. De veranderingen zijn klein, subtiel en staan in dienst van het geheel.

Lalalar - Mecnun'dan Beter Haldeyim

Mijn favoriete nieuwe band van dit jaar is zonder twijfel Lalalar. Dit Turkse drietal omschrijft hun muziek zelf als Anatolische funk. Wat mij zo aanspreekt is de combinatie van hun oosterse sound met funky ritmes en post-punkeringe baslijnen. Hoewel ik hier ook Isyanlar of Hata Benim Göbek Adim had kunnen plaatsen kies ik voor Mecnun'dan Beter Haldeyim omdat dit nummer alles in zich heeft wat Lalalar zo goed maakt. Een constant meanderende baslijn waaroverheen gitaar en synthesizer het geheel laten swingen.

LINGUA IGNOTA - Do You Doubt Me Traitor

Wie mij had verteld dat ik nog eens neo-klassieke darkwave in mijn jaar top tien zou opnemen die had ik voor gek verklaard. Maar, dat was voor mijn kennismaking met deze alles verzwelgende song van Kristin Hayter (LINGUA IGNOTA). Volgens haarzelf is het een lied van achtervolging, van verraad, het is een eed. In zes minuten vechten woede en angst in een massieve brij van geluid om voorrang tot het moment dat Hayter zingt:

When all this is ended
As cruel as I am
Remember how I loved you
But that nothing, nothing can stand

Vanaf dan doet een middeleeuws klinkende trommel het nummer (rustig) uitgeleide. Is dit waar Kristin haar berusting vindt?

Little Simz - Boss

Na een nummer als Do You Doubt Me Traitor klinkt Boss eigenlijk heel schattig. Het nummer is echter alles behalve dat. Simz rapt over een fuzzy baslijn waarbij vervormde en niet-vervormde vocalen elkaar ondersteunen. De productie hint naar de underground hiphop van de jaren '90, maar is tegelijk heel erg van deze tijd. Een knappe mengeling van stijlen, met daaroverheen een heerlijk flowende Simbiatu Abisola Abiola Ajikawo (jup, dat is haar echte naam).

Nihiloxica - Diggi Dagga

Wat krijg je als je decennia-oude Boeganda ritmes combineert met synthesizers en drone-geluiden? Het geluid van Nihiloxica, een Oegandees ensemble dat dit jaar een EP uitbracht met medewerking van de Britse drummer Spooky-J en sound designer Peter Jones. Een heerlijk opzwepende Boeganda techno track.

Weyes Blood - Movies

Last but not least is dit prachtige liedje van Weyes Blood. Natalie Mering (Weyes Blood) wist me met haar eerdere albums niet volledig te overtuigen, maar haar vierde langspeler verdient een mooi plekje in mijn jaarlijst. Movies is voor mij het pronkstuk op het album Titanic Rising. Een dromerig barok-pop liedje dat gaat over het beleven van het leven als ware het een film. Het nummer heeft een schitterende weemoedigheid over - en gelaagdheid in - zich die me iedere keer weer weet te raken. hoi123 noemde dit eerder een 'monument van een song', en ik kan die woorden alleen maar onderschrijven.

Het is jullie wellicht al opgevallen dat bovenstaande tien liedjes alfabetisch zijn gerangschikt. Ik heb dit bewust gedaan, omdat ik geen rangorde aan wil brengen in deze pracht. Alle tien zijn me dierbaar en ik vind het niet nodig het één als (nog) beter dan het ander te bestempelen.

Nou, ik heb mijn best gedaan. Wat een topjaar.

001. Algiers - Can the Sub_Bass Speak?
002. FKA twigs - Cellophane
003. clipping. - Blood of the Fang
004. Little Simz - 101 FM
005. Nihiloxica - Diggi Dagga
006. Céu - Coreto
007. Sudan Archives - Confessions
008. Shygirl - BB
009. Erlend Apneseth Trio with Frode Haltli - Salika, Molika
010. Danny Brown - Best Life

011. Yazz Ahmed - Lahan al-Mansour
012. Jaeho Hwang - Transcience
013. Moor Mother - After Images
014. Lim Kim - Yellow
015. Caterina Barbieri - Fantas
016. FKA twigs - sad day
017. Kefaya & Elaha Soroor - Jama Narenji
018. Róisín Murphy - Narcissus
019. Caribou - Home
020. yeule - Pixel Affection

021. Tkay Maidza feat. JPEGMAFIA - Awake
022. Bree Runway - 2ON
023. Peaking Lights - Mirror in the Sky
024. Matana Roberts - Her Mighty Waters Run
025. Charlotte Adigéry - Paténipat
026. Black Country, New Road - Sunglasses
027. Peggy Gou - Starry Night
028. Claude Fontaine - Cry for Another
029. James Blake & Rosalía - Barefoot in the Park
030. clipping. - Nothing Is Safe

031. Elder Ones - Dance of the Subaltern
032. Erika de Casier - Little Bit
033. Jessica Pratt - This Time Around
034. JPEGMAFIA - Beta Male Strategies
035. KH - Only Human
036. BROCKHAMPTON - BOY BYE
037. Tinashe feat. G-Eazy - So Much Better
038. Kitten - Memphis
039. Kedr Livanskiy - Sky Kisses
040. Sarathy Korwar feat. MC Mawali - Mumbai

041. Juana Molina - Paraguaya Punk
042. Kilo Kish - Nice Out
043. Schacke - Kisloty People
044. Billy Woods & Kenny Segal - Red Dust
045. Maquinas - Corpó Fragil
046. Koffee - Rapture
047. MC Tha - Rito de Passá
048. Smany - 2113 (2019 ver)
049. Stormzy - Vossi Bop
050. Quelle Chris - Obamacare

051. Christian Scott Atunde Adjuah feat. Saul Williams - Ancestral Recall
052. Spencer Brow & Qrion - Sapporo (Original Mix)
053. Lizzo feat. Missy Elliott - Tempo
054. Malibu Ken - Acid King
055. Julianna Barwick - night
056. Noname - Song 32
057. Caroline Polacheck - So Hot You're Hurting My Feelings
058. Andy Stott - Versi
059. Ana Frango Elétrico - Tem Certeza?
060. Jaimie Branch - Nuevo Roquero Estéreo

061. Rosalía - Milionàra
062. Guerilla Toss - Plants
063. Spinifex - Zarbi Owj
064. Sofia Kourtesis - Trains & Airports
065. Ariana Grande - 7 Rings
066. Lalalar - Isyanlar
067. Gloo - Lockii
068. Grimes - 4ÆM
069. Lava La Rue - Twenny Four
070. Okay Kaya - Asexual Wellbeing

071. Le Bruja de Texcoco - Té de Malvón
072. Unperfect - Gots to Give the Girl
073. Martyn - Odds Against Us
074. Burial - Old Tape
075. La Dispute - RHODONITE AND GRIEF
076. WaqWaq Kingdom - Doggy Bag
077. NAVVI - Modern Chemistry
078. Marissa Nadler & Stephen Brodsky - Estranged
079. Karenn - Kumquat
080. Holly Herndon - Frontier

081. slowthai - Nothing Great About Britain
082. Kasper Marott - Drømmen om Ø [Forever Mix ‘19]
083. Modeselektor feat. Flohio - Wealth
084. The Regrettes - I Dare You
085. The Comet Is Coming - Summon the Fire
086. Epic Beard Men feat. Slug & Blue Raspberry - Pistol Dave
087. Dotorado Pro - Say Daddy
088. Wannes Cappele, Broeder Dieleman & Frans Grapperhaus - Met Eten
089. Four Tet - Anna Painting
090. Omma - VMESTE

091. Seiho - I Lost Myself in His Car
092. Papisa - Terra
093. Nora Petran - How Can I Pretend?
094. Weyes Blood - Everyday
095. Uranium Club - Flashback Arrestor
096. DJ Premier feat. Westside Gunn, Conway & Benny - Headlines
097. Nilüfer Yanya - Heavyweight Champion of the Year
098. Charli XCX feat. Clairo and Yaeji - February 2017
099. Lotto - Darts
100. Rapsody - Whoopi

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://open.spotify.com/user/sud_pralad/playlist/0xMd05jSnYbIjwokU5iXzO

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:31 uur

geplaatst: vandaag om 17:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.