MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Overzicht jaarlijsten 2020

zoeken in:

Wellicht saai, maar ik ben denk ik meer allergisch voor al die hipsterwebsites die elkaar proberen af te troeven met de meeste alternatieve/experimentele noteringen. Ik zou graag een mix van beiden zien. Alleen maar ontoegankelijke meuk, daar wordt je toch knettergek van?

Mausie schreef:
(quote)

Wellicht saai, maar ik ben denk ik meer allergisch voor al die hipsterwebsites die elkaar proberen af te troeven met de meeste alternatieve/experimentele noteringen. Ik zou graag een mix van beiden zien. Alleen maar ontoegankelijke meuk, daar wordt je toch knettergek van?

Niet om het een of ander, maar met jouw smaak/voorkeur - beetje intrapolerend - zou je zeker naar die van The Quietus, Resident Advisor, Boomkat (en evt die van Kompakt) kunnen kijken. Met de eerste drie ben ik (voor 2019) toch wel even zoet geweest begin 2020. Nooit geschoten, altijd mis

Mausie schreef:
(quote)

Geen idee waar je het over hebt. Noem eens een voorbeeld dan?

trebremmit schreef:
(quote)

Geen idee waar je het over hebt. Noem eens een voorbeeld dan?

In dit topic bijvoorbeeld die van The Wire en The Quietus. Pitchfork kan er vaak ook wel wat van, al wisselen die nog wel af met commerciële pop/rnb/hiphop.

Dat is natuurlijk persoonlijk, maar ik vind er weinig experimenteels of ontoegankelijks aan.
Oor is meer op pop gericht, hoewel dat in de jaren negentig volgens mij wel iets minder was, en daar vind ik zelf niet zoveel aan, alhoewel er best een aantal aardige albums in staan.
Die andere lijstjes vind ik veel interessanter, maar ik snap dat niet iedereen dat zo ziet.

Mausie schreef:
Pitchfork kan er vaak ook wel wat van, al wisselen die nog wel af met commerciële pop/rnb/hiphop.

Zag eergisteren de Pitchfork-lijst van 2020 en voelde me voor het eerst een bejaarde muziekliefhebber die de laatste trends niet meer bij kan benen.

The 50 Best Albums of 2020 | Pitchfork

Lil Baby, Burna Boy, Drakeo the Ruler, Chloe x Halle, KeiyaA, Lil Uzi Vert, Bad Bunny. Het lijken wel namen van een andere planeet

Ja, Graf, je wordt oud.

madmadder schreef:
Ja, Graf, je wordt oud.

Laten we het hopen

Mausie schreef:
Nouuu, geen onredelijk obscure namen imo. Zoveel verrassingen staan er niet in de top-10 van The Wire: Moor Mother is een belangrijke alternatieve naam van de jaren '10 en duikt al jaren op in vergelijkbare lijstjes en op festivals als Rewire en Le Guess Who?, er is de afgelopen tijd in toenemende mate waardering voor Nyege Nyege Tapes (Duma), Beatrice Dillon heeft een uitdagend en vrij abstract, maar in het begin van 2020 zeker uitgelicht album uitgebracht, en Carl Stone (stond er vorig jaar ook in) en Jeff Parker (Tortoise) zijn voor The Wire ook geen onbekende namen. Ze hebben nota bene Bob Dylan erin gezet, eigenlijk nog de grootste verrassing. Ook de lijst van The Quietus is in zekere mate voorspelbaar (dingen van Thrill Jockey, Rocket Recordings, International Anthem, Warp, projecten rondom Richard Dawson , ...)

Natuurlijk, de artiesten zullen geen stadions uitverkopen, maar het zijn wel degelijk namen waar The Wire en The Quietus consequent voor staan. Dat je die namen misschien niet terugvindt in de bulk van de andere toplijsten, bewijst voor mij alleen maar de meerwaarde van The Quietus/The Wire in het medialandschap.

Maarreehhhh, dit bericht zeker niet als verzuurd bedoeld: die jaaroverzichten zijn vooral voor de leuk en om toffe dingen uit te plukken. Het zou zonde zijn als een daarin gelezen hipsterdimensie daar van zou afleiden. Sluit me wat dat betreft aan bij Mju: volgens mij zijn Resident Advisor maar ook Bleep zeker aan je smaak te linken.

Het is inderdaad wachten op de individuele lijstjes van Boomkat. Daarin grasduinen is altijd een feest

GrafGantz schreef:

Zag eergisteren de Pitchfork-lijst van 2020 en voelde me voor het eerst een bejaarde muziekliefhebber die de laatste trends niet meer bij kan benen.

Lil Baby, Burna Boy, Drakeo the Ruler, Chloe x Halle, KeiyaA, Lil Uzi Vert, Bad Bunny. Het lijken wel namen van een andere planeet

Pitchfork heeft veel van zijn pluimen verloren, ik vond de vergelijking met Rolling Stone op RYM als vergane glorie de nagel op de kop. Ik heb PF lang gewaardeerd omdat ze me heel vroeg Tame Impala, Beach House, Kendrick Lamar ... leerden waarderen maar de staff is met de jaren zo veranderd dat ze enkel nog maar oog lijken te hebben voor wat 'maatschappelijk relevant' is. En dan wordt WAP song van het jaar, dat alleen al ...
Ik denk dat je weinig mist met de nieuwe trap of r&b hypes want het is steeds uit dat vijvertje dat die nieuwe namen komen.

Pitchfork Readers Poll

In elk geval al beter dan de staff list, en de eerste jaarlijst waarin ik The Strokes tegenkom.

nico1616 schreef:
Pitchfork Readers Poll

In elk geval al beter dan de staff list, en de eerste jaarlijst waarin ik The Strokes tegenkom.

BTS op 7 zie ik. Hebben gillende tienermeisjes nu ook Pitchfork geïnfiltreerd?

Masimo schreef:
(quote)
Nouuu, geen onredelijk obscure namen imo. Zoveel verrassingen staan er niet in de top-10 van The Wire: Moor Mother is een belangrijke alternatieve naam van de jaren '10 en duikt al jaren op in vergelijkbare lijstjes en op festivals als Rewire en Le Guess Who?, er is de afgelopen tijd in toenemende mate waardering voor Nyege Nyege Tapes (Duma), Beatrice Dillon heeft een uitdagend en vrij abstract, maar in het begin van 2020 zeker uitgelicht album uitgebracht, en Carl Stone (stond er vorig jaar ook in) en Jeff Parker (Tortoise) zijn voor The Wire ook geen onbekende namen. Ze hebben nota bene Bob Dylan erin gezet, eigenlijk nog de grootste verrassing. Ook de lijst van The Quietus is in zekere mate voorspelbaar (dingen van Thrill Jockey, Rocket Recordings, International Anthem, Warp, projecten rondom Richard Dawson , ...)

Natuurlijk, de artiesten zullen geen stadions uitverkopen, maar het zijn wel degelijk namen waar The Wire en The Quietus consequent voor staan. Dat je die namen misschien niet terugvindt in de bulk van de andere toplijsten, bewijst voor mij alleen maar de meerwaarde van The Quietus/The Wire in het medialandschap.

Maarreehhhh, dit bericht zeker niet als verzuurd bedoeld: die jaaroverzichten zijn vooral voor de leuk en om toffe dingen uit te plukken. Het zou zonde zijn als een daarin gelezen hipsterdimensie daar van zou afleiden. Sluit me wat dat betreft aan bij Mju: volgens mij zijn Resident Advisor maar ook Bleep zeker aan je smaak te linken.

Het is inderdaad wachten op de individuele lijstjes van Boomkat. Daarin grasduinen is altijd een feest

Ik snap je punt. Het is natuurlijk ook relatief. Binnen mijn vriendengroep zal ik de meer alternatieve muzieksmaak hebben, terwijl ik op MuMe aardig mainstream ben. Dus voor mij zien de genoemde lijsten er erg alternatief/onbekend uit (althans, ik heb veel namen wel voorbij zien komen, maar nooit geluisterd). Als ik bijna niks ken uit een lijst, dan verlies ik mijn interesse. Terwijl een paar bekende namen mij juist doen uitnodigen om de onbekende namen te checken. En op mij komt het in zo'n lijst van louter voor mij onbekende namen over alsof 'mainstream alternatief' not done is (een beetje het gevoel alsof men bewust onderscheidend wil zijn t.o.v. andere lijsten), dus vandaar mijn allergie

WAP is best een leuk nummer, maar dat Pitchfork hem op nummer 1 zet (en de bijbehorende omschrijving) is de zoveelste bevestiging van onderstaande grap. https://pbs.twimg.com/media/EoxDTOSVEAAky3m?format=png&name=900x900

ohmusica
Voor degenen die nog wat willen inhalen of iets anders willen hebben dan de top 2000, is de jaarlijst van het hier genoemde Quietus weer op Spotify gezet. Of het allemaal zo geweldig is, of relevant is of even smaakvol, beoordeel vooral zelf. De enigste muziek die er toe doet, is toch waar je door het jaar heen naar hebt geluisterd en waar je wat vaker aan hebt kunnen proeven. Is het ook niet een beetje als mosterd na de maaltijd, tenzij je nog om een advies verlegen zit voor een apart kerstkado, doe er dan wel de bon bij om te kunnen ruilen.

The Quietus 2020: Albums of the Year on Spotify - open.spotify.com
Wel een mooie selectie met losse nummers leuke combinaties.

hoi123 schreef:
WAP is best een leuk nummer, maar dat Pitchfork hem op nummer 1 zet (en de bijbehorende omschrijving) is de zoveelste bevestiging van onderstaande grap.

Als iemand die vroeger Pitchfork regelmatig raadpleegde om nieuwe muziek te ontdekken en de (politiek getinte) veranderingen binnen de site van de afgelopen jaren heb aanschouwd, kan ik je vertellen dat ik je ook met de volledige overtuiging had durven voorspellen dat WAP hun nr. 1 van het jaar zou worden.

(Overigens wel voor het eerst dat een vrouwelijke hiphop-artiest op #1 stond in het Verenigd Koninkrijk en in Amerika was het de allersnelste single ooit die platinum-status behaalde)

Mausie schreef:

Ik snap je punt. Het is natuurlijk ook relatief. Binnen mijn vriendengroep zal ik de meer alternatieve muzieksmaak hebben, terwijl ik op MuMe aardig mainstream ben. Dus voor mij zien de genoemde lijsten er erg alternatief/onbekend uit (althans, ik heb veel namen wel voorbij zien komen, maar nooit geluisterd). Als ik bijna niks ken uit een lijst, dan verlies ik mijn interesse. Terwijl een paar bekende namen mij juist doen uitnodigen om de onbekende namen te checken. En op mij komt het in zo'n lijst van louter voor mij onbekende namen over alsof 'mainstream alternatief' not done is (een beetje het gevoel alsof men bewust onderscheidend wil zijn t.o.v. andere lijsten), dus vandaar mijn allergie

De kracht van The Quietus vind ik nu juist dat ze de populairdere albums niet negeren puur omdat ze populair zijn. Een mooie mix van experimentele muziek en de meer mainstream-alternatieve acts. In hun top 100 staan acts als clipping,, Perfume Genius, Kylie Minoque, Yves Tumor, Sufjan Stevens, SAULT, Charli XCX... ik vermoed dat dit toch wel artiesten zijn waar jij ook iets van meegekregen heb dit jaar. Vorig jaar haalden zelfs artiesten als Adriana Grande en Billie Eilish de lijst.

Je kan dit soort lijsten natuurlijk afdoen als 'hipsterlijsten' - al zou ik het noemen: lijsten met meer nadruk op experimentatie - maar je kan ze ook zien als uitnodiging om je muzikale grenzen eens te verleggen. Maar ik snap het uiteraard ook helemaal dat je op zoek gaat naar de lijsten die meer met je eigen smaak overeenkomen.

Phoebe Bridgers staat op #1 in de jaarlijst van Dansende Beren!

De 50 beste albums van 2020 - dansendeberen.be

Voor de liefhebbers, 2 sites die de eindejaarslijstjes van recensenten verzamelen en het gemiddelde daar van berekenen.

Metacritic - Music Critic Top 10 Lists - Best Albums of 2020
(Momenteel op basis van 144 lijsten - kijkt alleen naar de top 10)

2020 Music Year End List Aggregate - albumoftheyear.org
(momenteel op basis van 103 lijsten - kijkt ook naar albums buiten de top 10)

Voor iedereen die spontaan in slaap viel bij het lezen van de mume jaarlijst (en mogelijk dacht dat oranssi pazuzu een van de beste metalplaten van het jaar had uitgebracht), hierbij de jaarlijst van metalfan.nl.

Top 20 van 2020 | Metalfan.nl

OK, Nightwish staat wel erg hoog en wat Lamb of God en Avatar in de lijst doen snap ik ook niet, maar verder is dit een veel leukere lijst dan die van mume.

Oh ja, met betrekking tot metal jaarlijsten, check ook zeker de top 10 lijstjes van de reviewers van angrymetalguy.com. Die zijn zeer divers en daarin valt van alles te ontdekken.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:26 uur

geplaatst: vandaag om 17:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.