menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De Waan van de Dag

zoeken in:
avatar van Outlaw104
De Waan van de Dag

Een zijdelings vervolg van Outlaw104's BUG-list.
Soms heb kom ik een nummer tegen, hetzij via m'n eigen verzameling, een streamingdienst of anderzijds, welke ik op een dag wel meerdere keren kan beluisteren om het dan vervolgens tijden niet of nooit meer te (willen) horen.
Afhankelijk van de stemming waarin ik op dat moment verkeer, kan dat allerlei kanten uitschieten. Emotioneel instabiel? Zou kunnen, soms begrijp ik vaak niet goed waarom sommige nummers tijdelijk zo plots en sterk binnen komen.
Deze tracks wil ik vanaf nu hier ook graag delen. Ben zelf reuze benieuwd hoe zo'n lijst er na verloop van tijd uit komt te zien.

avatar van Outlaw104
Everything Everything - No Reptiles
https://www.musicmeter.nl/images/cover/492000/492900.300.jpg

We beginnen met een nummer, welke mij nu al voor de 3e maal in zijn greep houdt. Ik kwam het begin dit jaar tegen in een eigen playlist, die ik al indommelend random beluisterde vlak voor het slapen gaan. Daarna tijdje niet meer gehoord, totdat luigifort het in zijn bubbles topic plaatste en het op dat moment hier meteen weer giga binnenkwam. Weer een tijd links laten liggen tot vandaag. De sfeer die het nummer oproept is immens, met zijn steeds verder naar het einde toe opbouwende synth geluid en de ratelende iele zang in de coupletten. Vreemde tekst ook:

Oh baby it's alright, it's alright to feel like a fat child in a pushchair
Old enough to run
Old enough to fire a gun.


Erg benieuwd of en wanneer het mij voor een 4e maal zal pakken.

avatar van Outlaw104
Alphaville - Sounds Like a Melody
https://img.discogs.com/FjKlY2_mZby-fKmocNWAdji478Y=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-3767320-1562512122-2119.jpeg.jpg

Ben nu na bijna 2 weken wel een keer klaar met de zoveelste cover van Big in Japan rond de uitzendingen van de OS. Vandaag dan ook zelf maar eens de 12" versie van een ander en vooral beter nummer van Alphaville van hetzelfde album opgezet. En dat werkte wonderwel. Was al bijna vergeten hoe mooi het instrumentale slotstuk van de extended version van Sounds Like a Melody klonk. Weliswaar typisch jaren 80 en redelijk gedateerd. De gedachte van een alternatieve Modern Talking kwam zelfs stiekem even bij mij op. Maar heb het toch een drietal keer beluisterd. Plaatsje in de waan van de dag verdiend lijkt mij.

avatar van Outlaw104
Desperate Journalist - Cristina
https://www.musicmeter.nl/images/cover/428000/428853.300.jpg

Eigenlijk weet ik niet precies meer hoe ik gisteravond van The Cranberries, waar ik iets van zocht, bij Desperate Journalist terecht kwam. Ja, ik zie en hoor wel wat overeenkomsten, maar dat ik ineens Cristina zat te luisteren van hun eerste EP uit 2013 is nu, nog geen dag later, al moeilijk te reconstrueren.
Wel werd ik vanochtend wakker en het eerste wat ik deed was niet mijn koffer inpakken voor mijn aanstaande vakantie, maar dit nummer opzetten. Volgepakt met werkelijk heerlijk aanstekelijke melodietjes in drie minuutjes. Nu mijn koffer nog.
Zag zonet, dat er nog geen anderhalve maand geleden een nieuw album is verschenen. Weet ik meteen wat me te doen staat, voordat ik mijn koffer weer uitpak terug van vakantie.

avatar van luigifort
Outlaw104 schreef:
Alphaville - Sounds Like a Melody
(afbeelding)

Ben nu na bijna 2 weken wel een keer klaar met de zoveelste cover van Big in Japan rond de uitzendingen van de OS. Vandaag dan ook zelf maar eens de 12" versie van een ander en vooral beter nummer van Alphaville van hetzelfde album opgezet. En dat werkte wonderwel. Was al bijna vergeten hoe mooi het instrumentale slotstuk van de extended version van Sounds Like a Melody klonk. Weliswaar typisch jaren 80 en redelijk gedateerd. De gedachte van een alternatieve Modern Talking kwam zelfs stiekem even bij mij op. Maar heb het toch een drietal keer beluisterd. Plaatsje in de waan van de dag verdiend lijkt mij.


Mijn vriendin, ja daar hebben we d'r weer, kende dit nummer veel eerder dan ik. Ik leerde 'm pas kennen op het terras van een strandtent, waar ze van die typische muziek draaien. Je kent het wel, bekende hits en songs, maar dan in van die vage coverversies met een loungesausje. Zo ook deze track, maar die cover was tamelijk goed. Uiteindelijk haalde het 't niet bij het origineel dat ook ik leuker vind dan Big in Japan btw

avatar van Outlaw104
luigifort schreef:
Mijn vriendin, ja daar hebben we d'r weer, kende dit nummer veel eerder dan ik.

Tja, mijn laatste relatie was iemand, die alleen van die dorpsfeest hoempapa meeblèr muziek hield. En dan moest ik eigenlijk uit goed fatsoen meehossen. Da's pas erg.

avatar van luigifort
Hoste zij dan ook mee op jouw prog bv?
Maar serieus, mag toch aannemen dat jullie andere dingen wel gemeen hadden?

avatar van Outlaw104
luigifort schreef:
Hoste zij dan ook mee op jouw prog bv?
Maar serieus, mag toch aannemen dat jullie andere dingen wel gemeen hadden?
Ja hoor, voor de rest deed ze het wel goed.

avatar van Outlaw104
BirdPen - Lifeline
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41Y3WvUrIPL._SX300_SY300_QL70_ML2_.jpg

BirdPen. Voor dit weekend had ik er nog nooit van gehoord. Totdat in een ontvangen update van Paradiso mijn oog viel op een aankondiging van een concert eind januari volgend jaar in de kleine zaal.
BirdPen bestaat namelijk voor 2/3 deel uit leden die ook in Archive actief zijn. Dave Pen(ney) maakt zelfs al enige tijd deel uit van het omvangrijke gezelschap en Mike Bird is ook te horen op enkele Archive albums.
Ben dit weekend eens even in de discografie van BirdPen gedoken, waarna bleek dat ze al sinds 2003 actief zijn en vanaf 2009 liefst 6 albums achter hun naam hebben staan. Eentje daarvan, namelijk het derde album "In The Company Of Imaginary Friends" staat hier (nog) niet eens op MuMe. Het meest recente album "All Function One" verscheen onlangs in maart van dit jaar. Hoewel er zeker in de beginperiode enige raakvlakken met Archive te bespeuren zijn, boren ze ook regelmatig de (alternatieve) rock bronnen aan. Het is misschien niet altijd zo spannend als Archive in hun beste dagen, maar voor mij zeker een band om in de gaten te houden. Voor zover je daarvan mag spreken, als je pas na 18 jaar achter het bestaan van hen bent gekomen.
BirdPen is voor mij in ieder geval de waan van het weekend. Moeilijk ook, wellicht onmogelijk, om hier na amper twee dagen een nummer te kiezen, welke hun discografie goed samenvat.
Van het hier al eerder genoemde niet op MuMe staande derde album smaakt mij 'Lifeline' in eerste instantie nochtans behoorlijk goed.

avatar van Outlaw104
The Gathering - Souvenirs
https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1833.300.jpg

Er is natuurlijk weinig verbeelding voor nodig om momenteel de link tussen Anneke van Giersbergen en de waan van de dag uit te leggen. Aangezien ik niet zo van dat gesnotter en de bijbehorende superlatieven van het desbetreffende programma ben, alhoewel enigszins begrijpbaar, duik ik de afgelopen tijd liever weer wat in de discografie van The Gathering, de band waar Anneke furore mee maakte en waarmee ze m.i. haar beste periode kende. Het album Souvenirs draait hier overuren de laatste dagen, terwijl destijds de albums van voor die periode tot mijn pareltjes van hen werden gerekend. Maar nu pas kom ik echt tot de conclusie, dat deze schijf er totaal niet voor onder doet. De dromerige sfeer, de gitaarlijnen en de overige instrumentatie zijn werkelijk van topniveau en kruipen onder je huid.
Het titelnummer komt tijdens een goede mok koffie heerlijk binnen op een wat troosteloze dag zoals vandaag (op zondagmorgen). Druk nog maar weer eens op repeat.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:57 uur

geplaatst: vandaag om 16:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.