MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / R.D. De Wereld Rond

zoeken in:
Allen,

Al een tijdje speel ik met het idee om in elk land het muzikale aanbod te bekijken en ontdekken. Mede omdat vrij recent mijn interesse in afro-muziek een stuk toegenomen is. Maar ik ben ook benieuwd wat er in andere werelddelen nog te ontdekken valt.

Aangezien er volgens Wikipedia (Lijst_van_landen_in_2022) maar liefst 196 internationaal erkende staten zijn, is mijn oorspronkelijk idee van een lijstje artiesten per land te beluisteren afgezwakt naar het beluisteren van één LP (of EP) die me op het eerste zicht aanspreekt.

Zo heb ik mezelf ook voorgehouden om geen druk te leggen en het rustig aan te doen. Dus verwacht geen dagelijkse review, mogelijk wekelijks of wanneer het me uitkomt.
Ook zal ik zeer subjectief te werk te gaan. Zo zal ik geen poging wagen om één of ander obscuur metal album uit IJsland tot mij te nemen. Wel wil ik nieuwe zaken ontdekken en zal ik dus bij momenten buiten mijn comfortzone gaan, al denk ik dat dit niet moeilijk zal zijn met bepaalde landen in mijn gedachten.

Ik zal alfabetisch te werk gaan en sta dus zeker op voor suggesties voor de landen die volgen.

Morgen staat Afghanistan op de planning. Hiervoor koos ik voor de LP Cry Of The Mountains van Aziz Herawi

Interessant en ambitieus! Ik volg dit zeker.

Mooi project! Ben benieuwd wat hier uit gaat komen.

*zet dit topic in de updates*

remcodurez schreef:
Allen,

Al een tijdje speel ik met het idee om in elk land het muzikale aanbod te bekijken en ontdekken. Mede omdat vrij recent mijn interesse in afro-muziek een stuk toegenomen is. Maar ik ben ook benieuwd wat er in andere werelddelen nog te ontdekken valt.

Aangezien er volgens Wikipedia (Lijst_van_landen_in_2022) maar liefst 196 internationaal erkende staten zijn, is mijn oorspronkelijk idee van een lijstje artiesten per land te beluisteren afgezwakt naar het beluisteren van één LP (of EP) die me op het eerste zicht aanspreekt.

Zo heb ik mezelf ook voorgehouden om geen druk te leggen en het rustig aan te doen. Dus verwacht geen dagelijkse review, mogelijk wekelijks of wanneer het me uitkomt.
Ook zal ik zeer subjectief te werk te gaan. Zo zal ik geen poging wagen om één of ander obscuur metal album uit IJsland tot mij te nemen. Wel wil ik nieuwe zaken ontdekken en zal ik dus bij momenten buiten mijn comfortzone gaan, al denk ik dat dit niet moeilijk zal zijn met bepaalde landen in mijn gedachten.

Ik zal alfabetisch te werk gaan en sta dus zeker op voor suggesties voor de landen die volgen.

Morgen staat Afghanistan op de planning. Hiervoor koos ik voor de LP Cry Of The Mountains van Aziz Herawi

Onderschat obscure muziek uit Ijsland niet.
Succes met je ontdekkingsreis.

Interessant, ik speelde een tijdje terug ook met een soortgelijk idee maar dan wat kleinschaliger: Around the World in 80 Records, vrij naar Jules Verne. Het concept laat zich uiteraard raden.

Uiteindelijk toch maar niet gedaan omdat ik dacht dat het dan weer een soort van half afgewerkt topic (zie ook: een ander project) ging worden, maar ik wens je veel succes en plezier, en hopelijk ontdek je nog wat spul dat je echt geweldig vindt.

Michiel Cohen schreef:

Onderschat obscure muziek uit Ijsland niet.
Succes met je ontdekkingsreis.
(embed)

Alvast een leuke tip. Klinkt zeker niet verkeerd!

Mooi project en leuk dat je het documenteert. Ook mooi om de landen alfabetisch af te gaan.

Zelf heb ik een jaar of 10 terug ook zoiets gedaan, maar nooit afgemaakt. Van een aantal Afrikaanse landen kon ik toen niet direct iets vinden dat me aansprak (CAR, Djibouti, Lesotho, Malawi, Sao Tomé en Principe).

- Afghanistan-
Werelddeel: Azië
Inwoners: ±39 miljoen

Geluisterd:
Aziz Herawi - Cry Of The Mountains - 2002
Genre/Tags:
Perzisch / Folk / Psychedelisch / Instrumentaal / Live / Rubab
Spotifylink

Beoordeling:

Met Afghanistan wachtte me geen eenvoudige start. Aziatische muziek is voor mezelf een grote blinde vlek en al zeker dit land dat al sinds de eeuwwisseling in oorlog is waardoor het aanbod muziek dat tot het westen geraakt eerder zeer beperkt is.
Na wat opzoekingswerk naar populaire muziek afkomstig uit dit land kwam ik terecht bij deze Rubab virtuoos Aziz Herawi. De Rubab is een luit-achtig tokkel instrument dat één van de nationale instrumenten van Afghanistan is.

Het gehele album (live-album trouwens) is opgebouwd rond dit instrument, dat de beste man duidelijk met veel techniek en kunde kan bespelen.
Elk nummer op het album kent overigens eenzelfde instrumentenbezetting waardoor het voor mij als Westerse luisteraar, moeilijk wordt om de nummers uit van elkaar te onderscheiden.

Toch ben ik verbaasd dat het gehele album mij best goed bevalt. Mede mogelijk omdat het een instrumentaal album is, waardoor ik niet naar die typische klagende zang dien te luisteren .
Het gehele album voelt aan als een lange jam-sessie van een of andere jazz-groep, maar dan met klassieke instrumenten uit Azië. Er zijn verschillende tempowisselingen waarbij enkele nummers naar het einde opbouwen in soort van gejaagdheid. Dit geeft bij momenten een psychedelisch effect waar ik wel van hou.

Ik zou dit album dus eerder als achtergrondmuziek aanbevelingen wanneer je iets geconcentreerd/gefocust aan het doen bent.

Aanbevolen nummers:
Yak Shabi Tan Ha Biya: hier komt oa de gejaagdheid naar het einde van het nummer toe tot uiting.

Beoordeling: 3,25*

Volgende land: Albanië

O, wat een leuk topic! Ik ga meeluisteren.

Edit: geen gemakkelijk begin…

- Albanië -
Werelddeel: Europa
Inwoners: ±3 miljoen
Geluisterd:
Saz'iso - At Least Wave Your Handkerchief At Me (The Joys And Sorrows Of Southern Albanian Song) - 2017
Genre/Tags:
Balkan / Folk / Fluitinstrumenten / Saze
Spotifylink

Inleiding/zoektocht:

Na Afghanistan was Albanië ook geen eenvoudige opdracht. ZuidOost-Europese muziek is nu niet direct iets waar ik direct tot aangetrokken worden, integendeel, het stoot me eerder af. De enige Baskisch geïnspireerde artiest waar ik iets mee heb is Beirut, maar dit is natuurlijk een veramerikaanste versie van hetgeen er in de Balkan gespeeld wordt.

Na een beetje zoeken kwam ik Laver Bariu een Albanese folk klarinettist die de traditionele 'Saze' uit Zuid-Albanië lange tijd levendig hield en doorgaf aan de nieuwe generaties. Ik gaf dan ook eerst Songs From The City Of Roses een poging, maar stopte toen ik halfweg was omdat het iets te vermoeiend was.

Met Saz'iso vond ik een modernere versie van de 'Saze'-muziek die iets toegankelijker was en gaf het een nieuwe poging.
Saz'iso is een muziekgroep van 8 muzikanten, samengesteld door producent Joe Boyd die o.a. reeds samenwerkte met Pink Floyd, Nick Drake en R.E.M..

Het bijzondere van de muziek uit Zuid Albanië is het gebruik van iso-polyphonie. Twee melodische vocale lijnen, de eerste (marrës – degene die neemt) en de tweede (prerës – degene die snijdt) worden ondersteund door een meerstemmige drone (iso). Vreemd maar waanzinnig mooi! Vroeger was dat a capella, maar later kwamen er een klarinet, violen en een luit bij. Zo is de saze ontstaan en zo klinkt het nog altijd in de steden van Zuid-Albanië. Zelden wordt het opgenomen dus je kunt wel stellen dat dit een uniek album is. Bron: VPRO

Beoordeling:

At Least Wave Your Handkerchief At Me is een mistroostig album waarin de luit de basis vormt van de meeste nummers. deze wordt gecombineerd met de viool en verschillende fluiten waaronder de klarinet. Daarover komt traditionele zang, waar ikzelf weinig mee heb.

Al bij al is het album nog vrij aangenaam om te luisteren en heb ik nooit het gevoel gehad het te willen afzetten. De nummers zonder vocalen liggen me uiteraard beter. Toch is het ook geen muziek waar ik me verder is zal verdiepen, dit omdat de zang meestal vrij aanwezig is en deze me echt niet ligt.

Aanbevolen nummers: Tana (als er een instrumentale versie bestond), Kaba Me Violinë

Beoordeling: 2,75*

Volgende land: Algerijë

- Algerije -
Werelddeel: Afrika
Inwoners: ±44,6 miljoen

Geluisterd:
Imarhan - Aboogi - 2017
https://i.discogs.com/3S16pesxsdl7BqN95qRCk7vLS7v0r61qVmHqalu3ipw/rs:fit/g:sm/q:90/h:600/w:600/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTIyMDAx/Njk1LTE2NDQzMDk0/NTQtOTM4OS5qcGVn.jpeg

Genre/Tags:
Tuareg / Desert Blues / Folk

Spotifylink

Inleiding/zoektocht:

Met Algerije had ik voor het eerst een land waar een toplijst van bestond op deze site. Ik heb deze dan ook eens eerst doorgenomen om te zien of hier iets tussenstond wat ik nog niet kende. Souad Massi kende ik lichtjes, maar was minder mijn ding. Bij de tweede hoogst genoteerde plaat was het direct prijs. Imarhan met een plaat die nog maar recent uit was. De groep kende ik nog niet, raar als ik nu zie hoe populair ze zijn.
Ik heb nog wel wat verder gezocht en ook overwogen een oudere plaat van de groep te zoeken, maar ik wist toch al snel dat deze plaat het moest worden.

Beoordeling:

Ondertussen is het een tweetal weken geleden dat ik dit album een kans gaf. Ondertussen heeft het al verschillende keren opgestaan en zijn er ook enkele nummers die ondertussen zich toegevoegd hebben aan mijn favorieten.
Imarhan brengt een combinatie van Desert Blues, Tuareg, folk die enerzijds traditioneel klinkt, maar anderzijds ook sterk westers beïnvloed lijkt. Wat het ook zijn mag, het is aangename gezellige muziek die fijn weg luistert. Bij momenten gaat het tempo omhoog en krijgen de nummers wat meer pit. Dit zorgt voor een goeie mix tussen de nummers.
Aboogi is een album dat ik zeker nog ga opzetten en Imarhan een band die ik ga volgen. ook de andere albums van de groep zal ik zeker ook nog eens gaan beluisteren.

Favoriete nummers:
Achinkad
Adar Newlan

Beoordeling: 4,0* met zelfs kans op meer.

Volgende stop dwergstaat Andorra. ±70000...

ohmusica
Heel leuk initiatief, alleen al om de muzikale horizon te verbreden. We weten er te weinig van, en onbekend maakt onbemind. Benieuwd wat je gaat doen met Vaticaanstad.

ohmusica schreef:
Heel leuk initiatief, alleen al om de muzikale horizon te verbreden. We weten er te weinig van, en onbekend maakt onbemind. Benieuwd wat je gaat doen met Vaticaanstad.

Deze?
Johannes Paulus II - Abbà Pater (1999)

Gast
geplaatst: vandaag om 08:20 uur

geplaatst: vandaag om 08:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.