MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Luigi Has Found What He Was Looking For: U2 Top 50!

zoeken in:
https://images.mubicdn.net/images/film/349733/cache-798875-1657846840/image-w1280.jpg?size=800x
De titel zegt het al, we gaan mijn U2 top 50 exploreren. Ja, het had ook een top 100 of meer kunnen worden, het deed erg zeer om vele parels te moeten schrappen. Maar here we go

50. Rejoice (October)

Het is inderdaad rejoicen met een nummer als deze, wat een jagende pristine heerlijkheid. Doet ook wel wat Christelijk aan, zo waren de boys ook erg in de Here in hun begintijd. Ze vroegen zich zelfs af of het wel 'ok' was om in een rockband te zitten. Maar gelukkig wel Ach, deze verveelt nooit. Voor mij lekkerder nog dan Gloria, dat net buiten de top 50 viel.

49. Elvis Presley and America (The Unforgettable Fire)

Een nummer dat niet zo goed meer in mijn geheugen zat, maar dankzij de ladder op deze site in mijn achting gestegen is. Een heerlijk rollende, murky song. Je moet me niet vragen welke tracks er allemaal op kant B van The Unforgettable Fire staan, want die zou ik out of the blue niet allemaal perfect op kunnen noemen, in tegenstelling tot de A kant. Zo bezien is TUF misschien dan wel hun Low

Mooi mysterieus nummer idd!

48. Party Girl (Under a Blood Red Sky)

Uiteraard de live versie, want die is het leukst en meest aanstekelijk. Zoals ook Gloria in de live versie nog net ff wat lekkerder klinkt. Dit b kantje dat eigenlijk Trash, Trampoline & the Party Girl heet, heerlijk!

47. Gone (Pop)

Pop kocht ik op de dag van uitkomen in Maart 1997 tussen de colleges door. En beluisterde ik ook meteen op m'n discman tijdens colleges (die waren toch niks aan ) diezelfde dag. Een nummer als deze met die soaring gitaren bezorgde mij het gevoel dat dit hun beste album ooit was, maar dat stelde ik later wel weer bij

46. Dirty Day (Zooropa)

U2's Bukowski nummer, je hoort 't aan alles af Laidback, mysterieus, groezelig en een mooie tekst. Ms even wennen, een slowburner misschien, maar op een gegeven moment kruipt ie onder je huid en blijft daar zitten

45. Wire (The Unforgettable Fire)

From the get go altijd een dikke fave van me geweest van het TUF album, had ook zo 20 plekken hoger gekund, maarja Wat een heerlijke rush toch met die snijdende gitaar van onze Edge Eigenlijk net zo goed als de singles op het album!

44. Salomé (Even Better Than the Real Thing single)

Als U2 fanboy verzamelde ik verwoed de U2 singles en maxis, vanwege vaak mooie b sides, covers en live versies. Salomé is er zo eentje, een van mn faves. Dit is gewoon Zoo Station 2, dat hoor je zo Errug lekker!

Mooie "eigenwijze" keuze!

Veel covers idd die periode CCR en Stones bv

43. Red Hill Mining Town (The Joshua Tree)

Dikke fave van het boomalbum Meteen al, na de singles. Als jonge tiener sprak die jeugdige en superoptimistische sfeer me aan, heel kinds, heel speels. Je waant je in de VS ten tijde van de goldrush

luigifort schreef:

Dikke fave van het boomeralbum

Dit is hun Broes nummer, maar dan veel beter dan alle Broes nummers

Hierna de Broes Cars & Girls top 50?

In Brucie's Dreams

42. October (October)

Ook lekker in November Maar serieus, Oktober prachtig muzikaal verstild verwoord. Passend, treffend, hoe je het ook wil noemen Net als September van Sylvian en Winter van The Sound, ook zulke mooie voorbeelden

41. Pride (In the Name of Love) (The Unforgettable Fire)

U2's signature song als je het mij vraagt. De eerste song die ik ooit van ze hoorde op een TDK (shirtsponsor Ajax? ) cassettebandje in die tijd. Onverwoestbaar, zeer cleane productie en zalig ferme klappen van de drums en een langer than life thema, een stadiumbanger van jewelste. Misschien is dit hun Waterfront ergens...

40. Exit (The Joshua Tree)

Turn up the volume, anders hoor je de eerste 2 minuten niets Dat had ik dan in het begin Maar een verrassend duister nummer voor U2 begrippen, nooit gedacht dat ze daartoe in staat waren op dat punt in hun carrière. Maar een highlight voor mij op de b kant van dat boomeralbum

39. The Ground Beneath Her Feet (The Million Dollar Hotel Soundtrack)

Die film heb ik nog gezien in het Haags Filmhuis. Ik moest 'm zo nodig in de bios zien, wat een draak van een film, geschreven door Bono, die nog een cameo heeft. Geregisseerd door Wim Wenders, dat dan weer wel. Maar deze song is echt een parel, een van hun beste non studioalbum tracks, geïnspireerd op het gelijknamige boek van Salman Rushdie.

38. If God Will Send His Angels (Pop)

Vond ik in het begin maar een 3e rangs valsgezongen versie van Stay (Faraway, So Close). Apart zo ook na het stealth-y Mofo dat ik in het begin wel geweldig vond. Maar goed, If God staat in de lijst en Mofo niet. Het is dus toch meer dan goed gekomen tussen mij en deze song, met name door de zalige 2e helft.

37. Love Comes Tumbling (Wide Awake in America)

Ik ben een sucker voor dit soort b sides, ten tijde van TUF en The Joshua Tree. Mooie pristine, pastorale en nachtelijke sfeer. De singles rond die tijd staan vol met zulke b side pareltjes. Meerdere ervan stonden op de longlist voor dit topic. Deze heeft het in ieder geval gehaald

36. Ultraviolet (Light My Way) (Achtung Baby!)

Had vroeger top 20 gestaan denk ik. Was bij het uitkomen van het AB album meteen een dikke fave van me. Heeft slechts een klein beetje glans verloren, niet veel, maar toch. Nu ik 'm weer zo hoor vind ik 'm enige verwantschap hebben met Wild Horses. Zou die nog komen? Ultraviolet is in ieder geval mooi sprankelend

35. Until the End Of the World (Achtung Baby!)

Een zware fan favourite. Ook voor mij toen het album net uit was. Had vroeger ms wel top 10 gestaan, maar heeft een klein tikkie glans verloren. Of gewoon teveel gedraaid, kapotgedraaid Enfin, blijft een mooi apocalyptisch nummer waar Edge mag shinen

Hello hello! Zo, dat zijn wel even 2 pareltjes achter elkaar!

Mooie soundtrack, die laatste!

De 2 beste tracks van Joshua komen wel erg snel hier, die halen bij mij allebei Top 20 en wellicht zelfs Top 10

Zo ik heb nog wat te ontdekken als ik deze keuzes zo zie.
De B-kantjes / soundtrack songs ken ik allemaal niet.

Benieuwd of Miss Sarajevo je lijst haalt. Als dat als U2 telt.

Passengers heb ik laten zitten, evenals vele covers. Op basis van kwaliteit zouden er een aantal in staan, maar ik heb puur voor U2 gekozen...

Slug, Your Blue Room en Miss Sarajevo zouden de top 50 gehaald hebben...

34. God Part 2 (Rattle and Hum)

Zou vroeger top 10 gestaan hebben, dit vervolg op Lennon's God. Erg krachtig nummer op Rattle and Hum, een van mijn lievelingsalbums. Als kind zag ik de film op een zwart wit televisie Ik was er van onder de indruk en het bijbehorende album kreeg ik met Sint. Een heerlijk duivels nummer

Bij mij nog iets hoger

Gast
geplaatst: vandaag om 01:22 uur

geplaatst: vandaag om 01:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.