MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Namsaaps Top 20 van 2026

zoeken in:
Dit jaar ga ik het eens anders proberen. In plaats van de laatste twee maanden van het jaar al mijn gekochte/geluisterde albums te rangschikken om tot mijn top 20 te komen, ga ik mijn lijst gedurende het hele jaar opbouwen.

Vooralsnog komt het jaar in de eerste weken traag op gang. Kreator en Soen brengen matige albums uit en ook de nieuwe Marianas Rest wil nog niet erg landen. Maar goed, er staan mooie releases aan te komen met de nieuwe Megadeth, Urne, Karnivool, Worm, Big Big Train, Neal Morse Band, King Diamond (?), Savatage (?), Alice In Chains (?), Black Label Society, Anthrax (?), Ayreon (?), Møl, Gaerea, Immolation, Wolverine en wat er verder allemaal uit mag komen.

Eerste tussenstand:

1. Ellende - Zerfall (3,5)
2. Marianas rest - The Bereavers (3,5)
3. Kreator - Krushers Of The World (3,5)
4. Alter Bridge - Alter Bridge (3,5)
5. Soen - Reliance (3,5)
6. Fuath - III (3,5)

Te checken:
1. Woe - Legacy of Human Frailty
2. Enshine - Elevation
3. The Ruins Of Beverast - Tempelschlaf

Enshine - Elevation (2026) - MusicMeter.nl

namsaap schreef:
Elevation is een degelijk en prima melodisch death/doom-album, maar weet zich niet boven het maaiveld te verheffen. Daarvoor bieden de nummers te weinig onderscheidend vermogen in een genre waar de paden al redelijk platgewalst worden. In deze relatief releaseluwe periode krijgt zo'n album nog een beetje aandacht, maar over een maandje ben ik deze waarschijnlijk weer vergeten.....

1. Ellende - Zerfall (4,0)
3. Kreator - Krushers Of The World (3,5)
5. Soen - Reliance (3,5)
6. Fuath - III (3,5)
7. Enshine - Elevation (3,0)

Checken:
2. The Ruins Of Beverast - Tempelschlaf
3. Polaris Experience - Drifting Through Voids

namsaap schreef:
Helaas… op basis van enkele singles had ik best hoop dat Krushers Of The World de nare smaak van Hate Uber Alles kon wegspoelen. En ja, er staan een paar aardige nummers op dit album, maar als geheel genomen klinkt me dit album weer veel te formulematig in de oren en ontstijgt dit album het niveau van de voorganger maar net.

Bij nader inzien blijkt de nieuwe Kreator nog een klapje minder....

3. Alter Bridge - Alter Bridge (3,5)
4. Soen - Reliance (3,5)
5. Fuath - III (3,5)
6. Kreator - Krushers Of The World (3,0)
7. Enshine - Elevation (3,0)

Checken:

Megadeth - Megadeth (2026) - MusicMeter.nl

namsaap schreef:
'Megadeth' maakt wel duidelijk dat het prima is dat Dave Mustaine ermee stopt. Op een goede dag weet hij nog een prima nummer uit de pen te krijgen (Let There Be Shred), maar als hij weer een slechte dag heeft komen er gedrochten als Another Bad Day of Hey God uit en zijn er blijkbaar geen betere nummers voor handen.

De zwanenzang van Megadeth is te wisselvallig. Twee goede nummers, veel middelmaat, twee draken van nummers en een cover waar alleen Mustiane zelf blij mee is. Het is mooi geweest.

4. Soen - Reliance (3,5)
5. Fuath - III (3,5)
7. Megadeth - Megadeth (3,0)
8. Enshine - Elevation (3,0)

Checken:
4. Exxül - Sealed Into None

Spirergy - Wherever Forever (2026) - MusicMeter.nl

namsaap schreef:
Op Progarchives is men erg positief over dit album, maar zoals zo vaak bij albums waar men daar positief is, vind ik het veel te belegen klinken. Degelijk, maar het raakt me niet. Daarbij klnkt het album productioneel ook niet heel goed. De zang staat ver voorin en laat dat nu niet het sterkste punt zijn van Dave Allen, de man achter deze 'band'.

Een ander zwak punt zijn de drums, die weliswaar best goed geprogrammeerd zijn, maar toch afbreuk doen aan het geheel.

4. Soen - Reliance (3,5)
5. Fuath - III (3,5)
7. Megadeth - Megadeth (3,0)
8. Enshine - Elevation (3,0)
9. Spirergy - Wherever Forever (2,0)

Checken:

Marianas Rest - The Bereaved (2026) - MusicMeter.nl

namsaap schreef:
Mijn review bij Zware Metalen

Finland heeft een aardige reputatie als het gaat om kwalitatief sterke death metal zonder haast. Bands als Swallow The Sun, Shape Of Despair en Skeptisism zijn vaandeldragers namens de Finnen in het doom-genre, maar Marianas Rest is sinds de op richting in 2013 hard bezig om zich bij deze bands te vestigen. Met name op het door collega Joost bewierookte Auer uit 2023 liet de band een flinke stap voorwaarts horen ten opzichte van de al sterke eerste drie albums van de band.

Zelf merkte ik dat Auer enige tijd nodig had om te landen en dat geldt evenzeer voor het nieuwste album The Bereaved, waarvan de nummers – zoals de titel doet vermoeden – handelen over het thema verlies en de pijn van nabestaanden.

Openingstrack Thank You For The Dance neemt de luisteraar in een lang intro mee naar een rouwdienst, waar we ons onder begeleiding van een Hammond-orgel klaarmaken om de overledene naar de laatste rustplaats te begeleiden. Halverwege de compositie bouwt het nummer onder aanzwellende gitaren uit tot een naargeestige track waarin Jaakko met zijn indrukwekkende zang, die het midden houdt tussen een scream en een grunt, het lijden van de nabestaanden vertolkt.

Marianas Rest bedient zich niet van technische riffs of ingewikkelde songstructuren, maar is meester in het scheppen van sferen en het gebruiken van dynamiek in de nummers. Het sterke Rat In The Wall is hier een lichtend voorbeeld. Het nummer wisselt van lichte cleane gitaren, via zware uitbarstingen met donderende riffs, net zo makkelijk naar melodieuze refreinen waar zware grunts en cleane zang hand in hand gaan. Een ander voorbeeld van de zorgvuldige opbouw in de nummers op The Bereaved is het prachtige Again Into The Night.

Omdat alle nummers wel redelijk rond dezelfde ingrediënten zijn opgebouwd, verdient het aanbeveling om het album rustig de tijd te geven. Na meerdere luisterbeurten worden de contouren van de nummers, en daarmee het onderscheid tussen de verschillende nummers steeds duidelijker. Een nummer dat moeiteloos tegenwicht vormt van de doorgaans troosteloos somberende nummers, is het uptempo Diamonds In The Rough. Door het nummer halverwege het album te plaatsen, lijkt het alsof halverwege een regenachtige begrafenisdienst de zon even doorbreekt.Het album eindigt intiem met het grotendeels akoestische The Colour of You, een persoonlijke, hartverscheurende reflectie op rouw en het loslaten van geliefden, waarmee de cirkel naar het openingsnummer zich sluit.

Marianas Rest liet met Auer een enorme groei horen ten opzichte van hun eerdere albums, zowel in de wijze waarop de nummers zijn geschreven als hoe het album als geheel is geproduceerd. Met The Bereaved wordt duidelijk dat de band nog niet is uitgegroeid. Dit is het beste wat de band tot nu toe te bieden heeft.

Score 88/100

Urne - Setting Fire to the Sky (2026) - MusicMeter.nl

namsaap schreef:
Het vorige album ‘A Feast On Sorrow’ was een van de hoogtepunten uit dat jaar en een album dat ik nog steeds erg graag draai. Ik verheugde me dan ook erg op deze nieuwe worp.

Het voorproefje in de vorm van ‘Harken The Waves’ was aardig maar deed me nog niet omver blazen. Helaas blijkt dit veruit het sterkste nummer van ‘Setting Fire To The Sky’. De gelaagdheid van het vorige album is hier niet terug te horen. In plaats daarvan horen we vrij eendimensionale metal horen die me te vaak aan Machine Head in mindere tijden doet denken.

Misschien dat wat meer tijd met deze plaat me milder doet stemmen, maar ik verwacht het niet.

1. Marianas rest - The Bereavers (4,5)
2. Ellende - Zerfall (4,0)
4. Soen - Reliance (3,5)
5. Fuath - III (3,5)
6. Urne - Setting Fire To The Sky (3,0)
7. Kreator - Krushers Of The World (3,0)
8. Megadeth - Megadeth (3,0)
9. Enshine - Elevation (3,0)
10. Spirergy - Wherever Forever (2,0)

Checken:
5. Big Big Train - Woodcut
6. Hallas - Panorama
7. Jay Buchanan - Weapons Of Beauty
8. Mayhem -Liturgy Of Death
9. Karnvool - In Verses
10. Serpent Collumn - Aeon Of Strife
11. Wolverine - Anomalies
12. Wicked Smile - When The Night Falls
13. Tailgunner - Midnight Blitz

Wicked Smile - When Night Falls (2026) - MusicMeter.nl

namsaap schreef:
Wicked Smile maakt lekker in het gehoor klinkende hard rock uit de klassieke school. De nummers worden strak uitgevoerd en zanger Danny Cecati heeft een uitstekend stemgeluid. Alles dat Wicked Smile laat horen is in de jaren '80 als eens gedaan en de band voegt daar - behalve een hedendaagse productie - weinig aan toe. Maar het klinkt allemaal wel verdomd lekker!

1. Marianas rest - The Bereavers (4,5)
4. Soen - Reliance (3,5)
5. Fuath - III (3,5)
7. Wicked Smile - When The Night Falls (3,0)
8. Kreator - Krushers Of The World (3,0)
9. Megadeth - Megadeth (3,0)
10. Enshine - Elevation (3,0)
11. Spirergy - Wherever Forever (2,0)

Checken:
6. Hallas - Panorama
9. Karnvool - In Verses
12. Tailgunner - Midnight Blitz

Tailgunner - Midnight Blitz (2026) - MusicMeter.nl

namsaap schreef:
Op het eerste gehoor klinkt dit album van Tailgunner best lekker, maar de muziek van dit gezelschap blinkt niet uit in originaliteit. De voorliefde voor Judas Priest en Iron Maiden klinkt overduidelijk door, alsook de meer melodieuze hard rock van de jaren '80 diende als inspiratie.

De muziek wordt wel met de nodige overtuiging gebracht en met name de heer en dame op gitaar weten prima de weg op hun instrumenten. Zanger Craig Cairns beschikt over een stel uiterst capabele stembanden en begeeft zich regelmatig in de wat hogere regionen.

Lekker plaatje voor onderweg in de auto, maar niet eentje die ik me aan het einde van dit jaar nog zal herinneren, vermoed ik.

1. Marianas Rest - The Bereavers (4,5)
4. Soen - Reliance (3,5)
5. Fuath - III (3,5)
7. Wicked Smile - When The Night Falls (3,0)
8. Kreator - Krushers Of The World (3,0)
9. Megadeth - Megadeth (3,0)
10. Enshine - Elevation (3,0)
11. Tailgunner - Midnight Blitz (3,0)
12. Spirergy - Wherever Forever (2,0)

Checken:
6. Hallas - Panorama
9. Karnvool - In Verses

MØL - Dreamcrush (2026) - MusicMeter.nl

namsaap schreef:
Nu ben ik niet zo bekend met het werk van Coldplay, maar dat is de eerste band waar ik aan moet denken bij het intro van DREAM. Geen aanbeveling dus, maar de gedachten gaan gelukkig vrij vlot over naar positievere associaties. Toch blijf ik bij DREAMCRUSH af en toe terugkomen bij de gedachte dat dit album als een postblack-variant van Coldplay omschreven zou kunnen worden.

De nummers zijn voor postmetal-begrippen behoorlijk poppy en catchy, en bevatten de nodige hooks. Ten opzichte van eerder materiaal zijn ze ook korter en van vet ontdaan.

De productie van het album is behoorlijk gepolijst. Soms leidt dat tot best sterke nummers, zoals Young, Hud en het afsluitende CRUSH, maar helaas staan er ook een aantal tracks op waar het kwartje nog niet wil vallen of de band stomweg geen deuk in een pakje boter weet te slaan, zoals op A Former Blueprint.
Ondanks dat ik nog niet heel positief over dit album ben, is er toch iets dat me ertoe zet het vaker op te zetten. Want net als je denkt dat een nummer niets is, weet de band toch een catchy hook naar boven te toveren waardoor de aandacht wordt gegrepen. En dat is op zich best knap. Vooralsnog zet ik in op 3,5 sterren, die nog een halfje omhoog – maar ook omlaag – kunnen.

4. Soen - Reliance (3,5)
5. MØL - Dreamcrush (3,5)
6. Fuath - III (3,5)
7. Urne - Setting Fire To The Sky (3,0)
8. Wicked Smile - When The Night Falls (3,0)
9. Kreator - Krushers Of The World (3,0)
10. Megadeth - Megadeth (3,0)
11. Enshine - Elevation (3,0)
12. Tailgunner - Midnight Blitz (3,0)
13. Spirergy - Wherever Forever (2,0)

Checken:
6. Hallas - Panorama
9. Karnvool - In Verses
12. WORM - Necropalace

Woe - Legacy of Human Frailty (2026) - MusicMeter.nl

namsaap schreef:
Legacy of Human Frailty is een heropname van het album Legacy of Frailty. Dit keer heeft Chris Grigg niet alles zelf gedaan, maar vrienden uitgenodigd om het album opnieuw live in de studio op te nemen. In vergelijking met het origineel klinkt deze versie agressiever en zijn er wat toetsen toegevoegd. Productioneel is het echter geen feest om naar te luisteren en ook de nummer zijn te langdradig en komen te weinig to-the-point. En dat is jammer, wat er zijn best wel goede ideeën waar te nemen.

4. Soen - Reliance (3,5)
5. MØL - Dreamcrush (3,5)
6. Fuath - III (3,5)
7. Urne - Setting Fire To The Sky (3,0)
8. Wicked Smile - When The Night Falls (3,0)
9. Kreator - Krushers Of The World (3,0)
10. Megadeth - Megadeth (3,0)
11. Enshine - Elevation (3,0)
12. Tailgunner - Midnight Blitz (3,0)
13. Woe - Legacy of Human Frailty (3,0)
14. Spirergy - Wherever Forever (2,0)

Checken:
1. The Ruins Of Beverast - Tempelschlaf
2. Polaris Experience - Drifting Through Voids
3. Exxül - Sealed Into None
4. Big Big Train - Woodcut
5. Hallas - Panorama
6. Jay Buchanan - Weapons Of Beauty
7. Mayhem -Liturgy Of Death
8. Karnvool - In Verses
9. Serpent Collumn - Aeon Of Strife
10. Wolverine - Anomalies
11. WORM - Necropalace

Big Big Train - Woodcut (2026) - MusicMeter.nl

namsaap schreef:
BBT liet met voorganger The Likes Of Us al horen dat de band met Alberto Bravin een waardig opvolger van David Longdon te hebben gevonden. Inmiddels heeft de Italiaan zich dermate bewezen dat hij als arrangeur en producer een centrale rol heeft bij de totstandkoming van het 16de album van de band. Het leidt ertoe dat de band in zijn 36-jarig bestaan misschien wel het sterkste en meest coherente album uit hun discografie afleveren!

Waar eerdere albums altijd wel een paar tracks hadden die mijn ervan weerhielden om een maximale score te geven, passen de nummers hier helemaal in de flow van het album. Een klassieker in wording!

1. Big Big Train - Woodcut (5,0)
2. Marianas Rest - The Bereavers (4,5)
3. Ellende - Zerfall (4,0)
5. Soen - Reliance (3,5)
6. MØL - Dreamcrush (3,5)
7. Fuath - III (3,5)
8. Urne - Setting Fire To The Sky (3,0)
9. Wicked Smile - When The Night Falls (3,0)
10. Kreator - Krushers Of The World (3,0)
11. Megadeth - Megadeth (3,0)
12. Enshine - Elevation (3,0)
13. Tailgunner - Midnight Blitz (3,0)
14. Woe - Legacy of Human Frailty (3,0)
15. Spirergy - Wherever Forever (2,0)

Checken:
4. Hallas - Panorama
5. Jay Buchanan - Weapons Of Beauty
6. Mayhem -Liturgy Of Death
7. Karnvool - In Verses
8. Serpent Collumn - Aeon Of Strife
9. Wolverine - Anomalies
10. WORM - Necropalace

Karnivool - In Verses (2026) - MusicMeter.nl

namsaap schreef:
(quote)

Niet bepaald, inderdaad... Sterker nog. Aanvankelijk zette ik de plaat na een tweetal rondjes teleurgesteld in de kast naast zijn drie voorgangers. Wellicht ook omdat het fenomenale Woodcut van Big Big Train dezelfde dag uitkwam en veel tijd speeltijd opeiste.

Dit weekend heb ik weer een poging gedaan en begonnen er wat kwartjes te vallen, misschien ook omdat ik het album met onverdeelde aandacht kon luisteren. En dat is wel nodig, want dit is geen album dat met zich met uitgesproken melodieën en hooks in je hoofd nestelt, maar het meer moet hebben van subtiliteiten. En VOLUME! De fenomenale drumpartijen komen gewoon beter uit de verf als de speakers wat meer lucht mogen verplaatsen. En dan hebben speakers duidelijk mijn voorkeur boven een hoofdtelefoon.

Ik zet voorlopig in op een krappe 4 sterren.

3. Ellende - Zerfall (4,0)
4. Karnvool - In Verses (4,0)
5. Alter Bridge - Alter Bridge (3,5)
6. Soen - Reliance (3,5)
7. MØL - Dreamcrush (3,5)
8. Fuath - III (3,5)
9. Urne - Setting Fire To The Sky (3,0)
10. Wicked Smile - When The Night Falls (3,0)
11. Kreator - Krushers Of The World (3,0)
12. Megadeth - Megadeth (3,0)
13. Enshine - Elevation (3,0)
14. Tailgunner - Midnight Blitz (3,0)
15. Woe - Legacy of Human Frailty (3,0)
16. Spirergy - Wherever Forever (2,0)

Checken:
4. Hallas - Panorama
5. Jay Buchanan - Weapons Of Beauty
6. Mayhem -Liturgy Of Death
7. Serpent Collumn - Aeon Of Strife
8. Wolverine - Anomalies
9. WORM - Necropalace
10. Fossilization - Advent Of Wounds
11. Bizarrekult - Alt Som Finnes
12. Converge - Love Is Not Enough
13. Primaluce - Wy Of Perfection
14. Sleeping Giant - The Beauty Of Obliteration
15. Puscifer - Normal Isn’t

Polaris Experience - Drifting Through Voids (2026) - MusicMeter.nl

namsaap schreef:
Polaris Experience maakt een vorm van technische thrash metal met een flinke scheut genre-vreemde invloeden. De energieke metal doet denken aan acts als Vektor, Cynic, Voivod en Coroner, maar heeft wel degelijk een eigen gezicht. De band strooit kwistig met inventieve riffs en melodieën, waarbij de de bassist een prominente rol inneemt. Door de vele afslagen die de band in, zeker de langere, nummers neemt vraagt het album wat meer tijd om tot zijn recht te komen.

Een erg gaaf en verrassend debuut!

3. Polaris Experience - Drifting Through Voids (4,0)
4. Ellende - Zerfall (4,0)
5. Karnvool - In Verses (4,0)
6. Alter Bridge - Alter Bridge (3,5)
7. Soen - Reliance (3,5)
8. MØL - Dreamcrush (3,5)
9. Fuath - III (3,5)
10. Urne - Setting Fire To The Sky (3,0)
11. Wicked Smile - When The Night Falls (3,0)
12. Kreator - Krushers Of The World (3,0)
13. Megadeth - Megadeth (3,0)
14. Enshine - Elevation (3,0)
15. Tailgunner - Midnight Blitz (3,0)
16. Woe - Legacy of Human Frailty (3,0)
17. Spirergy - Wherever Forever (2,0)

Checken:
2. Exxül - Sealed Into None
3. Hallas - Panorama
4. Jay Buchanan - Weapons Of Beauty
5. Mayhem -Liturgy Of Death
6. Serpent Collumn - Aeon Of Strife
7. Wolverine - Anomalies
8. WORM - Necropalace
9. Fossilization - Advent Of Wounds
10. Bizarrekult - Alt Som Finnes
11. Converge - Love Is Not Enough
12. Primaluce - Wy Of Perfection
13. Sleeping Giant - The Beauty Of Obliteration
14. Puscifer - Normal Isn’t

Exxûl - Sealed Into None (2026) - MusicMeter.nl

namsaap schreef:
Philippe Tougas heeft al een indrukwekkende CV opgebouwd. Zo bracht hij geweldige albums uit met Worm, First Fragment, Chthe'ilist en Atramentus. Waar zijn andere projecten/bands vooral in het death-, black-, en roomgenre bewegen, gooit hij het met Exxûl over een iets andere boeg. Sealed Into None staat bol van de epische doom metal, die dankzij de zang ook doet denken aan acts als Crimson Glory en Lethal. Maar dankzij de Spartaanse productie en de pauken in het geweldige Blighted Deity komt ook een naam als Master's Hammer (The Jilemnice Occultist) voorbij.

Tja, die productie.... daar moesten mijn oren wel even aan wennen. Alle instrumenten zijn duidelijk te onderscheiden en gelukkig klinkt de mix niet modern en platgeslagen, maar deze cavemanbenadering haalt misschien ook wel een beetje de kracht uit de muziek. Tegelijk geeft het ook wel een mystieke sfeer.

6. Exxûl - Sealed Into None (4,0) ****
7. Alter Bridge - Alter Bridge (3,5)
8. Soen - Reliance (3,5)
9. MØL - Dreamcrush (3,5)
10. Fuath - III (3,5)
11. Urne - Setting Fire To The Sky (3,0)
12. Wicked Smile - When The Night Falls (3,0)
13. Kreator - Krushers Of The World (3,0)
14. Megadeth - Megadeth (3,0)
15. Enshine - Elevation (3,0)
16. Tailgunner - Midnight Blitz (3,0)
17. Woe - Legacy of Human Frailty (3,0)
18. Spirergy - Wherever Forever (2,0)

Checken:
2. Hallas - Panorama
3. Jay Buchanan - Weapons Of Beauty
4. Mayhem -Liturgy Of Death
5. Serpent Collumn - Aeon Of Strife
6. Wolverine - Anomalies
7. WORM - Necropalace
8. Fossilization - Advent Of Wounds
9. Bizarrekult - Alt Som Finnes
10. Converge - Love Is Not Enough
11. Primaluce - Wy Of Perfection
12. Sleeping Giant - The Beauty Of Obliteration
13. Puscifer - Normal Isn’t

Black Swan - Paralyzed (2026) - MusicMeter.nl

namsaap schreef:
Ik had me nog niet eerder gewaagd aan een album van dit gezelschap, maar McAuley's bijdrage op Turkish Delight motiveerde me om dit album maar eens te proberen. En dat bevalt prima!

Black Swan maakt geen muziek waarmee ze de wereld gaan veranderen, maar de band maakt prima 'niets aan de hand' hard rock die uitstekend uitgevoerd wordt. McAuleys stem is nog altijd uitstekend en het spel van Reb Beach om te watertanden. Lekker plaatje!

6. Exxûl - Sealed Into None (4,0)
7. Alter Bridge - Alter Bridge (3,5)
8. Soen - Reliance (3,5)
9. MØL - Dreamcrush (3,5)
10. Black Swans - Paralyzed (3,5)
11. Fuath - III (3,5)
12. Urne - Setting Fire To The Sky (3,0)
13. Wicked Smile - When The Night Falls (3,0)
14. Kreator - Krushers Of The World (3,0)
15. Megadeth - Megadeth (3,0)
16. Enshine - Elevation (3,0)
17. Tailgunner - Midnight Blitz (3,0)
18. Woe - Legacy of Human Frailty (3,0)
19. Spirergy - Wherever Forever (2,0)

Checken:
2. Hallas - Panorama
3. Jay Buchanan - Weapons Of Beauty
4. Mayhem -Liturgy Of Death
5. Serpent Collumn - Aeon Of Strife
6. Wolverine - Anomalies
7. WORM - Necropalace
8. Fossilization - Advent Of Wounds
9. Bizarrekult - Alt Som Finnes
10. Converge - Love Is Not Enough
11. Primaluce - Wy Of Perfection
12. Sleeping Giant - The Beauty Of Obliteration
13. Puscifer - Normal Isn’t
14. Cryptic Shift - Overspace & Supertime

Gast
geplaatst: vandaag om 04:41 uur

geplaatst: vandaag om 04:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.