Muziek / Toplijsten en favorieten / Top-100: Mooiste muziekjes met Mellotrons
zoeken in:
0
geplaatst: 10 oktober 2006, 19:10 uur
Een Mellotron is een elektrisch muziekinstrument met toetsen, waarbij het geluid geproduceerd wordt door middel van op magneetbanden opgenomen fragmenten. Bij indrukken van een toets wordt een magnetische leeskop en een aandrukrol tegen de band gedrukt. Achter de banden draait een constant aangedreven as, zodat bij indrukken de band gaat bewegen en het daarop opgenomen geluid klinkt. Bij loslaten van de toets wordt de band door een veer weer in zijn beginpositie gebracht.
Op die vooropgenomen bandjes, die 8 seconden duren, kunnen bijvoorbeeld opnames staan van:
violen, cello's, hele strijkorkesten, koren, fluiten, blazers etc., etc.
Omdat die bandjes maar 8 seconden duren moet je dus met een soort pompende beweging er voor zorgen dat je wanneer je een langere toon wilt dan die 8 seconden, je op tijd de toets weer opnieuw indrukt.
Hierdoor ontstaat die, voor een mellotron, heel herkenbare zweverige toon.
Op die vooropgenomen bandjes, die 8 seconden duren, kunnen bijvoorbeeld opnames staan van:
violen, cello's, hele strijkorkesten, koren, fluiten, blazers etc., etc.
Omdat die bandjes maar 8 seconden duren moet je dus met een soort pompende beweging er voor zorgen dat je wanneer je een langere toon wilt dan die 8 seconden, je op tijd de toets weer opnieuw indrukt.
Hierdoor ontstaat die, voor een mellotron, heel herkenbare zweverige toon.
0
titan (crew)
geplaatst: 10 oktober 2006, 19:12 uur
76. Oasis - Let there be love
1 van mijn favoriete muziekinstrumenten trouwens (zolang het met mate gebruikt wordt).
1 van mijn favoriete muziekinstrumenten trouwens (zolang het met mate gebruikt wordt).
0
geplaatst: 10 oktober 2006, 19:51 uur
Het schijnt ( zie; link bij Status Seaker) dat Mike Pinder van de Moody Blues er voor heeft gezorgd dat de Beatles alle vier een mellotron thuis kregen.
Pinder was toen bij de fabrikant van het apparaat in dienst en was derhalve ook 1 van de eersten die de tron gebruikten.
Derhalve:
75. Moody Blues - I'm Just a Singer in a Rock'n Roll Band
Pinder was toen bij de fabrikant van het apparaat in dienst en was derhalve ook 1 van de eersten die de tron gebruikten.
Derhalve:
75. Moody Blues - I'm Just a Singer in a Rock'n Roll Band
0
Omayyad
geplaatst: 10 oktober 2006, 20:02 uur
67. Glömd Konst Kommer Stundom Ånyo Till Heders van Dungen
0
Omayyad
geplaatst: 10 oktober 2006, 20:03 uur
66. Mina Löjen van Trettioåriga Kriget (de leermeesters van Dungen en heel wat andere fraaie Zweedse muziek)
0
geplaatst: 10 oktober 2006, 20:08 uur
Kan me voorstellen dat scandinavische bands iets hadden met de mellotron; dat ijle van die tonen, het landschap, die lange winters; 'k zie dat verband wel ja......
0
Omayyad
geplaatst: 10 oktober 2006, 20:12 uur
Oldfart schreef:
Kan me voorstellen dat scandinavische bands iets hadden met de mellotron; dat ijle van die tonen, het landschap, die lange winters; 'k zie dat verband wel ja......
inderdaad, maar het merendeel van de hier boven genoemde Zweedse bands bestaat nog steeds...
0
geplaatst: 10 oktober 2006, 20:26 uur
... dat is een muziekwereld die zo goed als geheel aan mij is voorbij gegaan............je kunt nu eenmaal niet alles..
Maar dit is wel altijd aan mij besteed geweest:
64. Cocteau Twins - Pink Orange Red
Maar dit is wel altijd aan mij besteed geweest:
64. Cocteau Twins - Pink Orange Red
0
titan (crew)
geplaatst: 10 oktober 2006, 20:51 uur
63. The zombies - Brief candles (dat stuk vanaf 1:53 tot 2:08, meters kippevel!)
Van het album Odessey & Oracle hoort toch minstens 1 nummer in de top 10.
Van het album Odessey & Oracle hoort toch minstens 1 nummer in de top 10.
0
geplaatst: 10 oktober 2006, 20:52 uur
Oldfart, Robin Guthrie gebruikt geen mellotron en heeft dat nooit gedaan. Als je zijn batterij aan pedalen ziet bij een liveoptreden, weet je dat ie dat allemaal uit z'n gitaar haalt.
0
titan (crew)
geplaatst: 10 oktober 2006, 20:53 uur
Klopt, Guthrie is de man van de breed echoende gitaarwaaiers.
0
geplaatst: 10 oktober 2006, 21:00 uur
Live niet, in de studio wel degelijk, sporadisch maar toch.
Aantoonbaar in een nummer of 4, en dan vooral op Treasure. Heb dit niet zelf verzonnen, maar komt van iemand die zijn levenstaak heeft gemaakt van het uitzoeken van alles wat met mellotrons te maken heeft:
Most of the keyboard work consists of then-modern synths, and a little piano, but the M400 the band owned comes to prominence on the album.
Tiny Dynamine has some ethereal (of course) Tron choirs on Pink Orange Red'.
Overigens was de mellotron in de praktijk van het toeren een onding; zwaar en ging gauw kapot of werd snel vals;
toen de sample techniek (digitaal) zich begon te ontwikkelen gingen sommigen de specifieke sound van de mellotron zelfs sampelen.
Samples kunnen ook met behulp van een footswitch worden opgeroepen.
Dus ik weet niet wat Guthrie live allemaal "onder"zijn batterij aan pedalen vandaan toverde.
Aantoonbaar in een nummer of 4, en dan vooral op Treasure. Heb dit niet zelf verzonnen, maar komt van iemand die zijn levenstaak heeft gemaakt van het uitzoeken van alles wat met mellotrons te maken heeft:
Most of the keyboard work consists of then-modern synths, and a little piano, but the M400 the band owned comes to prominence on the album.
Tiny Dynamine has some ethereal (of course) Tron choirs on Pink Orange Red'.
Overigens was de mellotron in de praktijk van het toeren een onding; zwaar en ging gauw kapot of werd snel vals;
toen de sample techniek (digitaal) zich begon te ontwikkelen gingen sommigen de specifieke sound van de mellotron zelfs sampelen.
Samples kunnen ook met behulp van een footswitch worden opgeroepen.
Dus ik weet niet wat Guthrie live allemaal "onder"zijn batterij aan pedalen vandaan toverde.
0
Omayyad
geplaatst: 11 oktober 2006, 00:32 uur
Oldfart schreef:
...toen de sample techniek (digitaal) zich begon te ontwikkelen gingen sommigen de specifieke sound van de mellotron zelfs sampelen.
...toen de sample techniek (digitaal) zich begon te ontwikkelen gingen sommigen de specifieke sound van de mellotron zelfs sampelen.
Heiligenschennis!

0
geplaatst: 11 oktober 2006, 00:48 uur
"Heiligschennis" mooi Omayyad, je bent een echte liefhebber.
Weet overigens dus niet of Guthrie dat ook deed hoor, maar live gebeurde bij de Cocteau's muzikaal zo veel meer dan je gespeeld zag worden.
Was meestentijds teveel geboeid door Liz, dus lette ook niet zo veel op de heren.
Weet overigens dus niet of Guthrie dat ook deed hoor, maar live gebeurde bij de Cocteau's muzikaal zo veel meer dan je gespeeld zag worden.
Was meestentijds teveel geboeid door Liz, dus lette ook niet zo veel op de heren.
0
geplaatst: 11 oktober 2006, 01:05 uur
59. Blackberrie Way - Move
Eén van mijn meest favoriete nummers ooit.
Ontroerend mooi.
Wat was Roy Wood destijds toch zijn tijd ver vooruit.
Hier zijn ook al goed verwijzingen te horen naar wat het "side-project"van de Move zou worden:
het Electric Light Orchestra.
Prachtig, prachtig, prachtig.
Eén van mijn meest favoriete nummers ooit.
Ontroerend mooi.
Wat was Roy Wood destijds toch zijn tijd ver vooruit.
Hier zijn ook al goed verwijzingen te horen naar wat het "side-project"van de Move zou worden:
het Electric Light Orchestra.
Prachtig, prachtig, prachtig.
* denotes required fields.