MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Beste minuut muziek

zoeken in:
Naar analogie met een "beste filmscene" topic, dit maar even neerplanten. Wat is jullie no-doubt-about-it beste minuut muziek. Weet dat er mensen zijn die tracks als een heilig geheel beschouwen, maar die moeten dan maar even in een ander topic gaan kijken ... "wat draai ik nu" of zo.

En simpel als het topic klinkt, toch maar even duidelijk enkele regels. Het gaat om 1 stukje, geen 2, 4, 5 of 10. Nominaties en runner-ups horen hier ook niet thuis, kwestie van mensen eens te dwingen te kiezen. Wie vind dat muziek enkel werkt in bepaalde situaties, zoekt voor zichzelf maar even uit in welke situatie hij zich het meest verkeert. Met andere woorden ... 1 track, 1 minuut. Niet dat het veel zal helpen, maar bof. En om niet al te strikt over te komen, het mag ook 1 minuut en 5 seconden zijn.

Aanleiding van dit topic was het terug opnemen van Xanopticon - Capacitd in m'n wagencollectie. De laatste minuut van dit nummer is echt één van de prachtigste muzikale passages die ik ken. Ongekend intens en werkelijk perfect.

Daar moet ik geen seconde over twijfelen

Tortoise met het nummer Djed en de minuut die wegtikt tussen 9:33 en 10:33 - hoe de klankkleuren veranderen in die minuut - dat is één van de mooiste overgangen die ik ooit mocht horen

neo
Ik ook niet:

Neodammerung van Don Davis 4:00 tot 5:00. Beginnend als voor de laatste keer ''ineens'' een overgang is naar een passage van het Sanskrit zingende koor.

Misschien ook maar nomineren als "beste filmmuziekscene"! (ooh nee dat mocht niet )

Ook bij mij weinig twijfel:

Rain Dogs van Tom Waits in de live versie uit Big Time, van 1:40 tot 1:47.
Hoe Waits die langgerekte aaaaij-jammerkreet laat overlopen in een magistrale grrraaauw-grom, daar zit voor mij al zijn genialiteit in samengebald. En omdat het een minuut moet duren mag het hele refrein errond er ook nog bij, laten we zeggen van 1:30 tot 2:30

Yak
Dan ga ik, na enige contemplatie, voor het intro van Pot noodle van The Black Dog. Ik ben zelfs zo vrij geweest om dat stukje te rippen en online te zetten (1 minuutje audio op 64kbps, dat lijkt me toch wel toegestaan). Die hoge schelle strings, dat getokkel en vervolgens dat gortdroge, curieuze ritme zijn werkelijk van een onvoorstelbare schoonheid. Ook hoe die hihats er naastzitten, en als met een 'oeps!' plotseling worden rechtgetrokken, heerlijk!

Maarja, evengoed kun je dit stukje beoordelen als 'oeverloos stringgeneuzel zonder melodie, schijnbaar random gekozen nep-banjogetokkel, dan een absoluut non-dansbare beat zonder enige pit, en die vervelende hihats zitten er ook de helft van de tijd volkomen naast'.

Kos
Het eerste wat in me opkomt is Risingson van Massive Attack, als de muziek even wegvalt en een heel diep, laag geluid er in komt, gevolgd door de beat die terugkomt, met de dromerige stem van 3-D en daarna Daddy Gee (als ik het goed heb) die er in komt met een extra hi-hat beat.

ElMeroMero
Onderhond schreef:

En om niet al te strikt over te komen, het mag ook 1 minuut en 5 seconden zijn.

Als wispelturige maar berouwvolle MuMe-user klamp ik me hier dan maar aan vast.

Ik ga namelijk voor het stukje tussen 2:13 en 3:28 van Aguas de Março, het beroemde duet van Tom Jobim en Elis Regina. Nou weet ik niet wat Tom Jobim in dat stukje doet om Elis Regina bijna in schaterlachen te doen uitbarsten, maar aanstekelijk is de "proesterige" zang van Elis zeker wel. Het geeft het blije en zonnige karakter van het liedje extra diepgang, vind ik, en gelukkig vonden de producers van Jobim en Regina dat ook.

Dit soort "gepolijste ruwheid" krijgt van mij altijd bijval.

Leuk, ik heb dat heel veel met nummers ! Kan er ook een flink aantal noemen, maar ik zal me aan de regel houden

Prince, the Beautiful ones (van het album Purple rain)...........

Vanaf 4.21 krijst de kleine man de longen uit zijn lijf "Baby I want you". Simpele woorden, maar als je het er zo uitperst, wow !
En dan plots aan het eind van het nummer is het ook weer in 1 klap gedaan. 5.14 en het doek valt abrupt voor dit nummer. Het zijn hier die luttele seconden die het nummer doen uitstijgen in het oeuvre van deze artiest.
Grappige is wel dat ik het normaal niet heb met zang, het zijn vaak muzikale intermezzo's die dit met mij doen. Vandaar dan ook mijn keuze voor juist dit nummer i.p.v. al die andere mooie minuten in prachtige songs.

Kos
Die van Aerodynamic scoort bij mij ook hoog

Kos schreef:

Die van Aerodynamic scoort bij mij ook hoog

Serieus ? Dat is een aangename verrassing

Alhoewel ik het had kunnen weten, omdat je het bij dit album zelf al vermeld had.

Ik zat aan breakbeat / retrigger / ratel-climaxen te denken, maar ik ga uiteindelijk toch voor iets simpelers, wel vól sentiment uiteraard .

Dr. Macabre - Poltergeist, stukje na de "There Here" sample. Dreunbass, clapje en die ij-zing-wek-ken-de synth. Brrr.. altijd al een van m'n favoriete stukjes muziek geweest. Geniaal in z'n eenvoud.

JonnieBrasco
Pfoe, moeilijk hoor. Kan er tientallen opnoemen. Maar doe dan maar de eerste minuut van het album Achtung Baby van U2. (van Zoo Station dus)

ElMeroMero schreef:

Ik ga namelijk voor het stukje tussen 2:13 en 3:28 van Aguas de Março, het beroemde duet van Tom Jobim en Elis Regina. Nou weet ik niet wat Tom Jobim in dat stukje doet om Elis Regina bijna in schaterlachen te doen uitbarsten, maar aanstekelijk is de "proesterige" zang van Elis zeker wel. Het geeft het blije en zonnige karakter van het liedje extra diepgang, vind ik, en gelukkig vonden de producers van Jobim en Regina dat ook.

Dit soort "gepolijste ruwheid" krijgt van mij altijd bijval.

Dit vond ik ook altijd een merkwaardig stukje. Net alsof ze melig zijn geworden

titan (crew)
Moeilijk hoor om uit al die vele briljante stukken van 1 minuut eentje te kiezen. Da ga ik maar voor het deel van 5:40 tot 6:40 (eigenlijk nog wat seconden langer) uit Sweet Oddysee of a Cancer Cell van Mercury rev (van hun eerste album Yerself is steam uit 1992).

Ik vind nog steeds de instrumentale versie van Rob Dougan's "Clubbed to death" erg goed, en dan zeker al die overloop van al die intrumenten. De minuut na 1:58 en 4:36 vind ik erg mooi. Dat heb ik ook met "Furious Angels" waarin ook een geniaal '1-minute-moment' in voorkomt, die ik nu ff nie meer weet.

De eerste minuut van Hysteria van Muse.

neo
wait schreef:

Dat heb ik ook met "Furious Angels" waarin ook een geniaal '1-minute-moment' in voorkomt, die ik nu ff nie meer weet.

De korte pauze waarbij de strijkers meer de overhand krijgen voor een tijde waarna het geluid weer terug gaat naar het van daarvoor. Zo rond 2:40 schat ik in

Jah klopt idd. (net weer in mijn playlist gezet)

2:42 - 3:34

Radiohead - Paranoid Android

Dat is natuurlijk een hele goede Jordy. Ik zelf moet er nog eventjes over nadenken.

Mijn mooiste minuut muziek :

2.10 t/m 3.10

U2 - The Fly (Achtung Baby)

JonnieBrasco
Chainsaw schreef:

Mijn mooiste minuut muziek :

2.10 t/m 3.10

U2 - The Fly (Achtung Baby)

Geweldig!!!!! Bij 2:09 begint het spektakel overigens al hoor

Voor mij begint het spektakel al bij 0.00, maar dan ga ik een beetje off- topic ...

Jordy schreef:
2:42 - 3:34
Radiohead - Paranoid Android
Ik dacht eigenlijk meteen aan het stuk daar net voor: 1:57 - 2:48. Vooral live weten ze dat stukje echt goed te brengen.

Radiohead - Let Down
2:29 - 3:29

Meshuggah - New Millennium Cyanide Christ
3:22 - 4:12, vooral die brul rond 3:50, raaaaaah!!

Omdat Radiohead nu al 2x is genoemd zal ik maar een andere band nemen voor de afwisseling:

The Stooges - Search & Destroy 2:29 - 3:29. Geniale gekte die ervoor zorgt dat ik spastische neigingen krijg.

ElMeroMero
Goede keuze gemaster

En die spastische bewegingen: ik kan ervan meespreken

Jason Mraz's live versie van "Unfold", en dan in de 2e minuut wanneer ie begint te zingen van bong bong yeah yeah... Geweldig gewoon!

De laatste 2.30 van November Rain is toch wel mijn favoriet. Daarnaast ook vanaf de 8e minuut van Estranged (ook guns n roses) en verder ook nog de laatste minuten van The Load-Out / Stay van Jackson Browne

Gast
geplaatst: vandaag om 22:18 uur

geplaatst: vandaag om 22:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.