Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 10 van de jaren '70
zoeken in:
0
geplaatst: 23 augustus 2008, 18:58 uur
"Ik heb massa's tijd". Haha, maar vooruit, je komt ermee weg, omdat je een aardige gozer bent.
0
geplaatst: 23 augustus 2008, 19:38 uur
heicro schreef:
"Ik heb massa's tijd". Haha, maar vooruit, je komt ermee weg, omdat je een aardige gozer bent.
wat wil je dan dat ik zeg... ga je twijfelen of ik al die muziek wel ken? Is het zo vreemd als mensen al sinds jonge leeftijd intensief met muziek bezig zijn? Het is blijkbaar een misdaad om veel muziek te kennen, laat staan veel stemmen te hebben op Musicmeter
(zie ook bv. discussies over de stemmen van shinybeast...)
0
geplaatst: 24 augustus 2008, 00:20 uur
Toon, je bent zonder twijfel een meer dan gemiddelde pop/jazz muziek liefhebber en je kent best heel veel artiesten en bands als ik je Top 150 bekijk. Sommigen zijn zelfs totaal onbekend voor mij. Vraag me ook af waar je dit soort platen nog kan kopen en ja, ik twijfel of je alles kent en hiermee bedoel ik de complete albums.
Bijvoorbeeld, op de 6e plaats van je Top 150 zie ik het Alexander Von Schlippenbach Trio uit 1972 staan, op de 7e plaats Ash Ra Tempel uit 1971 en op de 8e plaats de Far East Family Band uit 1976.
Het moet een enorme zoektocht zijn geweest in de wereld van de freejazz, de krautrock en de Japanse spacerock van de jaren 70.
Dit zijn al hele specifieke muziekgenres, maar in je lijstje zie ik dat je country ook leuk vind (Lee Hazlewood) en jazzrock, folk, pop, noem maar op. Duizenden platen moet je doorspitten, nummer voor nummer om tot een geloofwaardige Top 150 te komen.
Om Top 150 inclusief jazz van 5 decennia te maken, want zover ben jij inmiddels, moet je zelfs tienduizenden albums van vele verschillende genres op alle nummers beoordelen.
Dit lijkt mij voor een 21 jarige een onmogelijke taak, omdat je zeer waarschijnlijk niet al die duizenden platen hebt en omdat je van je ouders op 11 jarige leeftijd niet de hele dag met die koptelefoon naar muziek mocht luisteren en omdat je lang niet alle jaren zeventig muziek kunt downloaden.
Maar ach, lijstjes maken is onschuldige hobby.
Ik vind het wel fout, dat een flink deel van je 3600 stemmen zijn gemaakt op basis van onvolledige albums, lees downloads van slechts enkele nummers van een album. Naar alle waarschijnlijkheid heb je daardoor veel muziek verkeerd beoordeeld.
Bijvoorbeeld, op de 6e plaats van je Top 150 zie ik het Alexander Von Schlippenbach Trio uit 1972 staan, op de 7e plaats Ash Ra Tempel uit 1971 en op de 8e plaats de Far East Family Band uit 1976.
Het moet een enorme zoektocht zijn geweest in de wereld van de freejazz, de krautrock en de Japanse spacerock van de jaren 70.
Dit zijn al hele specifieke muziekgenres, maar in je lijstje zie ik dat je country ook leuk vind (Lee Hazlewood) en jazzrock, folk, pop, noem maar op. Duizenden platen moet je doorspitten, nummer voor nummer om tot een geloofwaardige Top 150 te komen.
Om Top 150 inclusief jazz van 5 decennia te maken, want zover ben jij inmiddels, moet je zelfs tienduizenden albums van vele verschillende genres op alle nummers beoordelen.
Dit lijkt mij voor een 21 jarige een onmogelijke taak, omdat je zeer waarschijnlijk niet al die duizenden platen hebt en omdat je van je ouders op 11 jarige leeftijd niet de hele dag met die koptelefoon naar muziek mocht luisteren en omdat je lang niet alle jaren zeventig muziek kunt downloaden.
Maar ach, lijstjes maken is onschuldige hobby.
Ik vind het wel fout, dat een flink deel van je 3600 stemmen zijn gemaakt op basis van onvolledige albums, lees downloads van slechts enkele nummers van een album. Naar alle waarschijnlijkheid heb je daardoor veel muziek verkeerd beoordeeld.
0
edris.
geplaatst: 24 augustus 2008, 00:54 uur
Na dit deel gelezen te hebben, vraag ik me wel af "Waar baseert u dit in hemelsnaam op?". De rest van het bericht heb ik overigens ook fronsend gelezen.
0
geplaatst: 24 augustus 2008, 01:18 uur
Laat me allereerst duidelijk maken dat ik alleen op albums stem als ik ze volledig heb gehoord. Een album beoordelen op een paar nummers kan natuurlijk niet, daar ben ik het volledig mee eens. Ik vraag me dan ook af hoe je erbij komt dat ik zou stemmen op albums die ik maar half heb gehoord
Elke plaat luister ik volledig.
Of ik genoeg heb geluisterd uit de jaren '70 weet ik niet. Ik heb ook niet de pretentie om te zeggen dat dit de 'absolute' top-150 van dat decennium is. Ik heb nog veel te luisteren natuurlijk (op het vlak van jazz alleen al). Het zijn gewoon mijn favoriete platen van die tien jaar, en ik ben wel van mening dat ik al heel wat heb geluisterd uit dat decennium om een fatsoenlijke top 150 te maken. Goed, een lijstje van 150 albums is natuurlijk erg pretentieus, maar ik vind het gewoon leuk om lijstjes te maken, meer moet je daar niet achterzoeken. En aangezien dit toch forum is voor lijstjes van muziekliefhebbers is, kan ze evengoed hier posten
En als er een album is waar ik niet op heb gestemd, dan is de kans 95% dat ik het ook niet ken... Verder ben ik ergens rond mijn 14e begonnen met enigszins serieus naar muziek te luisteren, natuurlijk niet zo intensief als nu (of moet ik zeggen de laatste jaren - sinds dat ik op Musicmeter zit in ieder geval). Ik verbaas me er soms zelf ook wel over dat ik daadwerkelijk 3600 albums ken, maar het is wel degelijk zo. Hoe goed ken ik elke plaat? Niet alles ken ik even goed, maar ik heb alles wel (volledig) geluisterd. Ik probeer platen natuurlijk zoveel mogelijk keer te luisteren... Maar ik heb gewoon een hele grote drang om nieuwe dingen te luisteren, je komt gewoon zoveel interessante dingen tegen dat je ze gewoon niet ongehoord kan laten liggen. In mijn MuMe-profiel staat trouwens de link naar mijn last.fm-profiel. Daarop kan je precies zien wat ik wanneer luister. Dus in feite kan je precies bijhouden wat ik allemaal draai (en wat niet), als je me wil controleren 
En tegenwoordig is alles mogelijk via het internet. Muziek ontdekken was nog nooit zo makkelijk. Hoe heb ik bijvoorbeeld Alexander Von Schlippenbach ontdekt? Volgens kenners is het een van de allerbeste freejazz albums, als je op het internet wat opzoekt over free jazz kom je al snel bij die plaat uit. Hetzelfde geldt voor Ash Ra Tempel. Er zijn zoveel websites over Krautrock, dat het niet moeilijk is om de hele scene te ontdekken. En wat Japanse spacerock betreft; ik heb vorig jaar het boek 'japrocksampler' van Julian Cope, over Japanse rock in de jaren '60 en '70, gelezen. Er bestaat ook een website van dat boek waarop je ook wat informatie vind over de bands die er instaan. Dus dat boek had ik zelfs niet eens moeten lezen om die artiesten te leren kennen. Kortom: het is eenvoudig om dat soort muziek te ontdekken. Een website als Rateyourmusic.com, waar je heel veel lijstjes vind, vol met onbekende muziek, is ook ontzettend handig voor het ontdekken van nieuwe muziek. Dus het was eigenlijk geen moeilijke zoektocht allemaal. Dankzij het internet komen muziekliefhebbers over de hele wereld met elkaar in contact, en dat was vroeger wel anders. Vandaar dat onbekende muziek makkelijker kan worden uitgewisseld.
Met een paar muisklikken kan ik daadwerkelijk elke plaat die ik wil makkelijk volledig binnenhalen op mijn computer (zelfs de meest obscure dingen) en luisteren. Mijn MP3-verzameling is eh ... héél groot... ik heb er nog niet eens alles van beluisterd (verre van zelfs). Ik ga wel hier niet verkondigen hoe groot die is terwijl iedereen het kan lezen, dat begrijp je wel
. Sommige MuMe'ers (en dat zijn er toch een paar) die op de 'blauwe vogel' (bijnaam van het populairste downloadprogramma waar er o.a. een Musicmeter chatroom is) zitten weten wel hoeveel ik heb... En helaas ik heb geen duizenden platen in mijn collectie, het zijn er wat minder
. En waar kan je sommige onbekendere muziek kopen? Via het internet kan alles... Ik heb al moeilijk te vinden LP's besteld vanuit de VS, Japan en Australië...
Dus nogmaals: onderschat de download-generatie niet; alle muziek is eenvoudig te ontdekken en te beluisteren (en te kopen!). Zolang je maar de moeite doet om op zoek te gaan naar bepaalde dingen (en dat doe ik graag, ik ontdek graag nieuwe dingen) en een goed download-programma hebt. En hoe langer het internet bestaat, hoe makkelijker wordt om aan muziek te komen... En dat geldt in feite niet alleen voor muziek maar informatie in het algemeen. Je kan tegenwoordig dankzij het internet zowat alles makkelijk vinden. Alleen springt iedereen daar anders mee om. Sommige mensen willen en kunnen veel en snel nieuwe dingen verwerken, anderen niet. En ja, ik weet ook wel dat het ontdekken en luisteren naar muziek in deze download-tijden enigszins zijn charme verliest in vergelijking met vroeger, omdat je vroeger echt moest zoeken achter een plaat in de platenwinkels en mensen nu veel sneller naar muziek luisteren dan vroeger enzo. Daar geef ik je wel gelijk in. Maar goed, zolang je maar geniet van al die muziek... en dat doe ik!
Elke plaat luister ik volledig.Of ik genoeg heb geluisterd uit de jaren '70 weet ik niet. Ik heb ook niet de pretentie om te zeggen dat dit de 'absolute' top-150 van dat decennium is. Ik heb nog veel te luisteren natuurlijk (op het vlak van jazz alleen al). Het zijn gewoon mijn favoriete platen van die tien jaar, en ik ben wel van mening dat ik al heel wat heb geluisterd uit dat decennium om een fatsoenlijke top 150 te maken. Goed, een lijstje van 150 albums is natuurlijk erg pretentieus, maar ik vind het gewoon leuk om lijstjes te maken, meer moet je daar niet achterzoeken. En aangezien dit toch forum is voor lijstjes van muziekliefhebbers is, kan ze evengoed hier posten
En als er een album is waar ik niet op heb gestemd, dan is de kans 95% dat ik het ook niet ken... Verder ben ik ergens rond mijn 14e begonnen met enigszins serieus naar muziek te luisteren, natuurlijk niet zo intensief als nu (of moet ik zeggen de laatste jaren - sinds dat ik op Musicmeter zit in ieder geval). Ik verbaas me er soms zelf ook wel over dat ik daadwerkelijk 3600 albums ken, maar het is wel degelijk zo. Hoe goed ken ik elke plaat? Niet alles ken ik even goed, maar ik heb alles wel (volledig) geluisterd. Ik probeer platen natuurlijk zoveel mogelijk keer te luisteren... Maar ik heb gewoon een hele grote drang om nieuwe dingen te luisteren, je komt gewoon zoveel interessante dingen tegen dat je ze gewoon niet ongehoord kan laten liggen. In mijn MuMe-profiel staat trouwens de link naar mijn last.fm-profiel. Daarop kan je precies zien wat ik wanneer luister. Dus in feite kan je precies bijhouden wat ik allemaal draai (en wat niet), als je me wil controleren 
En tegenwoordig is alles mogelijk via het internet. Muziek ontdekken was nog nooit zo makkelijk. Hoe heb ik bijvoorbeeld Alexander Von Schlippenbach ontdekt? Volgens kenners is het een van de allerbeste freejazz albums, als je op het internet wat opzoekt over free jazz kom je al snel bij die plaat uit. Hetzelfde geldt voor Ash Ra Tempel. Er zijn zoveel websites over Krautrock, dat het niet moeilijk is om de hele scene te ontdekken. En wat Japanse spacerock betreft; ik heb vorig jaar het boek 'japrocksampler' van Julian Cope, over Japanse rock in de jaren '60 en '70, gelezen. Er bestaat ook een website van dat boek waarop je ook wat informatie vind over de bands die er instaan. Dus dat boek had ik zelfs niet eens moeten lezen om die artiesten te leren kennen. Kortom: het is eenvoudig om dat soort muziek te ontdekken. Een website als Rateyourmusic.com, waar je heel veel lijstjes vind, vol met onbekende muziek, is ook ontzettend handig voor het ontdekken van nieuwe muziek. Dus het was eigenlijk geen moeilijke zoektocht allemaal. Dankzij het internet komen muziekliefhebbers over de hele wereld met elkaar in contact, en dat was vroeger wel anders. Vandaar dat onbekende muziek makkelijker kan worden uitgewisseld.
Met een paar muisklikken kan ik daadwerkelijk elke plaat die ik wil makkelijk volledig binnenhalen op mijn computer (zelfs de meest obscure dingen) en luisteren. Mijn MP3-verzameling is eh ... héél groot... ik heb er nog niet eens alles van beluisterd (verre van zelfs). Ik ga wel hier niet verkondigen hoe groot die is terwijl iedereen het kan lezen, dat begrijp je wel
. Sommige MuMe'ers (en dat zijn er toch een paar) die op de 'blauwe vogel' (bijnaam van het populairste downloadprogramma waar er o.a. een Musicmeter chatroom is) zitten weten wel hoeveel ik heb... En helaas ik heb geen duizenden platen in mijn collectie, het zijn er wat minder
. En waar kan je sommige onbekendere muziek kopen? Via het internet kan alles... Ik heb al moeilijk te vinden LP's besteld vanuit de VS, Japan en Australië... Dus nogmaals: onderschat de download-generatie niet; alle muziek is eenvoudig te ontdekken en te beluisteren (en te kopen!). Zolang je maar de moeite doet om op zoek te gaan naar bepaalde dingen (en dat doe ik graag, ik ontdek graag nieuwe dingen) en een goed download-programma hebt. En hoe langer het internet bestaat, hoe makkelijker wordt om aan muziek te komen... En dat geldt in feite niet alleen voor muziek maar informatie in het algemeen. Je kan tegenwoordig dankzij het internet zowat alles makkelijk vinden. Alleen springt iedereen daar anders mee om. Sommige mensen willen en kunnen veel en snel nieuwe dingen verwerken, anderen niet. En ja, ik weet ook wel dat het ontdekken en luisteren naar muziek in deze download-tijden enigszins zijn charme verliest in vergelijking met vroeger, omdat je vroeger echt moest zoeken achter een plaat in de platenwinkels en mensen nu veel sneller naar muziek luisteren dan vroeger enzo. Daar geef ik je wel gelijk in. Maar goed, zolang je maar geniet van al die muziek... en dat doe ik!
0
geplaatst: 24 augustus 2008, 01:49 uur
Is Toon alweer 21? Ik kende hem nog als 16 jarig sloebertje.. ach, wat vliegt de tijd 

0
Johny Favourite
geplaatst: 24 augustus 2008, 14:17 uur
Toon1, dit zijn dus jou 150 favoriete platen van de jaren 70 inclusief jazz.
Je kent dus nog veel meer platen van de jaren 70.................en van de jaren 80, 90, 00?]
Hoe is het jou tot nu toe gelukt om zoveel muziek te beluisteren? Je bent tenslotte pas 21.
Je kent dus nog veel meer platen van de jaren 70.................en van de jaren 80, 90, 00?]
Hoe is het jou tot nu toe gelukt om zoveel muziek te beluisteren? Je bent tenslotte pas 21.
Dat is zeker mogelijk. Zelf zit ik op een muziekforum met mensen van Toons leeftijd (21, las ik), jonger zelfs, die ontzagwekkende hoeveelheden muziek verorberd hebben. Veelvouden van mijn eigen muziekconsumptie. Dat hij in staat is een top 150 lijst te maken van een aantal decennia verbaast mij niks.
0
geplaatst: 26 augustus 2008, 21:27 uur
Maar goed, zolang je maar geniet van al die muziek... en dat doe ik!
Zijn jou laatste woorden van je bericht, Toon. Daar ben ik het uiteraard hartstikke mee eens en dat gun ik je ook.
Voor iemand als ik, die het in het verleden moest hebben van de Muziekkrant Oor, de platenboer en muziekcafe's, is de flitsende wereld van het downloaden inderdaad wennen.
Ik vind zelfs een cd al een minder mooi bezit dan een lp, met zijn soms prachtige uitklapbare hoezen. Dus je begrijpt, dat het bezitten van muziek op de computer mij het minst aanspreekt.
Desondanks download ik ook zo nu en dan wel eens muziek, omdat ik soms na een mooie rencensie van een van onze mede Mume vrienden heel benieuwd ben. Ik kan ik het dan niet laten om snel wat nummers te downloaden, maar het merendeel van mijn muziek koop ik.
Zo doe ik het al jaren en deze wijze stelt mij in staat om gemiddeld ongeveer 10 cd's per maand (meerdere malen) te beluisteren.
Mijn vrienden en familie vinden mij knotsgek dat ik zoveel tijd met muziek bezig ben.
Het verschil tussen ons is waarschijnlijk dat ik alleen een cd koop die ik heel graag wil hebben en deze vervolgens soms wel honderd keer beluister en jij zoveel mogelijk verschillende cd's wilt beluisteren, waardoor je sommige cd's maar 1 keer hoort.
Jij hoort misschien wel 100 cd's per maand. Wordt jij ook knettergek genoemd of vinden ze je gestoord?
Komt bij, dat jou muzieksmaak nou niet bepaald de meest eenvoudige is, Ik noem maar Avant-Garde, jazz.
Ik heb altijd meerdere luisterbeurten nodig om dit soort muziek te begrijpen. Soms is het een grote worsteling en haak ik af en soms ook niet, wanneer het muntje valt en ik de muziek begin te waarderen.
Hoe jij hiertoe in staat bent kan ik niet helemaal vatten, maar ik vind het wel knap van je.
Zijn jou laatste woorden van je bericht, Toon. Daar ben ik het uiteraard hartstikke mee eens en dat gun ik je ook.
Voor iemand als ik, die het in het verleden moest hebben van de Muziekkrant Oor, de platenboer en muziekcafe's, is de flitsende wereld van het downloaden inderdaad wennen.
Ik vind zelfs een cd al een minder mooi bezit dan een lp, met zijn soms prachtige uitklapbare hoezen. Dus je begrijpt, dat het bezitten van muziek op de computer mij het minst aanspreekt.
Desondanks download ik ook zo nu en dan wel eens muziek, omdat ik soms na een mooie rencensie van een van onze mede Mume vrienden heel benieuwd ben. Ik kan ik het dan niet laten om snel wat nummers te downloaden, maar het merendeel van mijn muziek koop ik.
Zo doe ik het al jaren en deze wijze stelt mij in staat om gemiddeld ongeveer 10 cd's per maand (meerdere malen) te beluisteren.
Mijn vrienden en familie vinden mij knotsgek dat ik zoveel tijd met muziek bezig ben.
Het verschil tussen ons is waarschijnlijk dat ik alleen een cd koop die ik heel graag wil hebben en deze vervolgens soms wel honderd keer beluister en jij zoveel mogelijk verschillende cd's wilt beluisteren, waardoor je sommige cd's maar 1 keer hoort.
Jij hoort misschien wel 100 cd's per maand. Wordt jij ook knettergek genoemd of vinden ze je gestoord?
Komt bij, dat jou muzieksmaak nou niet bepaald de meest eenvoudige is, Ik noem maar Avant-Garde, jazz.
Ik heb altijd meerdere luisterbeurten nodig om dit soort muziek te begrijpen. Soms is het een grote worsteling en haak ik af en soms ook niet, wanneer het muntje valt en ik de muziek begin te waarderen.
Hoe jij hiertoe in staat bent kan ik niet helemaal vatten, maar ik vind het wel knap van je.
0
jkbb
geplaatst: 26 augustus 2008, 21:55 uur
1. Tom Waits - Closing Time 5*
2. Caravan - In the Land of Grey and Pink
3. Van Morrison - Veedon Fleece
4. Neil Young - Harvest 4,5*
5. Faust - Faust So Far
6. Can - Future Days
7. Neil Young - On the Beach
8. Mike Oldfield - Hergest Ridge
9. Bob Dylan - Desire
10. King Crimson - Larks' Tongues in Aspic
2. Caravan - In the Land of Grey and Pink
3. Van Morrison - Veedon Fleece
4. Neil Young - Harvest 4,5*
5. Faust - Faust So Far
6. Can - Future Days
7. Neil Young - On the Beach
8. Mike Oldfield - Hergest Ridge
9. Bob Dylan - Desire
10. King Crimson - Larks' Tongues in Aspic
0
geplaatst: 27 augustus 2008, 21:35 uur
Favoriete 10 uit de jaren 70, willekeurig, alleen nr. 1 staat vast.
1. Joy Division - Unknown pleasures
2. Doors - LA Woman
3. Led Zeppelin - III
4. King Crimson - Red
5. Rolling Stones - Sticky Fingers
6. Pink Floyd - Meddle
7. Mahavishnu Orchestra - Visions of the emerald beyond
8. Earth & Fire - Song of the marching children
9. Rush - A farewell to kings
10. UFO - Stangers in the night.
Oh ja , één per artiest.
1. Joy Division - Unknown pleasures
2. Doors - LA Woman
3. Led Zeppelin - III
4. King Crimson - Red
5. Rolling Stones - Sticky Fingers
6. Pink Floyd - Meddle
7. Mahavishnu Orchestra - Visions of the emerald beyond
8. Earth & Fire - Song of the marching children
9. Rush - A farewell to kings
10. UFO - Stangers in the night.
Oh ja , één per artiest.
0
geplaatst: 27 augustus 2008, 22:09 uur
heicro schreef:
Zeker, ik wordt soms wel eens 'muziekverslaafde' genoemd ofzo

0
geplaatst: 28 augustus 2008, 00:46 uur
1. Gram Parsons - Grievous Angel ('74)
2. A Certain Ratio - The Graveyard and the Ballroom ('79)
3. Augustus Pablo - King Tubby Meets Rockers Uptown ('76)
4. Magazine - Secondhand Daylight ('79)
5. Kraftwerk - Trans-Europa Express ('77)
6. Michael Nesmith & the First National Band - Magnetic South ('70)
7. Joy Division - Unknown Pleasures ('79)
8. Tim Buckley - Starsailor ('70)
9. Gram Parsons - G.P. ('72)
10. Television - Marquee Moon ('77)
2. A Certain Ratio - The Graveyard and the Ballroom ('79)
3. Augustus Pablo - King Tubby Meets Rockers Uptown ('76)
4. Magazine - Secondhand Daylight ('79)
5. Kraftwerk - Trans-Europa Express ('77)
6. Michael Nesmith & the First National Band - Magnetic South ('70)
7. Joy Division - Unknown Pleasures ('79)
8. Tim Buckley - Starsailor ('70)
9. Gram Parsons - G.P. ('72)
10. Television - Marquee Moon ('77)
0
stuart
geplaatst: 29 augustus 2008, 07:46 uur
"willekeurige volgorde:
- In Rock (Deep Purple)
- Paranoid (Black Sabbath)
- Who's Next (The Who)
- Sticky Fingers (The Rolling Stones)
- Led Zeppelin IV (Led Zeppelin)
- Wish You Were Here (Pink Floyd)
- Boston (Boston)
- Never Mind The Bollocks (Sex Pistols)
- Van Halen (Van Halen)
- Outlandos d'Amour (The Police)
- In Rock (Deep Purple)
- Who's Next (The Who)
- Boston (Boston)
- Van Halen (Van Halen)
- Outlandos d'Amour (The Police)
0
geplaatst: 29 augustus 2008, 15:07 uur
Gekozen uit 89 albums, gemiddelde score 3.46:
1 Neil Young - Harvest [ 4,5 ]
2 Richard & Linda Thompson - I Want to See the Bright Lights Tonight [ 4,5 ]
3 Pink Floyd - Wish You Were Here [ 4 ]
4 Serge Gainsbourg - Histoire de Melody Nelson [ 4 ]
5 Stevie Wonder - Songs in the Key of Life [ 4 ]
6 Bob Marley & The Wailers - Babylon by Bus [ 4 ]
7 David Bowie - Ziggy Stardust [ 4 ]
8 Vashti Bunyan - Just Another Diamond Day [ 4 ]
9 Joy Division - Unknown Pleasures [ 4 ]
10 Harmonium - Si on Avait Besoin D'une Cinquième Saison [ 4 ]
1 Neil Young - Harvest [ 4,5 ]
2 Richard & Linda Thompson - I Want to See the Bright Lights Tonight [ 4,5 ]
3 Pink Floyd - Wish You Were Here [ 4 ]
4 Serge Gainsbourg - Histoire de Melody Nelson [ 4 ]
5 Stevie Wonder - Songs in the Key of Life [ 4 ]
6 Bob Marley & The Wailers - Babylon by Bus [ 4 ]
7 David Bowie - Ziggy Stardust [ 4 ]
8 Vashti Bunyan - Just Another Diamond Day [ 4 ]
9 Joy Division - Unknown Pleasures [ 4 ]
10 Harmonium - Si on Avait Besoin D'une Cinquième Saison [ 4 ]
0
haveman
geplaatst: 26 september 2008, 12:51 uur
Toon1 schreef:
wat wil je dan dat ik zeg... ga je twijfelen of ik al die muziek wel ken? Is het zo vreemd als mensen al sinds jonge leeftijd intensief met muziek bezig zijn? Het is blijkbaar een misdaad om veel muziek te kennen, laat staan veel stemmen te hebben op Musicmeter
(zie ook bv. discussies over de stemmen van shinybeast...)
(quote)
(zie ook bv. discussies over de stemmen van shinybeast...)Ik zet geen vraagtekens bij je muziekkennis, maar als ik een simpel rekensommetje maak hoeveel luisteruren je nodig hebt om zoveel muziek SERIEUS te beoordelen kan dit gewoon niet. Als ik dan ook nog zie dat je 1000 films gekeken hebt.... Volgens mij moet een mens ook nog slapen, naar school etc.
Ik geef alle muziek die me aanspreekt meerdere kansen op verschillende momenten.
Nogmaals ik twijfel er niet aan dat je al deze albums een keer geluisterd/gehoord hebt maar je stemmen neem ik niet serieus( maar daar zal niemand van wakker liggen).
0
geplaatst: 26 september 2008, 17:50 uur
haveman schreef:
Ik zet geen vraagtekens bij je muziekkennis, maar als ik een simpel rekensommetje maak hoeveel luisteruren je nodig hebt om zoveel muziek SERIEUS te beoordelen kan dit gewoon niet. Als ik dan ook nog zie dat je 1000 films gekeken hebt.... Volgens mij moet een mens ook nog slapen, naar school etc.
Ik geef alle muziek die me aanspreekt meerdere kansen op verschillende momenten.
Nogmaals ik twijfel er niet aan dat je al deze albums een keer geluisterd/gehoord hebt maar je stemmen neem ik niet serieus( maar daar zal niemand van wakker liggen).
Ik zet geen vraagtekens bij je muziekkennis, maar als ik een simpel rekensommetje maak hoeveel luisteruren je nodig hebt om zoveel muziek SERIEUS te beoordelen kan dit gewoon niet. Als ik dan ook nog zie dat je 1000 films gekeken hebt.... Volgens mij moet een mens ook nog slapen, naar school etc.
Tja, iedereen moet voor zichzelf uitmaken of je me serieus wil nemen of niet. Ik probeer de muziek die ik ken ook verschillende keren te luisteren... Ik luister elke dag wel verschillende platen, als ik er dan één of twee nieuwe luister is er nog steeds genoeg tijd om andere platen te luisteren. Op een gewone werkdag: Slapen = 8u, school = 2 tot 4u aan colleges, dat maakt dat ik nog 12 uur vrij heb. Genoeg tijd om muziek te luisteren, zelfs nog naast andere dingen zoals film kijken en het sociale leven. En muziek luisteren kan je ook doen tijdens andere activiteiten zoals koken, treinreizen, .... Kortom, er is veel tijd om muziek te luisteren. Als ik twee nieuwe albums per dag luister (zo'n twee uur aan muziek is dat dan), dan blijft er nóg veel tijd over om andere albums te herbeluisteren... Ik neem het luisteren van een album in ieder geval wél serieus, het is absoluut niet "vluchtig horen en dan snel een stem plaatsen en op naar de volgende plaat"... En iedereen gaat op zijn eigen manier met al die beschikbare muziek om, de éne persoon ontdekt op een trage manier nieuwe albums, de andere snel. De éne luistert veel nieuwe dingen, de andere heeft daar minder behoefte aan. De éne vind dat je een album pas na vijf luisterbeurten kan beoordelen, de andere na één. Zolang je maar plezier hebt met het luisteren van al die muziek, of mensen je serieus nemen is in feite bijzaak

0
stuart
geplaatst: 6 december 2008, 08:57 uur
update:
- In Rock (Deep Purple)
- Who's Next (The Who)
- The Dark Side Of The Moon (Pink Floyd)
- Rising (Rainbow)
- Van Halen (Van Halen)
- Outlandos d'Amour ( The Police)
- In Rock (Deep Purple)
- Who's Next (The Who)
- The Dark Side Of The Moon (Pink Floyd)
- Rising (Rainbow)
- Van Halen (Van Halen)
- Outlandos d'Amour ( The Police)
0
geplaatst: 9 augustus 2009, 16:23 uur
Koenr, december 2007 schreef:
01. Nick Drake - Pink Moon (1972)
02. Vashti Bunyan - Just Another Diamond Day (1970)
03. Joni Mitchell - Blue (1971)
04. Robert Wyatt - Rock Bottom (1974)
05. Pink Floyd - Wish You Were Here (1975)
06. Gryphon - Red Queen to Gryphon Tree (1974)
07. Sweet Smoke - Just a Poke (1970)
08. Popol Vuh - Hosianna Mantra (1973)
09. Tom Waits - Small Change (1976)
10. The Residents - Not Available (1978)
01. Nick Drake - Pink Moon (1972)
02. Vashti Bunyan - Just Another Diamond Day (1970)
03. Joni Mitchell - Blue (1971)
04. Robert Wyatt - Rock Bottom (1974)
05. Pink Floyd - Wish You Were Here (1975)
06. Gryphon - Red Queen to Gryphon Tree (1974)
07. Sweet Smoke - Just a Poke (1970)
08. Popol Vuh - Hosianna Mantra (1973)
09. Tom Waits - Small Change (1976)
10. The Residents - Not Available (1978)
01. (01) Nick Drake - Pink Moon (1972)
02. (***) John Fahey - Fare Forward Voyagers (Soldier's Choice) (1973)
03. (02) Vashti Bunyan - Just Another Diamond Day (1970)
04. (03) Joni Mitchell - Blue (1971)
05. (04) Robert Wyatt - Rock Bottom (1974)
06. (***) Bob Dylan - Blood on the Tracks (1975)
07. (***) Can - Future Days (1973)
08. (***) Linda Perhacs - Parallelograms (1970)
09. (***) Kate Wolf - Safe at Anchor (1979)
10. (08) Popol Vuh - Hosianna Mantra (1973)
Paalhaas schreef:
Leuke top 10, maar met 2x een 3,5 niet echt je favoriete decennium?
Leuke top 10, maar met 2x een 3,5 niet echt je favoriete decennium?
Zo beter?

0
kiriyama
geplaatst: 9 augustus 2009, 19:54 uur
01 - 4.5*- John Fahey - Fare Forward Voyagers (Soldier's Choice)
02 - 4.5*- Vashti Bunyan - Just Another Diamond Day
03 - 4.5*- Carla Bley / Paul Haines - Escalator over the Hill
04 - 4.5*- Nick Drake - Pink Moon
05 - 4.5*- Miles Davis - Bitches Brew
06 - 4.0*- Joni Mitchell - Blue
07 - 4.0*- Pink Floyd - The Wall
08 - 4.0*- Herbie Hancock - Sextant
09 - 4.0*- Tom Waits - Blue Valentine
10 - 4.0*- John Coltrane - Interstellar Space
02 - 4.5*- Vashti Bunyan - Just Another Diamond Day
03 - 4.5*- Carla Bley / Paul Haines - Escalator over the Hill
04 - 4.5*- Nick Drake - Pink Moon
05 - 4.5*- Miles Davis - Bitches Brew
06 - 4.0*- Joni Mitchell - Blue
07 - 4.0*- Pink Floyd - The Wall
08 - 4.0*- Herbie Hancock - Sextant
09 - 4.0*- Tom Waits - Blue Valentine
10 - 4.0*- John Coltrane - Interstellar Space
0
geplaatst: 9 augustus 2009, 21:15 uur
Paap_Floyd schreef:
01 [__] Can - Ege bamyasi
02 [01] Robert Wyatt - Rock bottom
03 [03] Caravan - In the land of grey and pink
04 [09] Pere Ubu - The modern dance
05 [__] Can - Tago mago
06 [__] Faust - IV
07 [__] Captain Beefheart & His Magic Band - Mirror man
08 [__] Carla Bley & Paul Haines - Escalator over the HiLL
09 [__] Doors - L.A. woman
10 [02] Harmonium - Si on avait besoin d'une cinquième saison
Jaartje en een beetje later:(quote)
01 [__] Can - Ege bamyasi
02 [01] Robert Wyatt - Rock bottom
03 [03] Caravan - In the land of grey and pink
04 [09] Pere Ubu - The modern dance
05 [__] Can - Tago mago
06 [__] Faust - IV
07 [__] Captain Beefheart & His Magic Band - Mirror man
08 [__] Carla Bley & Paul Haines - Escalator over the HiLL
09 [__] Doors - L.A. woman
10 [02] Harmonium - Si on avait besoin d'une cinquième saison
01 [05 - __] Can - Tago Mago [1971]
02 [01 - __] Can - Ege Bamyasi [1972]
03 [02 - 01] Robert Wyatt - Rock bottom [1974]
04 [04 - 09] Pere Ubu - The modern dance [1978]
05 [__ - __] Magazine - Real life [1978]
06 [__ - __] Magazine - Secondhand daylight [1979]
07 [03 - 03] Caravan - In the land of grey and pink [1971]
08 [__ - __] Keith Jarrett - Survivor suite [1976]
09 [06 - __] Faust - Faust IV [1974]
10 [09 - __] The Doors - L.A. Woman [1971]
0
geplaatst: 9 augustus 2009, 21:28 uur
1: Imagine - John Lennon
2: Just The Way You Are - Billy Joel
3: Band On The Run - Paul McCartney & Wings
4: Knockin' On Heaven's Door - Bob Dylan
5: What Is Life - George Harrison
6: Don't Let The Sun Go Down On Me - Elton John
7: My Ding-A-Ling - Chuck Berry
8: Get Back - The Beatles
9: Burning Love - Elvis Presley
10: Say Goodbye To Hollywood - Billy Joel
2: Just The Way You Are - Billy Joel
3: Band On The Run - Paul McCartney & Wings
4: Knockin' On Heaven's Door - Bob Dylan
5: What Is Life - George Harrison
6: Don't Let The Sun Go Down On Me - Elton John
7: My Ding-A-Ling - Chuck Berry
8: Get Back - The Beatles
9: Burning Love - Elvis Presley
10: Say Goodbye To Hollywood - Billy Joel
0
geplaatst: 9 augustus 2009, 22:29 uur
1. Bruce Springsteen- Born To Run
2. Bruce Springsteen- Darkness On The Edge Of Town
3. Rumours- Fleetwood Mac
4. Lou Reed- Transformer
5. The Who- Who's Next
6. David Bowie- Hunky Dory
7. Bob Dylan- Blood On The Tracks
8. Queen- A Night At The Opera
9. Neil Young- Harvest
10. Bruce Springsteen- Greetings From Asbury Park NJ
2. Bruce Springsteen- Darkness On The Edge Of Town
3. Rumours- Fleetwood Mac
4. Lou Reed- Transformer
5. The Who- Who's Next
6. David Bowie- Hunky Dory
7. Bob Dylan- Blood On The Tracks
8. Queen- A Night At The Opera
9. Neil Young- Harvest
10. Bruce Springsteen- Greetings From Asbury Park NJ
0
geplaatst: 10 augustus 2009, 23:08 uur
1 Pink Floyd – Wish You Were Here (1975)
2 Joy Division – Unknown Pleasures (1979)
3 David Bowie – Station to Station (1976)
4 Kraftwerk – The Man-Machine (1978)
5 Pink Floyd – Animals (1977)
6 David Bowie – Ziggy Stardust (1972)
7 Pink Floyd – Dark Side of The Moon (1973)
8 Led Zeppelin IV (1971)
9 Wire – 154 (1979)
10 Iggy Pop – The Idiot (1977)
Dit is wel een decennium waar ik nog heel veel moet ontdekken
2 Joy Division – Unknown Pleasures (1979)
3 David Bowie – Station to Station (1976)
4 Kraftwerk – The Man-Machine (1978)
5 Pink Floyd – Animals (1977)
6 David Bowie – Ziggy Stardust (1972)
7 Pink Floyd – Dark Side of The Moon (1973)
8 Led Zeppelin IV (1971)
9 Wire – 154 (1979)
10 Iggy Pop – The Idiot (1977)
Dit is wel een decennium waar ik nog heel veel moet ontdekken
0
stuart
geplaatst: 11 augustus 2009, 07:07 uur
op jaar van uitgave:
- After The Goldrush (Neil Young)
- Who's Next (The Who)
- Sticky Fingers (Rolling Stones)
- LZ IV (Led Zeppelin)
- Rumours (Fleetwood Mac)
- The Kick Inside (Kate Bush)
- Van Halen (Van Halen)
- London Calling (The Clash)
- After The Goldrush (Neil Young)
- Who's Next (The Who)
- Sticky Fingers (Rolling Stones)
- LZ IV (Led Zeppelin)
- Rumours (Fleetwood Mac)
- The Kick Inside (Kate Bush)
- Van Halen (Van Halen)
- London Calling (The Clash)
0
Social_Mask
geplaatst: 11 augustus 2009, 14:04 uur
Ken niet heel veel albums uit de jaren '70 - het meeste dat ik ken is van Neil Young, prachtige platen. Moet dus nog veel ontdekken en m'n top10 ziet er dus best eenzijdig uit.
In mijn Top10:
1. Nick Drake - Pink Moon (1972)
2. Neil Young - Tonight's the Night (1975)
3. John Martyn - Solid Air (1973)
4. Neil Young - On the Beach (1974)
5. Marvin Gaye - Let's Get It On (1973)
6. John Martyn - Bless the Weather (1971)
7. Neil Young - After the Gold Rush (1970)
8. Nick Drake - Bryter Layter (1970)
9. Neil Young - Time Fades Away (1973)
10. Neil Young - Harvest (1972)
In mijn Top10:
1. Nick Drake - Pink Moon (1972)
2. Neil Young - Tonight's the Night (1975)
3. John Martyn - Solid Air (1973)
4. Neil Young - On the Beach (1974)
5. Marvin Gaye - Let's Get It On (1973)
6. John Martyn - Bless the Weather (1971)
7. Neil Young - After the Gold Rush (1970)
8. Nick Drake - Bryter Layter (1970)
9. Neil Young - Time Fades Away (1973)
10. Neil Young - Harvest (1972)
0
Yann Samsa
geplaatst: 11 augustus 2009, 18:55 uur
1. Rush - 2112
2. Pink Floyd - Dark Side Of The Moon
3. Rainbow - (Rainbow) Rising
4. Deep Purple - Machine Head
5. Black Sabbath - Paranoid
6. Patti Smith - Horses
7. Pink Floyd - Animals
8. Pink Floyd - Wish You Were Here
9. Van Halen - Van Halen
10. Frank Zappa - Sheik Yerbouti
Veranderingen mogelijk door een nieuwe aankoop of een nieuwe luisterbeurt
6. Patti Smith - Horses
7. Pink Floyd - Animals
8. Pink Floyd - Wish You Were Here
9. Van Halen - Van Halen
10. Frank Zappa - Sheik Yerbouti
Veranderingen mogelijk door een nieuwe aankoop of een nieuwe luisterbeurt
0
geplaatst: 17 augustus 2009, 15:28 uur
1. David Bowie - Station to Station (1975)
2. Joy Division - Unknown Pleasures (1979)
3. Neil Young - Tonight's the Night (1975)
4. Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973)
5. John Cale - Paris 1919 (1973)
6. Kraftwerk - The Man-Machine (1978)
7. The Modern Lovers - The Modern Lovers (1976)
8. The Doors - L.A. Woman (1971)
9. Lou Reed - Berlin (1973)
10. Nick Drake - Bryter Layter (1970)
2. Joy Division - Unknown Pleasures (1979)
3. Neil Young - Tonight's the Night (1975)
4. Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973)
5. John Cale - Paris 1919 (1973)
6. Kraftwerk - The Man-Machine (1978)
7. The Modern Lovers - The Modern Lovers (1976)
8. The Doors - L.A. Woman (1971)
9. Lou Reed - Berlin (1973)
10. Nick Drake - Bryter Layter (1970)
0
Yann Samsa
geplaatst: 25 augustus 2009, 14:56 uur
Ferre Clabau schreef:
1. Rush - 2112