MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 10 metalzangers

zoeken in:
1. Bruce Dickinson (Iron Maiden)
Wat kan deze man toch geweldig uithalen. Gewoon de beste metalzanger ooit, punt.

2. Rob Halford (Judas Priest)
Kan hoog en laag beiden perfect zingen, luister maar naar Electric Eye en Riding On The Wind.

3. Scott Reagers (Saint Vitus)
Deze man weet gewoon hoe hij Doom Metal moet zingen: eng, depressief en wanhopig. Ook knap vind ik dat hij een eigen stijl van zingen heeft, en niet probeert andere metalzangers te immiteren (wat vaak in het doom metal genre voorkomt). Jammer dat er niet meer materiaal van deze man is, behalve drie albums met Saint Vitus.

4. Bobby "Blitz" Ellsworth (Overkill)
Heerlijke rauwe, hoge over-the-top zang, die de meeste nummers van Overkill lekker catchy maakt.

5. Johan Langquist (Candlemass)
Vind hem toch beter dan Messiah Marcolin. De stem van Johan is dieper en lager, en geeft imo meer sfeer, bijvoorbeeld in het aangrijpende Solitude. Jammer dat hij alleen het album Epicus Doomicus Metallicus heeft opgenomen en dat daarna niks van hem vernomen is...

6. Messiah Marcolin (Candlemass)
Heerlijke 'opera'-zang, die nog perfect bij de muziek van Candlemass past ook. Ook weet zijn stem goed te boeien, luister maar naar At The Gallows End.

7. Joey Belladonna (Anthrax)
Technisch gezien samen met Bobby van Overkill de beste Thrash-zanger. Alleen klinkt Joey Belladonna minder rauw en over-the-top dan Bobby.

8. Ronnie James Dio (Dio)
Ongelofelijk dat uit zó'n klein mannetje zó'n stem kan komen...

9. Phil Anselmo (Pantera)
Heerlijke grommende zang heeft deze man, en hij kan ook lekker uithalen (zoals in Cemetary Gates)

10. Eric Adams (Manowar)
Hij kan ook heerlijk uithalen (dat het af en toe 'gay' en over-the-top klinkt neem ik dan voor lief), alleen jammer dat zijn bereik in de loop der jaren is afgenomen.

EVANSHEWSON
Mart schreef:
1. Bruce Dickinson (Iron Maiden)
Wat kan deze man toch geweldig uithalen. Gewoon de beste metalzanger ooit, punt.

2. Rob Halford (Judas Priest)
Kan hoog en laag beiden perfect zingen, luister maar naar Electric Eye en Riding On The Wind.

3. Scott Reagers (Saint Vitus)
Deze man weet gewoon hoe hij Doom Metal moet zingen: eng, depressief en wanhopig. Ook knap vind ik dat hij een eigen stijl van zingen heeft, en niet probeert andere metalzangers te immiteren (wat vaak in het doom metal genre voorkomt). Jammer dat er niet meer materiaal van deze man is, behalve drie albums met Saint Vitus.

4. Bobby "Blitz" Ellsworth (Overkill)
Heerlijke rauwe, hoge over-the-top zang, die de meeste nummers van Overkill lekker catchy maakt.

5. Johan Langquist (Candlemass)
Vind hem toch beter dan Messiah Marcolin. De stem van Johan is dieper en lager, en geeft imo meer sfeer, bijvoorbeeld in het aangrijpende Solitude. Jammer dat hij alleen het album Epicus Doomicus Metallicus heeft opgenomen en dat daarna niks van hem vernomen is...

6. Messiah Marcolin (Candlemass)
Heerlijke 'opera'-zang, die nog perfect bij de muziek van Candlemass past ook. Ook weet zijn stem goed te boeien, luister maar naar At The Gallows End.

7. Joey Belladonna (Anthrax)
Technisch gezien samen met Bobby van Overkill de beste Thrash-zanger. Alleen klinkt Joey Belladonna minder rauw en over-the-top dan Bobby.

8. Ronnie James Dio (Dio)
Ongelofelijk dat uit zó'n klein mannetje zó'n stem kan komen...

9. Phil Anselmo (Pantera)
Heerlijke grommende zang heeft deze man, en hij kan ook lekker uithalen (zoals in Cemetary Gates)

10. Eric Adams (Manowar)
Hij kan ook heerlijk uithalen (dat het af en toe 'gay' en over-the-top klinkt neem ik dan voor lief), alleen jammer dat zijn bereik in de loop der jaren is afgenomen.

Ik ken er echt geen enkele van, maar ja, metal is ook mijn ding niet.

Maar de beste hardrockzanger blijft natuurlijk Robert Plant (Led Zeppelin). Ian Gillan (Deep Purple) is een goede runner-up.

Het gaat hier dus om je top 10 van METALzangers

Lastig: Is Ronnie James Dio wel een metal-zanger omdat Dio tot Heavy Metal wordt gerekend? Of omdat ie the corna - die duivelshoorntjes met de hand - populair heeft gemaakt? Maar de kleine man heeft zeker een dijk van een stem, luister ook maar eens naar het bekende 'Love is all'

In algemeen heb ik het niet zo op zangers die voornamelijk de hoge registers aanspreken. Bruce Dickinson is een van de weinigen die ik redelijk goed kan verdragen.

*schop*

Ben toch wel erg benieuwd wie als beste metalzanger gezien wordt door de leden hier...

clutch
Mikael Akerfeldt (Opeth)

Zonder twijfel de beste.

Van hoge zangvogels ala Joey Belladonna/Bruce Dickinson ben ik overigens geen fan, maar de muziek is verder dik in orde

MetalDex
1. Bruce Dickinson (Maiden, solo)
2. George "Corpsegrinder" Fisher (Cannibal Corpse)
3. Steve 'Zetro' Souza (Exodus, en dan vooral op Tempo of the Damned )
4. Till Lindeman (Rammstein)
5. Piotr "Peter" Wiwczarek (Vader)
6. Bobby 'Blitz' Elsworth (Overkill)
7. John Connely (Nuclear Assault)
8. Glen Hughes (samen met Iommi heeft hij een geweldige indruk op me gemaakt)
9. Chuck Schuldiner (Death)
10. John Cyriis (oud Agent Steel zanger)

Metaldex, wat een toplijstje. Ook bijna allemaal favorieten van mij.

1. Mike Patton (Faith no More, Mr. Bungle, Tomahawk, Fantomas), geen pure metalzanger, maar heeft genoeg metalachtige dingen geproduceerd om in dit rijtje te staan.
2. John Cyriis (Agent Steel), de thrashy over de top versie van Bruce Dickinson. Ontzettend jammer dat er slechts een tweetal albums en een EP met deze man op zang voorhanden is.
3. Chuck Schuldiner (Death)
4. Michael Akerfeldt (Opeth)
5. Bobby Elsworth (Overkill)
6. Bruce Dickinson (Iron Maiden)
7. Steve Sousa (Exodus)
8. John Connely (Nuclear Assault)
9. Klas Rydberg (Cult of Luna), de beste postcore schreeuwzanger
10. Abbath (Immortal, I), de muzikale omlijsting is vaak veel te brak en gammel, maar hij heeft een heerlijk rauw boosaardige stem. Vooral bij het project "I" vind ik 'm erg goed uit de verf komen.

Bobiej
clutch schreef:
Mikael Akerfeldt (Opeth)

Zonder twijfel de beste.

Van hoge zangvogels ala Joey Belladonna/Bruce Dickinson ben ik overigens geen fan, maar de muziek is verder dik in orde

Hartstikke 100% mee eens, genoeg zangers die ook vet grunten of ontzettend mooi kunnen zingen, maar wat voor kunsten Mikael uitvoert staat voor mij 100% op 1.

max en joep
De onbetwiste nr. 1:
Philip H. Anselmo.

Andere top namen:

John Tardy

George Fisher

Joey Belladonna

Bruce Dickinson

Chris Cornell

zanger van Marduk

Raekwon the chef
verder dan een top 5 kom ik niet;

1. Rob Halford (Judas Priest)
2. Bruce Dickinson (Iron Maiden)
3. King Diamond
4. George "Corpsegrinder" Fisher (Cannibal Corpse)
5. Serj Tankian (System of a Down)

Iedereen vergeet 1 persoon:

(afbeelding)

Redelijk unieke stem toch: Rustgevend, en ruw als schuurpapier tegelijk.

Bobiej
Je bedoelt iets als een ruw stuk schuurpapier wat elke dag netjes met whiskey en een slof sigaretten word onderhouden ?

Raekwon the chef
een stuk schuurpapier met pukkels en wratten

Bobiej schreef:
Je bedoelt iets als een ruw stuk schuurpapier wat elke dag netjes met whiskey en een slof sigaretten word onderhouden ?

Mss is dat de reden dat Hetfields stem sinds pakweg 2003 gekelderd is.
Geef die jongen toch een joint en een scottish whiskey.

Willekeurig wat artiesten. NIET OP VOLGORDE

LEMMY KILMISTER:
Zacht en rustgevend, maar toch ruw als schuurpapier.

ROB HALFORD:
De metalgod genoemt. Vocals zeggen genoeg.
Wanneer je een ouder nummer hoort (bekans allemaal ballads) hoor je dat deze stem multifunctioneel is.
Beste stem in de metal (?)

KING DIAMOND:
Alweer zo'n unieke stem. In onderstaande song valt het geheel mee, maar op sommige songs is het contrast nog veel groter tussen hoge uithaal, normale vocals, lage vocals, en hier en daar een slechte lach. Soms is het moeilijk te geloven dat geen stemhervormers gebruikt worden.

OZZY OSBOURNE:
Meeste mensen kennen hem van "The Osbournes", Maar hij is meer (geweest) dan dat.
De eerste metalband... en dus de eerste metalvocalist. En wat voor 1 !

BOBBY ELLSWORTH:
Best wel rare vocals bij een grote thrashband als Overkill.
Toch zeer geniaal

BIFF BYFORD
Nog een krachtige heavy metal stem. Minder gekent, maar niet te onderschatten.

JEFF WALKER
Beste grunts naar mijn mening.

Vergat ik Bruce Dickinson toch wel niet!

Bobiej
Mooie lijst, AGE. Voor goede grunts kan je misschien ook eens Opeth een kans geven (een 2e wellicht ).

Metal is een ontzettend breed genre, dus ik toplijst zal nooit helemaal kloppen, maar ik zal het in elk geval proberen, aan de volgorde moet niet ál te veel waarde gehecht worden.

1. Mikael Akerfeldt, van Opeth, vanwege het feit dat hij één van de meest gevarieerde metalzangers is. Hij kan 'bulderend' grunten, zoals hij in 'Master's apprentices' doet, hij kan wat meer 'growlen', zoals op het eind van 'By the pain I see in others', wat rauwer klinken, zoals op de eerste 2 Opeth albums, en zijn voortreffelijke cleane zang, die de laatste jaren al niet ontzettend vooruit is gegaan, dat alles bij mekaar maakt Mikael een ontzettend goede grunter, muzikant (en stand-up comedian ).

2. James Hetfield, van Metallica, de laatste jaren is zijn zang van brutaal naar zwak gegaan, maar zijn prestaties in de jaren '80, begin jaren '90, (DICKRASH!!), toen hij met kracht, headbangs, en BALLEN op het podium stond...MOET hij in deze lijst!

3. Chuck Schuldiner, van Death, zoals paulisdik ook al aangaf, als je hem zo hoort praten verwacht je absoluut niet dat er zo'n tornado van geluid uit dit manneke komt, precies passend bij de scherpe riffs, teksten en muziek van Death.

4. Phil Anselmo, de tierende vocalist van Pantera, vol aggressie en pit spuugt hij zijn teksten uit, staat als een rots boven water dat zijn aggressieve zang perfect in Pantera hoort.

5. Tom Araya, de man van Slayer, haalt ook al jaren zijn hoge uithaal niet meer (leren broek moet maar es te voorschijn getovert worden ), zijn growl's op South of Heaven en Seasons in the Abyss blijven fantastisch!

Enkele eervolle vermeldingen;

Randy Blythe (Lamb of God), Chuck Billy (Testament) en Bruce Dickinson (Iron Maiden).

Raekwon the chef
ja, james hetfield natuurlijk, helemaal vergeten

Nouwja, ik vindt zijn vocals niet speciaal. Gewoon zeer gemiddeld. Dat maakt ze mss zo goed.

Bobiej schreef:
Mooie lijst, AGE. Voor goede grunts kan je misschien ook eens Opeth een kans geven (een 2e wellicht ).

5. Tom Araya, de man van Slayer, haalt ook al jaren zijn hoge uithaal niet meer (leren broek moet maar es te voorschijn getovert worden ), zijn growl's op South of Heaven en Seasons in the Abyss blijven fantastisch!

Of deze versie van Angel of Death
De begingil: Net een prehistorische neanderthaler die vastgeketend lag.

tegenover hoe het hoort te zijn: (te machtig voor woorden)

max en joep
Raekwon the chef schreef:
ja, james hetfield natuurlijk, helemaal vergeten

puur en alleen als zanger vind ik het absoluut niets bijzonders hoor

Raekwon the chef
AGE-411 schreef:
(quote)

Of deze versie van Angel of Death
De begingil: Net een prehistorische neanderthaler die vastgeketend lag.
(embed)

tegenover hoe het hoort te zijn: (te machtig voor woorden)
(embed)

ja, hoe die gil nu is, is echt afschuwelijk, net een klein meisje

Raekwon the chef
max en joep schreef:
puur en alleen als zanger vind ik het absoluut niets bijzonders hoor

Ja, ik vind van wel

Metal is natuurlijk wel een breed begrip als ik sommige namen hier zie, dus hoort de 'Evil Elvis' aka Glenn Danzig in iedere top 10 thuis, toch wel een redelijk unieke stem in het hardere werk

Raekwon the chef schreef:
(quote)

ja, hoe die gil nu is, is echt afschuwelijk, net een klein meisje

Vreemd, ik vond toch de brul uit het eerste filmpje beter dan uit het tweede. Vooral omdat ik spontaan moest glimlachen (bulderen is er wat over) toen hij zijn hoge gil inzette.

Nauwja, vroeger had je enkel hoge vocals in metal. Daarom dat je op de vroegere platen van slayer vaak van die hoge uithalen hoort.

Zoals THE ANTICHRIST

En de belangrijkste invloeden van Slayer zijn bands als Judas Priest en Maiden, dus dat zegt genoeg.
Er gaaat trouwens niet boven zo'n bezetene gil. Gaat door merg en been.

Bobiej schreef:
Chuck Billy (Testament)

Grunten, hoge uithalen, ballads,
deze vent kan gewoon alles!

ode!

(afbeelding)

Raekwon the chef
bennerd schreef:
Vreemd, ik vond toch de brul uit het eerste filmpje beter dan uit het tweede. Vooral omdat ik spontaan moest glimlachen (bulderen is er wat over) toen hij zijn hoge gil inzette.

Niks mis met die eerste brul, maar je hebt ook versies als deze waar Tom Araya klinkt als een ongestelde heks, dan kan ie beter die brul van het eerste filmpje inzetten want die gil van 22 jaar geleden haalt ie niet meer.

Ik vindt de 'heksenstem' toch beter dan de brul. Het past beter bij het nummer en de lyricale inhoud.

Zo'n brul kan ik ook wel smaken. De beste brul naar mijn mening is va de vocalist die ik 2 berichten geleden vermeld heb.
CURSE OF THE LEGIONS OF DEATH !!!!

Gast
geplaatst: vandaag om 23:32 uur

geplaatst: vandaag om 23:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.