MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 10 van 2008 / MusicMeter Top 100

zoeken in:
The Scientist schreef:
(quote)

Prachtig plaatje ja.. maar het maakt mijn top10 wel minder obscuur dat jij hem erin zet

mijn excuses! Rune Grammofon is ook zulke enorm commerciële brol!
Als we niet uitkijken wordt het moordlijstmodder.

Top 10 non-hiphop:

01. Ayo - Gravity at Last 5*
02. The Foreign Exchange - Leave It All Behind 4,5*
03. Amp Fiddler - Sly & Robbie: Inspiration Information
04. Portishead - Third
05. Calder - Lower
06. Sabrina Starke - Yellow Brick Road
07. Dwele - Sketches of a Man
08. Blue Sky Black Death - Slow Burning Lights 4*
09. Chris Devoe - The Perception of Obstacles
10. Thievery Corporation - Radio Retaliation

Top 10 van Nederlandse bodem (Nicolay niet inbegrepen, zijn albums waren met een Amerikaanse artiest):

01. Sabrina Starke - Yellow Brick Road 4,5*
02. Kid Sublime - Rappin' Blak 4*
03. Diggy Dex - Mayonaise voor de Ziel
04. Arts the Beatdoctor - Progressions
05. Kapabel & Inf - De Avonturen van Kapabel & Inf
06. Kleine Jay & Cartes - Wie Wat Bewaart...
07. Giovanca - Subway Silence
08. Engel - Engelland
09. Steen - Muziek voor Je Moeder
10. Manu - De Vloek op de Overvloed

Top 10 platen die op MuMe onder de 3* scoren:

01. Ave.To - Three Way Intersection 4*
02. Del the Funky Homosapien - Eleventh Hour
03. Sadat X - Generation X
04. DJ Design - Jetlag 3,5*
05. Gym Class Heroes - The Quilt
06. D-sisive - The Book
07. Diamond D - The Huge Hefner Chronicles
08. Living Legends - The Gathering
09. Tim - Il Principe
10. Josh Martinez - Skulldruggery 3*

Beste album per letter:

A. Atmosphere - When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold
B. Big Jess - High Rule
C. Common Market - Tobacco Road
D. Dela - Changes of Atmosphere
E. E Reece & Core Elements - L.I.S.n 2 This Live.In.Studio
F. Frankie Numi - Never Ending, Always Building in Jazz, Soul & Funk
G. Grip Grand %u2013 Brokelore
H. Hell Razah - Ultra Sounds of a Renaissance Child
I. Ivan Ives & Fresh - Juice to Get Loose To
J. Jedi Mind Tricks - A History of Violence
K. Killah Priest & Chief Kamachi - Beautiful Minds
L. Lowkey - Dear Listener
M. Mighty Joseph - Empire State
N. Nicolay & Kay - Time:Line
O. Onra - Chinoiseries
P. Portishead - Third
Q. Q-Tip - The Renaissance
R. Raphael Saadiq - The Way I See It
S. Spaceboy Boogie X - Sanova Fran
T. The Loyalists - Redemption
U. Ugly Duckling - Audacity
V. Vast Aire - Dueces Wild
W. White Shadow Of Norway - Untouchable
X. -
Y. Yameen - Never Knows Best
Z. Zo Moeilijk - Nijmeegse Modo

1. Fabio Orsi - Before Long, Before Anyone, the Stars Will Be Walls in My Mind
2. Ellen Allien - Sool
3. DJ /rupture - Uproot
4. Fennesz - Black Sea
5. Portishead - Third
6. Aidan Baker/Tim Hecker - Fantasma Parastasie
7. Atmosphere - When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold
8. Helios - Caesura
9. Mount Eerie - Lost Wisdom
10. Luomo - Convivial

11. Valet - Naked Acid
12. Wouter van Veldhoven - Four Simple Songs for Five Dead Bumblebees
13. Kid Sublime - Rappin' Blak
14. Sonic Youth med Mats Gustafsson og Merzbow - SYR 8
15. Zo Moeilijk - Nijmeegse Modo
16. Birchville Cat Motel - Gunpowder Temple of Heaven
17. Kieran Hebden & Steve Reid - NYC
18. Inca Ore - Birthday of Bless You
19. Deerhunter - Microcastle
20. De Jeugd van Tegenwoordig - De Machine

Komt er nog een eindejaarslijst, waar iedereen zijn top 10 over 2008 kan invullen?

Kaaasgaaf schreef:
ik denk niet dat een band als MGMT erg berekenend te werk is gegaan.

Natuurlijk wel. Je zegt het zelf:
Kaasgaaf schreef:
Ze hebben hun succes bij de tienermeisjes te danken aan die fantastische catchy singles en hun optreden in de media.

Catchy singles met kleurrijke clips lijken mij aardig berekend. Bovendien zit er achter bands heel wat promotiewerk; figuren die keihard werken op die optredens in de media geregeld te krijgen.
Kaasgaaf schreef:
Het is denk ik een gelukkige toevalstreffer voor hen

Niet dus.

Nog een voorbeeldje: Klaxons. Toen ze Gravity's Rainbow eerst uitbrachten zat er een zelfgemaakte knip- en plakclip bij; vervolgens gaan de a&r-mensen aan de slag en een jaar later hangt er een allgladde clip aan vast.

Wat mij verder opvalt, Kaasgaaf, is het volgende: Je krijgt wat kritiek op je lijst en blijkbaar doet dit je zoveel dat je om je heen gaat schoppen en anderen aanspreekt op een wijze waarop het lijkt alsof je de wijsheid in pacht hebt. Als je overtuigd bent van je eigen smaak, waarom zou je het dan zo aan trekken? Laat het lekker. Tenzij je, net als ik, zo ijdel bent dat je er een genoegen in schept...

we tigers schreef:
(quote)

Natuurlijk wel. Je zegt het zelf:
(quote)

Catchy singles met kleurrijke clips lijken mij aardig berekend. Bovendien zit er achter bands heel wat promotiewerk; figuren die keihard werken op die optredens in de media geregeld te krijgen.
(quote)

Niet dus.
Nog een voorbeeldje: Klaxons. Toen ze Gravity's Rainbow eerst uitbrachten zat er een zelfgemaakte knip- en plakclip bij; vervolgens gaan de a&r-mensen aan de slag en een jaar later hangt er een allgladde clip aan vast.

Wel, het is natuurlijk altijd een combinatie van verschillende facetten. Natuurlijk speelt publiciteit een erg grote rol bij het succes van deze bands, is volgens mij ook helemaal niks mis mee. Het enige wat ik wilde zeggen is dat het uiteindelijk niet zo gek veel over de muziek zegt. Zo is het grootste deel van 'Oracular Spectacular' muzikaal best wel vaag, niet iedereen zal ervan houden (ik wel!). Die singles zijn inderdaad voor iedereen onweerstaanbaar, maar of ze geschreven zijn met het oog op zoveel succes betwijfel ik. Anders zou de hele plaat toch wel zo zijn. Natuurlijk heeft MGMT het heel handig gespeeld, maar hun succes viel naar mijn idee toch echt niet volledig te voorspellen. Daarvoor is hun muziek (inclusief die singels) te bijzonder, te eigen. Kan ieder geval geen band voor de geest halen die met hen valt te vergelijken, of het moeten The Flaming Lips zijn en dat is nu juist een band waar écht geen pijl op te trekken valt. Dus hoe viel dat nou van tevoren te berekenen?

we tigers schreef:

Wat mij verder opvalt, Kaasgaaf, is het volgende: Je krijgt wat kritiek op je lijst en blijkbaar doet dit je zoveel dat je om je heen gaat schoppen en anderen aanspreekt op een wijze waarop het lijkt alsof je de wijsheid in pacht hebt. Als je overtuigd bent van je eigen smaak, waarom zou je het dan zo aan trekken? Laat het lekker. Tenzij je, net als ik, zo ijdel bent dat je er een genoegen in schept...

Ik zal zeker niet ontkennen dat ik enig genoegen schep in deze hele discussie. Maar ik schop toch niet om mij heen? En ik doe toch ook niet alsof ik de waarheid in pacht heb? Volgens mij druk ik mij juist best genuanceerd uit. Ja, ik was eerst wat beledigd door Sietse's post, die beweerde dat ik een saaie en voorspelbare smaak had, zonder enige argumentatie die hout sneed. Daar ging ik tegenin, volgens mij is dat toch begrijpelijk? Maar tussen mij en Sietse zit het volgens mij nu wel snor. Ik ben niet iemand die graag om zich heen schopt, maar als ik toch die indruk wek wil ik daar wel mijn excuses voor aanbieden.

De nummers van MGMT klinken inderdaad catchy en dat die band een hype is geworden is een feit, maar waarom zou niemand dat in zijn lijst mogen opnemen als hij dit prachtig vindt?
Voor mij part mag iemand zelfs de laatste van Gordon of Pussycat Dolls of Jan Smit in zijn top-10 plaatsen. Als ik kritiek wil geven op een album of artiest, post ik dat in de desbetreffende item, maar val niemands smaak of lijst aan.

De discussie ging er volgens mij over dat Kaasgaaf zijn lijst uitermate alternatief vond (ik overdrijf het nu wel een beetje) en sietse reageerde er op dat dat het tamelijk standaard was. Daar ging het om. En er is niks mis met MGMT in je lijstje. Als je dat mooi vind, zet het erin...

Het was eigenljk de oude discussie zijn mainstream rockbands, minder goed als alternatieve bands?.

en basta.
tijd voor weer lijstjes

Gallow
Tijd voor weer een update

5,0-----------------------------------------
1 All the Saints - Fire on Corridor X
2 Cynic - Traced in Air
3 Into Eternity - Incurable Tragedy
4 Funeral - As Light Does the Shadow
4,5-----------------------------------------
5 Kill The Client - Cleptocasy
6 Elite - We Own the Mountains
4,0------------------------------------------
7 Boris - Smile
8 A Place to Bury Strangers - A Place to Bury Strangers
9 Oceana Company - For the Boatman
10 Deeds of Flesh - Of What's to Come

korenbloem schreef:
De discussie ging er volgens mij over dat Kaasgaaf zijn lijst uitermate alternatief vond

Dat heb ik nooit beweerd en ik stel er ook helemaal geen belang in of een lijst nu 'alternatief' zou zijn of niet. Maar misschien dat ik wel die indruk heb gewekt, door te benadrukken dat een aantal platen in mijn lijst in weinig andere lijsten staan (wat ik niet eens wist toen ik ze invulde). Ik voelde me daartoe uitgedaagd doordat Sietse beweerde dat mijn lijst 'dodelijk voorspelbaar' zou zijn. Maar het grootste deel van mijn lijst bestaat gewoon uit titels die geheel terecht hartstikke populair zijn (maar daardoor door sommigen als 'saai' ervaren kunnen worden).

Ik zette er niet voor niks achter dat ik het met dat zinnetje overdrijf.

korenbloem schreef:
Ik zette er niet voor niks achter dat ik het met dat zinnetje overdrijf.

Sorry, dat is ook zo. Ik zal volgende keer minder snel lezen.

Sietse
Om gewoon ff in te gaan op dat hele verhaal van Obscuur dat goed is wordt van zelf bekend:

The Julie Mittens.

Godverdomme wat zijn die gasten goed. Dat valt nergens te ontkennen, maar hoeveel mensen hier kennen het?
Denk zelfs dat heel mensen het niets zullen vinden, omdat de meeste mensen te tere oortjes hebben.

Die cd van Beach house vind ik trouwens ook een erg leuke cd. Die wil ik eigenlijk nog steeds kopen.

Verder is er zeker wel wat populaire muziek die ik erg leuk en goed vind hoor (naast de op last.fm in de toplijstjes al terugkomende zaken), maar over het algemeen gewoon niet zo tof als de meeste andere zaken die ik luister.
Enkele grote uitzonderingen daarop zijn Joy Division, Sonic Youth, Radiohead, Marillion en Interpol (eerste 2 albums), maar dat zijn dan ook gewoon echt bands die heel erg goed zijn (wat ik bij heel veel andere pop/rock bandjes niet kan zeggen).

Sietse
korenbloem schreef:

Het was eigenljk de oude discussie zijn mainstream rockbands, minder goed als alternatieve bands?.

Daar ging het mij helemaal niet om. Het ging mij puur om wat meer spanning in de lijstjes...

Sietse
we tigers schreef:

de koplopers:

Fennesz - Black Sea
Goldmund - The Malady of Elegance
Avishai Cohen Trio - Gently Disturbed
Aidan Baker & Tim Hecker - Fantasma Parastasie
Hauschka - Ferndorf

de achtervolgers:

Skyphone - Avellaneda
Bill Frisell - History Mystery
Vassilis Tsabropoulos & Anja Lechner - Melos
Cut Copy - In Ghost Colours
Machinefabriek - Dauw

Op het gebied van de kleine formaten hebben de 7inches van Touch grote indruk gemaakt en de mooie uitgaven van A Room Forever (die ik jammer genoeg alleen maar digitaal heb).

Mooie lijst (wat ik er van ken) en die 7" releases zijn idd echt leuk
Ik heb vandaag de laatste voor dit jaar binnen gekregen.
Als het goed is in januari weer een nieuwe

Sietse schreef:
Om gewoon ff in te gaan op dat hele verhaal van Obscuur dat goed is wordt van zelf bekend:

The Julie Mittens.

Godverdomme wat zijn die gasten goed. Dat valt nergens te ontkennen, maar hoeveel mensen hier kennen het?
Denk zelfs dat heel mensen het niets zullen vinden, omdat de meeste mensen te tere oortjes hebben.

Ik zie mezelf niet echt als iemand met tere oortjes aangezien ik Wolf Eyes en Black Dice live erg kon waarderen maar The Julie Mittens is imho verre van boeiend. Waarschijnlijk is dat de voornaamste reden dat ze niet "bekend" zijn en het ook niet zullen worden

Maar wie weet is het op cd beter te pruimen, ik moet bekennen dat ik daar niet over kan oordelen. En waarschijnlijk gaat dat zo blijven...

Ik kom net tot 10 leuke plaatjes. Voornamelijk catchy electro/pop/rock.

1. Cut Copy - In Ghost Colours
2. The Black Keys - Attack & Release
3. Crystal Castles - Crystal Castles
4. Late Of The Pier - Fantasy Black Channel
5. Last Shadow Puppets - The Age Of Understatement
6. The Presets - Apocalypso
7. Sons and Daughters - This Gift
8. Vampire Weekend - Vampire Weekend
9. Empire Of The Sun - Walking On A Dream
10. Neon Neon - Stainless Style

Sietse schreef:

Enkele grote uitzonderingen daarop zijn Joy Division, Sonic Youth, Radiohead, Marillion en Interpol (eerste 2 albums)

Mooie lijst bands. Maar frappant toch dat zoveel mensen het derde album van Interpol zoveel minder vinden dan de eerste twee. Heb ik nooit zo goed begrepen. Ik vind hem minstens zo sterk en het openingsnummer is zelfs mijn favoriete nummer van hen.

Sietse
Ik heb die 3e nog nooit goed gehoord, maar enkel wat nummers en het pakte mij niet zo. Meer van hetzelfde ofzo.

Sietse schreef:
Ik heb die 3e nog nooit goed gehoord, maar enkel wat nummers en het pakte mij niet zo. Meer van hetzelfde ofzo.

Ik vond juist ''Antics'' meer een herhalingsoefening van ''Turn On The Bright Lights'' (maar wel supergoed) en ''Our Love to Admire'' een stap verder. Luister maar drie keer achter elkaar naar het openingsnummer ''Pioneer To The Falls'' op koptelefoon en je kan nooit meer zonder.

01 Coldplay – Viva La Vida
02 Duels – Barbarians Move in
03 Oasis – Dig out Your Soul
04 The Last Shadow Puppets – The Age of the Understatement
05 The Charlatans – You Cross My Path
06 The Verve – Forth
07 The Stills – Oceans Will Rise
08 Elbow – The Seldom Seen Kid
09 Travis – Ode to J. Smith
10 Fleet Foxes – Fleet Foxes

Gallow schreef:
Tijd voor weer een update

5,0-----------------------------------------
1 All the Saints - Fire on Corridor X
2 Cynic - Traced in Air
3 Into Eternity - Incurable Tragedy
4 Funeral - As Light Does the Shadow
4,5-----------------------------------------
5 Kill The Client - Cleptocasy
6 Elite - We Own the Mountains
4,0------------------------------------------
7 Boris - Smile
8 A Place to Bury Strangers - A Place to Bury Strangers
9 Oceana Company - For the Boatman
10 Deeds of Flesh - Of What's to Come

Ik heb A Place To Bury Strangers pas in 2008 ontdekt. In mijn TOP 10 komt 'ie tot nu toe op 2. Maar die plaat blijkt uit 2007 te komen. Hoe kan jij m dan wel in je lijstje hebben staan terwijl dat bij mij niet lukt?

Dit moet hem worden, mijn eerste lijstje van 2008. Ik ben altijd wat later met dit soort lijstjes, dus zal ook lang niet definitief zijn, maar zo ga ik het invullen in 'Top 10 2008'.

1. Jelena Tomasevic - Panta Rei
2. Bart Peeters - De Hemel in het Klad
3. Shearwater - Rook
4. Poets of the Fall - Revolution Roulette
5. Monkey - Journey to the West
6. Los Lonely Boys - Forgiven
7. Elbow - The Seldom Seen Kid
8. The Young Gods - Knock on Wood
9. Morten Harket - Letter from Egypt
10. Apes & Androids - Blood Moon

Edit: All Hour Cymbals van 2007.....

Ik zie net dat ik maar op 3 albums uit 2008 heb gestemd. Ik stem sowieso niet zo veel, maar ik denk dat ik deze top 10 dit jaar maar oversla.

1. Sigur Rós - Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust (2008)
2. Kino Oko - Alphabetically Divided Highway (2008)
3. Oasis - Dig Out Your Soul (2008)
4. Don Ross & Andy McKee - The Thing That Came from Somewhere (2008)
5. dEUS - Vantage Point (2008)
6. Matt Costa - Unfamiliar Faces (2008)
7. Mogwai - The Hawk is Howling (2008)
8. Elbow - The Seldom Seen Kid (2008)
9. Hadouken! - Music for an Accelerated Culture (2008)
10. Anathema - Hindsight (2008)

Justinx schreef:
Dit moet hem worden, mijn eerste lijstje van 2008. Ik ben altijd wat later met dit soort lijstjes, dus zal ook lang niet definitief zijn, maar zo ga ik het invullen in 'Top 10 2008'.

1. Jelena Tomašević - Panta Rei
2. Yeasayer - All Hour Cymbals
3. Bart Peeters - De Hemel in het Klad
4. Shearwater – Rook
5. Poets of the Fall - Revolution Roulette
6. Monkey - Journey to the West
7. Los Lonely Boys – Forgiven
8. Elbow - The Seldom Seen Kid
9. The Young Gods - Knock on Wood
10. Morten Harket - Letter from Egypt

Bart Peeters?

Justinx schreef:

Edit: All Hour Cymbals van 2007.....

Oh, die staat ook hoog in mijn lijst. Maar volgens mij mag-ie wel meegerekend worden voor dit jaar hoor, om dezelfde reden als dat die Bon Iver-plaat uiteindelijk toch wél schijnt te mogen.

Kaaasgaaf schreef:
(quote)

Bart Peeters?

Ja, daar stond eerst dus Yeasayer. Maar een tweede plek doet deze plaat ook niet onder, lees vooral de recensie bij dat album .

Officeel mag Yeasayer niet; Ik kwam er namelijk achter dat deze plaat uit 2007 niet in het lijstje stond toen ik mijn Top 10 2008 wilde invoeren.

Gallow
siepie schreef:
Maar die plaat blijkt uit 2007 te komen. Hoe kan jij m dan wel in je lijstje hebben staan terwijl dat bij mij niet lukt?

Zie het ook nu pas, wel slordig . Tijd dus voor een zoveelste update.

1. All the Saints - Fire on Corridor X (2008)
2. Funeral - As The Light Does The Shadow (2008)
3. Cynic - Traced in Air (2008)
4. Elite - We Own the Mountains (2008)
5. Into Eternity - The Incurable Tragedy (2008)
6. Nachtmystium - Assassins: Black Meddle Pt. I (2008)
7. Boris - Smile (2008)
8. Swallow the Sun - Plague of Butterflies (2008)
9. Kill the Client - Claptocracy (2008)
10. Oceana Company - For the Boatman (2008)

Gast
geplaatst: vandaag om 04:40 uur

geplaatst: vandaag om 04:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.