Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 10 favoriete metal/hardrockalbums van de 90's
zoeken in:
0
geplaatst: 24 juli 2008, 13:14 uur
1. Faith No More - Angel Dust 5*****
Hun magnum opus! Heerlijke plaat, met vreemde composities, harde composities en gevoelige introverte muziek. Een allegaar zoals alleen Patton ermee wegkomt.
2. Ministry - Psalm 69: The Way to Succeed & the Way to Suck Eggs 4,5*
Geniale opvolger van A Mind.. nog harder en medogenlozer en met net zoveel verrassende tracks en humor zo nu en dan.
3. Neurosis - Through Silver in Blood 4,5*
Loodzware plaat voor de ultieme metaltrip into darkness.. staan een paar ellenlange nummers op (Purity, Aeon) die op een sublieme manier naar een apex toewerken! Eén uit duizenden.
4. Monster Magnet - Dopes to Infinity 4,5*
Heerlijke tripplaat vol met juweeltjes van nummers. Deze plaat tijdens mijn studententijd helemaal grijs gedraaid.
5. Paradise Lost - Gothic 4*
Briljante fusie tussen metal en goth.. daarna nog vaak nagedaan, maar op deze plaat onovertroffen! Staan meerdere klassiekers op, waaronder Rapture en het titelnummer.
Andere 5 volgen nog..
Hun magnum opus! Heerlijke plaat, met vreemde composities, harde composities en gevoelige introverte muziek. Een allegaar zoals alleen Patton ermee wegkomt.
2. Ministry - Psalm 69: The Way to Succeed & the Way to Suck Eggs 4,5*
Geniale opvolger van A Mind.. nog harder en medogenlozer en met net zoveel verrassende tracks en humor zo nu en dan.
3. Neurosis - Through Silver in Blood 4,5*
Loodzware plaat voor de ultieme metaltrip into darkness.. staan een paar ellenlange nummers op (Purity, Aeon) die op een sublieme manier naar een apex toewerken! Eén uit duizenden.
4. Monster Magnet - Dopes to Infinity 4,5*
Heerlijke tripplaat vol met juweeltjes van nummers. Deze plaat tijdens mijn studententijd helemaal grijs gedraaid.
5. Paradise Lost - Gothic 4*
Briljante fusie tussen metal en goth.. daarna nog vaak nagedaan, maar op deze plaat onovertroffen! Staan meerdere klassiekers op, waaronder Rapture en het titelnummer.
Andere 5 volgen nog..
0
geplaatst: 24 juli 2008, 13:47 uur
Misschien een beetje eentonig, maar:
1. Kyuss - Blues for the Red Sun (1992) 4.5*
Het beste album van deze stonergoden, staat in mijn top10.
2. Boris - Amplifier Worship (1998) 4.5*
Een bijna goddelijk doomalbum, nét geen plaats in mijn top10. Origineel en perfecte uitvoering.
3. Melvins - Bullhead (1991) 4.5*
Album met een briljante opener, waarna een stroom van geweldige nummers komt.
4. Mr Bungle - Mr Bungle (1991) 4*
Erg veelzijdig en inventief album met uiteraard coole vocals van Mike Patton.
5. Melvins - Houdini (1993) 4*
Nog een superplaat van deze helden, zwaar en log.
1. Kyuss - Blues for the Red Sun (1992) 4.5*
Het beste album van deze stonergoden, staat in mijn top10.
2. Boris - Amplifier Worship (1998) 4.5*
Een bijna goddelijk doomalbum, nét geen plaats in mijn top10. Origineel en perfecte uitvoering.
3. Melvins - Bullhead (1991) 4.5*
Album met een briljante opener, waarna een stroom van geweldige nummers komt.
4. Mr Bungle - Mr Bungle (1991) 4*
Erg veelzijdig en inventief album met uiteraard coole vocals van Mike Patton.
5. Melvins - Houdini (1993) 4*
Nog een superplaat van deze helden, zwaar en log.
0
geplaatst: 24 juli 2008, 21:11 uur
1. Queensrÿche – Promised Land (1994)
De opvolger van het (zeer) succesvolle ‘Empire’. Toch bracht het succes geen voldoening en speelde zanger Geoff Tate zelf met de gedachte om uit Queensrÿche te stappen. Er kwam uiteindelijk na 4 jaar toch een opvolger. Maar stond, zoals wel vaker bij deze bijzondere band, volledig haaks op zijn voorganger. Een bundeling van persoonlijke ervaringen die in de voorgaande jaren aan de oppervlakte waren gekomen. Groots album voor een band met lef en dat is al bewonderenswaardig. Hoogtepunten zijn het donkere ‘Out of Mind, het subtiele ‘Lady Jane’ en het huiveringwekkende titelnummer waarin Tate het uitschreeuwt van ongeloof.
2. Rage Against The Machine – Rage Against The Machine (1992)
Oprechter heeft woede nooit geklonken. Een album dat je aan het denken zet, je kwaad maakt maar bovenal een bijna ongezonde dosis adrenaline geeft. Deze plaat heeft mijn leven veranderd.
3. Soundgarden – Superunknown (1994)
Een album met de allure die zich kan meten met de beste werken van Led Zeppelin. Wat een klasse en diversiteit wordt er hier aan de dag gebracht door Chris Cornell en zijn mannen. Van het swingende ‘Spoonman’ tot het loodzware ‘4th of July’ tot aan het ingetogen ‘Like Suicide’. Alle vijftien raak!
4. Alice In Chains – Dirt (1992)
Het is eigenlijk een conceptalbum. Een dagboek van een heroïneverslaafde, in dit geval zanger Layne Staley. Met uitzondering van het prachtige ‘Rooster’ dat handelt over de Vietnam Oorlog, ontkom je niet aan de pijnlijk autobiografische confessies. Je voelt de pijn van een junkie in al zijn facetten langskomen. Het beste geïllustreerd in de macabere lofzang ‘Junkhead’.
Nothing better than a dealer who's high
Be high, convince them to buy
What's my drug of choice?
Well, what have you got?
I don't go broke
And I do it a lot
Dit tezamen met de sinistere gitaarsolo van Jerry Cantrell maakt het een huiveringwekkende 5 minuten. En dan heb je de rest nog. Ik werd meteen gegrepen door deze gitzwarte scènes. Ergens voel ik met hem mee en begrijp ik hem. Dat heb ik bijvoorbeeld in ‘Rain When I Die’. Op een bepaalde manier ben ik daar geweest.
'Is she ready to know my frustration?’.
5. Down – NOLA (1995)
Een prachtige rauwe mix van Black Sabbath en Southernrock met een toewijding gebracht waar je ‘U’ tegen zegt. Een debuut van een zogenaamde ‘supergroep’ met leden van Crowbar, Corrosion Of Conformity en Pantera.
6. Type O Negative – Bloody Kisses (1992)
Naargeestig, geil en eigenlijk ook wel grappig. Peter Steele trakteert de luisteraar op aan scala van emoties die zijn ziel rijk is. Hoe typeer je dit? Vleugje Beatles, scheut gothic klanken en Black Sabbath met wat verdwaalde hardcore-invloeden? De plaat om op te zetten als je de liefde gaat bedrijven. ‘Forgive her.. for she knows not what she does’.
7. Kyuss – Sky Valley (1994)
Deze plaat brengt je op een reis door de zengende hitte van de woestijn, om maar te zeggen een 'mindblowing experience'. De soundtrack voor een lange autorit op een zomerdag.
Heerlijke logge gitaarriffs worden af gewisseld met speelse rustmomenten.
8. Strapping Young Lad – City (1997)
Industrial waanzin en dan bedoel ik ook echt waanzin. Ministry kan er ook wat van maar wat Devin Townsend hier presteert is gekkenwerk. Het opnameproces schijnt zo slopend voor hem geweest te zijn dat hij tijdens de zangsessies zeven maal(!) is flauw gevallen. Een vernietigende draaikolk van woede, verdriet en waanzin. Devin gunt je geen minuut rust.
9. Machine Head – Burn My Eyes (1994)
Het lijkt wel de soundtrack voor de etnische spanningen die zich in de begin jaren negentig voordeden in de straten van Los Angeles. Robb Flynn is kwaad en toornt die woede met een moddervette sound. ‘Let freedom reign with a shotgun blast!!!’
10. Megadeth – Rust In Peace (1990)
Wat hier zo fantastisch aan is naast het gitaarwerk? Voor mij is dat de intensiteit/felheid waarmee alles, in het bijzonder de teksten, worden gebracht. Waar veel bands in dit genre zich laten verleiden tot 'demons & devils' lyriek, komt Mustaine met een hele andere observatie.
The military intelligence
Two words combined that can't make sense
...
Don't ask, what you can do for your country..
Ask what your country can do for you!!!
Of het nu het 'Israël-Palestina' conflict is dat besproken wordt in Holy Wars, zijn wanhopige greep naar heroïne in 'Poison was the Cure' of het pikzwarte toekomstperspectief in de titeltrack, het scherpt de zintuigen. Dave Mustaine spuugt de woorden vol afschuw, bezieling of pijn richting je. Gecombineerd met de muzikale klasse heb je een parel in handen. Daar kan wat mij betreft bijna niets tegen op.
De opvolger van het (zeer) succesvolle ‘Empire’. Toch bracht het succes geen voldoening en speelde zanger Geoff Tate zelf met de gedachte om uit Queensrÿche te stappen. Er kwam uiteindelijk na 4 jaar toch een opvolger. Maar stond, zoals wel vaker bij deze bijzondere band, volledig haaks op zijn voorganger. Een bundeling van persoonlijke ervaringen die in de voorgaande jaren aan de oppervlakte waren gekomen. Groots album voor een band met lef en dat is al bewonderenswaardig. Hoogtepunten zijn het donkere ‘Out of Mind, het subtiele ‘Lady Jane’ en het huiveringwekkende titelnummer waarin Tate het uitschreeuwt van ongeloof.
2. Rage Against The Machine – Rage Against The Machine (1992)
Oprechter heeft woede nooit geklonken. Een album dat je aan het denken zet, je kwaad maakt maar bovenal een bijna ongezonde dosis adrenaline geeft. Deze plaat heeft mijn leven veranderd.
3. Soundgarden – Superunknown (1994)
Een album met de allure die zich kan meten met de beste werken van Led Zeppelin. Wat een klasse en diversiteit wordt er hier aan de dag gebracht door Chris Cornell en zijn mannen. Van het swingende ‘Spoonman’ tot het loodzware ‘4th of July’ tot aan het ingetogen ‘Like Suicide’. Alle vijftien raak!
4. Alice In Chains – Dirt (1992)
Het is eigenlijk een conceptalbum. Een dagboek van een heroïneverslaafde, in dit geval zanger Layne Staley. Met uitzondering van het prachtige ‘Rooster’ dat handelt over de Vietnam Oorlog, ontkom je niet aan de pijnlijk autobiografische confessies. Je voelt de pijn van een junkie in al zijn facetten langskomen. Het beste geïllustreerd in de macabere lofzang ‘Junkhead’.
Nothing better than a dealer who's high
Be high, convince them to buy
What's my drug of choice?
Well, what have you got?
I don't go broke
And I do it a lot
Dit tezamen met de sinistere gitaarsolo van Jerry Cantrell maakt het een huiveringwekkende 5 minuten. En dan heb je de rest nog. Ik werd meteen gegrepen door deze gitzwarte scènes. Ergens voel ik met hem mee en begrijp ik hem. Dat heb ik bijvoorbeeld in ‘Rain When I Die’. Op een bepaalde manier ben ik daar geweest.
'Is she ready to know my frustration?’.
5. Down – NOLA (1995)
Een prachtige rauwe mix van Black Sabbath en Southernrock met een toewijding gebracht waar je ‘U’ tegen zegt. Een debuut van een zogenaamde ‘supergroep’ met leden van Crowbar, Corrosion Of Conformity en Pantera.
6. Type O Negative – Bloody Kisses (1992)
Naargeestig, geil en eigenlijk ook wel grappig. Peter Steele trakteert de luisteraar op aan scala van emoties die zijn ziel rijk is. Hoe typeer je dit? Vleugje Beatles, scheut gothic klanken en Black Sabbath met wat verdwaalde hardcore-invloeden? De plaat om op te zetten als je de liefde gaat bedrijven. ‘Forgive her.. for she knows not what she does’.
7. Kyuss – Sky Valley (1994)
Deze plaat brengt je op een reis door de zengende hitte van de woestijn, om maar te zeggen een 'mindblowing experience'. De soundtrack voor een lange autorit op een zomerdag.
Heerlijke logge gitaarriffs worden af gewisseld met speelse rustmomenten.
8. Strapping Young Lad – City (1997)
Industrial waanzin en dan bedoel ik ook echt waanzin. Ministry kan er ook wat van maar wat Devin Townsend hier presteert is gekkenwerk. Het opnameproces schijnt zo slopend voor hem geweest te zijn dat hij tijdens de zangsessies zeven maal(!) is flauw gevallen. Een vernietigende draaikolk van woede, verdriet en waanzin. Devin gunt je geen minuut rust.
9. Machine Head – Burn My Eyes (1994)
Het lijkt wel de soundtrack voor de etnische spanningen die zich in de begin jaren negentig voordeden in de straten van Los Angeles. Robb Flynn is kwaad en toornt die woede met een moddervette sound. ‘Let freedom reign with a shotgun blast!!!’
10. Megadeth – Rust In Peace (1990)
Wat hier zo fantastisch aan is naast het gitaarwerk? Voor mij is dat de intensiteit/felheid waarmee alles, in het bijzonder de teksten, worden gebracht. Waar veel bands in dit genre zich laten verleiden tot 'demons & devils' lyriek, komt Mustaine met een hele andere observatie.
The military intelligence
Two words combined that can't make sense
...
Don't ask, what you can do for your country..
Ask what your country can do for you!!!
Of het nu het 'Israël-Palestina' conflict is dat besproken wordt in Holy Wars, zijn wanhopige greep naar heroïne in 'Poison was the Cure' of het pikzwarte toekomstperspectief in de titeltrack, het scherpt de zintuigen. Dave Mustaine spuugt de woorden vol afschuw, bezieling of pijn richting je. Gecombineerd met de muzikale klasse heb je een parel in handen. Daar kan wat mij betreft bijna niets tegen op.
0
geplaatst: 24 juli 2008, 22:17 uur
Tweede helft top10:
6. Voivod - Angel Rat 4*
Niet echt een metalplaat dit, maar wel buitengewoon intrigerend én van een metalband.. Overstijgd het genre.
7. Suicidal Tendencies - The Art of Rebellion 4*
Een juweeltje van ST! De passie en woede van Muir, tesamen met complexe composities en briljant gitaar (met name de bas van Trujillo) werk.
8. Korn - Korn 4*
Ik weet dat het nu een parodie op zichzelf is, maar het debuut van Korn is echt fenomenaal! De woede, de gekte, alles klopt hier.
9. Machine Head - Burn My Eyes 4*
Dit is metal ramkoers! Beter dan Pantera of ander gelijksoortige bands, dit is echt de ultieme hardcore metalplaat.
10. My Dying Bride - Turn Loose the Swans 4*
Eén van de zwaarste (depressieve) platen uit het genre.. maar o zo mooi in elkaar gestoken dit. Waar kunstwerkje.
6. Voivod - Angel Rat 4*
Niet echt een metalplaat dit, maar wel buitengewoon intrigerend én van een metalband.. Overstijgd het genre.
7. Suicidal Tendencies - The Art of Rebellion 4*
Een juweeltje van ST! De passie en woede van Muir, tesamen met complexe composities en briljant gitaar (met name de bas van Trujillo) werk.
8. Korn - Korn 4*
Ik weet dat het nu een parodie op zichzelf is, maar het debuut van Korn is echt fenomenaal! De woede, de gekte, alles klopt hier.
9. Machine Head - Burn My Eyes 4*
Dit is metal ramkoers! Beter dan Pantera of ander gelijksoortige bands, dit is echt de ultieme hardcore metalplaat.
10. My Dying Bride - Turn Loose the Swans 4*
Eén van de zwaarste (depressieve) platen uit het genre.. maar o zo mooi in elkaar gestoken dit. Waar kunstwerkje.
0
geplaatst: 25 juli 2008, 00:06 uur
1. Machine Head - Burn my eyes 1994
Mijn kennismaking met unieke band
2. Pantera- The great southern trendkill 1996
Mooie powerballads met emotionele teksten en ruige nrs.
3 Coal Chamber- Coal Chamber 1997
Prachtig eigenzinnig debuut met superstrot, meer dan een zogenoemd nu-metalband
4. Amen- Amen 1999
Gestructureerde chaos met punkattitude
5. Ministry- Psalm 69 1991
Industriele topplaat uniek in zijn soort
6. The Hellacopters- Payin the dues 1997
Rock 'n roll in de overdrive
7. Entombed- To ride shoot straight and speak the truth 1997
Raggen en metalen roll, gewaagde plaat van metalpioneers.
8.Deftones- Adrenaline 1995
De titel zegt alles, wat een energie en aparte zang.
9. Nevermore- Dreaming Neon Black 1999
Album van de maand in 1999, unieke stijl en altijd excellent gitaarspel, Dead heart in a dead world is net zo mooi.
10. Killing Joke- Pandemonium 1994
Intelligent gemaakte plaat en stiekem heel maatschappijkritisch
Industrial, rock en punk ineen.
Mijn kennismaking met unieke band
2. Pantera- The great southern trendkill 1996
Mooie powerballads met emotionele teksten en ruige nrs.
3 Coal Chamber- Coal Chamber 1997
Prachtig eigenzinnig debuut met superstrot, meer dan een zogenoemd nu-metalband
4. Amen- Amen 1999
Gestructureerde chaos met punkattitude
5. Ministry- Psalm 69 1991
Industriele topplaat uniek in zijn soort
6. The Hellacopters- Payin the dues 1997
Rock 'n roll in de overdrive
7. Entombed- To ride shoot straight and speak the truth 1997
Raggen en metalen roll, gewaagde plaat van metalpioneers.
8.Deftones- Adrenaline 1995
De titel zegt alles, wat een energie en aparte zang.
9. Nevermore- Dreaming Neon Black 1999
Album van de maand in 1999, unieke stijl en altijd excellent gitaarspel, Dead heart in a dead world is net zo mooi.
10. Killing Joke- Pandemonium 1994
Intelligent gemaakte plaat en stiekem heel maatschappijkritisch
Industrial, rock en punk ineen.
0
geplaatst: 25 juli 2008, 22:45 uur
Ai, een top 10 van de 90s. Dit wordt een pak moeilijker aangezien ik deze periode heel wat minder vind dan de 70s/80s. Niettemin in willekeurige volgorde:
1. MEGADETH - Rust In Peace (1990)
Tja, deze was erg gemakkelijk. Beste album van Megadeth.
2. JUDAS PRIEST - Painkiller (1990)
Ook een makkelijke keuze. Een comeback van jewelste.
3. OVERKILL - Horrorscope (1991)
Wordt vaak gezien als hun beste album. Hun 80s werk vind ik echter beter. Niettemin solid thrash metal zoals we van Overkill gewoon zijn.
4. GUNS N ROSES - Use Your Illusion I (1991)
Geen AFD, maar een meer episch werk. Deel I rockt harder dan het eerder bluesier deel 2.
5. QUEEN - Innuendo (1991)
Na een paar missers in de jaren 80, keert Queen meer terug naar hun roots. Geweldig album.
6. ANNIHILATOR - Never, Neverland (1990)
Hun tweede en tevens laatste geweldig album. Ietsje minder dan hun debuut.
7. CHANNEL ZERO - Unsafe (1994)
Geweldig album van een geweldige groep.
8. METALLICA - Metallica (1991)
Wilde dit eerst niet in de lijst opnemen. Metallica wordt echt HUGE. Belangrijker is dat een hoop mensen via dit album hun eerdere albums leren kennen.
9. DEKAPITATOR - We Will Destroy... You Will Obey (1999)
Een 90s thrash metal album dat zo lijkt te komen uit 1986. Vele nieuwe bands menen old school thrash te brengen: Dekapitator slaagt er in dit album perfect in.
10. TESTAMENT - The Gathering (1999)
Modern thrash metal ? Testament delivers.
1. MEGADETH - Rust In Peace (1990)
Tja, deze was erg gemakkelijk. Beste album van Megadeth.
2. JUDAS PRIEST - Painkiller (1990)
Ook een makkelijke keuze. Een comeback van jewelste.
3. OVERKILL - Horrorscope (1991)
Wordt vaak gezien als hun beste album. Hun 80s werk vind ik echter beter. Niettemin solid thrash metal zoals we van Overkill gewoon zijn.
4. GUNS N ROSES - Use Your Illusion I (1991)
Geen AFD, maar een meer episch werk. Deel I rockt harder dan het eerder bluesier deel 2.
5. QUEEN - Innuendo (1991)
Na een paar missers in de jaren 80, keert Queen meer terug naar hun roots. Geweldig album.
6. ANNIHILATOR - Never, Neverland (1990)
Hun tweede en tevens laatste geweldig album. Ietsje minder dan hun debuut.
7. CHANNEL ZERO - Unsafe (1994)
Geweldig album van een geweldige groep.
Wilde dit eerst niet in de lijst opnemen. Metallica wordt echt HUGE. Belangrijker is dat een hoop mensen via dit album hun eerdere albums leren kennen.
9. DEKAPITATOR - We Will Destroy... You Will Obey (1999)
Een 90s thrash metal album dat zo lijkt te komen uit 1986. Vele nieuwe bands menen old school thrash te brengen: Dekapitator slaagt er in dit album perfect in.
10. TESTAMENT - The Gathering (1999)
Modern thrash metal ? Testament delivers.
0
geplaatst: 25 juli 2008, 22:55 uur
Axl_Rose schreef:
.
.
Ik kende ze vanaf 1987 ongeveer denk ik. Het rare is ,dat mensen via dit album hun eerdere werk leren kennen en vervolgens vinden ze dit album een matige plaat vreemd ????. Ze hebben dan toch eerst deze aangeschaft
0
geplaatst: 25 juli 2008, 23:38 uur
rusty nail schreef:
Ik kende ze vanaf 1987 ongeveer denk ik. Het rare is ,dat mensen via dit album hun eerdere werk leren kennen en vervolgens vinden ze dit album een matige plaat vreemd ????. Ze hebben dan toch eerst deze aangeschaft
(quote)
Tja, het rare is, ik kende de hitjes van Black, (Re)Load via de radio/MTV maar vond het maar niets. Tot ik toevallig wat cd's leende van een vriendin waaronder Kill Em All. Sinds dan had ik jaren enkel de eerste 4.
0
geplaatst: 26 juli 2008, 01:12 uur
Axl_Rose schreef:
Tja, het rare is, ik kende de hitjes van Black, (Re)Load via de radio/MTV maar vond het maar niets. Tot ik toevallig wat cd's leende van een vriendin waaronder Kill Em All. Sinds dan had ik jaren enkel de eerste 4.
(quote)
Bij mij was het gelijkaardig. Ik moest het enkel op mijn eentje uitzoekn. Kill 'em all wijzigde mijn leven zo drastisch...
0
geplaatst: 26 juli 2008, 11:04 uur
AGE-411 schreef:
Bij mij was het gelijkaardig. Ik moest het enkel op mijn eentje uitzoekn. Kill 'em all wijzigde mijn leven zo drastisch...
(quote)
Idd heel drastisch. Ik kocht meteen Ride The Lightning en de andere albums. Via hen leerde ik talloze andere bands kennen, te beginnen met Megadeth, Anthrax en Overkill. En opeens besefte ik: ik hou van Heavy Metal
Ik had mijn muziekstijl gevonden. En kijk, 10 jaar later hou ik er nog steeds van 
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 26 juli 2008, 20:53 uur
1 Slayer - Decade of Agression
Beste van Slayer wat mij betreft, mijn lievelingsalbum is dit. Alle nummers hebben een net wat rauwere zang en meer nagalm en agressie wat het ontiegelijk ten goede komt.
2 Death - Sound of Perseverance
De ideale mix tussen techniek, agressie en prachtige composities.
3 Death - Human
Best verkopende plaat van Death en een énorme stap vooruit voor de band. Dat niet alleen, de death metal werd definitief neergezet met deze klassieker.
4 Ulver - Bergtatt
Prachtige mix tussen Folk en Black Metal. Wekt een gevoel op alsof je door de Noorse bergen trekt.
5 Death - Individual Thought Patterns
Technisch is het nu jaren na de release van dit album nog steeds moeilijk te evenaren.
6 Death - Symbolic
Geniale composities en dan ook vooral het gebruik van rusten. Verder is het een beetje een mixje tussen Human en Individual.
7 Darkthrone - Under a Funeral Moon
1 van de meest invloedrijke Black Metal platen mag niet ontbreken lijkt me zo?
8 Control Denied - The Fragile Art of Existence
Op het 1e gehoor wat saai, nadat je de vergelijking met Death van je af zet en eens aandachtig de teksten en structuren van de nummers hebt doorgenomen zal het steeds meer gaan boeien en tot een prima metal album uitgroeien.
9 Rotting Christ - A Dead Poem
Heerlijke riffs, mooi melodisch gitaarspel, lekkere vocals. En het beste, het is slepend.
10 Ulver - Nattens Madrigal
Om eerlijk te zijn omdat ik geen andere kan bedenken...
Beste van Slayer wat mij betreft, mijn lievelingsalbum is dit. Alle nummers hebben een net wat rauwere zang en meer nagalm en agressie wat het ontiegelijk ten goede komt.
2 Death - Sound of Perseverance
De ideale mix tussen techniek, agressie en prachtige composities.
3 Death - Human
Best verkopende plaat van Death en een énorme stap vooruit voor de band. Dat niet alleen, de death metal werd definitief neergezet met deze klassieker.
4 Ulver - Bergtatt
Prachtige mix tussen Folk en Black Metal. Wekt een gevoel op alsof je door de Noorse bergen trekt.
5 Death - Individual Thought Patterns
Technisch is het nu jaren na de release van dit album nog steeds moeilijk te evenaren.
6 Death - Symbolic
Geniale composities en dan ook vooral het gebruik van rusten. Verder is het een beetje een mixje tussen Human en Individual.
7 Darkthrone - Under a Funeral Moon
1 van de meest invloedrijke Black Metal platen mag niet ontbreken lijkt me zo?
8 Control Denied - The Fragile Art of Existence
Op het 1e gehoor wat saai, nadat je de vergelijking met Death van je af zet en eens aandachtig de teksten en structuren van de nummers hebt doorgenomen zal het steeds meer gaan boeien en tot een prima metal album uitgroeien.
9 Rotting Christ - A Dead Poem
Heerlijke riffs, mooi melodisch gitaarspel, lekkere vocals. En het beste, het is slepend.
10 Ulver - Nattens Madrigal
Om eerlijk te zijn omdat ik geen andere kan bedenken...
0
geplaatst: 27 juli 2008, 02:17 uur
Stijn Slayer, goed dat je Control Denied noemt, inderdaad een groeiplaat en eentje die zeer ingenieus in elkaar steekt.
Symbolic vind ik zelf de beste van Death.
Vandaag op de Zwarte Cross Cynic aanschouwt, instrumentatie heel goed en de zang vond ik matig.
Vandaag op de Zwarte Cross Cynic aanschouwt, instrumentatie heel goed en de zang vond ik matig.
0
Empyrium
geplaatst: 27 juli 2008, 12:57 uur
01. Moonspell - Wolfheart (1995)
Duivels mooi debuut van deze Portugese band. Ongeëvenaard, zelfs na 13 jaar. Vampiria en Love Crimes zijn wat mij betreft de hoogtepunten. Dit album is gewoon één van de betere ooit gemaakt. Luister er nog wekelijks met veel plezier en bewondering naar.
02. Queensrÿche - Promised Land (1994)
Na het commerciële succes van Empire werd het weer eens tijd voor een andere benadering, en het leverde een zeer donker en deprimerende plaat op. Moest als fan van het eerste uur er goed aan wennen maar nu is het één van de parels uit hun omvangrijke discografie.
03. Death - Individual Thought Patterns (1993)
Death ontstijgt hiermee het genre die ze zelf hebben doen ontstaan. Deze plaat is briljant en degradeerd elk ander Death Metal bandje bij voorbaat tot amateurs. Wij zullen er nooit achterkomen waar Chuck nu had gestaan als hij nog onder de levende was.
04. Empyrium - Songs Of Moors And Misty Fields (1997)
Alleen al voor Mourners het kopen waard. Prachtige plaat van dit Duitse duo. Alsof de natuur tot leven wordt gewekt in adembenemende schoonheid die zijn weerga niet kent.
05. KISS - Revenge (1992)
Na een aantal zwakke platen en steeds verder afnemende belangstelling in deze ooit "Hottest Band In The World", keert KISS terug met een spetterende plaat. Vlakna de dood van drummer Eric Carr, die op de zelfde dag als Freddie Mercury overlijdt. Freddie aan AIDS, Eric aan hartkanker. Revenge liet een herboren band horen die er weer duidelijk zin in had. Bruce Kulick vlamde als nooit tevoren en alle nummers zijn af en zelfs volgens Alfred Lagarde de beste Rock plaat sinds The Rolling Stones' Aftermath.
06. Type O Negative - Bloody Kisses (1993)
Geilste plaat die je je maar kan voorstellen. Monument wat mij betreft en samen met het debuut van Moonspell de blueprint hoe Gothic Metal (whatever) dient te klinken, en niet zo kinderlijk als de meeste in dit genre.
07. Ministry - Psalm 69 (1992)
De heroine, LSD en de pillen, ploppen de speakers uit als men hem op 11 zet. De plaat is een trip op zich zelf. Industrial zoals ik die het liefst hoor.
08. House Of Lords - Demons Down (1992)
De beste AOR/Melodic Rock Band allertijden wat mij betreft. Ontstaan uit het geraamte van Giuffria en bijelkaar gebracht door Gene $immons, is het derde album er eentje om te koesteren. Met name What's Forever For en Inside You zijn ballads met eeuwigheidswaarde.
09. Carcass - Heartwork (1994)
Heerlijk album van Carcass met vette riffs en puike songs. Deze gaat maar niet vervelen.
10. Van Halen - Balance (1995)
Alles leek koek en ei tussen Sammy Hagar en Eddie van Halen toen deze plaat uitkwam. Een groots en succesvolle tour, een aantal hits en in interviews de welbekende veer in andermans reet stekende. De plaat gaat van robuuste Hardrock naar AOR en weer terug. Prima sound en met name Feelin' is een klassieker. Helaas ging het hierna snel bergafwaarts met Van Halen.
Eervolle vermelding: Megadeth (Rust In Peace), Slayer (Seasons In The Abyss), Savatage (The Wake Of Magellan), Katatonia (Dance Of December Souls), Bruce Dickinson (Accident Of Birth), The Scream (Let It Scream), Cinderella (Heartbreak Station), At The Gates (Slaughter Of The Souls), Amorphis (Tales From The Thousand Lakes) & Haggard (And Thou Shalt Trust... The Seer).
Duivels mooi debuut van deze Portugese band. Ongeëvenaard, zelfs na 13 jaar. Vampiria en Love Crimes zijn wat mij betreft de hoogtepunten. Dit album is gewoon één van de betere ooit gemaakt. Luister er nog wekelijks met veel plezier en bewondering naar.
02. Queensrÿche - Promised Land (1994)
Na het commerciële succes van Empire werd het weer eens tijd voor een andere benadering, en het leverde een zeer donker en deprimerende plaat op. Moest als fan van het eerste uur er goed aan wennen maar nu is het één van de parels uit hun omvangrijke discografie.
03. Death - Individual Thought Patterns (1993)
Death ontstijgt hiermee het genre die ze zelf hebben doen ontstaan. Deze plaat is briljant en degradeerd elk ander Death Metal bandje bij voorbaat tot amateurs. Wij zullen er nooit achterkomen waar Chuck nu had gestaan als hij nog onder de levende was.
04. Empyrium - Songs Of Moors And Misty Fields (1997)
Alleen al voor Mourners het kopen waard. Prachtige plaat van dit Duitse duo. Alsof de natuur tot leven wordt gewekt in adembenemende schoonheid die zijn weerga niet kent.
05. KISS - Revenge (1992)
Na een aantal zwakke platen en steeds verder afnemende belangstelling in deze ooit "Hottest Band In The World", keert KISS terug met een spetterende plaat. Vlakna de dood van drummer Eric Carr, die op de zelfde dag als Freddie Mercury overlijdt. Freddie aan AIDS, Eric aan hartkanker. Revenge liet een herboren band horen die er weer duidelijk zin in had. Bruce Kulick vlamde als nooit tevoren en alle nummers zijn af en zelfs volgens Alfred Lagarde de beste Rock plaat sinds The Rolling Stones' Aftermath.
06. Type O Negative - Bloody Kisses (1993)
Geilste plaat die je je maar kan voorstellen. Monument wat mij betreft en samen met het debuut van Moonspell de blueprint hoe Gothic Metal (whatever) dient te klinken, en niet zo kinderlijk als de meeste in dit genre.
07. Ministry - Psalm 69 (1992)
De heroine, LSD en de pillen, ploppen de speakers uit als men hem op 11 zet. De plaat is een trip op zich zelf. Industrial zoals ik die het liefst hoor.
08. House Of Lords - Demons Down (1992)
De beste AOR/Melodic Rock Band allertijden wat mij betreft. Ontstaan uit het geraamte van Giuffria en bijelkaar gebracht door Gene $immons, is het derde album er eentje om te koesteren. Met name What's Forever For en Inside You zijn ballads met eeuwigheidswaarde.
09. Carcass - Heartwork (1994)
Heerlijk album van Carcass met vette riffs en puike songs. Deze gaat maar niet vervelen.
10. Van Halen - Balance (1995)
Alles leek koek en ei tussen Sammy Hagar en Eddie van Halen toen deze plaat uitkwam. Een groots en succesvolle tour, een aantal hits en in interviews de welbekende veer in andermans reet stekende. De plaat gaat van robuuste Hardrock naar AOR en weer terug. Prima sound en met name Feelin' is een klassieker. Helaas ging het hierna snel bergafwaarts met Van Halen.
Eervolle vermelding: Megadeth (Rust In Peace), Slayer (Seasons In The Abyss), Savatage (The Wake Of Magellan), Katatonia (Dance Of December Souls), Bruce Dickinson (Accident Of Birth), The Scream (Let It Scream), Cinderella (Heartbreak Station), At The Gates (Slaughter Of The Souls), Amorphis (Tales From The Thousand Lakes) & Haggard (And Thou Shalt Trust... The Seer).
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 27 juli 2008, 18:43 uur
vin13 schreef:
Stijn Slayer, goed dat je Control Denied noemt, inderdaad een groeiplaat en eentje die zeer ingenieus in elkaar steekt.
De zang van Cynic schijnt toch ook onnatuurlijk te zijn? Of was dat een andere band?
0
geplaatst: 27 juli 2008, 20:59 uur
1. Neurosis - Through Silver in Blood (1996)
Nooit meer geëvenaard door de band zelf, maar ook de sludge/post metal groepjes van tegenwoordig kunnen hier nog steeds een flinke punt aan zuigen. De ultieme trip door de duisternis met een molensteen om je nek.
2. Tool - Ænima (1996)
Zeer complete plaat met veel dubbele bodems. Het ene moment subtiel en introvert, dan weer groots en extravagant, maar altijd meeslepend.
3. Alice in Chains - Dirt (1992)
Drugs are bad, mmm'kay, maar het levert verdomd goeie platen op.
4. Death - Human (1991)
De mijlpaal, anders dan alle deathmetal tot dan toe. Thematisch sterk, muzikaal onovertroffen.
5. Faith No More - Angel Dust (1992)
No really, drugs are bad. Een behoorlijk schizofrene plaat, pure paranoia.
6. Fredrik Thordendal's Special Defects - Sol Niger Within (1997)
Het sinistere jazz-metal epos van het creative brein achter Meshuggah. Volkomen uniek in de wereld van de harde rock.
7. Sepultura - Arise (1991)
Een nakomertje op Reign in Blood en Master of Puppets, maar daarom niet minder goed.
8. Mr. Bungle - Mr. Bungle (1991)
Metal, funk en een scheutje porno. Een ietwat vreemde combinatie op het eerste gezicht, maar zo ontzettend lekker.
9. Kyuss - Sky Valley (1994)
Hard en gruizig, de ideale metgezel bij hitte, bier en ronkende motoren.
10. Therapy? - Troublegum (1994)
Pakt je vol bij de strot. Hard en gemeen.
Eervolle vermelding voor Soundgarden's Superunknown, het debuut van Rage Against the Machine, Melvins' Lysol en Meshuggah's Destroy Erase Improve.
Nooit meer geëvenaard door de band zelf, maar ook de sludge/post metal groepjes van tegenwoordig kunnen hier nog steeds een flinke punt aan zuigen. De ultieme trip door de duisternis met een molensteen om je nek.
2. Tool - Ænima (1996)
Zeer complete plaat met veel dubbele bodems. Het ene moment subtiel en introvert, dan weer groots en extravagant, maar altijd meeslepend.
Drugs are bad, mmm'kay, maar het levert verdomd goeie platen op.
4. Death - Human (1991)
De mijlpaal, anders dan alle deathmetal tot dan toe. Thematisch sterk, muzikaal onovertroffen.
No really, drugs are bad. Een behoorlijk schizofrene plaat, pure paranoia.
6. Fredrik Thordendal's Special Defects - Sol Niger Within (1997)
Het sinistere jazz-metal epos van het creative brein achter Meshuggah. Volkomen uniek in de wereld van de harde rock.
7. Sepultura - Arise (1991)
Een nakomertje op Reign in Blood en Master of Puppets, maar daarom niet minder goed.
8. Mr. Bungle - Mr. Bungle (1991)
Metal, funk en een scheutje porno. Een ietwat vreemde combinatie op het eerste gezicht, maar zo ontzettend lekker.
9. Kyuss - Sky Valley (1994)
Hard en gruizig, de ideale metgezel bij hitte, bier en ronkende motoren.
10. Therapy? - Troublegum (1994)
Pakt je vol bij de strot. Hard en gemeen.
Eervolle vermelding voor Soundgarden's Superunknown, het debuut van Rage Against the Machine, Melvins' Lysol en Meshuggah's Destroy Erase Improve.
0
geplaatst: 27 juli 2008, 22:52 uur
Stijn_Slayer schreef:
De zang van Cynic schijnt toch ook onnatuurlijk te zijn? Of was dat een andere band?
(quote)
De zanger zingt clean en redelijk hoog en de bassist grunt, maar ik vond het niet goed overkomen, instrumentaal interessant. Maar de zang werd ook overtroffen door de navolgende bands Exodus en Obituary en vooral de afsluitende band Moonspell op de zaterdag van de Zwarte Cross.
Een aanrader om volgend jaar (weer) te gaan.
0
geplaatst: 1 augustus 2008, 11:49 uur
1. Tool - Ænima (1996)
2. Far - Water & Solutions
3. System of a Down - System of a Down
4. Incubus - S.C.I.E.N.C.E.
5. Quicksand - Slip
6. Korn - Korn
7. Rage Against the Machine - RATM
8. Deftones - Around the Fur
9. Barkmarket - L Ron
10. King's X - Tape Head
2. Far - Water & Solutions
3. System of a Down - System of a Down
4. Incubus - S.C.I.E.N.C.E.
5. Quicksand - Slip
6. Korn - Korn
7. Rage Against the Machine - RATM
8. Deftones - Around the Fur
9. Barkmarket - L Ron
10. King's X - Tape Head
0
geplaatst: 8 augustus 2008, 18:31 uur
Lastig, lastig. De hoogtijdagen van black en gothenburg en ook nog andere prachtige albums.
1. Dark Tranquillity - The Gallery
2. In Flames - The Jester Race
3. Kvist - For Kunsten Maa Vi Evig Vike
4. At The Gates - With Fear I Kiss The.../Slaughter of the Soul
5. Satyricon - The Shadowthrone/Nemesis Divina
6. Ulver - Bergtatt
7. Pantera - Cowboys From Hell
8. Death - Individual Thought Patterns
9. Megadeth - Rust In Peace
10. Children of Bodom - Hatebreeder/Something Wild
1. Dark Tranquillity - The Gallery
2. In Flames - The Jester Race
3. Kvist - For Kunsten Maa Vi Evig Vike
4. At The Gates - With Fear I Kiss The.../Slaughter of the Soul
5. Satyricon - The Shadowthrone/Nemesis Divina
6. Ulver - Bergtatt
7. Pantera - Cowboys From Hell
8. Death - Individual Thought Patterns
9. Megadeth - Rust In Peace
10. Children of Bodom - Hatebreeder/Something Wild
0
geplaatst: 8 augustus 2008, 19:44 uur
Best moeilijk omdat ik een brede metal smaak heb.
1. Savatage - Dead winter Dead. ( 1995 )
Mooi concept album over de oorlog in voormalig Joegoslavie. Gevoelig en meeslepend.
2. Metal Church - The Human Factor. ( 1991 )
Ietwat ondergesneeuwd album. Maar is echt een super plaat.
De beste met Mike Howe op zang.
3. Death - Human. ( 1991 )
Zie reviews van hierboven. Gewoon klasse.
4. Pantera - Cowboys from Hell ( 1990 )
Doorbraak album van de mannen uit Taxas. Gave riffs van ( toen nog ) Diamond Darrel. En een goed zingende Phil Anselmo.
5. Dream Theater - Awake ( 1994 )
Muzikaal iets ingewikkelder dan zijn voorganger, een topper. Alleen maar mooie nummers.
6. Fates Warning - Parallels ( 1991 )
Wederom een mooi prog. album. Met gastbijdrage van James Labrie op Life in Still Water.
7. Fotsam and Jetsam - Drift ( 1995 )
Trash metal was in dit jaar niet zo populair, maar F&J leverde een top "classic" af.
8. Iced Earth - Something Wicked This Way Comes. ( 1998 )
Luister het album maar, dan weet je genoeg.
9. Symphony X - 5 ( 1999 )
Een werelds album, van een stel top muzikanten.
10. Iron Maiden - The X Factor. ( 1995 )
Voor velen een zwart schaap maar ik vindt het een heerlijk album.
Mooie donker sfeer. Niet vergelijken met Maidens jaren 80 werk.
1. Savatage - Dead winter Dead. ( 1995 )
Mooi concept album over de oorlog in voormalig Joegoslavie. Gevoelig en meeslepend.
2. Metal Church - The Human Factor. ( 1991 )
Ietwat ondergesneeuwd album. Maar is echt een super plaat.
De beste met Mike Howe op zang.
3. Death - Human. ( 1991 )
Zie reviews van hierboven. Gewoon klasse.
4. Pantera - Cowboys from Hell ( 1990 )
Doorbraak album van de mannen uit Taxas. Gave riffs van ( toen nog ) Diamond Darrel. En een goed zingende Phil Anselmo.
5. Dream Theater - Awake ( 1994 )
Muzikaal iets ingewikkelder dan zijn voorganger, een topper. Alleen maar mooie nummers.
6. Fates Warning - Parallels ( 1991 )
Wederom een mooi prog. album. Met gastbijdrage van James Labrie op Life in Still Water.
7. Fotsam and Jetsam - Drift ( 1995 )
Trash metal was in dit jaar niet zo populair, maar F&J leverde een top "classic" af.
8. Iced Earth - Something Wicked This Way Comes. ( 1998 )
Luister het album maar, dan weet je genoeg.
9. Symphony X - 5 ( 1999 )
Een werelds album, van een stel top muzikanten.
10. Iron Maiden - The X Factor. ( 1995 )
Voor velen een zwart schaap maar ik vindt het een heerlijk album.
Mooie donker sfeer. Niet vergelijken met Maidens jaren 80 werk.
0
DutchViking
geplaatst: 13 augustus 2008, 22:06 uur
1. Ministry - Psalm 69 (1992)
Deze band heeft industrial op de kaart gezet en deed dat als geen ander. Superlatieven schieten tekort om dit album te beschrijven. Iedere song is weer een hoogtepunt op zich, van het slepende, dreigende Scare Crow tot het machinaal strakke TV II.
2. Thunder - Laughing on Judgement Day (1992)
De reïncarnatie van Deep Purple, maar dan nog beter. De voortreffelijke zanger Danny Bowes - die doet denken aan Paul Rodgers in zijn beste dagen - zorgt voor een zeer eigentijds geluid en gecombineerd met de heerlijk voortsjoekerende ritmes is dit album voor mij één groot hoogtepunt.
Voor mij de allerbeste band uit de grunge-invasie. Tijdloos album met vrijwel alleen maar hoogtepunten. Helaas is Layne Staley RIP niet meer onder ons.
4. Meshuggah - Destroy Erase Improve (1995)
Zeer technisch en inventief werk, maar bij vlagen toch ook toegankelijk, deze tweede plaat van Meshuggah. Een plaat die in de verre toekomst nog steeds relevant en tijdloos zal zijn.
Faith No More's finest hour. Veelzijdigheid is troef en de geslaagde synthese tussen crossover, metal en alternatieve rock komt hier tot een hoogtepunt.
6. Sepultura - Arise (1991)
Hoewel het na dit album wat mij betreft bergafwaarts ging met deze sympathieke Brazilianen, is dit wel een thrashy hoogtepunt. Het knalt en het ratelt maar door, geweldig.
7. Amorphis - Tales from the Thousand Lakes (1994)
Ik heb niet veel met death metal, maar dit was op en top pionierswerk. Een erg sfeervolle en tegelijkertijd brute plaat van dit Finse gezelschap.
8. Savatage - Streets (1991)
Het orkestrale meesterwerk van de mannen uit Tampa, Florida. Hoewel ik weinig op heb met bombastische (hard)rock, is dit een plaat die mij lange tijd erg heeft geboeid. Dat doet Streets nog steeds wel, maar ik luister 'm intussen wel minder vaak.
9. Van Halen - Balance (1995)
Hun beste album naar mijn mening, vooral in compositorisch opzicht. De songs zijn stuk voor stuk van zeer hoog niveau en Eddie heeft wederom een prominente rol.
10. Paradise Lost - Shades of God (1992)
Doomy en donker album, in een tijd dat atmosferische doom/death op een hoogtepunt was. Paradise Lost was de beste van allemaal en laat dat hier horen.
Hmmm... Nu ik er op let zitten er zeven albums uit 1991/92 bij, voor mij persoonlijk zo'n beetje de twee beste muziekjaren aller tijden.
Deze band heeft industrial op de kaart gezet en deed dat als geen ander. Superlatieven schieten tekort om dit album te beschrijven. Iedere song is weer een hoogtepunt op zich, van het slepende, dreigende Scare Crow tot het machinaal strakke TV II.
2. Thunder - Laughing on Judgement Day (1992)
De reïncarnatie van Deep Purple, maar dan nog beter. De voortreffelijke zanger Danny Bowes - die doet denken aan Paul Rodgers in zijn beste dagen - zorgt voor een zeer eigentijds geluid en gecombineerd met de heerlijk voortsjoekerende ritmes is dit album voor mij één groot hoogtepunt.
Voor mij de allerbeste band uit de grunge-invasie. Tijdloos album met vrijwel alleen maar hoogtepunten. Helaas is Layne Staley RIP niet meer onder ons.
4. Meshuggah - Destroy Erase Improve (1995)
Zeer technisch en inventief werk, maar bij vlagen toch ook toegankelijk, deze tweede plaat van Meshuggah. Een plaat die in de verre toekomst nog steeds relevant en tijdloos zal zijn.
Faith No More's finest hour. Veelzijdigheid is troef en de geslaagde synthese tussen crossover, metal en alternatieve rock komt hier tot een hoogtepunt.
6. Sepultura - Arise (1991)
Hoewel het na dit album wat mij betreft bergafwaarts ging met deze sympathieke Brazilianen, is dit wel een thrashy hoogtepunt. Het knalt en het ratelt maar door, geweldig.
7. Amorphis - Tales from the Thousand Lakes (1994)
Ik heb niet veel met death metal, maar dit was op en top pionierswerk. Een erg sfeervolle en tegelijkertijd brute plaat van dit Finse gezelschap.
8. Savatage - Streets (1991)
Het orkestrale meesterwerk van de mannen uit Tampa, Florida. Hoewel ik weinig op heb met bombastische (hard)rock, is dit een plaat die mij lange tijd erg heeft geboeid. Dat doet Streets nog steeds wel, maar ik luister 'm intussen wel minder vaak.
9. Van Halen - Balance (1995)
Hun beste album naar mijn mening, vooral in compositorisch opzicht. De songs zijn stuk voor stuk van zeer hoog niveau en Eddie heeft wederom een prominente rol.
10. Paradise Lost - Shades of God (1992)
Doomy en donker album, in een tijd dat atmosferische doom/death op een hoogtepunt was. Paradise Lost was de beste van allemaal en laat dat hier horen.
Hmmm... Nu ik er op let zitten er zeven albums uit 1991/92 bij, voor mij persoonlijk zo'n beetje de twee beste muziekjaren aller tijden.
0
geplaatst: 29 augustus 2008, 21:25 uur
Atheist - elements, gewoon geniaale jazzy death mix! 
Amorphis - tales from the thousland lakes, gewoon geniaal album om mee weg te dromen!
Bathory - hammerheart, 't enigste viking metal album dat ik goed vindt maar 't heeft iets speciaals, spreekt me wel aan.
Dark tranquillity - the gallery, gewoon mooie melodieuze death metal, de solo's zijn ook zeker een hoogtepunt!
Death - human, perfecte technische/progressive death metal
Death - symbolic, alhoewel dit album minder death metal achtig is en veel meer prog achtig is 't toch zeker niet slecht, mooie riffs en Chuck's vocals (rip
) zijn top!
Paradise lost - lost paradise, lekkere bruutte doom/death, zeker niet voor de depressieve fans!
Paradise lost - gothic, zeer goeie combinatie en niet je typische trage doom, lekkere sing-along choruses en 1 van Paradise lost's beste albums.
Paradise lost - icon, net als Gothic is dit album niet je typische trage doom, de vocalen klinken top en dit album is 1 van Paradise lost's beste albums.
Pestilence - testimony of the ancients, gewoon mooie death metal, punt uit!

Amorphis - tales from the thousland lakes, gewoon geniaal album om mee weg te dromen!

Bathory - hammerheart, 't enigste viking metal album dat ik goed vindt maar 't heeft iets speciaals, spreekt me wel aan.

Dark tranquillity - the gallery, gewoon mooie melodieuze death metal, de solo's zijn ook zeker een hoogtepunt!
Death - human, perfecte technische/progressive death metal
Death - symbolic, alhoewel dit album minder death metal achtig is en veel meer prog achtig is 't toch zeker niet slecht, mooie riffs en Chuck's vocals (rip
) zijn top!Paradise lost - lost paradise, lekkere bruutte doom/death, zeker niet voor de depressieve fans!

Paradise lost - gothic, zeer goeie combinatie en niet je typische trage doom, lekkere sing-along choruses en 1 van Paradise lost's beste albums.
Paradise lost - icon, net als Gothic is dit album niet je typische trage doom, de vocalen klinken top en dit album is 1 van Paradise lost's beste albums.
Pestilence - testimony of the ancients, gewoon mooie death metal, punt uit!
0
stuart
geplaatst: 1 februari 2009, 08:54 uur
Ik zal hier binnenkort ook nog even mijn lijstje 'neerkalken', maar ik heb het destijds niet zo meer gevolgd dus ik moet even wat 'research' doen en zal nog wat albums moeten beluisteren m.b.v. bovenstaande lijstjes en andere aanverwante topics. Er zijn genoeg goede albums in dit 'genre' uit de 90's, maar het gaat hier ook om 'favorieten' en dus ook je eigen smaak....ik heb al ongeveer de helft 'in mijn hoofd' zitten......wordt vervolgd....
0
geplaatst: 2 februari 2009, 10:06 uur
Ik geef het meteen toe; ik ben helemaal geen hardrock- (en al helemaal geen metal-) liefhebber in de ware zin des woords. Ik houd van heel veel andere (soms ook heel rustige) popmuziek en heb een redelijk commerciële smaak in vergelijking met veel MuMe-leden. Bovendien ben ik opgegroeid in de jaren zeventig en tachtig (inderdaad, ik deed er lang over...
), en dus ook met de hardrock van die tijd.
Maar zo af en toe mag ik in het hardrockgenre nog wel eens een plaat aanschaffen die ik zeer de moeite waard vind, vooral in het melodieuzere AOR-melodic rock genre en/of van oudere rockbands. Verwacht van mij dus geen grunge, gothic, death of andere extreme metal-vormen, maar een top 10 uit het genre samenstellen met mijn eigen favorieten is geen probleem.
Komt-ie:
1. Dream Theater - Images and words
(deze plaat blies mij letterlijk omver toen ik 'm voor het eerst hoorde. Nog nooit vertoond. Ik twijfel altijd tussen deze en Awake als het gaat om hun beste album, maar deze heeft destijds net iets meer indruk gemaakt)
2. Queensrÿche - Empire
(misschien hun commercieelste, maar na OM ook hun beste, vind ik. Hoort 1990 trouwens tot de nineties? Ja toch?)
3. House of Lords - Demons down
(Ik sluit me helemaal aan bij wat Empyrium hierover zegt. Hun tweede, Sahara, valt maar net buiten mijn top 10)
4. Tyketto - Don't come easy
(hair metal waar alles aan klopt - fantastische melodieen, stevige groove en een wereldzanger in de persoon van Danny Vaughn)
5. Kiss - Revenge
(de triomfantelijke ´hoop-doet-leven´ plaat waardoor ik nog net even wat langer fan van Kiss bleef)
6. Thunder - Laughing on judgement's day
(Beter dan DutchViking kan ik het niet verwoorden - een topper als je van hardrock met 70's invloeden houdt)
7. Van Halen - Balance (na I hun beste)
8. Harem Scarem - Mood swings
(een van de weinige bands die in de jaren negentig het melodic-rock genre levend houdt. Dit is een topper in hun repertoire én in het genre)
9. Queen - Innuendo
(een sterke come-back die ik niet meer voor mogelijk had gehouden)
10. Eyes - Eyes
(wereldplaat van onbekende band met Jeff Scott Soto als zanger. Staat niet eens op de MuMe-site, ik zal hem binnenkort toevoegen)
Eigenlijk horen Awake, Sahara en Promised land er ook in, maar ik heb besloten er per artiest maar één te noemen. Fijn trouwens om te merken dat er zoveel waardering is voor Promised land, dat destijds bij verschijning zwaar bekritiseerd werd. Maar het is inderdaad een groeibriljantje. Ook ik heb flink moeten doorbijten.
), en dus ook met de hardrock van die tijd. Maar zo af en toe mag ik in het hardrockgenre nog wel eens een plaat aanschaffen die ik zeer de moeite waard vind, vooral in het melodieuzere AOR-melodic rock genre en/of van oudere rockbands. Verwacht van mij dus geen grunge, gothic, death of andere extreme metal-vormen, maar een top 10 uit het genre samenstellen met mijn eigen favorieten is geen probleem.
Komt-ie:
1. Dream Theater - Images and words
(deze plaat blies mij letterlijk omver toen ik 'm voor het eerst hoorde. Nog nooit vertoond. Ik twijfel altijd tussen deze en Awake als het gaat om hun beste album, maar deze heeft destijds net iets meer indruk gemaakt)
2. Queensrÿche - Empire
(misschien hun commercieelste, maar na OM ook hun beste, vind ik. Hoort 1990 trouwens tot de nineties? Ja toch?)
3. House of Lords - Demons down
(Ik sluit me helemaal aan bij wat Empyrium hierover zegt. Hun tweede, Sahara, valt maar net buiten mijn top 10)
4. Tyketto - Don't come easy
(hair metal waar alles aan klopt - fantastische melodieen, stevige groove en een wereldzanger in de persoon van Danny Vaughn)
5. Kiss - Revenge
(de triomfantelijke ´hoop-doet-leven´ plaat waardoor ik nog net even wat langer fan van Kiss bleef)
6. Thunder - Laughing on judgement's day
(Beter dan DutchViking kan ik het niet verwoorden - een topper als je van hardrock met 70's invloeden houdt)
7. Van Halen - Balance (na I hun beste)
8. Harem Scarem - Mood swings
(een van de weinige bands die in de jaren negentig het melodic-rock genre levend houdt. Dit is een topper in hun repertoire én in het genre)
9. Queen - Innuendo
(een sterke come-back die ik niet meer voor mogelijk had gehouden)
10. Eyes - Eyes
(wereldplaat van onbekende band met Jeff Scott Soto als zanger. Staat niet eens op de MuMe-site, ik zal hem binnenkort toevoegen)
Eigenlijk horen Awake, Sahara en Promised land er ook in, maar ik heb besloten er per artiest maar één te noemen. Fijn trouwens om te merken dat er zoveel waardering is voor Promised land, dat destijds bij verschijning zwaar bekritiseerd werd. Maar het is inderdaad een groeibriljantje. Ook ik heb flink moeten doorbijten.
0
geplaatst: 2 februari 2009, 11:49 uur
Moest toch even weer diep in mijn geheugentje graven....., eigenlijk wel weer tijd om ze uit de kast te trekken en weer eens helemaal te luisteren! 
1. Faith No More - King For A Day,Fool For A Lifetime
2. Nirvana-Nevermind
3. Pearl Jam-Ten
4. Alice In Chains-Dirt
5. Fishbone-Give A Monkey A Brain....
6. Smashing Pumpkins-Siamese Dream
7. Stone Temple Pilots- Plush
8. Soundgarden- Superunknown
9. Breeders-Last Splash
10.Toadies-Rubberneck
Niet per se in deze volgorde, want dan blijf ik twijfelen en de volgorde veranderen.
Zo ben ik al weken besig met een top 10 samen te stellen , maar ik heb dat maar opgegeven, can't make up my mind !!!

1. Faith No More - King For A Day,Fool For A Lifetime
2. Nirvana-Nevermind
3. Pearl Jam-Ten
4. Alice In Chains-Dirt
5. Fishbone-Give A Monkey A Brain....
6. Smashing Pumpkins-Siamese Dream
7. Stone Temple Pilots- Plush
8. Soundgarden- Superunknown
9. Breeders-Last Splash
10.Toadies-Rubberneck
Niet per se in deze volgorde, want dan blijf ik twijfelen en de volgorde veranderen.
Zo ben ik al weken besig met een top 10 samen te stellen , maar ik heb dat maar opgegeven, can't make up my mind !!!

0
stuart
geplaatst: 10 februari 2009, 08:42 uur
stuart schreef:
.....wordt vervolgd....
.....wordt vervolgd....
Nee, toch maar niet...(ik krijg er geen 10 bijmekaar wegens interesseverlies).
0
PriestMaiden
geplaatst: 16 februari 2009, 20:25 uur
1 Judas Priest: Painkiller (1990)
2 Death: Human (1991)
3 Korn: Korn (1994)
4 Alice In Chains: Dirt (1992)
5 Nirvana: Nevermind (1991)
6 Pantera: Vulgar Display of Power (1992)
7 Megadeth: Rust In Peace (1990)
8 Metallica: The Black Album (1991)
9 Rage Against the Machine: Rage Against the Machine (1992)
10 Machine Head: Burn My Eyes (1994)
2 Death: Human (1991)
3 Korn: Korn (1994)
4 Alice In Chains: Dirt (1992)
5 Nirvana: Nevermind (1991)
6 Pantera: Vulgar Display of Power (1992)
7 Megadeth: Rust In Peace (1990)
8 Metallica: The Black Album (1991)
9 Rage Against the Machine: Rage Against the Machine (1992)
10 Machine Head: Burn My Eyes (1994)
0
geplaatst: 16 februari 2009, 22:23 uur
1. Megadeth - Rust in Peace
2. Death - The Sound of Perseverance
3. Cannibal Corpse - The Bleeding
4. Bruce Dickinson - The Chemical Wedding
5. Alice in Chains - Dirt
6. Pearl Jam - Ten
7. Rammstein - Herzeleid
8. Forbidden - Green
9. Covenant - Nexus Polaris