MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De meest tegenvallende platen van 2008

zoeken in:
Aangezien een groot aantal langverwachte releases dit jaar al uit zijn is het denk ik weer tijd om dit topic te starten.

Van welk album had je enorm veel verwacht maar bleek enorm tegen te vallen? Welk album zat je reikhalzend naar uit te kijken en bleek totaal niet de moeite waard te zijn? Op welk album zat je gespannen op je deurmat te wachten maar bleek je later ritueel te willen verbranden? Kortom, wat was de flop van 2008? Schrijf er misschien een leuk verhaaltje bij.

Voor mij was dat tot nu The Long Blondes - Couples. Nadat ze met Someone to Drive You Home een heerlijke indie plaat hadden gemaakt stelden ze nu teleur met rare electro en geforceerde nummers op Couples. Er stond geen enkel goed nummer op die CD. Helaas, want ik had er veel van verwacht.

Bij mij zijn dat vooralsnog Object 47 van Wire en Rest van Gregor Samsa...

Het valt allemaal erg mee dit jaar, favoriete bands leveren uitstekende albums af en sommigen zijn wat minder sterk dan gehoopt maar nog niet onvoldoende.
De enige echte tegenvaller is Mercury Rev met Snowflake Midnight.

Nieuwe Opeth en nieuwe Ayreon

Nieuwe dEUS. Singles waren leuk, maar albumsgewijs is het over en uit voor Barman en kompanen. Helaas. Geen slechte plaat, maar stukken minder dan de rest.

Wel een hele slechte plaat maakte Kelly Polar Quartet, een flinke teleurstelling na het fantastische debuut.

En A Silver Mt. Zion deed ook een flinke stap terug na vier prachtige albums.

Zware tegenvaller:

Kayo Dot - Blue Lambency Downward. Laat me echt volledig koud.

Lichte tegenvallers:

Bob Mould - District Line. Geen verwachtingen en dan toch tegenvallen, gewoon een slechte plaat.
Bonnie 'Prince' Billie- Lie Down in the Light. De man heeft 'het' gewoon niet meer.
Fuck Buttons - Street Horrrsing - De hype wordt niet waargemaakt.
Made Out of Babies - The Ruiner. Niet de enorme stap voorwaarts die het had kunnen zijn.
Miss Kittin - Batbox. Zie Bonnie 'Prince' Billie.
Stereolab - Chemical Chords.
The Gutter Twins - Saturnalia. Precies de som der delen, maar had veel meer kunnen zijn.

The Breeders - Mountain Battles
Elvis Costello & The Imposters - Momofuku
Flogging Molly - Float
Anti - Flag - The Bright Lights of America
Bob Mould - District Line

Nieuwe dEUS vind ik erg goed en perfect in de lijn vallen naast de vorige albums.

Ik vind "äccelerate" van R.E.M. maar een tegenvaller.

Topictitel aangepast (zie 2006).

Judas Priest - Nostradamus was ook wel een tegenvaller zeg. Plaat had nogthans zeer goede verkoopcijfers in de USA.

40 jaar oude bands moeten geen nieuwe dingen proberen (symphonische begeleiding enzo). Dan ze dat overlaten aan van de symphonic metal -bands enzo.
Judas Priest moet gewoon een hard rockend album afleveren. In 2005 konden ze het nog, dus waarom nu niemer?

Flop 5:

1. Judas Priest - Nostradamus (zware val voor deze metalgoden)
2. Ihsahn - angL (had veel beter verwacht van de zanger van het uitstekende Emperor)
3. Steve Winwood - Nine Lives (veel te inspiratieloos)
4. Popa Chubby - Deliveries After Dark (live overtuigend, op plaat zwak)
5. Hucknall - Tribute to Bobby (vieze gladde soulnummers vern*ken de rauwe blues-originelen.)

Verder kom ik, 2008 is een best goed jaar.

Dan toch Third van Portishead.

Ik geloof dat ik mij bij mijn voorganger aan moet sluiten...... en ook dEUS - Vantage Point, hoewel ik die nu al beter verteer dan toen die net uit was....... Waarschijnlijk van beide albums veels te hoge verwachtingen gehad

Wat me zo even te binnen schiet:

1.Nas - Untitled
2.Counting Crows - Saturday Nights And Sunday Mornings
3.Joan As Police Woman - To Survive
4.My Morning Jacket -Evil Urges
5.Booka Shade - The Sun And The Neon Light

Heb dit jaar nog geen grote tegenvallers of hele slechte albums beluisterd. De enige tegenvallers waren de nieuwe Sigur Rós en Booka Shade, beiden zijn absoluut niet slecht, maar wel een stuk minder dan hun voorgangers...

Ik heb voorlopig ook nog geen echte tegenvallers gehoord.

De nieuwe Sigur Rós valt wel wat tegen na de belofte die van Gobbledigook uitging, en vooral Ára Bátur is een flinke draak. Maar verder wel een fijn album.

Andere lichte tegenvallers:

Black Mountain - In the Future
Fuck Buttons - Street Horrrsing

kiriyama
Ook ik vind de nieuwe Sigur Ros een grote tegenvaller. Beetje kinderlijk en flauw met enkele regelrechte ruknummers. (Het eerste nummer bijvoorbeeld.)

De nieuwe Coldplay is ook 10 keer niks maar ik ben dan verder ook geen fan. Al was ik best benieuwd omdat Brian Eno aan het album had meegewerkt.

Verder zijn er nog best een paar mooie releases geweest. Met Vortex op nummer 1.

- Martha Wainwright - I Know You're Married But I've Got Feelings To...
- Booka Shade - The Sun & the Neon Light

Sietse
Mijn twee grootste tegenvallers:

Mercury Rev - Snowflake Midnight
Xiu Xiu - Women as Lovers

C.R.A.C. - The Piece Talks met 2,5* was voor mij een enorme tegenvaller. Zeker omdat hier de rapper Blu aan mee doet. En dit is een van mijn favoriete rappers. Normaal gesproken komt hij met inteligente en goed in elkaar stekende rhymes. Op dit album is hij net als Ta'Raach erg matig. Lyricaal stelt het vrij weinig voor en productioneel is het allemaal wat saai.

19 van Adele vond ik dik tegenvallen. Met al het jonge vrouwelijke zangtalent van de laatste tijd (McDonald, Nash, Allen, Duffy...) had ik er toch een en ander van verwacht, maar ik was teleurgesteld.

FatBottomedGirl
Tegenvallers:
Infadels – Universe in Reverse
Black Crows – Warpaint
Portishead – Third

Niet slecht maar meer van verwacht:
The Zutons – You Can Do Anything
Weezer – Red Album

Fuck Buttons - Street Horrrsing
Toch wel wat meer van verwacht, wel heel veel van hetzelfde.

Coldplay - Viva La Vida
Omdat de nummers minder makkelijk in het gehoor liggen is het ineens een afwijkende plaat, de meeste nummers vind ik gewoon zeer matige tot slecht.

Autechre - Quaristice
Volgens mij moet je deze plaat wel 100 keer draaien om er maar iets van te begrijpen. Zeer matige plaat van Autechre.

Absolute meevaller
Portishead - Third
Wat een wereldplaat is dit zeg. Kan moeilijk begrijpen dat deze plaat als tegenvaller wordt genoemd, maar ja smaak he?

In Flames viel licht tegen, een flauw album in vergelijking met de knaller die ze daarvoor uitbrachten. Ook Disturbed (te veel van hetzelfde) en Belphegor (niets speciaals) vielen wat tegen.

Tot nu toe is "Off with Their Hands" van Kaiser Chiefs de grootste tegenvaller voor mij, ik vrees dat deze band zijn beste tijd heeft gehad.

LucM schreef:
Tot nu toe is "Off with Their Hands" van Kaiser Chiefs de grootste tegenvaller voor mij, ik vrees dat deze band zijn beste tijd heeft gehad.

ik lees er hier louter slechte berichten over, ik vind het geen slecht album. Wat ik vind tegenvallen is Fasciinatiion van The Faint, terecht door (bijna) iedereen over het hoofd gezien denk ik. Verder vallen de platen van Madonna en Ladytron ook tegen. Wat Ladytron betreft pleit het recente concert in de Melkweg niet voor ze, wat een abominabel slecht optreden was dat.

Die van Madonna heb ik nog niet gekocht, ik had al veel van Madonna hoewel zij niet tot mijn favoriete artiesten behoort en de recensies en reacties op MuMe waren overwegend negatief.

De nieuwe A Silver Mt. Zion is een fikse tegenvaller. Vrijwel nergens die pracht van eerdere platen. Ook de nieuwe dEUS en de nieuwe Frida Hyvönen vallen me tegen, gezien het feit dat ze beter kunnen.

Mijn grootste tegenvaller kwam eind 2007 uit. Ik kocht hem begin 2008: In Rainbows - Radiohead. Wat een enorme teleurstelling....

sxesven
Beide Envy splits. Beide ondermaats.

lambf
Osman Arabi - Burning Sigils, had er vrij veel van verwacht, maar blijkt maar een saai album te zijn, zzzzzzzambient.

Kingdom of Sorrow - Kingdom of Sorrow, niet heel slecht, maar van een samenwerking van 2 grootheden van de hedendaagse metal had ik toch wel wat meer verwacht.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:29 uur

geplaatst: vandaag om 21:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.