MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Favoriete synthesizer-geluiden

zoeken in:
Topic waarin je je favoriete synth-geluiden kunt posten. Hiermee bedoel ik niet alleen live bespeelde synthesizers, maar ook VST's etc., eigenlijk alle soorten elektronische melodieën. Van sprookjes-achtige dartelende melodielijntjes tot ritmische akkoorden en vette scheurende baslijnen. Dat je in je beoordeling van de geluiden vaak de schoonheid van de melodie ook laat meewegen is logisch en niet erg, maar probeer in dit topic vooral op de schoonheid van de klank te letten.

Concept: Nummer plus het synth-geluid dat je bedoeld met uitleg waarom je die zo mooi vindt.

Mijn inbreng:
Radiohead - Reckoner (Holden remix) en dan de synthesizer die er na de 4 kicks gelijk in knalt. Werkelijk ongeëvenaard geluid dat Holden daar neerzet en waar ik de afgelopen tijd als geobsedeerd naar heb zitten luisteren. Hoe de verschillende lijntjes zo metalig galmend net niet goed over elkaar heen liggen en de hele track zo briljant langs elkaar spelen. Hoe de frequenties (en dan vooral midden en laag) ingehouden worden en vervolgens weer keihard langs elkaar opengedraaid worden. Sowieso is dat basgeluid echt ongehoord fenomenaal, met niets te vergelijken. En dan soms die momentjes dat de verschillende lijntjes net niet over elkaar heen lijken te passen en zo'n 'huppeltje' krijgen. Als dan later in de track de geluiden steeds valser worden en steeds meer beginnen te scheuren wordt het echt helemaal een spektakel.
Leuk ook de 'uitleg' van Holden over hoe hij dit geluid gefabriceerd heeft:
'You know you're not in the mood for music when you open max/msp.. but this actually was the moment where the whole remix started being good. I made this patch to split a polyphonic part out to different monophonic instruments on different midi outs. In this case, different oscillators on the modular synth above playing the bassline. This was totally fun, and it works with monophonic vst plugins too. You can download an .exe version of the patch here. (Possibly the lamest max patch anyone's ever put up for download, and yes, I'm totally aware it's a cludge and doesn't really work right, but that adds to the fun..) You'll need Midi-Yoke from here to route midi between your sequencer, the patch, and back to your vstis.'

Ik ben benieuwd naar jullie inbreng

Leuk topic! Mijn favoriet:

The Knife - The Captain oftewel hét geluid van Silent Shout: kil, schel, scherp, diep en onbeschrijfelijk mooi. Ik weet zeker dat het met FM7 is gemaakt, een software versie van de Yamaha DX7 van Native Instruments, omdat zowat heel Silent Shout met FM7 is gemaakt, en het is een typisc FM geluid. FM staat voor Frequency Modulation, en het is een heel andere wereld binnen de synhtesizers. Ik heb zelf een DX7, en speel veel met FM7 op mijn PCtje, maar ik heb nog steeds niet achterhaald hoe Olof precies dát geluid heeft gemaakt. En misschien is dat maar goed ook, zo blijft het zijn magie houden. Dit is wat Olof zelf zegt over FM:

''It can make very fragile and sensitive sounds that change during the period that you hear them. I started to use it because Plastikman uses it.’' (...) "It’s also a way to make sensitive sounds that are also very cold and physical also – that can feel physically like they go into your body through certain frequencies. That’s good too." (http://theknife.net/o0ooooo.html)

En daar heeft hij gelijk in. FM combineerd alleen Sinus golven, puur natuurlijke geluidsgolven dus, en daardoor heeft het een bijzonder organisch/natuurlijk geluid. Toen ik las dat Silent Shout bijna 100% FM was, heb ik me er ook in verdiept, en ik ben The Knife daar erg dankbaar voor!

Antonio
1 van mijn meest favoriete opnames in deze categorie is het nummer A POUND FOR A BROWN van You Can't Do That On Stage Anymore Volume 4 Disc 1, van Frank Zappa.

Daarop staat een MOOG Synthesizer Solo van Epische proporties, niet normaal meer wat een mooi geluid

Nog 2:

Slag Boom van Loon - Poppy Seed (Boards of Canada remix): die geweldige consistente akkoorden. Die combinatie van die krakende hogende geluid met dat diepe basgeluid en die roterende filter vind ik echt geweldig.

Blackstrobe - I'm a Man (Audion Donation remix): dat psychedelische orgeltje dat 11 minuten en 54 seconden lang aanhoudt.

Trouwens, dit vind ik wel typisch een topic voor bv. herman, John Doe, Goodfella, tovenaar, T.O... Ik ben benieuwd

lambf
Een van mijn favoriete melodieën zit in het nummer Failure van Elektroplasma. Rommelig nummer, maar wat een melodie. Vanuit de breakbeats komt er langzaam aan een dik en vuil "acid" monster uit gekropen; langzaam, slepend, en eenmaal gehoord blijft hij gewoon in je geheugen rondwaren.

Soms heb ik wat problemen met melodieuze Hardcore, maar Sarin Assault weet mij meestal wel in te pakken met zijn melodie. Om een uitschieter te noemen, ik ga dan maar voor Intergalaktik. De naam doet het eigenlijk al vermoeden, het nummer doet denken alsof je in de ruimte bent. De melodieën die over de hardcorebeats gelegd worden geven een geweldige sfeer. Heel erg heldere, ligt uitgesmeerde melodieën die vanuit achteren lijken op te komen. Vrij scherp, maar nooit schel.

Bedoel je zoiets Luc ?

/Edit: Misschien is het een idee om het topic een andere naam te geven en hem in "elektronic" te stoppen, dan valt ie meer op denk ik

thejazzscène
Isolée - Beau Mot Plage (misschien wel een flauw filmpje maar het gaat dus om de muziek hé )

Isolée is een artiest die in zijn nummers telkens een melodieuze synthesizermelodie stopt. Zijn nummers zijn echte kunstwerkjes. Hij besteedt veel aandacht aan microgeluiden en glitch waardoor je dat crunchy-gevoel krijgt. Vele nummers van hem vind ik echt subliem doordat ze je rust niet verstoren (en helemaal niet willen provoceren) hoewel er zoveel te beluisteren valt. Zijn nummers hebben een echt reliëf van geluid dat prachtig is uitgewerkt.
Er moeten trouwens dringend meer mensen op Mume dat album 'Rest' van hem eens beluisteren.

Het geluid van de Juno 106

Op het album Incunabula door Autechre in elke track mooi gebruikt vind ik. Subtiele warme, transparante, dramatische en licht melancholische, onderhuidse tonen.

Nu ook mooi te horen (op de Warp Unheard compilatie) in dit niet te versmaden nummer uit '91: Oval Moon (IBC Mix)

Hier hoor je na 1 minuut deze geluiden een beetje terug:

Klinkt zeer bekend die Juno

Ik ben zelf (nog) niet zo thuis in al die verschillende synths.
Ik heb wel een voorliefde voor de Fender Rhodes, hoewel dat officieel een elektrische piano is geloof ik.

thejazzscène
Ja, begrijp zelf ook niet geheel waar de grens ligt tussen elektrische piano en synthesizer. Er zijn zoveel mogelijkheden daarbij. Fender Rhodes vind ik ook heel mooi. In jazzmuziek past het heel goed vind ik.
En Incunabula is inderdaad een prachtig staaltje synthesizerkunst.

Bij een Fender Rhodes slaat een hamertje op een ijzer staafje, een zogenaamde tine, en dat geluid wordt dan elektrisch versterkt.
Bij een synthesizer wordt door een oscillator een elektrische stroom omgezet in geluid. Met behulp van o.a. het filter en de keuze voor de golfvorm van het geluid en de enveloppe generator kan je de klank vorm en zijn specifieke geluid geven. Hoe meer mogelijkheden (dus ook knopjes) een synth heeft des te groter de variëteit aan klanken die je kunt maken. Met een elektrische piano kan je alleen maar elektrische pianoklanken maken.

Ik kan niet echt een keuze maken wat mijn favoriete synthklank is. Er zijn zoveel mooie klanken. Bv. de solo op de Moog in Lucky man van Emerson Lake en Palmer, het intro van Fooling Yourself van Styx, de Yamaha CS80 zoals Vangelis hem gebruikte (maar ook bv. New Musik gebruikte de CS80 op een fijne manier) de Oberheim in Jump van Van Halen etc. etc. En niet te vergeten onze eigen Solina String Ensemble (is niet echt een synthesizer, maar wel een zeer mooi geluid YouTube - ARP / SOLINA STRING-ENSEMBLE - HQ DEMO - with Korg Minipops 7 )
Er zijn gewoon enorm veel mooie synthgeluiden waar ik van houd (ik heb zelf dan ook een aantal synthesizers in mijn bezit).

En natuurlijk mag ik de Vox Humana uit de Polymoog niet vergeten. Gary Numan gebruikte dat geluid veel YouTube - Gary Numan Replicas intro on busted Polymoog

thejazzscène
Bedankt voor de verduidelijking Ceasar!

Uit de categorie Derbyshire (die hele BBC Radiophonic Workshop vind ik erg interessant, heb er ook een fijne verzamelaar van) :

Heb er verder niet zoveel verstand van, maar de Juno 106 vind ik ook wel heel erg fijn en warm klinken. Maar ik ben dan ook een groot fan van Autechre's Incunabula.

De mellotron doet het bij mij ook altijd erg goed:

Mooi topic.

Neuronium - A Strange Affair
Ik begin met een track waarvan de synth eigenlijk niet typisch mijn ding is. Hou ik meer van de onderkoelde waves, hier is het allemaal erg op de voorgrond. Flink bombastische synths, lijkt erg veel op Vangelis - Bladerunner Vangelis en Neuronium werkten ook nog samen ooit trouwens, het ligt dicht bij elkaar. Ik hou dus van die analoge synth die gebruikt wordt daarin. Het klinkt als koper. Ook Moby - Snowball klinkt zo. Prachtige track dit.

Dennis Ferrer & Jerome Sydenham - Timbuktu (Pan-African Electro Dub)
YouTube - Dennis Ferrer & Jerome Sydenham - Timbuktu (Pan-African Elec
Zoals de synth hier gebruikt wordt vind ik hem geweldig. Eerst drie minuten en vijftien seconden een heerlijke basslijn om dan langzaam die wave erin te gooien. Heerlijke onderkoeld en niet voluit gaan, dat vind ik het mooist. Dat gejaagde vind ik verschrikkelijk altijd. Heel emotioneel juist dat het niet over de top gaat (waar ik trance bijvoorbeeld op veroordeel) maar dat het ingetogen blijft. Love. It.

Henrik B - Logos
YouTube - Henrik B - Logos
Precies hetzelfde concept in deze track. Beginnen met een basslijn en dan langzaamaan uitbouwen met waves. Weer zo'n ingetogen melancholische synth, fantastisch. Henrik B maakte in 2003 een ambient album genaamd 'Kryoniks' waar zijn talent voor melancholie en mooie synth - waves sterk naar voren kwam. Jammer dat hij daar niet op door heeft geborduurd en eigenlijk alleen maar berekenende techno maakt. Terug naar deze track: heerlijke synth en inderdaad dat net niet voluit gaande. Dit soort tracks probeer ik ook vaak op feestjes, maar aanslaan doen ze niet zo, mss idd te ingetogen

Nubian Mindz - Red Sky
DJ Invite draaide deze track een keer op een Solid Grooves feest in Tivoli. Ik was helemaal overdonderd en vroeg hem welke track dat was. Later stuurde ie hem dan ook door en is het een favoriet van me geworden. Track van het label van Planet Delsin, wiens platen en feesten ik te weinig onderzocht heb. Huiswerk voor de toekomst. Heel veel sfeer in die synth. Vince Watson kan dat ook erg goed. Watson's 'Emotion Sequence' is een must voor de liefhebber van onderkoelde synths. Waves bouwen weer langzaam op, het geheel is prachtig.

Underground Resistance - The Final Frontier
YouTube - Underground Resistance - The Final Frontier
Kan deze post natuurlijk niet doen zonder een Detroitprojectje er in te zetten. Als deze heren ergens pioniers in waren dan was het wel in het toevoegen van synths en mooie waves in hun techno. Samenwerking tussen bubbelende acid en waves is beter dan ik ooit gehoord heb. Één van mijn favoriete tracks aller tijden

thejazzscène schreef:
Bedankt voor de verduidelijking Ceasar!

Graag gedaan! Mocht je nog meer vragen hebben over synths....

Mooie bijdrage brooklyn En die Mellotron in Phaedra is inderdaad prachtig mooi, wat het hele album ook is.

Liefhebbers van het Juno 106 geluid kunnen als ze willen de volgende albums ook luisteren, waar ik 'm gebruikt hoor worden: Interloper - Augur en Norken - Our Memories of Winter

Nog een album met voor mij opvallend mooie synths (vooral in de titeltrack): Steve Roach - Structures from Silence (1984)

Een prachtig escapistisch, rustgevend en sereen geluid. Simpel, maar erg bedachtzaam uitgevoerd.

Een beetje in die trand, maar nog onbekend op deze site is Michael Stearns - Planetary Unfolding (1981)

Dit is gemaakt met de Serge synthesizer. Hier is het eerste nummer:

Bij het album Structures From Silence wordt Michael Stearns trouwens gecredit (samen met Kevin Braheny) voor 'spatial enhancements'.

sander. schreef:

The Knife - The Captain oftewel hét geluid van Silent Shout: kil, schel, scherp, diep en onbeschrijfelijk mooi.

Dat komt aan het einde van het titelnummer Silent Shout zo mooi naar voren. Heerlijke melancholie.

En vet dat ze Plastikman aanhalen, iemand die goed wist hoe hij met de synth om moest gaan.

Als ik een periode moet aanwijzen waarin de synthesizer het lekkerst klonk, kom ik gelijk uit in de jaren zeventig van de vorige eeuw. Vooral de warme klanken uit de Moog staan zo op de trommelvliezen. Voor mijn gevoel waren die oude bakken hetzelfde als bepaalde instrumenten binnen de klassieke muziek. Zoals de Stradivarius op viool gebied dat is. Een album wat me dan te binnen schiet is Timewind van Klaus Schulze uit 1975, een plaat waar voor nu oude electronica op is gebruikt, klinkt nog zo fris als een hoentje. Het heerlijke romige analoge geluid het blijf gewoon staan met de jaren, iets wat de moderne synthesizers helaas moeten ontberen. Natuurlijk zijn de mogelijkheden met de jaren gegroeid en zijn er verbeteringen gekomen, maar als er een bepaald geluid bij mij de kist in moet naar het hiernamaals is dat toch dit...

http://www.youtube.com/watc...

tangmaster
De Big Moog, blijft een wondertje. Moondawn van Klaus Schulze is zo'n prachtig schijfje waarop hij de Big Moog voor het eerst gebruikte.

De Moog is een prachtige, baanbrekende synth natuurlijk, maar weet nog niet waar het allemaal gebruikt wordt. Weleens met een software variant van een minimoog gespeeld, dat klonk zelfs al erg vet.

Hier nog een nummertje van Boards of Canada, die toch iedere keer (met wat voor synths en toegevoegde geluiden ook) prachtige (gevarieerde) melodieën weten neer te zetten (en dito ritmes trouwens). Dit is een nooit uitgebracht oud nummer, waar de synths een mooi waterig effect hebben. Als andere artiesten het soort melodieën als hier gebruiken wordt het resultaat vaak wat goedkoop klinkend. Dat hangt hier ook in de lucht aan het begin, maar na een paar minuten luisteren sleept het nummer me toch mee naar een erg menselijk en oprecht gevoel:

Daarom hier een link naar de Engelse Wikipedia, waar een lijst is te vinden van Moog gebruikers.

http://en.wikipedia.org/wik...

bedankt (hoewel het dan nog niet duidelijk is voor welke albums/tracks zij het gebruikten en wanneer in de tracks precies)

hier nog een grote favoriet van me bestaande uit louter synths, een kort ambient nummer

Het geluid van de Kurzweil • K250.
Gebruikt bij onder meer de fabuleuze soundtrack van Halloween door John Carpenter. Maar ook veel door Vangelis gebruikt.

De K2000 klinkt ook wel vet, maar minder donker en karakteristiek. Nine Inch Nails bijvoorbeeld gebruikte deze bij het debuut.

Een mooie sound is al een behoorlijke stap in de goede richting. Als ik bijvoorbeeld denk aan de oude buizen radio's wat daar voor warm geluid uit kwam, kan dat niet tippen met wat nu in de kamer staat met spul vol moderne electronica. Natuurlijk is het mogelijk met het moderne spul een warme sound neer te zetten, maar de geur van warme buizen is feitelijk wat er gemist wordt.

Met de oude bakken van synthisizers is dat denk ik anders. De meeste synthesizers die vandaag de dag van de band lopen klinken kil. Het ouwe spul klinkt daarentegen warm en ik durf te beweren dat ik het verschil kan horen tussen een replica van het Moog-geluid en het echte geluid wat er uit hoort te komen.

Wat verder een factor is dat er niet langer hoeft te worden geëxperimenteerd om tot een bepaalde sound te komen. De meeste zaken zijn tegenwoordig als preset aanwezig wat denk ik een stuk romantiek en avontuur weghaalt. Het is al bij al een som der factoren, die voor mij gevoelsmatig doorslaat naar de oude bakken boven de gebruikersvriendelijkheid van nu. Desondanks blijf ik van electronische muziek houden.

Pastichio Rocker
De Roland TB-303, waar het hele Acid-genre op is gebaseerd.

(afbeelding)

SH-101 (uit 1983).

The SH-101 is very cool, especially for techno, drum&bass and ACID! It's a monophonic bass synthesizer. Its sound lies somewhere between the TB-303 and a Juno bass sound. It has a lot of simple but cool features. You can control the VCF, pitch, LFO or all from the pitch bender. It has a white noise generator, arpeggiator with up, down and up/down patterns and a simple real-time sequencer. The LFO offers random, sine, square or noise waveforms. And normal or auto portamento effects give you that elastic bass sound. There are external clock inputs for the sequencer and arpeggiator, CV/GATE inputs and outputs and a CV hold pedal.-vintagesynth.com

acid achtige muziek kun je er dus ook mee maken:

Gebruikt door onder andere Aphex Twin en Boards of Canada, hoewel die van hen wellicht kapot is gegaan. In een interview las ik dat een oude klassieke synth van ze kapot was gegaan tijdens de opnamen van hun nieuwste album. Wat ze toen gedaan hebben is nog meer, nog oudere klassieke synths in huis halen .

Hier zijn twee oude geweldige kleine nummertjes van boc met de SH-101:

In deze kleine geniale nummers door Boards of Canada gebruikt:

deze van old tunes tape nummer 2

En de synths uit de track ''Buckie High'' van BOC (zeker één van hun 10 beste voor mij) is ook deze synthesizer. Perfecte dromerige nostalgische chill-out track (net als de vorige nog niet officieel uitgebracht, waarschijnlijk circa 1993 gemaakt):

Ik denk dat deze heerlijke bassline van Orbital's mooiste klassieker ook met deze synth gemaakt is aan de hand van het geluid: Orbital - Halcyon On and On

Ook mooi is de MC-202:

YouTube - Roland MC-202 does Aphex Twin

Gast
geplaatst: vandaag om 19:08 uur

geplaatst: vandaag om 19:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.