Het lijkt mij een zeer moeilijke kluif om te bepalen welke componist de grootste invloed heeft gehad op de muziek van vandaag en in het algemeen. J.S. Bach vervulde een rol tussen de oude en nieuwe klassieke muziek. Mozart gaf daar vervolgens een eigen draai aan. Beethoven deed ook zoiets en zo kun je nog een hele tijd doorgaan.
Om de invloed te bepalen is het volgens mij handiger om te gaan luisteren van welke componist de meeste ideeën zijn overgebleven. En dat is lastig zat. Rain and Tears van Aphrodite's Child bijvoorbeeld is sterk gebaseerd op de Canon in D van Johann Pachelbel die dan vervolgens een voorloper van J.S. Bach wordt genoemd. En ja, die Pachebel zou ook wel ergens de mosterd vandaan hebben gehaald. Iets waar je nooit uit gaat komen, want het is ongeveer hetzelfde als in een bord spaghetti structuur brengen.
Beter is dan ook de hele popmuziek van vandaag om te arrangeren naar klassieke muziek bijvoorbeeld. Zo heb ik ooit een stuk van The Beatles gehoord in de stijl van Tchaikovsky en dat klonk erg goed. Beide muziekwerelden kwamen hier als een gelukkig huwelijk samen. Dus willen we De Eeuwige 100 echt bepalen, dan wordt het zaak veel muziekpapier in huis te halen en de muziek van Abba bijvoorbeeld om te zetten in de stijl van Anton Bruckner. Kortom: ga er maar aan staan...