MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / OOR Top 100 van 2000-2009

zoeken in:
Ik vind zelf de manier waarop hiphop in de pop geraakte de ontwikkeling van het afgelopen decennium, ik zou zelf dus Kanye West op 1 hebben gezet (College Dropout of LateRegistration).
Ik vind die lijst van OOR trouwens veel sterker, die NME gaat vooral over bands die ze zelf heel erg gehypt hebben, objectief gezien kan je iets als Yeah Yeah Yeahs gewoon niet in de top10 zetten.
Een minimaltechno-album hoort trouwens ook wel in de top 20, Alcachofa van Villalobos bijvoorbeeld.

Ik zou zelf eerder voor Gridlock kiezen en misschien wel iets van Autechre of een paar van dat soort artiesten, maar dat zal wel net niet mainstream genoeg zijn.

Antonio
OOR heeft al jaren zijn beste tijd gehad, mijn inziens en hun Top Zoveel en Eindejaarslijstjes lopen veelal ook over van voorspelbaarheid...

Ik ben niet de allergrootste TOOL-fan, maar Lateralus uit 2001 had er toch echt in gemoeten

Wat betreft mijn verdere favoriete releases van 2000-2009, dat zijn verder voornamelijk releases van archief-/live-/outtake-materiaal van artiesten zoals Zappa, Dylan (sinds 2000 zijn er alleen al 4 Bootleg Series uitgekomen !), King Crimson, Buddy Holly, Leonard Cohen (Live In London 2008 en Live @ The Isle Of Wight 1970), Warren Zevon en niet te vergeten Pink Floyd met Is There Anybody Out There ? (The Wall Live 1980-1981).

Ja, ik ben gewoon een 26 jarige ouwe lul

Antonio schreef:
Ik ben niet de allergrootste TOOL-fan, maar Lateralus uit 2001 had er toch echt in gemoeten
Staat er in hoor, nummer 61. In die van NME zie ik hem inderdaad zo snel niet staan.

Dat is idd onder andere en verdachte afwezige Tool...

Persoonlijk had ik ook ander werk van Sigur Ros gekozen...

Volgens mij is die Oor lijst ook een beetje gebaseerd op wat die platen los maakten. The Strokes was destijds een sensatie en wakkerde met White Stripes' White Blood Cells het gitaarbandjesvuur weer aan in de muziekwereld (de mainstream althans).

Sigur Ros eerste plaat was destijds ook iets heel speciaals, ( ) had heel wat minder impact (alhoewel ik die ook veel beter vind).

Tool mis ik dan weer geen moment...

De eerste 2 albums van Sigur Rós kwamen in de jaren '90 uit.

Agaetis Byrjun volgens mij alleen in Denemarken en IJsland. Rest van Europa pas in 2000. Ik snap wel dat het daarom in de lijstjes staat.

Moet zeggen dat ik het zelf al wel deels in '99 kende, NME hypte ze toen al en viavia had ik een paar nummers al voor de Europese release. Maar het volledige album heb ik ook pas in 2000 gekocht, volgens mij. Evenals de Ny Batteri 12" die hier ook pas in 2000 uitkwam.

Lukk0
Ik vind het wel erg opvallend dat er niets van post-rock instaat. Bij elke recensie in de Oor van een post-rock album wordt er wel even gerefereerd aan GY!BE en ook Explosions in the Sky heeft toch minimaal twee geweldige albums uitgebracht in dit decennium.

Ook iets electronisch als Gridlock of Autechre had ik wel willen zien, maar daar is waarschijnlijk niet genoeg draagvlak voor. Dat had ik eigenlijk ook niet in de lijst verwacht.

Mja, post-rock is nooit echt populair geweest bij Oor. De eerste platen van GY!BE werden niet eens gerecenseerd.

Autechre had er van mij ook wel ingemogen (Confield?). Boards of Canada staat er dan geloof ik wel weer in (en terecht wat mij betreft). Ik lees Oor al een paar jaar niet meer, maar volgens mij wordt Gridlock-achtige electronic daar compleet genegeerd.

Enuff said.. Dat terwijl met name idm voor een paar invloedrijke en belangrijkste impulsen heeft gezorgd en bandjes als Radiohead van een tweede leventje heeft voorzien.

Ik zou Gridlock en Autechre ook niet in mijn top 10 zetten, al zou ik Gridlock wel overwegen... Zijn gewoon teveel mooie dingen gemaakt.

thelion schreef:
Behoorlijk voorspelbaar voor OOR vind ikzelf, maar wat vinden de MusicMeter gebruikers de beste albums van de jaren 0 ???

Zet hier je eigen Top 10 van de jaren 0 en aan het eind van dit jaar zal ik dan van al die lijsten de MusicMeter Top ????? van de jaren 0 samenstellen.

Berichten en lijstjes verplaatst naar Muziek > Toplijsten en favorieten > Vat het afgelopen decennium samen in allerhande lijstjes

Ontdek net dit topic en zie de Oorlijst - moet 'em even op me laten inwerken en dan terugkomen met een reactie. In eerste instantie heb ik het gevoel dat ze de bewoners van Huize Avondrood en de parochianen van de Kerk van Klokhuis om input hebben gevraagd.

Pollens het is pas ma avond en dat dit voor je kiezen krijgen, dat rechtvaardigt de greep naar de Laphroig.

Overigens zou ik gaarne die lijst van NME er naast liggen - iemand een linkje daarheen?

wijsneus
@Mjuman :

Kijk eens op pag. 1, 22 nov, 17u31 !

Sietse
hmm, maar weer een bevestiging van wat ik al jaren wist...
Zowel OOR als NME hoef ik dus echt niet te gaan lezen.

daarnaast klopt er natuurlijk het een en ander niet aan beide lijsten, want wat doet bijv. een Sigur Ros - Agæris Byrjun in die lijst.

Sietse schreef:
hmm, maar weer een bevestiging van wat ik al jaren wist...
Zowel OOR als NME hoef ik dus echt niet te gaan lezen.

daarnaast klopt er natuurlijk het een en ander niet aan beide lijsten, want wat doet bijv. een Sigur Ros - Agæris Byrjun in die lijst.

V.w.b. het eerste, ben ik het met je eens: Oor zie ik al lang niet meer als een blad dat de trend op de voet volgt, laat staan beïnvloedt. De aanwezigheid van Sigur Ros laat zich eenvoudigweg verklaren door het feit dat Oor niet uitgaat van een kleinschalige (zeg release in eigen beheer), maar van een bredere release (ook op de NL) markt; het duidelijkste voorbeeld daarvoor is Bon Iver - telde hier mee in 2007, bij Oor in 2008.

Verder heb je gewoon gelijk. Ik heb een blauwgrijs vermoeden dat dat ook aan de wijze van info vergaren ligt, wat men in marketing-termen de 'spontane herkenning' noemt: "noem je 20 favoriete albums van de laatste 10 jaar" en dan komen al snel de 'usual suspects' bovendrijven.

Bij de zgn 'geholpen herkenning' ligt dat anders - dan vink of waardeer je albums van een lijst (voor de samenstelling van die lijst kan je dan eerst een forum langs). Het voordeel is dat goede (maar weinig gedraaide albums) daar wel weer op komen te staan. Steengoede albums die je niet vaak draait hebben geen prime spot in memory.

wijsneus
Mjuman schreef:
Steengoede albums die je niet vaak draait hebben geen prime spot in memory.

Nou, echt wel dus. Mijn top-10 (hier op MumE momenteel in de prullenbak) bevat veel alltime-favourieten, ook al draai ik ze bijna nooit meer.

De OOR-100 geeft imo wel zo'n beetje aan wat je in het blad mag verwachten.

Vroeger hadden ze ook zo hun favorieten die geen fout hout konden sprokkelen........... ( ik noem géén namen ).

Hoe steengoed is een album als je hem niet vaak draait? Of werkt mijn denkraam nu te simpel en volgt er in een van de reacties op mijn post een hele verhandeling over "geniale doch moeilijke albums waar je voor in een specifieke stemming dient te zijn maar helaas komt deze stemming alleen voor bij volle maan gedurende de oneven maanden waar een R in zit"?

wijsneus
GrafGantz schreef:
Hoe steengoed is een album als je hem niet vaak draait?

Of een album goed is hangt toch niet af van hoe vaak je um draait ?

Sommige muziek koester ik, en dat gaat kapot als ie te vaak in de herhaling komt.

Biopshere bijv. draai ik erg weinig (1 a 2 X per jaar)

GrafGantz schreef:
.....een hele verhandeling over "geniale doch moeilijke albums waar je voor in een specifieke stemming dient te zijn maar helaas komt deze stemming alleen voor bij volle maan gedurende de oneven maanden waar een R in zit"?

Ja, precies. Zo is het. Je weet het wel! Een paar duidelijke en bekende voorbeeldjes:

- October van U2 alleen te draaien in de herfst;
- Joy Division, alleen in de avond of nacht in eenzame afzondering;
- () van Sigur Ros, overduidelijk alleen in de wintermaanden tijdens de schemering;
- Interpol, typische november muziek;
- Julien Neto, alleen tijdens warme zomernachten, volle maan en windstil.

Toch?

GrafGantz schreef:
Hoe steengoed is een album als je hem niet vaak draait? Of werkt mijn denkraam nu te simpel en volgt er in een van de reacties op mijn post een hele verhandeling over "geniale doch moeilijke albums waar je voor in een specifieke stemming dient te zijn maar helaas komt deze stemming alleen voor bij volle maan gedurende de oneven maanden waar een R in zit"?

CD heeft al gerepliceerd, maar ik voeg er nog wat aan toe,
Want wat te denken van de kleur van de kledij, de drank, het gezelschap (virtueel, remote), prijs van de gekochte waar (de behoefte om iets duurs goed te vinden is nl groter).

Mjuman heeft ze alle 5 nog op een rijtje en hanteert daarom M5: mjuman's multi-dimensionale muziekmeetmatrix. Daarin zit een aantal componenten die alle meegenomen (met een specifiek gewicht eraan). Playalability is er één van, kwaliteit (van uitvoering), creativiteit/innovatie, klankbeeld, productie zijn er nog een paar.

Wellicht zijn er nog meer, maar dan krijg ik ze niet meer op een rijtje, eerder in een cirkel (ook een mooi beeld), of als het er 8 zijn, in een V - heeft ook wel wat Mjuman's V8. CD heeft al aardige voorbeelden gegeven, laat ik er nog één duidelijke bij doen: John Coltrane - Blue Train; moet ik echt niet draaien als ik triestig ben; sowieso altijd alleen, laat op de avond, een goed glas erbij - Coltrane snijdt nl héél diep.

Qua denkraam - tijd voor Velux? Meerdere mogelijkheden: draaien (naar buiten)en inklappend (naar binnen)?

Sietse
is er ook iets dat je alleen overdag kunt luisteren als het een gemiddelde lente temperatuur is met half bewolkt?

Antonio
VanDeGriend schreef:
(quote)
Staat er in hoor, nummer 61. In die van NME zie ik hem inderdaad zo snel niet staan.

Hoe heb ik dat kunnen missen ?

Sietse schreef:
is er ook iets dat je alleen overdag kunt luisteren als het een gemiddelde lente temperatuur is met half bewolkt?

Hangt van de plek en het gezelschap af - jou kennende zou ik zeggen David Sylvian, Manafon.

Sietse schreef:

Jazeker. Bij mij doet 'The Colour of Spring' van Talk Talk het dan heel goed. Ook China Crisis (de eerste drie albums) luistert dan aangenaam weg. En ook 'Brilliant Trees' van Sylvian.
Voor de eerste echte warme lentedag (zo een in mei) vind ik het fijn om naar 'Takk..' van Sigur Ros te luisteren.

Ik overdrijf, maar er zit wel een kern van waarheid in. Sommige, meer atmosferische muziek komt beter tot zijn recht of is meer genietbaar in bepaalde seizoenen en onder bepaalde weersgesteldheden. Lijkt me ook heel logisch. Je moet er natuurlijk wel gevoelig voor zijn.

Voor mij zit Delgados in die hoek. En zodra de wolken wegtrekken meteen Belle and Sebastian erin.

Ach, Belle and Sebastian helemaal vergeten....voor mij ook typische lentemuziek....moet idd wel een zonnetje bij.

Mjuman schreef:
heeft ook wel wat Mjuman's V8.

Ja, lekker warm ook in de winter.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:33 uur

geplaatst: vandaag om 07:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.