MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 10 van 2010

zoeken in:
Vorige week stond er bij Mijn MusicMeter nog een top 2010 lijst. Weet iemand waar die gebleven is? En wordt er een totale top 2010 van alle gebruikers gemaakt, zoals de rotatielijst?

1. The Black Keys - Brothers
2. Agnes Obel - Philharmonics
3. Gonjasufi - A Sufi And A Killer
4. Janelle Monáe - The ArchAndroid
5. De Jeugd van Tegenwoordig - De Lachende Derde
6. Massive Attack - Heligoland
7. Spoon - Transference
8. Beach House - Teen Dream
9. Gill Scott-Heron - I'm New Here
10. Brant Bjork - Gods & Goddesses

Martial
En nog maar een lijstje :

1. Tame Impala - Innerspeaker
2. The Coral - Butterfly House
3. Libera - Peace
4. Anathema - We're Here Because We're Here
5. 22-20's - Shake/Shiver/Moan
6. The National - High Violet
7. Warpaint - Fool
8. Röyksopp - Senior
9. Beach House - Teen Dream
10.Black Mountain - Wilderness Heart

[quote]reneschaap schreef:
Vorige week stond er bij Mijn MusicMeter nog een top 2010 lijst. Weet iemand waar die gebleven is? En wordt er een totale top 2010 van alle gebruikers gemaakt, zoals de rotatielijst?

Die top10 van 2010 lijst wordt vandaag gebruikt om aan de hand van alle top 10's (die je deels bij dit topic dus kan zien) een Musicmeter top 50 van 2010 te maken.
Ik vraag mij af waar en wanneer die lijst beschikbaar komt. Weet iemand dat?

Mijn top 10 2010:
1. The Suburbs - The Arcade Fire
2. God Willin'... - Ray Lamontagne
3. Transference - Spoon
4. Halcyon Digest - Deerhunter
5. Sea of Cowards - Dead Weather
6. Interpol - Interpol
7. The Soft Pack - The Soft Pack
8. Heligoland - Massive Attack
9. Teen Dream - Beach House
10 Rock Dust Light Star - Jamiroquai

Kandidaat maar te laat gehoord voor mijn top 10: Revere - Hey Selim! En voorbeelden van net niet in de top 10: Wilderness Heart - Black Mountain & Innerspeaker - Tame Impala. Als het even kan probeer ik ook muzikaal wat variatie aan te brengen, vandaar ook de voorkeur voor Jamiroquai en Massive Attack. Verder staat natuurlijk kwaliteit voorop en laat ik me verder door mijn gevoel bij de muziek en/of de artiesten leiden.

west schreef:
Die top10 van 2010 lijst wordt vandaag gebruikt om aan de hand van alle top 10's (die je deels bij dit topic dus kan zien) een Musicmeter top 50 van 2010 te maken.
Ik vraag mij af waar en wanneer die lijst beschikbaar komt. Weet iemand dat?

Ergens in de loop van de dag dacht ik.

Dit jaar zijn er 1044 ingevoerde top-10 lijsten, da's 112 meer dan vorig jaar! Mooie groei van MuMe. Is 1044 dan meteen een goede schatting van het aantal actieve gebruikers?

wanneer wordt de lijst openbaar gemaak?

west schreef:
Kandidaat maar te laat gehoord voor mijn top 10: Revere - Hey Selim!

Da's nou jammer: ik heb iedereen er toch vroeg genoeg op gewezen hoe goed die plaat is

1. The National – High Violet
2. The Tallest Man On Earth – The Wild Hunt
3. Arcade Fire – The Suburbs
4. Tame Impala – InnerSpeaker
5. Angus & Julia Stone – Down The Way
6. The Walkmen – Lisbon
7. Blitzen Trapper – Destroyer Of The Void
8. Marble Sounds – Nice Is Good
9. Deer Tick – The Black Dirt Sessions
10. Villagers – Becoming A Jackal

Gajarigon schreef:
Dit jaar zijn er 1044 ingevoerde top-10 lijsten, da's 112 meer dan vorig jaar! Mooie groei van MuMe. Is 1044 dan meteen een goede schatting van het aantal actieve gebruikers?

Denk dat dt redelijk in de buurt komt.

akna1 schreef:
wanneer wordt de lijst openbaar gemaak?

6 posts hoger

Toen werd de lijst helemaal niet openbaar gemaakt thelion.

Niet erg verast door de top 3. en ik kan me er wel degelijk in vinden. Eindelijk een top 100 waar ik mee kan leven; dat was de voorbije 3 jaar niet bepaald het geval.

(--) 1. The Dillinger Escape Plan - Option Paralysis (2010)
(01) 2. The National - High Violet (2010)
(--) 3. Alcest - Écailles de Lune (2010)
(--) 4. Snowing - I Could Do Whatever I Wanted If I Wanted (2010)
(--) 5. Kvelertak - Kvelertak (2010)
(71) 6. Gazpacho - Missa Atropos (2010)
(13) 7. Anathema - We're Here Because We're Here (2010)
(--) 8. Sed Non Satiata - Sed Non Satiata (2010)
(--) 9. Oceansize - Self-Preserved While the Bodies Float Up (2010)
(--) 10. Her Name is Calla - Long Grass (2010)

Conclusie: je mag nog reviews posten wat je wil, het heeft amper invloed op hoeveel mensen het eens proberen.

Nog, nooit stonden er zo veel albums uit mijn top 10 in de toplijst:

(06) 1. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy
(47) 2. Kid Cudi - Man on the Moon II: The Legend of Mr. Rager
(25) 3. Bonobo - Black Sands
( -- ) 4. Sage Francis - Li(f)e
( -- )5. Andreya Triana - Lost Where I Belong
(68) 6. Aloe Blacc - Good Things
( -- )7. El-P - Weareallgoingtoburninhellmegamixxx3
( -- )8. Damu the Fudgemunk - Supply for Demand
(11) 9. The Roots - How I Got Over
( -- ) 10. Freeway & Jake One - The Stimulus Packag

Ik had Freeway & Jake One ook nog verwacht, maar al met al valt het dit keer zeker niet tegen.

The National, meest saaie plaat van het jaar op 1.

Dit is hem dan mijn Top10 van 2010

1. John Legend & The Roots - Wake Up 5*

(afbeelding)
Cover album van John Legend en The Roots. Het album staat bol van geweldige niet al te bekende Soul covers. Aangezien de heren er een eigengeluid aan hebben gegeven maar nergens de essentie van het nummer hebben beschadigd is dit juist zo'n sterk album. Coveren is een vak apart waarbij men er voor dient te zorgen dat het orgineel geen onrecht word aangedaan en dat hebben de heren hier zeker niet gedaan. John Legend is een van de betere soul zangers van dit moment en met de muziekale begeleiding van The Roots is ook helemaal niets mis.
Dit album is een schot in de roos en een goed voorbeeld dat een cover album niet simpel het naspelen van andermans werk is.
Live is dit ook zeker heel erg sterk
John Legend & The Roots hebben voor mij het Album en het Concert (29-11-2010 HMH) van het jaar op hun naam weten te zetten.

2. The Mirror Conspiracy - Mozaic

(afbeelding)
Onheilspellend, duister, laag bij de grond sfeerisch, maar ook opgewekt , hard, zacht, ingetogen, uitbundig dit album heeft het allemaal in zich.
Uitmuntend album dat laveert tussen Jazz, Rock, Trip Hop, Electronic en nog veel meer.

3. Sven Hammond Soul - The Marmalde Sessions

(afbeelding)
Sven Figee de meester op het Hammond. Een heel album vol met geweldige uptempo Funk, Soul, Jazz en ook Blues, Rock en Pop invloeden. Als een onconventioneel instrument de basis vormt van een album wil zo'n album nog wel eens eentonig en saai worden. Dat is The Marmalade Sessions alles behalve het is een geweldige bol van de energie staande muziekale reis door de componistische kwaliteiten van Sven Figee.

4. New Cool Collective Big Band - Pachinko 4.5*

(afbeelding)
Benjamin Herman en de rest van zijn New Cool Collective aangevuld met een bazers sectie van 10 man en 1 vrouw. Geweldige Big band album. Zeer typisch New Cool Collective geluid overgoten met een jaren 30 Big Band saus. Energiek van het begin tot het einde.

5. The Souljazz Orchestra - Rising Sun

(afbeelding)
Afrobeat, Caribische ritmes, Soul, en Jazz en alle arragementen zijn zeer goed uitgewerkt.
Ontzettend sfeerisch album dat mij nog het meest doet denken aan Bembeya Jazz National en Orchestra Baobab
Dit album is jaren 60 etnische jazz maar dan in een modern jasje.

6. Sharon Jones & The Dap Kings - I Learned the Hard Way

(afbeelding)
Rauw, lekker tempo een heel swingend. Soul / Funk van de bovenste plank de energie knalt uit je speakers. Ook live zeer de moeite waard.
Eigentijds en tog ook weer heel herkenbaar jaren 60 geluid.

7. Jose James - Blackmagic

(afbeelding)
Schitterend 2e album van Jose James dat nog uitgekristaliseerder is dan zijn voorganger (Dreamer). Dit album is een perfecte mix van Soul, Jazz & Dance dit alles in een zeer goede productie. Sfeervol en goed uitgeballanceerd album.

8. The Roots - How I Got Over

(afbeelding)
Was altijd al geintereseerd in hun werk, maar na het spectaculaire optreden van de heren op North Sea Jazz afgelopen jaar nog meer wardering voor The Roots gekregen. In november de heren nogmaals gezien samen met John Legend zie nr1.
Dit album bewijst voor mij weer hun status in de Hip Hop / Funk als de nummer 1 act. Zeer divers album dat nergens eentonig is en bol staat van de goede tracks.

9. Massive Attack - Heligoland

(afbeelding)
Na jaren weer een echt goed album van Massive attack heb hun eerste 2 albums (Blue Lines & Protection op 5* een Blue lines zelfs op 10 in mijn album Top10. Op dit album grijpen ze een beetje terug op hun begin periode maar gaan ze ook verder waar ze bij 100th Window zijn gestopt. De "sound" van Massive Attack blijft zich vernieuwen en deze spreekt mij weer meer aan dan hun vorige 2 en daarom verdienen ze weer (na 16) een plaats in mijn eindejaars Top10

10. Christian Scott - Yesterday You Said Tomorrow

(afbeelding)
Deze trompetist
timmert al een aantal jaar aan de weg. Op dit album zet hij zowel als muzikant als als componist weer een grote stap voorwaarts mede dankzij de zeer goede productie door top producer Rudy van Gelder

1. Deerhunter - Halcyon Digest
2. Bob Dylan - The Bootleg Series Vol. 9: The Witmark Demos
3. James Holden - DJ-Kicks
4. Bill Callahan - Rough Travel for a Rare Thing
5. Avey Tare - Down There
6. Pantha du Prince - Black Noise
7. Wild Nothing - Gemini
8. Mark Van Hoen - Where Is the Truth
9. Zola Jesus - Stridulum II
10. Atlas Sound - Bedroom Databank Vol. 1

Kutzooi. En ik maar denken dat vanochtend ook nog een top-10 ingevoerd kon worden..
In ieder geval is die van mij:

1. Perfume Genius - Learning
Vreselijk emotionele debuutplaat van deze Mike Hadreas. Hoewel hele eenvoudige nummers, alleen maar met piano of keyboard begeleid, raakt het me echt. 5 sterren en ook in m'n "echte" top-10.

2. Olafur Arnalds - ...And So They Escaped The Weight Of Darkness
4,5 sterren vanwege dat er soms wat gebrek is aan afwisseling, maar ook deze (Modern-klassieke) plaat is erg mooi. Vooral Hægt, Kemur Ljósið, maar ook de andere nummers zijn kippenvel over je hele lichaam.

3. Whitey - Canned Laughter
Valt onder de noemer van geweldige popplaat. Stuk voor stuk hypercatchy, maar enigszins experimentele songs die gegarandeerd je dag een stukje leuker maken. Ook deze heeft 4,5 ster.

4. Arcade Fire - The Suburbs
Hoewel ik deze ook een lange tijd matig heb gevonden, door het concert van Arcade Fire op 29 november ben ik ook deze gaan waarderen. Heerlijke nummers, maar de emotie ontbreekt wel wat. Maakt niet uit, aangezien de nummers Rococo en Deep Blue toch wel tot Arcade Fire's besten behoren. 4 sterren.

5. The National - High Violet
Pas na de hype ontdekt maar sloeg meteen aan. Springt uit de gigantische middelmaat van gitaarbandjes door melancholieke nummers die desondanks wel blijven hangen. Maar vooral 4 sterren door het magnifieke Bloodbuzz Ohio en de ontroerende afsluiter Vanderlyle Crybaby Geeks.

6. Vampire Weekend - Contra
Ook deze is een album gevuld met geweldige popsongs die je dag een stukje vrolijker maken. Wie heeft er nou geen zin om heel hard mee te schreeuwen met de hit Cousins en wie zit er nou niet stil op zijn stoel bij de rustige afsluiter en volgens mij enige diepgaande song van Vampire Weekend, I Think Ur A Contra? Desondanks krijgt deze ''maar'' 4 sterren door het gekloot met autotune, wat niet altijd goed uitpakt.

7. Daughters - Daughters
Geniale beukplaat die, zoals iemand anders al gezegd heeft, doet denken aan een kudde mammoeten die 10 centimeter voor je neus voorbijdenderen. Lekker gevoel is dat. Maar ook hir ontbreekt het nogal aan afwisseling, vandaar maar 4 schamele sterren.

8. Gorillaz - The Fall
Op de valreep van het jaar nog deze ontdekt. Veel beter dan Plastic Beach vanwege gedurfder en experimenteler. Jammer genoeg is het niveau van ieder nummer niet helemaal gelijk.

9. Massive Attack - Heligoland
Eigenlijk een zakplaat. Zou ik deze in september nog op nummer 1 zetten, nu is hij gezakt. Sommige nummers vallen erg tegen, maar vanwege een aantal geweldige, lome nummers (Paradise Circus, Psyche, Rush Minute) staat hij toch nog op plaats 9 met 3,5 sterren.

10. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy
Staat als laagste, vanwege ronduit slechte nummers als Monster en Lost In The World en de matige flow van Kanye. Maar toch zijn de gastartiesten (meestal) prima en zijn Power en Runaway helemaal geweldig. Een tiende plaats in mijn top-10 van 2010 is dus wel gerechtvaardigd.

Uit mijn lijstje staan alleen Deerhunter - Halcyon Digest (9), Bob Dylan - The Bootleg Series Vol. 9: The Witmark Demos (99) en Pantha du Prince - Black Noise (74) erin.

Ik had vooral Pantha du Prince wel hoger verwacht eigenlijk! En ik verbaas me er een beetje over dat James Holden - DJ-Kicks niet in de eindlijst terug te vinden is!

Niets uit mijn Top 10 heeft de Top 10 van MuMe gehaald beste was The Roots - How I Got Over op 11 mijn nr 8

titan (crew)
Mijn favoriete 30 van 2010

01 Beach House - Teen Dream
02 The Irrepressibles - Mirror Mirror
03 Revere - Hey! Selim
04 Blonde Redhead - Penny Sparkle
05 Arcade Fire - The Suburbs
06 Jonsi - Go
07 The Morning Benders - Big Echo
08 Swans - My Father Will Guide Me Up a Rope to the Sky
09 Near the Parenthesis - Music for the Forest Concourse
10 The Posies - Blood/Candy

11 Killing Joke - Absolute Dissent
12 John Grant - Queen of Denmark
13 Tindersticks - Falling Down a Mountain
14 Delorean - Subiza
15 The Futureheads - The Chaos
16 Wolf Parade - Expo 86
17 Manic Street preachers - Postcards From a Young Man
18 Daan - Simple
19 Kula Shaker - Pilgrims Progress
20 Weezer - Hurley

21 Grinderman - Grinderman 2
22 Tame Impala - InnerSpeaker
23 The Divine Comedy - Bang Goes the Knighthood
24 Angus and Julia Stone - Down The Way
25 The National - Hiog Violet
26 Crowded House - Intriguer
27 Get Well Soon - Vexations
28 Belle & Sebastian - Belle & Sebastian Write About Love
29 Brian Eno - Small Craft on a Milk Sea
30 Caribou - Swim

Zoals altijd weer behoorlijk herkenbaar titan

titan (crew)
Dit jaar zelfs 4 albums gemeenschappelijk in onze top 10 en exact dezelfde nummers 2 en 3! (en jouw nummer 8 op 12 bij mij)

Toch twee albums uit mijn top 10 die de top 100 van 2010 hebben gehaald.

Arcade Fire op de 2de plaats en Grinderman op 37.

ik zie The National, Warpaint, Beach House, Deerhunter & Sufjan Stevens terug. Van Weekend, Surfer Blood, No Age, Balmorhea en Holy Fuck jammer genoeg geen spoor.

Misschien heet ik Captain Obvious, maar waar kan ik de uiteindelijke lijst nu vinden?

'Home.'

Ah, daar had ik nog niet gekeken. Dank.

Mijn no.1 en 3 komen niet eens in de top-100 voor
(--) Trentemøller - Into the Great Wide Yonder
(--) Glass Hammer - If

Zo uit mijn hoofd zijn dit m'n genomineerden die wel bij de 100 staan:
(13) Anathema - We're Here Cause We're Here
(15) Midlake - The Courage of Others
(19) Caribou - Swim
(31) Massive Attack - Heligoland
Heel misschien had ik ook Sufjan Stevens erbij staan.

Enkel Killing Joke heeft uit mijn top 10 de top 100 gehaald.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:06 uur

geplaatst: vandaag om 07:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.