MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Pretfrit's knetterende jazz album top 250

zoeken in:
pretfrit

Ja ja, daar is hij dan. Een voornamelijk subjectieve lijst zonder enige pretenties samengesteld vanuit mijn persoonlijke ontdekkingstocht door het ganse jazz landschap.

Ik hoop met deze lijst gaandeweg andere musicmeteraars bekend te maken en te enthousiasmeren voor een aantal prachtige en/of interessante jazz albums....Ik hou wel van een uitdaging

Ik beloof hierbij wel dat ik in deze lijst plaats maak voor het volledige jazz spectrum. Dus we gaan van soul jazz naar krankzinnige vrije improvisatie en van Miles Davis naar mischien wel Tim Buckley...

Ik probeer alle essentiële jazz artiesten, meest opmerkelike albums en de volledige jazz historie een plekje te geven. Ik wijk daarbij niet heel sterk af van algemeen aanvaarde waarden en normen ten aanzien van jazz ... Dus inderdaad: Kind of Blue staat in de top 10

Echter naast de moeilijk te vermijden "klassiekers" probeer ik zoveel mogelijk onbekende of verrassende keuzes in de lijst te plaatsen....standaard lijstjes zijn er tenslotte al genoeg.

Verwacht bij de albums geen ellenlange verhalen waarin ik mijn persoonlijke mening ventileer ....Ik ben daar niet goed in, heb er geen plezier aan en het kost mij gewoon te veel tijd. De meningen in de opgenomen linkjes weerspiegelen mijn gedachten.

Ik beperk mij dus tot:
- - - - - - - - - - - - - - - - - -

Albumhoes
- titel
- artiest
- stijl
- opnamedatum
- label 1e uitgave

Korte persoonlijk mening eventueel aangevuld met wat knip en plakwerk

Linkjes naar meer informatie etc.

- - - - - - - - - - - - - - - - - -

De jazzstijl neem ik over van Allmusic ..dus: don't shoot the messenger Positief en negatief commentaar, discussie's etc in het topic. Suggesties voor albums (..graag zelfs) via p.m.

Ik probeer iedere dag een album te zetten, maar kan direct al melden dat dat niet gaat lukken. De lijst en zijn samensteller (c'est moi) "ploegen" gewoon door ondanks eventuele discussie of reactie's op de gekozen albums.

O.k...moet zelf ook even kijken hoe het loopt maar bij leven en welzijn later vanmiddag album nummer 250

Antonio
Ben benieuwd naar deze dappere poging en voor mij een mooie kans om wellicht wat nieuwe artiesten/albums te ontdekken...

Ik vind alles best zolang er maar ten minste 1 Steely Dan album in staat

pretfrit
GrafGantz schreef:
Ik vind alles best zolang er maar ten minste 1 Steely Dan album in staat

Leg je slippers en pijp maar vast klaar

Overigens: Frank Sinatra maakt wel een grote kans in de lijst te verschijnen

Ik ga dit zeker volgen! Leuk idee pretfrit.

Bij de eerste keer de naam van het topic zien hoopte ik dat het woord knetterende betrekking zou hebben op de jazz ...

maar niettemin erg mooi topic om te volgen hoop ik

/beseft zich dat hij nog nooit MuMe heeft volgespamd met een persoonlijke thema-toplijst

[Afwachtende houding]

pretfrit
Nr 250

(afbeelding)

- Album: The Dreamer
- Artiest: José James
- Stijl: Vocal, modal jazz
- Jaar: 2007
- Label: Brownswood

Opmerking Laat ik deze duik in het jazz verleden beginnen met een belofte voor de toekomst. Dit album verscheen in menig jaar en decenia lijstje en heeft een voor moderne jazz uitzonderlijke positie dat het zowel bij een groot publiek als door critici gewaardeerd wordt. Binnenkort ligt zijn nieuwe album in de winkels

info:
José James - Home - josejamesmusic.com
José James - The Dreamer : albumrecensie op KindaMuzik

muziek:

pretfrit
The Scientist schreef:
Bij de eerste keer de naam van het topic zien hoopte ik dat het woord knetterende betrekking zou hebben op de jazz ...

Natuurlijk sla ik mijn eigen smaak niet over....verwacht menig knetterend jazz album

Volgens Penguin Guide, Allmusic en The Wire hebben Evan Parker, Brötzmann Jimmy Giuffre maar ook b.v. Keith Tippet, Ran Blake en een Borah Bergman prachtige en bepalende jazz gemaakt...

Ze komen allemaal aan bod

De naam zingt inderdaad nogal rond de laatste jaren. Ken de plaat niet. Nola vind ik, na eenmaal luisteren, een mooi opgebouwd en smaakvol nummer, vrij klassieke vocale jazz met een scheutje soul uit de jaren zeventig.

Ja, dit topic heb ik nodig! Alvast een mooie start met José James.
Laat maar knetteren!

Leuk topic, zal het ook eens volgens.

Is er een plekje voor Polar Bear?

pretfrit
Koenr schreef:
Leuk topic, zal het ook eens volgens.

Is er een plekje voor Polar Bear?

Leuk en ook zeker goed album. Moderne 'klassieker'...?? Ik weet het nog niet.

Benno
Niet helemaal mijn kop thee, die Jose James. Wat te smooth voor mij. Maar: ik kijk uit naar de rest van de lijst gezien de namen die tot nu toe al genoemd zijn.

pretfrit schreef:
voornamelijk subjectieve lijst

pretfrit schreef:
zonder enige pretenties

Maar even serieus, ik ben heel langzaam meer interesse aan het kweken voor jazz dus ik zal de lijst af en toe ook eens bestuderen. Leuk ook dat je het zo breed beschouwt.

pretfrit
@ obsessed

Zonder enige pretenties in de grote betekenis van het woord en een volledig subjectieve lijst gaat he tdus niet worden omdat ik mezelf bepaalde waardes ten aanzien van de te plaatsen albums heb opgelegd....word he tdan een soort van objectieve lijst?

Geen idee, boeit me niet!!

Als je goed zoekt vind je in de vorige regels ook vast weer onregelmatigheden......

Jazztip nr 1: volg de grote lijnen

Maar nu in godsnaam weer serieus: Leuk dat je meedoet (en de rest natuurlijk ook) en ik hoop dat je iets van je gading tegen gaat komen.

Lukk0
Ik ga deze lijst ook maar eens volgen, er worden al meerdere namen genoemd die me erg interessant lijken maar waarvan ik om de één of andere reden nog niets beluisterd heb.

Over José James: lekkere muziek hoor, heerlijk rustig en ik hoef er niet zo heel intensief naar te luisteren om het te 'begrijpen', zoals ik met sommige soorten jazz nog wel eens heb. Een mooi begin van de lijst!

Toegevoegd aan mijn updates. Ik kan wel wat nieuwe aanknopingspunten gebruiken om me wat meer in dit genre te verdiepen

Mijn opwerking was niet helemaal serieus bedoeld hoor pretfrit, voel je vooral niet aangevallen, ik vond het er gewoon grappig staan.

José James is een mooi begin. Voor mij was hij iig de ontdekking van 2008

pretfrit
Nr 249

(afbeelding)

- Album: The Velvet Touch of Lenny Breau
- Artiest: Lenny Breau
- Stijl: Post bop, guitar jazz ( met folk,country en blues invloeden)
- Jaar: 1969
- Label: RCA

Opmerking Lenny Breau is een van die vele onbekende jazz- grootheden. Geliefd en gewaardeert in een kleine groep en te vroeg overleden aan een ongezonde leefstijl en gebrek aan belangstelling
Maakt deze man dan onhoorbare avant-garde herrie ? Nee, totaal niet! Zeer genietbare jazz met folk, blues en pop invloeden. Kenners zijn lyrisch over zijn spel..(schijnt speltechnisch ook bijzonder te zijn )
Ik heb al een aantal albums van deze man gehoord, dit album vind ik alles bij elkaar genomen tot nu toe het meest prettige.

info:
* Lenny Breau - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
* all that jazz: The Velvet Touch Of Lennie Breau - Live! (1969) - jazzallthat.blogspot.com

muziek:

Ik ga er trouwens vanuit dat alle muziek in de filmpjes ook van het album komt dat je kiest?

Lenny Breau. Van de goede man heb ik nog nooit gehoord, maar ik vind dit wel een mooi muziekje, lekker laidback bluegrasssfeertje.

Vergis ik me, of hoor ik ook een flinke scheut Mingus? (Better Git Hit in Your Soul/ Wednesday Night Prayer Meeting, bijna exact dezelfde noten, zeker rond 3:00 minuten. Maar misschien is dit gewoon een standaardschema?)

Hier ga ik meer van luisteren, bedankt voor de tip.

pretfrit
Sandokan-veld schreef:
Ik ga er trouwens vanuit dat alle muziek in de filmpjes ook van het album komt dat je kiest?

.

Ik doe mijn best, zal niet altijd gaan lukken. Als er niets op Youtube staat dan geef ik wel een linkje naar de muziekbibliotheek of last fm of zo.

Ik ga er ook vanuit dat een creatieve geest, in het geval van serieuse belangstelling, album en muziek wel weet te vinden....

zoniet, stuur een p.m. en wie weet kan ik iets voor je betekenen

Lukk0
Zodra ik de een opmerking zie staan over hoe goed iets speltechnisch wel niet is gaan bij mij altijd alle alarmbellen aan, beginnen de rode lichten te draaien en gaan de rolluiken naar beneden. Als ik ergens namelijk een hekel aan heb dan is het muziek waarin men moeilijk doet om het moeilijk doen (ik noem een Dragonforce, Dream Theater op sommige nummers, etc.). Hier was ditzelfde dus ook het geval, maar gelukkig klinkt dit allemaal niet zo waanzinnig moeilijk en gekunsteld en is het gewoon een lekker pingelnummertje. Ik ben hier niet zo enthousiast over als over José James, vooral omdat het me niet echt af in de oren klinkt, het klinkt me een beetje als concept in de oren, alsof er nog iets aan het nummer mist. Dat is het enige, verder een leuk nummer

pretfrit
Nr 248

(afbeelding)

- Album: For Swingers Only
- Artiest: Lorez Alexandria
- Stijl: Vocal jazz
- Jaar:1963
- Label: Argo

Opmerking
Een soulvolle zangeres met een populair repertoir.

Review by Thom Jurek
Originally released in 1963, For Swingers Only is singer Lorez Alexandria's tenth album and her fourth for Argo. While Alexandria is best known to ardent jazz fans, she was one of the great interpretive vocalists of her time, and this set is proof of that. Alexandria was a Chicago native who had established her reputation there. That said, she was successful enough to relocate to Los Angeles in 1960 to lend her voice work to soundtracks, television commercials, and recordings, and to hold a club gig as a headliner. Unlike some of her previous Argo dates, this one was recorded in Chicago at Ter-Mar Recording Studios. Her band for the session included some regulars like guitarist George Eskridge and drummer Phil Thomas. The great Chicago pianist John Young and the amazing reed and woodwind studio player Ronald Wilson were also on the date. Her bass player for the session was Jimmy Garrison from the John Coltrane Quartet. The material is ambitious. Alexandria had cut Hoagy Carmichael's "Baltimore Oriole," before on the Deluxe label, but this version — with its slippery, slightly Latin rhythm and popping flute — is more sultry and atmospheric, and carries within it a loneliness that the earlier one doesn't touch. Her reading of Rodgers & Hart's "Little Girl Blue" is, though this may seem blasphemous, every bit the equal of Nina Simone's — especially with its deeply soulful a cappella opening. The flute adds exponentially as it softly winds through the ends of lines, filling the space between the rhythm section and the singer. The sadness literally drips from her mouth, saturating the listener. These aren't all sad songs, however. The strutting "All or Nothing at All" is a finger-popping swinger with gorgeous work by Garrison, Young, and Wilson. Given that there are only eight cuts on this set, each one counts — though these are far from one or two-minute selections, and they dig into their grooves and allow Alexandria to stretch out. The beautiful guitar work on "Traveling Down a Lonely Road" gives the listener the feeling that the protagonist doesn't mind so much. It is the first known vocal recording of the song — it originally appeared as an instrumental in Federico Fellini's La Strada. Eskridge and drummer Thomas, with his subtle breakbeat style in the intro, set up a beautiful transaction for the piano, bass, and lilting flute work. The true highlight of the set is "Mother Earth," a 12/8 blues with Wilson blowing a gritty tenor and Garrison strolling the bassline in full gutbucket mode. Alexandria allows some of that large throaty range of hers out of the box and lets it rip. This is simply among Lorez Alexandria's most stylized, disciplined, soulful, and satisfying recording sessions, and is highly recommended. [While this fine album had been out of print in the United States for decades, Chicago's own Dusty Groove imprint licensed the master from Universal and had it remastered for release on compact disc for the first time in 2008.]

info:
* --==> OufAr KhAn <==--: Lorez Alexandria - For Swingers Only (1963) - oufarkhan.blogspot.com

muziek:

Benno
Heel goed! Echt een prachtige versie, heel anders dan de versie van Hoagy Carmichael die ik ken. Ik ga dit album zeker opzoeken.

Ga eens snel op zoek naar iets van deze dame

pretfrit
Nr 247

(afbeelding)

- Album: Who's Bridge
- Artiest: Misha Mengelberg Trio
- Stijl: Post bop, modern creative
- Jaar:1994
- Label: Avant

Opmerking
Een in de wereld van vrij improvisatie internationaal ook zeer gewaardeerde pianis/componist van eigen bodem. iets minder toegankelijk als voorgaande albums.. Of gewoon lelijk als je moet kotsen van de woorden toegankelijkheid in combinatie met jazz...
Who's Bridge is voor zover mijn kennis gaat wel het meest ...ehmm...niet al te raar klinkende album van Mengelberg. vandaar mijn keuze.

Hoe dan ook: oordeel zelf!

Geen muziekclipje...(tsja, videoclips zijn niet zo gebruikelijk in vrije improvisatie kringen) Maar mischien geeft dit clipje inzicht in wat vrije improvisatie kan betekenen in het grote geheel der dingen

info:
* seventeen green buicks: Misha Mengelberg Trio - Who's Bridge - 17greenbuicks.blogspot.com
* allmusic ((( Who's Bridge > Overview )))

muziek:

[/quote]

MuziekWeb - Titelinformatie

Over Mevr Alexandria heb ik me al uitgelaten toen je het nummer postte op het 'maak kennis met soul/funk'-topic. Mooi nummer in ieder geval.

Boeiend filmpje over het ICP, Pretfrit. Mijn wereld is weer een stukje breder nu.

pretfrit
Sandokan-veld schreef:

Boeiend filmpje over het ICP, Pretfrit. Mijn wereld is weer een stukje breder nu.

Daarvoor doe je het dan ook.....Ter educatie van de onwetenden en "world peace" in het algemeen

(wat denk jij?...moet ik hier een knipoogje bijzetten?)

Gast
geplaatst: vandaag om 09:24 uur

geplaatst: vandaag om 09:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.