MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Slechtst klinkende album?

zoeken in:
Naar aanleiding van Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Best klinkende (pop) cd's ( audiofiel)

Wat is eigenlijk het slechtst klinkende album?

Persoonlijk ga ik voor Everybody's Rockin van Neil Young, een van de eerste digitale albums. Er is gewoon niet adequaat gebruik gemaakt van de beschikbare technieken. Geen ruis, OK, maar ook geen sound. Drums klinken alsof er met een pollepel op een natte handdoek wordt geslagen. This Note's For You uit 1988 is ook niet super.

Stijn_Slayer
Alles met aalgladde synths en doffe drums uit de jaren '80.

Maar bijv. de oorspronkelijke cd release van Sgt. Pepper klinkt ontiegelijk vlak.

Emperor - Emperor / Wrath of the Tyrant is de allerslechtste professionele release die ik ooit gehoord heb. Ik houd van een rauwe productie, maar niet van een bak ruis.

Mijn top-5:

- Metallica - Death magnetic
- Metallica - St. Anger
- Keane - Under the iron sea
- Oasis - Be here now
- Rush - Vapor trails

Gewoon omdat ze allemaal uitblinken in vervorming en clipping (meters in het rood), totaal gebrek aan dynamiek en een bizar slecht geluid van bas en drums die deze albums werkelijk onbeluisterbaar maken.

Oasis heeft het erom gedaan, begreep ik uit de verhalen: ze besloten het geluid van hun toch al tamelijk luide en on-dynamische voorgangers te 'verrijken' met nog eens honderd over elkaar heen opgenomen gitaarlijnen. Vermoedelijk heeft de coke destijds ook een rol gespeeld.

Wat Metallica betreft: ik ben sowieso geen fan van die band, maar als zelfs je trouwste fans gaan klagen omdat het geluid van de nummers in het Guitar Hero-spel beter klinken dan de originele CD, dan is er wel wat aan de hand. Mastering engineer Ted Jensen zegt zelfs dat-ie zich ervoor schaamt, maar dat-ie met de aangeleverde banden ook weinig kon beginnen. Een van de ergst voorbeelden van veel te veel compressie in een opname.

En St. Anger is helemáál een voorbeeld van hoe het niet moet: alleen die drums al van Lars 'ping!' Ulrich. Echt verschrikkelijk. Jammer ook, want ik hoor tussen alle herrie door dat Death magnetic wel degelijk goede nummers bevat. Maar ik kan er niet naar luisteren.

De leden van Rush hebben naderhand zelf toegegeven dat het met de mix en de mastering van Vapor trails helemaal misgegaan is. Ik heb de CD bij een vriend beluisterd, maar het is het enige Rush-album (op het debuut en enkele live-CD's na) dat ik niet in huis gehaald heb. Ook hier geldt voor mij dat ik me meer erger aan de slechte geluidskwaliteit dan dat ik geniet van de in aanleg best goede muziek die erop staat.

Stijn_Slayer schreef:

Emperor - Emperor / Wrath of the Tyrant is de allerslechtste professionele release die ik ooit gehoord heb. Ik houd van een rauwe productie, maar niet van een bak ruis.

Maar Wrath Of The Tyrant is dan ook gewoon een 4 sporen demo die zonder behandeling op cd gezet is.

Metallica - St. Anger
Een geluidsbrei met blikkerige drums.

Neil Young - Landing on Water
Vele jaren '80-albums zijn niet meer om aan te horen vanwege die syndrums en dichtsmerende gladde synths, dit is één van de ergste voorbeelden.

Nirvana - From the Muddy Banks of the Wishkah
Wat een rommelig geluid, precies alsof dit door een beginnende band met een ouderwetse cassetterecorder is opgenomen in een vochtige kelder.

Ik was Landing on Water nog vergeten Dank je LucM! Neil Young was een tijdje helemaal fan van het grote drum geluid, zie ook Life. Billy Talbot kon ook echt helemaal niet overweg met die dingen en op LOW werd het talent van Steve Jordan ook verkwanseld.

@gaucho: Familiar to Millions van Oasis is ook niet om aan te horen, één bak doffe shit, geen definitie, niks. Alleen als je em keihard aanzette was er naar te luisteren, wat ik als 16 jarig (stukken minder kritisch) jongetje dan ook vaak deed.

@Stijn: Just Roll Tape van Stills klinkt ook niet al te best, ik heb bootlegs die beter klinken. Het is interessant om te horen, maar rechtvaardigt eigenlijk geen release, dan klinkt Live at Sugar Mountain van Neil Young veel beter.

The Oath
gaucho schreef:

En St. Anger is helemáál een voorbeeld van hoe het niet moet: alleen die drums al van Lars 'ping!' Ulrich. Echt verschrikkelijk. Jammer ook, want ik hoor tussen alle herrie door dat Death magnetic wel degelijk goede nummers bevat. Maar ik kan er niet naar luisteren.

Het drumgeluid op St.anger (dat van mij ook een 0,5*, en dat is zeker niet alleen door het drumgeluid) is zo omdat Lars eens wou uitproberen hoe een drum klonk zonder snare (dat zou een soort van veer zijn in de drum). Omdat hij vond dat het zo tof klonk hebben ze het hele album maar zo gedaan

Voor wie niet weet waar het om gaat, scroll eens naar 1:30: http://www.youtube.com/watc...

Na Death Magnetic maakte een bandje een parodie op Master of Puppets die ging over Rick Rubin (producer) en het geluid op de remasterede albums:
Echt een geinig liedje
Mastered By Muppets

@The Oath: er zijn gewoon géén drums, vraag me echt af of de fans doof zijn of zo... bizar dat je als artiest je plaat zo verneukt.

Stijn_Slayer
harm1985 schreef:
@Stijn: Just Roll Tape van Stills klinkt ook niet al te best, ik heb bootlegs die beter klinken. Het is interessant om te horen, maar rechtvaardigt eigenlijk geen release, dan klinkt Live at Sugar Mountain van Neil Young veel beter.

Het is een veredelde demo opname, dat is zo. Sugar Mountain klinkt ook nogal vlak en zit vol tape hiss.

Meer uitgaves voor de die-hard fans.

Californication - RHCP. Zo luid dat ik het zelfs op de allerlaagste stand (volume 1!!) van m'n mp3 al behoorlijk luid vind. Die loudness wars zijn het ergste wat de muziekindustrie tot nu toe heeft voortgebracht, ik weet best wel waar de volumeknop zit!

The Oath
Beeswax schreef:
Californication - RHCP. Zo luid dat ik het zelfs op de allerlaagste stand (volume 1!!) van m'n mp3 al behoorlijk luid vind. Die loudness wars zijn het ergste wat de muziekindustrie tot nu toe heeft voortgebracht, ik weet best wel waar de volumeknop zit!

Is de producer van de RHCP ook niet Rick Rubin?

Het ligt niet perse aan Rick Rubin he jongens... de producer is voor een hoop dingen verantwoordelijk, maar dat brickwallen van platen, dat doet een engineer, vaak op verzoek van een band.

Zie ook deze blog: Does Rick Rubin Deserve the "Producer Of The Year" Grammy Award ? - Mastering Media Blog - mastering-media.blogspot.com

Hij heeft sowieso interessante blogs om eens een middagje in te verdiepen.

Mooi ook hoe ontzettend DOM Lars Ullrich is, als antwoord op kritiek op de sound van DM zegt ie: ja, maar uit de speaker van mijn autoradio klinkt het fantastisch en die petitie, dat zijn maar 2% van de kopers, ofwel 98% is wel tevreden.

Er is ook een gast geweest die zijn eigen CD's heeft geanalyseerd op loudness: http://www.cutestudio.net/data/products/audio/CD_clipping/shame/index.php

Overigens hebben ze op http://www.justiceforaudio.org/ een hoop albums gede-noised. Er zijn ook allerlei tools voor te downloaden: http://www.cutestudio.net/

Beeswax schreef:

Het valt me altijd op hoe hard moderne albums klinken t.o.v. oudere exemplaren. Verder heb ik een hekel aan jaren '80 drums maar als ik dan met een lijst ga komen...

Is die loudness war niet bedoeld om het rippen en dus het verspreiden van mp3's een beetje minder aantrekkelijk te maken? Zelf vind ik ook dat de cd van bijvoorbeeld Death Magnetic in mijn stereo of in de auto ook veel beter te pruimen is dan de rip voor de ipod. Daar moest ik wat aan sleutelen voordat dat acceptabel werd.

Productie is trouwens voor mij nooit een doorslaggevende factor voor het genietbaarheidsgehalte. Wel stoor ik mij soms aan de klinische computer/pro-tools producties die veel (metal)releases ontsieren. Elke vorm van spontaniteit wordt, omdat het zo gemakkelijk is, weggepoetst. Dan heb ik liever een onsje minder.

Misterfool
alles van dream theater. symfo heeft in de regel eigenlijk geweldige producties. Dream Theater absoluut niet. De drums van portnoy hebben veelste weinig diepte. de bas van myung wordt vaak weggeproduceert. instrumentenbrij.
serieus DT laat iemand die cd's eens goed produceren.

van der graaf generator godbluff. vooral de drums zijn slecht gemixed.
en last but not least

soft machine third. ruis/ een nogal morsige productie

avdj schreef:
Verder heb ik een hekel aan jaren '80 drums maar als ik dan met een lijst ga komen...
Ja, ik ook, als er 'n liedje uit die periode op de radio passeert, kan ik meteen zeggen dat het jaren 80 is. Verschrikkelijk, inderdaad.

Heerlijk: Simmons drums, Linn drumcomputers, TR808.
Jaren 80: JOEPIE!!!

Michael Huygen - Barcelona 1992 (Productie veel te hard)
Ultravox - U-Vox (De drums klinken veel te hol wat de verdere muziek niet ten goede komt)
Visage - The Anvil (Van dynamiek is geen sprake, waardoor de plaat erg vlak klinkt)

Ian Gillan - Gillan's Inn

Veel en veel te zacht opgenomen.

Father McKenzie
Neil Young - Landing On Water (wat een kutzooi...)

Gast
geplaatst: vandaag om 15:49 uur

geplaatst: vandaag om 15:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.