MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Banjo in Rockmuziek

zoeken in:
Heehallo muziekliefhebbers,

ik draai de laatste tijd vaak rockmuziek waarin banjo's van die lekkere vrolijk makende riedels laten horen. Natuurlijk Mumford &sons, maar ook nummers van Travis, Dropkick Murphy's, Neil Young. Dat getokkel geeft altijd zo'n lekker vrolijke tint aan de meeste nummers. Hebben jullie nog goede suggesties, dan hoor ik die natuurlijk graag!

Greetz Thomas

dEUS - Instant Street natuurlijk

Pride & Glory - Losin' Your Mind

Misschien dat hiet wat tussen staat:
Songs with Banjo, posted by bballandtennis89 - Rate Your Music - rateyourmusic.com

Zelf vind ik Journey of a Sorcerer (The Eagles) echt geweldig!

Ik wordt dus helemaal gestoord van die &%&^^%#$%$@# banjo bij o.a. Mumford and Sons. Zo ontzettend irritant. Dat ding werkt me echt op de zenuwen. Ik kan Mumford en zn. niet aanhoren.

sq
Al vaker gelinkt in andere topics, maar in dit topic toch zeker nog wel een keer op zijn plaats. Hét banjonummer:

YouTube - Foggy Mountain Breakdown--Flatt and Scruggs & Foggy Mt Boys

sq
** heeft topictitel herlezen **

als er per sé een vleugje rock bij moet, wil je de grote namen niet vergeten:
YouTube - Flogging Molly - Drunken Lullabies
YouTube - The Pogues - If I Should Fall from Grace with God

de allergrootste muziekant ooit met banjo?
YouTube - For The Widows In Paradise, For The Fatherless In Ypsilanti

Tsja, in de country- en bluegrassmuziek is de banjo eigenlijk altijd al gemeengoed geweest.

Niet vrolijk, maar wel opzwepend: Trampled by Turtles.

Het mooiste stuk banjo staat op Back When You Were Beautiful van No-Man. Geniaal hoe Steven Wilson de banjo hierin heeft verwerkt. Staat op album Together We're Stranger.

YouTube - No-Man - Back When You were Beautiful | With Lyrics

De banjo begint na ca 3,5 minuut. Kippenvel, elke keer weer.

The Fall - 50 Year Old Man

Stijn_Slayer

De enige die me zo snel te binnen schiet, is Earlybird van de Eagles. Je komt met dit soort vragen al gauw op countryrock uit. En op albums van Steve Earle kom je hier en daar ook wel een banjo tegen.

En natuurlijk kun je niet om Hayseed Dixie heen - een band die rock classics speelt vanuit een bluegrass ondertoon. Check ze uit op YouTube.

Misschien niet helemaal 100 % rockmuziek, maar het volgende filmpje is voor banjo-liefhebbers wel verplichte kost:

16 Horsepower heeft veel nummers met een banjo

Klik!

Stijn_Slayer
Het werk van Gene Parsons (o.a. van the Byrds) zit ook vaak vol met banjospel.

Klinkt wel alsof er een Banjo gebruikt word.

Led Zeppelin: Gallows Pole (Vega Five-String Banjo bespeelt door Jimmy Page)

Op Sweetheart Of The Rodeo van The Byrds is ook banjo te horen. Met name het nummer Pretty Boy Floyd, maar ook I Am A Pilgrim.
Stijn_Slayer noemde The Fantastic Expedition Of Dillard & Clark, maar ik wil ook een lans breken voor het vervolg Through The Morning, Through The Night.
En wat te denken van Wheatstraw Suite (1968) van The Dillards? En de albums die The Dillards in de aanloop naar dat album opnamen zijn grotendeels instrumentaal en bijna pure bluegrass, en dus overvol met banjo. En tot slot het album Beatle Country van The Charles River Valley Boys uit 1966. The Beatles hebben daar zelf nog toestemming voor gegeven, als ik de liner notes mag geloven.

De IJslandse cowboys van Sólstafir met Ótta:

Rockmuziek zou ik het niet echt willen noemen. Maar banjolegende Earl Scruggs speelt met Bob Dylan op de nummers 46 (interview) t/m 50 op: Bob Dylan - Travelin' Thru (2019)

Beyoncé - Texas Hold 'em

Met de geweldige Rhiannon Giddens op banjo.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:08 uur

geplaatst: vandaag om 17:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.