MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Titmeister House & Techno Top 50

zoeken in:
In dit topic laat ik mijn licht schijnen over mijn favoriete 50 house- en techno-platen. Waarom? Vooral omdat ik het leuk vind, en omdat het genre toch redelijkerwijs onderbelicht is hier op MuMe. Het zal een combinatie worden van klassiekers en recentere nummers. Voor de echte kenner staat er waarschijnlijk weinig nieuws in, maar voor de beginnende liefhebber misschien interessant om te lezen.

Omdat de grenzen van het genre redelijk arbitrair zijn, heb ik me in deze top 50 vooral gericht op platen voor op de dansvloer. Ik heb dus geen IDM meegenomen, terwijl ik ook artiesten en albums gemeden die misschien wel in het genre passen, maar meer voor thuis te beluisteren zijn, zoals bv. Kuniyuki Takahashi en de albums van Trentemoller en Orbital. Enkele twijfelgevallen hebben het wel gehaald.

Goed, een hoop geouwehoer. Zo meteen de 1e vier nummers!

Lukk0
Klinkt goed, ga ik zeker volgen

50. Paul Kalkbrenner - Gebrunn Gebrunn

Jaar: 2005
- Om te beginnen een nummer van Paul Kalkbrenner, uit de tijd dat hij nog echte techno produceerde en geen radio-house. Helaas vind ik op YouTube alleen de Berlin Calling-edit, maar die is ook prima!

49. Model 500 - Starlight

Jaar: 1995
- Juan Atkins behoort als één van de Belleville Three (samen met Derrick May en Kevin Saunderson) tot de absolute pioniers van de techno. Model 500 is een van zijn synoniemen en onder die naam produceerde hij lekker spacende techno. Zweeft u mee?

48. Aril Brikha - Groove La Chord

Jaar: 1998
- Het fenomeen dat artiesten nooit meer over hun debuut heenkomen is alom aanwezig in de popmuziek, zo ook in de techno. In 1998 brak Aril Brikha door als producer met Groove La Chord. Daarna is geen van zijn producties ook maar in de buurt gekomen van dit nummer.

47. Nightcrawlers - Push the Feeling On (MK Mix)

Jaar: 1995
- Nummer 47 is een bekende, het heeft zelfs in de top 40 gestaan. Minder bekend is het feit dat dit helemaal niet het origineel is. Het origineel is wel van Nightcrawlers (alias house-producer John Reid), maar is geheel anders. In 1995 stripte Marc Kinchen het nummer tot samples, om hier een compleet nieuw nummer van te maken, het nummer dat iedereen vandaag de dag kent (en overigens ook veel beter is). Vergelijken? Check hier het origineel

Mooi topic!

Heb even Starlight aangezet, die kende ik nog niet. Inderdaad een fijne wegzweefplaat...

Grappig weetje ook over Nightcrawlers, dat origineel is gewoon een hele lauwe discoplaat.

Ga dit ook volgen. Kan zeker wat meer house & techno gebruiken!

Ja leuk topic! Hopelijk leer ik ook nog wat moois kennen op deze manier!

sq
Ik ben geen echte kenner, maar het is ook niet zo dat ik me er nooit in verdiept heb. Precies genoeg om iets mee te pikken én nieuwsgierig te zijn naar welke bekende stukken er langs komen.

Van de eerste 4 heb ik 50 en 47 in collectie. Sterke Keuze van Nightcrawlers, ook een van mijn favoriete dance-top40 hits. Aril Brikha een naam die ik pas onlangs heb leren kennen (dank Herman). Model 500 is mij als artiest onbekend.

46. Ilario Alicante - Vacaciones en Chile

Jaar: 2008
- Ontzettend fijn zomerhitje van 2 jaar terug. Werd toen veelvuldig gedraaid door Villalobos, Luciano en consorten en dat betekende de doorbraak van deze Italiaanse dj, die ook erg dikke sets draait. Heb het nummer zelfs een tijdje als ringtone gehad, mijn vriendin (die houdt niet zo van techno) doopte het ritme toen om tot 'takke-telefoon':P

45. Cybotron - Clear

Jaar: 1983
- Op 45 vinden we wederom Juan Atkins, deze keer als Cybotron, zijn allereerste alias. Dit is het oudste nummer uit de lijst en tevens één van de oudste bekende techno-nummers. 27 jaar na dato klinkt het enigszins gedateerd, maar nog steeds heel lekker. Voor de hiphop-liefhebbers die dit bekend voor komt: Hier komt de sample van Missy Elliot's Lose Control vandaan...

44. Polder - Strange Ways

Jaar: 2008
- Volgens Poldermodel vormen David Labeij en Lauhaus het fijnste minimal house-duo van ons kikkerlandje. Strange Ways is daar het beste voorbeeld van, met zijn lekkere minimal bliepjes en funky ritme. Overigens de eerste van slechts 2 Nederlandse producties in de lijst, opvallend weinig.

43. Dominik Eulberg - Adler

Jaar: 2007
- Laatste van dit kwartet is de dj'ende boswachter Dominik Eulberg. Zijn werk staat bekend om heerlijk heldere housetracks afgewisseld met natuurlesjes over diverse flora & fauna. Dit eerbetoon aan de adelaar komt van zijn album Heimische Gefilde uit 2007 en is toch wel zijn lekkerste nummer.

Adler! Geweldig nummer, ja, de rest ken ik nog niet, zo even beluisteren.

Adler is al wel wat ouder, ik ken hem zelf van deze mixCD die ik destijds erg veel heb gedraaid: Tiefschwarz - Misch Masch (2004)

Voor mij een van de platen die me meer naar dance wist te trekken. Maar niet meer dan terecht dat ie 2007 alsnog op een album werd gezet, het is inderdaad een geweldig nummer.

Clear is ook erg tof. Een soort brug tussen synthpop en techno. De rest ken ik nog niet en ga ik later op mijn gemak beluisteren.

herman schreef:
Adler is al wel wat ouder, ik ken hem zelf van deze mixCD die ik destijds erg veel heb gedraaid: Tiefschwarz - Misch Masch (2004)

Voor mij een van de platen die me meer naar dance wist te trekken. Maar niet meer dan terecht dat ie 2007 alsnog op een album werd gezet, het is inderdaad een geweldig nummer.

Klopt idd, maar ik kon de originele versie niet 1,2,3 vinden (heb ook niet uitgebreid gezocht) en luister eigenlijk altijd de versie van Heimische Gefilde...

Clear zou ik in mijn top 10 hebben staan

Poa
Titmeister schreef:
Het fenomeen dat artiesten nooit meer over hun debuut heenkomen is alom aanwezig in de popmuziek, zo ook in de techno. In 1998 brak Aril Brikha door als producer met Groove La Chord. Daarna is geen van zijn producties ook maar in de buurt gekomen van dit nummer.

Erg mooie track inderdaad, maar beide nummers op zijn Winter EP uit 2007 vind ik toch wel in de buurt komen eigenlijk. Leuk topic trouwens.

Hé, klinkt leuk. Morgen zal ik de genoemde nummers eens beluisteren, dit topic ga ik volgen.

sq
Cybotron, die ken ik nog wel. Grappig is dat dit nu met trance wordt geassocieerd, want dit is voor mij toch duidelijk afkomstig uit de electric boogie, een van de invloeden die mede de Hiphop heeft vormgegeven. De andere stukken van deze vier zijn toch wel erg minimal, kan er niet zo heel veel mee al heeft nummer 46 bepaald iets aantrekkelijks. Ik heb wel eens albums geprobeerd van Villalobos maar ik vond ze allemaal - eigenlijk net als deze - prettig maar niet geweldig. Wel een mooie relax, en ook met een bescheiden tempo. Eigenlijk een soort van easy-listening-trance.

(edit) Ik héb Cybotron zelfs op plaat, blijkt nu. Op dit album:

Street Sounds Crucial Electro (1984)

Heeft weinig met trance te maken hoor

Clear is wel een echte superplaat, gaat nooit vervelen. Zou bij mij ook hoger staan.

Tsja, ik bent ooit de techno ingerold via de minimal ergens rond 2005/2006, vandaar dat er ook relatief veel platen uit die tijd in de lijst staan. Maar ook voldoende andersoortig materiaal, dus wees niet bevreesd

42. Jeff Mills - The Bells

Jaar: 1996
- Wat is een techno-toplijst zonder The Bells? Dit nummer is een absolute klassieker binnen het genre, heerlijk om aan het einde van een avond er nog ff in te knallen...

41. Henrik Schwarz, Âme & Dixon - Where We At (Version 3)

Jaar: 2006
- De Innervisions-boys zijn één van de populairste acts van dit moment. Wat hun muziek bijzonder maakt, is de ruime invloed van soul, funk, jazz en krautrock in hun muziek. Let bij dit nummer niet te veel op de vocals, maar vooral op muziek, lekkere warme deep house van de bovenste plank.

40. Luciano - Octogonal

Jaar: 2005
- Naast mijnwerkers en wijn is Chili vooral ook bekend om zijn minimal-producers. Ricardo Villalobos is de bekendste natuurlijk, maar Luciano doet niet veel voor hem onder. Beide hanteren dezelfde, warme minimal sound met incidentele latin-invloeden (al zijn die op dit nummer niet echt te horen). Dit nummer is gewoon een relaxte, strakke minimal-plaat, waarvan helaas niet de voltallige 12-en-halve minuten op YouTube te vinden zijn.

39. Renato Cohen - Pontapé

Jaar: 2002
- Ook uit Zuid-Amerika, maar geheel anders qua stijl: we gaan beuken met Renato Cohen. Een paar jaar terug was ik blij verrast toen ik in één of andere surfkeet in Mimizan stond en hij opeens kwam draaien. Dit nummer is 6-en-halve minuut lang pure adrenaline, heerlijk om hier op los te gaan!

Geweldig nummer, die 41. Ben er een tijdje helemaal weg van geweest. Die vocalen vind ik trouwens wel de moeite waard, erg mooie tekst!

Ik zit zelf verder niet zo in de minimal, dus het is wel leuk daar wat goede dingen van te horen op deze manier.

Bizar trouwens dat YouTube bij Adler 'We Speak No Americano' als eerste suggestie geeft.

38. 808 State - Pacific State

Jaar: 1989
- Op 38 vinden we weer een regelrechte klassieker van één van de grondleggers van de acid house. Afgelopen jaar heb ik ze nog live gezien, hoewel de heren tegen de 50 lopen, knallen ze er nog steeds een energieke set uit. Als afsluiter speelden ze deze, hun prijsnummer, met die heerlijke, hypnotiserende saxofoon-melodie erin,

37. Pantha du Prince - Bohemian Forest

Jaar: 2010
- Één van de twijfelgevalletjes in deze lijst. Hoewel het door het opstuwende ritme en de climax prima gedraaid zou kunnen worden in een club, geven de veelvuldige belletjes een haast mediterend effect. In ieder geval verzorgde Pantha du Prince met Black Noise een van de beste albums van dit jaar en is dit daar dan weer het beste nummer van.

36. James Holden - 10101

Jaar: 2006
- Als je het over minimal techno van het afgelopen decennium hebt, kun je niet om James Holden heen. Hij heeft een duidelijk herkenbare, trancy stijl en experimenteert graag met allerlei andere stijlen. Eigenlijk vind ik zijn remixes vaak beter dan zijn eigen werk, maar dit is toch wel een lekker spacy nummer.

35. Gui Boratto - Xilo

Jaar: 2007
- In 2007/2008 was Gui Boratto's Chromophobia niet uit mijn cd-speler weg te slaan. Vooral Beautiful Life draaide ik toen helemaal grijs. Inmiddels is het enthousiasme over Chromophobia wel enigszins geluwd en heb ik Beautiful Life toch echt te vaak gehoord. Een nummer van het album dat nog wel steeds standhoudt is dit Xilo. met zijn lieflijke xylofoon-melodie.

Leuk topic dit, al ben ik al bekend met 10 tracks van de eerste 16. Ik hoop in elk geval aangenaam verrast te worden door de voor mij onbekende tracks die al geweest zijn en die wellicht nog gaan komen

Tsja, ik zei al dat voor de kenners er wrs weinig nieuws in staat. Welke nummers kende je nog niet?

Ken vrij veel van Brikha maar die vroege track van hem nog niet.
Verder onbekend met: Ilario Alicante, Polder, Schwarz/Ame/Dixon (dat specifieke nummer, artiesten zelf ken ik uiteraard wel), Luciano (maar wat ik daar wel van ken ben ik niet erg van gecharmeerd) en Renato Cohen,

34. Underground Resistance – The Final Frontier

Jaar: 1991
- Wat krijg je als je Jeff Mills, Robert Hood, Mad Mike Banks, Drexciya, Rolando en nog een paar topdj's bij elkaar zet? Een hoop goede techno natuurlijk, en Underground Resistance. Dit dj-collectief tilde begin jaren '90 de Detroit techno naar een andere niveau. Een van de fijnste platen uit die collectie is toch dit The Final Frontier van de gelijknamige EP uit 1991.

33. Plastikman – Disconnect

Jaar: 2003
- Richie Hawtin is natuurlijk de onbetwiste koning van de minimal techno en dit nummer is Hawtin pur sang. Heerlijk pingpong-melodietje en een vieze, stuwende baslijn. Dit nummer kan je ten aller tijden in een set mixen, heel fijn!

32. Caie & Lagora – Breakdown (Sis rmx)

Jaar: 2009
- Nummer 32 brengt ons een van de grote onbekenden van deze lijst. Ik ken ze verder ook niet, behalve dan dat ik vorig jaar per toeval hun Porcelan EP pindakaaste, met daarop dit nummer. De versie op YouTube mist de eerste vier-en-halve minuut van het nummer, wat natuurlijk jammer is, maar daar mis je nog het minste aan. Vanaf het moment dat de marimba's (tenminste, ik geloof dat het marimba's zijn) invallen na 4 minuten, word je meegenomen op een heerlijke droomvlucht naar een tropisch eiland. Ik houd ze tegenwoordig in de gaten!

31. Carl Craig – At Les

Jaar: 1997
- More Songs about Food and Revolutionary Art is een van de best uitgewerkte techno-albums ooit. Dit nummer begint eigenlijk heel a-typisch, met een vervormde trompetmelodie. Pas als na ruim 2 minuten de kick en hi-hats invallen, begint het de vormen van een wat conventioneler techno-nummer aan te nemen en kan er dan ook lekker op geswingd worden.

UR

En inderdaad, #32 is de enige die ik niet ken van dit rijtje...

Dat had ik wel verwacht, de andere 3 zijn redelijke klassiekers. Wat vind je van Caie & Lagora?

Dat laat ik je weten als ik er naar geluisterd heb

Mijn post was op slag van bedtijd en ik kan op m'n werk geen youtube filmpjes bekijken/beluisteren. Nou ja, het kan wel maar het is niet de bedoeling

Ik snap het (hier idem dito)

Titmeister schreef:
42. Jeff Mills - The Bells

maar euh, maar op 42.????

Tsja, vind er 41 nóg beter

Gast
geplaatst: vandaag om 19:17 uur

geplaatst: vandaag om 19:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.