Muziek / Toplijsten en favorieten / Rustige muziek
zoeken in:
0
geplaatst: 29 januari 2011, 17:45 uur
Met dit topic hoop ik wat tips te vergaren voor mooie, rustige muziek. Zo ontdekte ik een tijdje geleden Kind of Blue van Miles Davis en vandaag hoorde ik Ólafur Arnalds - ...and They Have Escaped the Weight of Darkness.
Steeds vaker ben ik de rockalbums zat en heb ik even behoefte aan een rustig album. Maar elke keer blijkt weer dat ik die bijna niet heb (misschien 2 of 3). Wat ik dan doe is een eigen playlist samen stellen met mooie, rustige nummers (bv. Suzanne van Leonard Cohen, My Dream van Fleetwood Mac en After the Thrill is Gone van de Eagles). Maar het lijkt me ook wel leuk om een keertje een album af te spelen i.p.v. de hele tijd dezelfde playlist die ik zelf de hele tijd moet veranderen.
Iemand tips?
Zelf zet ik, als het gaat om rustige albums gaat, deze vaak op:
Eagles - Desperado (1973)
Miles Davis - Kind of Blue (1959)
David Gilmour - On an Island (2006)
Neil Young - Harvest (1972)
P.S. De overkoepelende term voor wat ik zoek: Easy Listening.
Steeds vaker ben ik de rockalbums zat en heb ik even behoefte aan een rustig album. Maar elke keer blijkt weer dat ik die bijna niet heb (misschien 2 of 3). Wat ik dan doe is een eigen playlist samen stellen met mooie, rustige nummers (bv. Suzanne van Leonard Cohen, My Dream van Fleetwood Mac en After the Thrill is Gone van de Eagles). Maar het lijkt me ook wel leuk om een keertje een album af te spelen i.p.v. de hele tijd dezelfde playlist die ik zelf de hele tijd moet veranderen.
Iemand tips?
Zelf zet ik, als het gaat om rustige albums gaat, deze vaak op:
Eagles - Desperado (1973)
David Gilmour - On an Island (2006)
Neil Young - Harvest (1972)
P.S. De overkoepelende term voor wat ik zoek: Easy Listening.

0
geplaatst: 29 januari 2011, 17:53 uur
Kind of Blue zou ik toch geen rustige muziek willen noemen.
Enfin, hier wat tips (tracks dus, de albums waar de nummers opstaan zijn ook overwegend rustig):
Nujabes - Reflection Eternal
Nujabes - Horn in the Middle
Atmosphere - Guarantees
Shad - A Story No One Told
Andreya Triana - A Town Called Obsolete
Bonobo - Eyesdown
Emancipator - Anthem
Nomak - For the Children
Uyama Hiroto - 81summer
Enfin, hier wat tips (tracks dus, de albums waar de nummers opstaan zijn ook overwegend rustig):
Atmosphere - Guarantees
Bonobo - Eyesdown
Emancipator - Anthem
Nomak - For the Children
Uyama Hiroto - 81summer
0
geplaatst: 29 januari 2011, 18:02 uur
Ik vind het zeer intense muziek. Niet iets wat ik zo als achtergrondmuziek op zou willen zetten.
0
geplaatst: 29 januari 2011, 18:03 uur
Kind of Blue is zeker rustig, maar easy listening is misschien wel een beetje een misplaatste term hiervoor, geef ik Rop wel gelijk in.
0
geplaatst: 29 januari 2011, 18:05 uur
Ja het is maar net een beetje waar je de nadruk op legt en wat je interpretatie is. Dat kan bij jazz veelal verschillen, dus wat dat betreft kijk ik er niet van op dat mensen het als rustig ervaren.
0
geplaatst: 29 januari 2011, 18:06 uur
Misschien vind je deze leuk:
Kings of Convenience - Riot...
Nick Drake - Pink Moon
Nick Cave & the Bad Seeds -...
José González - Veneer
Nick Drake - Pink Moon
José González - Veneer
0
geplaatst: 29 januari 2011, 18:14 uur
Er is nog een verschil tussen rustige muziek en easy listening. Rustige muziek is relaxerend met een traag tempo en laag volume. Easy listening (vaak ook muzak genoemd) is ook rustige muziek maar dan gemakkelijk in het oor liggend met weinig diepgang en eenvoudige melodielijnen en mierzoete arrangementen (mainstream in zijn rustigste vorm).
Vele klassiek, jazz, folk, country en luisterliedjes is rustige muziek maar daarom niet noodzakelijk easy listening. Miles Davis, Nick Drake en Neil Young bv. brengen doorgaans rustige muziek maar noem ik daarom geen easy listening (er is enige inspanning nodig om deze muziek te vatten), wel bv. James Last, Perry Como, Al Martino, Dean Martin.
Vele klassiek, jazz, folk, country en luisterliedjes is rustige muziek maar daarom niet noodzakelijk easy listening. Miles Davis, Nick Drake en Neil Young bv. brengen doorgaans rustige muziek maar noem ik daarom geen easy listening (er is enige inspanning nodig om deze muziek te vatten), wel bv. James Last, Perry Como, Al Martino, Dean Martin.
0
geplaatst: 29 januari 2011, 18:18 uur
Onder easy listening versta ik (tot nu dan eigenlijk) rustige muziek, lekker op de achtergrond, lekker om te luisteren en even tot rust te komen. Maar het is inderdaad een beetje een verkeerde term, merk ik.
0
geplaatst: 29 januari 2011, 18:19 uur
oceanvolta schreef:
Misschien vind je deze leuk:
Nick Drake - Pink Moon
José González - Veneer
Van Nick Drake moet ik Five Leaves Left luisteren voor het tipspel, als die goed bevalt ga ik zeker achter deze aan. Nick Cave & the Bad Seeds vind ik over het algemeen zwaar drama en die andere twee moet ik eens wat van gaan zoeken dan. Alvast bedankt! Misschien vind je deze leuk:
Nick Drake - Pink Moon
José González - Veneer

Rhythm & Poetry schreef:
Atmosphere - Guarantees
Bonobo - Eyesdown
Emancipator - Anthem
Nomak - For the Children
Uyama Hiroto - 81summer
Ik zoek toch echt bewust albums. Eigen playlists samenstellen kan ik voorlopig nog zelf welf. Maar er gaat toch wel redelijk wat tijd in zitten om een goed playlist te maken. Wellicht dat je één van de albums van de nummers kunt noemen die over de gehele lijn voldoet aan de "eis"?Enfin, hier wat tips (tracks dus, de albums waar de nummers opstaan zijn ook overwegend rustig):
Atmosphere - Guarantees
Bonobo - Eyesdown
Emancipator - Anthem
Nomak - For the Children
Uyama Hiroto - 81summer
0
geplaatst: 29 januari 2011, 18:21 uur
Een paar waar ik aan denk:
Nick Drake
Kings of Convenience
Villagers
Peter Broderick
Bob Dylan (album 2 t/m 4)
Vaak wel muziek met een emotionele lading (met name Nick Drake), waardoor ik de term easy listening nogal badinerend vind. Maar rustige muziek qua tempo en volume is het wel. Als het om easy listening gaat kun je ook wel wat lounge-verzamelaars kopen.
Ben het dus helemaal met LucM eens.
Nick Drake
Kings of Convenience
Villagers
Peter Broderick
Bob Dylan (album 2 t/m 4)
Vaak wel muziek met een emotionele lading (met name Nick Drake), waardoor ik de term easy listening nogal badinerend vind. Maar rustige muziek qua tempo en volume is het wel. Als het om easy listening gaat kun je ook wel wat lounge-verzamelaars kopen.
Ben het dus helemaal met LucM eens.
0
geplaatst: 29 januari 2011, 18:23 uur
Albums:
Emancipator - Soon It Will Be Cold Enough
Emancipator - Safe in the Steep Cliffs
Nujabes - Modal Soul
Andreya Triana - Lost Where I Belong
Bonobo - Black Sands
Blockhead - Music by Cavelight
Emancipator - Soon It Will Be Cold Enough
Emancipator - Safe in the Steep Cliffs
Nujabes - Modal Soul
Andreya Triana - Lost Where I Belong
Bonobo - Black Sands
Blockhead - Music by Cavelight
0
geplaatst: 29 januari 2011, 18:28 uur
De rustigste albums waaraan ik 5* heb gegeven.
Antony and the Johnsons - Antony and the Johnsons (2000)
Antony and the Johnsons - The Crying Light (2009)
Joni Mitchell - Blue (1971)
Leonard Cohen - Live in London (2009)
Neil Young - Live at Massey Hall 1971 (2007)
Nick Drake - Five Leaves Left (1969)
Ryan Adams - Love Is Hell (2004)
Van Morrison - Veedon Fleece (1974)
Antony and the Johnsons - Antony and the Johnsons (2000)
Antony and the Johnsons - The Crying Light (2009)
Joni Mitchell - Blue (1971)
Leonard Cohen - Live in London (2009)
Neil Young - Live at Massey Hall 1971 (2007)
Nick Drake - Five Leaves Left (1969)
Ryan Adams - Love Is Hell (2004)
Van Morrison - Veedon Fleece (1974)
0
geplaatst: 29 januari 2011, 19:19 uur
Als Suzanne van Leonard Cohen je bevalt, is het wel de moeite waard om zijn hele debuutalbum eens te proberen.
0
geplaatst: 29 januari 2011, 20:17 uur
Ik ken nog een plaatje dat hier veel te onbekend is, vorig jaar uitgebracht, en ook rustige muziek.
Jan Swerts - Weg
Piano vormt de basis, af en toe opgesmukt door strijkers en/of blazers, en ondersteund door de mooie stem van de man
Jan Swerts - Weg
Piano vormt de basis, af en toe opgesmukt door strijkers en/of blazers, en ondersteund door de mooie stem van de man

0
geplaatst: 30 januari 2011, 00:31 uur
In de categorie gruizig en prettig:
Nils Frahm - Wintermusik
Aaron Martin & Machinefabriek - Cello Recycling
Nils Frahm - Wintermusik
Aaron Martin & Machinefabriek - Cello Recycling
0
geplaatst: 30 januari 2011, 01:31 uur
Boards of Canada is ook vrij rustig en ligt heerlijk in het gehoor.
0
geplaatst: 30 januari 2011, 21:39 uur
Hier onder een rijtje albums uit de electronische muziek de heerlijk rustig zijn en me met de ogen dicht in een andere wereld brengen.
Beautumn - Blanket (2006)
Harold Budd / Brian Eno with Daniel Lanois - The Pearl (1984)
Edgar Froese - Epsilon in Malaysian Pale (1975)
Michael Stearns - Encounter (1988)
Mind Over Matter - The Colours of Life (1988)
Ron Boots - Too Many Secrets (1997)
Tangerine Dream - Zeit (1972)
Klaus Schulze - Mirage (1977)
Vangelis - L'Apocalypse des Animaux (1972)
Steve Roach, Michael Stearns, Kevin Braheny - Desert Solitaire (1989)
Patrick O'Hearn - Glaciation (2007)
Beautumn - Blanket (2006)
Harold Budd / Brian Eno with Daniel Lanois - The Pearl (1984)
Edgar Froese - Epsilon in Malaysian Pale (1975)
Michael Stearns - Encounter (1988)
Mind Over Matter - The Colours of Life (1988)
Ron Boots - Too Many Secrets (1997)
Tangerine Dream - Zeit (1972)
Klaus Schulze - Mirage (1977)
Vangelis - L'Apocalypse des Animaux (1972)
Steve Roach, Michael Stearns, Kevin Braheny - Desert Solitaire (1989)
Patrick O'Hearn - Glaciation (2007)
0
geplaatst: 30 januari 2011, 21:49 uur
Check vooral de nummers van A Silver Mt. Zion. Het oude werk is heerlijk rustig.
0
Yann Samsa
geplaatst: 30 januari 2011, 21:51 uur
AOVV schreef:
Ik ken nog een plaatje dat hier veel te onbekend is, vorig jaar uitgebracht, en ook rustige muziek.
Jan Swerts - Weg
Jan Swerts - Weg
En als Jan Swerts (prachtige muziek, idd.) ter sprake komt, dan mag ook zijn grote voorbeeld niet ontbreken. De al even mooie composities van 'Wim Mertens'.
Verder vind ik Timesbold en dergelijke bands heerlijk rustig. Maar zoals reeds is aangegeven, is ook dit te intens om als 'achtergrond' muziek te gebruiken...
0
geplaatst: 30 januari 2011, 21:52 uur
@Eveningguard:
Hoe kun je die nou rustig noemen?
Emotionele rollercoasters zijn het. Broken Chord Can Sing a Little, de opener van het eerste album, kun je toch moeilijk rustig noemen...
Emotionele rollercoasters zijn het. Broken Chord Can Sing a Little, de opener van het eerste album, kun je toch moeilijk rustig noemen...
0
geplaatst: 30 januari 2011, 22:20 uur
Genoeg tips. 
Wintermusik overigens niet kunnen vinden, maar wel via YouTube beluisterd en dat klinkt prima.
Iemand nog een tip voor rustige gitaarmuziek à la:

Wintermusik overigens niet kunnen vinden, maar wel via YouTube beluisterd en dat klinkt prima.

Iemand nog een tip voor rustige gitaarmuziek à la:
0
geplaatst: 30 januari 2011, 22:23 uur
Magna Carta - Lord Of The Ages heb ik altijd als zeer rustgevend ervaren (het album). Hun album Seasons ook trouwens. Fijne, rustgevende folkrock uit het begin van de jaren 70.
0
geplaatst: 30 januari 2011, 22:30 uur
The KLF - Chill Out (titel zegt het al)
Nick Drake - Five Leaves Left
Yo La Tengo - And Then Nothing Turned Itself Inside-out
Townes van Zandt - Our Mother the Mountain / Townes van Zandt
The KLF doet mij soms bijna denken aan een cd van De Tuinen, maar is net iets sfeervoller, hele dromerige sfeer. Die luister ik graag voor het slapen gaan.
Five Leaves Left is een hele warme plaat, warme stem, warme instrumenten. Tenminste zo ervaar ik die plaat altijd. Het kabbelt rustig voort, daarom erg fijn voor de rustige momenten.
Dit geldt ook wel voor Townes van Zandt.
Yo La Tengo wisselt wel qua rust, maar het genoemde album is over het algemeen erg rustig. Erg fijn om te luisteren tijdens het leren.
Nick Drake - Five Leaves Left
Yo La Tengo - And Then Nothing Turned Itself Inside-out
Townes van Zandt - Our Mother the Mountain / Townes van Zandt
The KLF doet mij soms bijna denken aan een cd van De Tuinen, maar is net iets sfeervoller, hele dromerige sfeer. Die luister ik graag voor het slapen gaan.
Five Leaves Left is een hele warme plaat, warme stem, warme instrumenten. Tenminste zo ervaar ik die plaat altijd. Het kabbelt rustig voort, daarom erg fijn voor de rustige momenten.
Dit geldt ook wel voor Townes van Zandt.
Yo La Tengo wisselt wel qua rust, maar het genoemde album is over het algemeen erg rustig. Erg fijn om te luisteren tijdens het leren.
0
geplaatst: 31 januari 2011, 09:43 uur
Aphex Twin - Selected Ambient Works Volume II. Deel 1 is bij vlagen ook rustgevend.
0
geplaatst: 31 januari 2011, 10:07 uur
herman schreef:
@Eveningguard:
@Eveningguard:
Emotionele rollercoasters zijn het. Broken Chord Can Sing a Little, de opener van het eerste album, kun je toch moeilijk rustig noemen... Je kan moeilijk ontkennen dat 13 Angels niet rustig is.
0
geplaatst: 31 januari 2011, 22:06 uur
Een nummer om bij te janken bijna. Niet zo hard inderdaad, maar rustig vind ik ook niet echt het goede woord.
* denotes required fields.