MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Protonos bespreekt 25 sprookjesachtige albums

zoeken in:
Misterfool
Doet een beetje denken aan de akoustische stukjes van Hackett. Ten minste deze cover. Mijn intresse in de muziek van renbourn is wel enigzins gewekt.

17. Boudewijn de Groot - Picknick

Een sprookjesachtige plaat van eigen bodem, zo zijn er niet veel gemaakt. Boudewijn de Groot besluit na zijn mooie luisterliedjes op Voor de Overlevenden het over een andere boeg te gooien. Geïnspireerd door de flower-power movement, met name Sgt. Peppers, komt hij met een plaat die met gemak het Nederlandse equivalent van deze klassieker genoemd kan worden. Stiekem vind ik dit zelfs nog een tikje beter dan de plaat van de Beatles zelf. Absolute hoogtepunt van dit album is het drieluik, gebaseerd op een van de werken van een groots Neerlandisch schilder, Hieronymus Bosch. Eva, de Tuin der Lusten en Megaton beschrijven elk een van de drie delen van het schilderij. Tuin der Lusten.

Voor het overige deel van de plaat ook louter topnummers, waarbij ik Canzone 4711 en Prikkebeen wil bestempelen als klassiekers van de Nederlandstalige muziek.

Boudewijn de Groot - Eva

Picknick

Mijn favoriet van Boudewijn De Groot.

Casartelli (moderator)

Ik kan mij alleen maar bij de vorige twee sprekers aansluiten.

16. Los Jaivas - Alturas de Macchu Picchu

(afbeelding)

En het is weer progfolken geblazen in huize Protonos! En wel met een interessante plaat van deze Chileense virtuozen. De in de jaren '60 opgerichte Los Jaivas brachten een mix van Rock en Latijns-Amerikaanse volksmuziek. Toen er eind jaren '70 een totalitair regime aan de macht kwam in Chili, zochten de bandleden hun toevlucht in Frankrijk, om daar verder te musiceren. In 1981 kwam deze plaat daar uit voort, een heus pareltje wat qua sound niet makkelijk te vergelijken is met enig ander artiest. De epic van deze plaat, La Poderosa Muerte, zet de toon van de plaat met een indrukwekkend staaltje bombast. Daarnaast zijn de vier nummers die hier op volgen ook allemaal van hoog niveau. Een behoorlijk straffe plaat van deze progfolkgroep!

Los Jaivas - La Poderosa Muerte

Misterfool
dat is inderdaad een zeer vette plaat

Klopt, Luke!

15. Sérgio Benchimol - Ciclos Imaginários

(afbeelding)

Deze Brazilaanse mulit-instrumentalist is al aardig wat jaartjes actief in de muziekscene. in de jaren '70 was hij lid van verschillende symfobands. De beste man bracht in 2004 weer een plaat uit, gevolgd door deze in 2007. wat je voorgeschoteld krijgt is folk met een smakelijke prog en jazzsaus. De plaat bestaat uit 6 nummers, waarvan het laatste nummer 9 minuten klokt. DIt is voor mij het hoogtepunt van het album, omdat het een heerlijke climax bevat en de jazz-invloeden dit nummer naar een hoger plan tillen. Al met al een heerlijk schijf waaraan men zich niet snel een buil kan vallen!

Geen youtube filmpje, maar wel een linkje naar zijn site, waar je zijn album kostenloos kunt downloaden. (Met dank aan Svendra voor de link) Klik

Los Jaivas en Sergio Benchimol, mooie keuzes weer

Gast
geplaatst: vandaag om 17:12 uur

geplaatst: vandaag om 17:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.